2.852 visninger
|
Oprettet:
Bosch rotor pumpe VW 1,6td {{forumTopicSubject}}
Nogen der ved om sådan en pumpe kører med et bestemt arbejdstryk, eller om den bare laver tryk indtil dysen åbner?
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 243 Svar: 2.149
så må du finde dig en pumpe fra en ford 4000, den kan tilpasses
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
MEN i den virkelige verden, vil du højest sandsynligt sprænge eller ødelægge et eller andet i pumpen hvis trykket bliver for højt.
Men hvorfor vil du vide hvor højt et tryk den kan tåle?
De tap dyser der er i en 1,6 har jo en begrænsning med hensyn til den mængde som maks kan presses ud af den.
nov 2005
Følger: 133 Følgere: 108 Biler: 4 Emner: 52 Svar: 284
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Men hvorfor det højere tryk?
nov 2005
Følger: 133 Følgere: 108 Biler: 4 Emner: 52 Svar: 284
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 10
Kontakt mig hvis du vil vide hvilken pumpe du skal vælge.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Du må da gerne lige forklare hvorfor det ikke skulle virke ?
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 243 Svar: 2.149
Rotor pumpen er en dejlig pumpe, men forhadt af mange mest pga de ikke ved hvad muligheder den har.
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 10
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Nu er er det jo grundlæggende/mekanisk ikke den store forskel på de to pumper, udover styringen af pumpen..
Dyserne er to trins ja, med pilot (pre-injection) indsprøjtnings tryk på omkring 200 bar, og hoved insprøjtingen på omkring 300 bar..
Så hvis ikke pumpen skulle kunne klare det, ja så er den sku slidt godt op..
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 10
Valgte i stedet at fræse lidt om i min pumpe vugge og montere en pumpe fra en kia carneval 2,9 td stadig kabel styret pumpe uden elektronik. dyser fra en 150hk carevelle.
Efter indkøring var den på 171 hk og 450 nm. Næste problem var så bare koblingen.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 243 Svar: 2.149
Dyserne fra en 150 hk 1,9 tdi er altså ikke de bedste dunkan finde.
Men der er altså forskel på fordeler hovedet i pumpen, til et og 2 trins dyser.
Jeg ville finde en sb pumpe og så nogle gode dyser,
De 171 hk skulle du nok kunne komme over, men resten af motoren kommer til at døje. Du har desuden en begrænsning i indsugning og især udstødning.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Det først da TDI motorerne blev introducere i 95-96 man overgik til direkte insprøjtning..
Men som jeg har skrevet før så makser mængden på pumpen sikkert ud, og du kan derfor ikke få flere hk ud af sådan en pumpe, uden og skifte fordeler hovedet til et med større element i..
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 6 Emner: 2 Svar: 52
Men du kan montere knastplade og pumpehoved fra en TDI i din sb/aaz pumpe, så passer det sammen.
MEN så løber vi ind i næste problem i jagten på nok HK... Speedcontrollen(lever) som bestemmer maks Rpm samt maks dieselmængde, har nemlig en meget lille vandring i sb/aaz pumpen (generelt alle forkammer dieselmotore). Dette vil bevirke at med denne opsætning vil du miste din trækkraft/dieselmængde ved ca 3200 rpm.
Derfor kan man ombygge pumpen yderligere med speedcontrollen fra en DI pumpe (mekanisk pumpe, som er født på en motor med direkte indsprøjtning "TDI".
Eks. Peugeot boxer 2,5 TDI, iveco 2,5-2,8 TDI, LT 2,8 TDI). Disse pumper har i øvrig også 11 og 12 mm pumpeelement.
Ved at montere denne speedcontrol fra en DI pumpe, har man mere vandring på sin speedcontrol, hvilket kan kompensere for det høje åbningstryk på DI dyserne og give dig en M-TDI der kan lave noget også ud i rpm.
Dog kræver dette MEGET indstilling og timer, samt et godt hoved at indstille pumpen 100 % og få det til at yde, samt at køre med en timing motoren kan holde til i længden.
Der findes DI pumper som er helt ideelle til en m-TDI, fra eks land rover tdi og Kia karneval 2,9 TDI, disse er næsten "bolt on". Og kan komme til at yde rigtig godt, da de er født på en DI motor.
MM Dieselteknik.
Bosch rotor pumpe VW 1,6td