{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.318 visninger | Oprettet:

Audi 100 2.3E - Hvor er hypperne gået hen? {{forumTopicSubject}}

Nogen der ved noget om de gamle 2.3 5cyl motore?

Det ser ud som om at den kører med K-tronic indsprøjtning, skulle være modellem med 136HK.

Problemet er at de 136HK har gemt sig godt væk, jeg syntes motoren har svært ved at trække når den kommer over 4000o/min, festen slutter hurtigt.

Jeg tænker selv at det kan være fuldgaskontakt eller måske en tandrem der står lidt forkert.

Nogen der har et bud?

Carsten


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Audi 100 2.3E - Hvor er hypperne gået hen?
  • #1   12. sep 2012 Der er nu ikke meget skub i de Audier smiley

  • #2   12. sep 2012 Arr de er faktisk rimeligt kvikke alligevel, havde samme motor i min 90'er ..

    Jeg har haft samme problem på en golf gti engang, det var benzinpumpen som ikke kunne levere nok benzin mere, så den trak ikke meget mere end 4000omdr


  • #3   12. sep 2012 Benzinpumpen kunne være et godt bud faktisk.
    K tronic skal jo have korrekt tryk, måske der gemmer sig lidt HK der.

    Har kun kørt én tur i bilen indtil videre, så der har ikke været tid til at se nærmere på sagen endnu.


  • #4   12. sep 2012 der er altid hjælp at hente på www.audiclub.dk ud over det er der nu rimlig skub i sådan en gammel bil godt nok kun en 2.2.. er oprettet her inde..

  • #6   12. sep 2012 min audi var også ret træt oppe i de høje omdr før jeg lavede lidt ved den.

    mvh Lasse


  • #7   12. sep 2012 min brors 100 2.3E var også noget sløv efter jeg havde smidt en ny motor i den (den gamle brækkede et stempel i bunden) den fik dog lov til at arbejde og få nogen omdrejninger samt en bette rens i tanken, nye tændrør så kørte den som den skulle og gør det stadigvæk.

  • #8   12. sep 2012 weboil.dk, de har noget pisse godt oliebehandling fra noget der hedder rvs, det virker kanon, hvis den ikke lukker helt tæt ved ventiler, hvis bundmotor er lidt slidt, så retter det her op på det, det koster dog lidt, men der er meget at hente af hk her mvh. Min egen gti`er, den gik fra et kompressions forhold der hed 7 til 1 op til 12 til en, det er faktisk som ny.

  • #9   12. sep 2012 Nu har jeg som sagt ikke kørt meget i bilen endnu, men jeg er ret sikker på at bunden i motoren samt ventiler osv er i fin stand.
    Motoren går ikke forkert, der er bare INTET godaw i den efter 4000 o/min.

    Den skal ikke tunes, men sælges så snart den er serviceret og synet.
    5cyl lyder fantastisk syntes jeg, og jeg vil da lige prøve med et par nye tændrør samt servicerens i tanken inden jeg gør mere.

    Satser stadigvæk på at der er nogen derude der har prøvet samme problem med en 2.3er, det kan ikke passe at den ikke kan dreje hurtigere end ca 4500 o/min (sømmet i bund i 3 gear )

    CT


  • #10   12. sep 2012 Hmm. Hvis den har katalysator kunne det lyde, som sådan én som er faldet sammen / clogget til.

  • #11   12. sep 2012 Jeg har lidt samme problem med én af mine 2,3 ére. Der tror jeg det er Katalysatoren - men har selv mistænk brændstofpumpen også. Havde problemet på min anden 2,3'er - og der kom der fut i den igen efter en ny Katalysator.

  • #12   12. sep 2012 Audiclub koster penge = No go smiley

  • #13   12. sep 2012 Jeg tror ikke den kører med kat, men er ikke sikker.. Den er fra 92, må have undersøgt nærmere.

  • #14   12. sep 2012 audiclub koster ikke penge og skrive på deres forum, jeg er der inde og har brugt forummet og har ikke betalt nogen penge til det.

  • #15   12. sep 2012 Hmm. En 1992'er burde have 133 HK mener jeg - og have Katalysator. Mine er også begge fra 1992.

  • #16   12. sep 2012 Ulle = OK, jeg må se mig bedre for.

    CZ: OK, jamen så er det sikkert det samme på min, har ikke været under den endnu.

    I øvrigt er manifolden på udstødningssiden lidt utæt, det gør at den går ujævnt og tager gas i hakkende bevægelser indtil den bliver varm. Det var nok et godt sted at starte.


  • #17   12. sep 2012 Hmm - har du set at det ikke er det lille rør, som går fra manifolden(som man kan måle diverse værdier inden katalysator i), som den puster ud af? Det oplevede jeg på min med sammanklappet katalysator - fordi den ikke kunne komme af med gassen andre veje.

  • #18   12. sep 2012 Må tjekke det..
    er det blændet af med en prop eller hvordan?


  • #19   12. sep 2012 Ja - der sidder normalt sådan en plastic/gummi tut - blå på det rør. Men der kan være brændt hul i - og det kan give sådan en utæt forrør lyd.

  • #20   12. sep 2012 Ok. Lyder godt, jeg tjekker når jeg får bilen tilbage: -)

  • #21   13. sep 2012 Har i dag tjekket at den blå prop fortsat ER intakt, det virker ikke som om at der kommer meget tryk ud af røret når motoren gasser op.

    Se min video hér:
    http://www.youtube.com/watch?v=VGXk08n8LuQ&feature=youtu.be



  • #22   13. sep 2012 Den skulle gerne køre sådan her,,
    http://www.youtube.com/watch?v=yOhIb4e1fAQ&feature=related



  • #23   13. sep 2012 Jeg tror fortsat på clogget katalysator.

  • #24   13. sep 2012 Lyder sansynligt smiley

  • #25   28. okt 2012 Fandt du fejlen? Jeg har nemlig stadig problemet på min Cabriolet. Tror det er benzinpumpen efterhånden.

  • #26   29. okt 2012 Jeg har ikke fået målt fejlen ud endnu, men kat og udstødning er i orden.
    Jeg tror det er lambda eller benzintrykket.


  • #27   29. okt 2012 Ja. Jeg tror også det er benzintrykket på min.

  • #28   29. okt 2012 Pumpen er bare så dyr, at man ikke lige prøver at skifte den for sjov. smiley

  • #29   29. okt 2012 Hej. Er det en C3 eller en C4(1991-1994). De kører med omkring 6 bar i benzintryk. Sidder slange mellem gasspjæld og indsprøjtning helt tæt, da benzinmængde spjæld ellers ikke vil blive hævet nok.Heller ingen revner eller utætheder ved tomgangsregulator osv. Mvh. Gert

  • #30   29. okt 2012 Hej Geert.

    Jeg kontrollerede for utætheder i slangerne i går. Skilte det hele ad. Kender rutinen for min kones Avant 2,3 1992 har netop haft en revnet gummislange ved tomgangsregulatoren. På Cabrioletten er det hele intakt. Jeg havde også "gummistøvlen" af og rensede gasspjældet så godt jeg kunne. Men lige lidt hjælper det.

    Den dør ud ved 4000-4500 omdrejninger - simpelthen som om den ikke får nok benzin deroppe.

    Det føles lidt som da katalysatoren var faldet sammen på Avanten - men alligevel ikke. Man kunne også høre det på motoren da den ikke kunne komme af med gassen.

    Jeg tror simpelthen ikke pumpen leverer nok tryk. Benzinfilteret er skiftet ved et service for ikke længe siden. Jeg har kigget på det og tænkt de måske havde bøjet én af slangerne derfra så den ikke kunne give nok benzin - men det ser nu ikke sådan ud. Selve filterets befæstigelse er dog rustet helt løst - og værkstedet har valgt at stripse det hele på. Men det har nu nok intet at sige. smiley

    Jeg tænker dog også om et uoriginalt benzinfilter kan være problemet - med for lidt flow i?


  • #31   29. okt 2012 Jeg har ikke erfaring med uoriginal filter, men tvivler på de kan være så ringe. Hvis det er en C4 har jeg en velfungerende pumpe liggende.

  • #32   29. okt 2012 Gert. Hvad koster den, og smid lige dit nummer i en pb til mig.

    Jeg har ligeledes tjekket og renoveret slanger ved tomgang motor, skiftet pakning ved indsugnings manifold, tættet udstødning, leget med Co skrue osv osv.


  • #33   29. okt 2012 Det er en 92er

  • #34   29. okt 2012 Min med problemet er en 1992 Audi Cabriolet med 2,3 NG motor.

  • #35   31. okt 2012 Har nu monteret ny pumpe, den gamle var i øvrigt totalt færdig.
    Bilen kunne ikke starte på varm motor, og drillende mht bundtræk osv.

    Med den nye pumpe starter den perfekt, og den tager omdrejninger bedre. Dog ikke perfekt, tror det handler om justering eller lambda nu.

    Det er som om at den er vildere ved 90pct gas, ved fuld gas dør den.


  • #36   31. okt 2012 Min gør det samme. Lambda burde ikke have noget at sige når den er varm - påstår min Audi-mekaniker.

  • #37   31. okt 2012 Det var da godt, at benzinpumpe gjorde en forskel. Gad vide om snavs i tanken har aflivet pumpe og filter. Jeg ved ikke om du har en benzintryksregulator siddende på venstre side af motorblok med 2 benzinrør og et elstik monteret. Evt. tag stik af og hør om omdrejninger stiger. Der sidder desuden en benzinmængderegulator med en stor aluskive i indsprøjtning under den store gummistuds(gummistøvle), kan den bevæge sig frit. Et par indspark til fejlsøgning, da jeg ikke rigtig tror lambdasonde har skylden. Mvh. Gert

  • #38   1. nov 2012 Hej Gert.
    Ja tak for pumpen, den virker som den skal. Tror bare den gamle pumpe var død pga alder, tanken og filter så find ud på den gamle.

    Selve mængderegulatoren bevæger sig som den skal, og jeg har rodet/tænkt en del i den benzintrykregulator der sidder på selve KE Jetronioc LMM enheden.
    Den kører med en elektrisk trykregulator på selve LMM, og en "manuel" på returen.

    Modellen hvor systemet sidder på motorblokken er ældre så vidt jeg forstår.
    Ved du hvor man kobler test manometer på henne?

    Når jeg har fundet ud af om den har 100% rigtigt benzintryk må jeg rode videre med en Co test. Derefter må jeg vende tilbage tll Kat´en..

    Carsten


  • #39   1. nov 2012 Du har vist ret i, at de er et par år ældre dem med regulator på motorblok. Jeg ved desværre ikke hvor testmanometer skal indkobles.

  • #40   1. nov 2012 http://www.google.com/cse/home?cx=009644228567170716013:flgjwwwysha
    Prøv at skrive ke-jetronic i ovenstående link eller hvad du ellers vil søge på. Så søger du i Audiclub.dk arkiver.


  • #41   1. nov 2012 Tak Gert:-)

  • #42   4. dec 2012 Jeg har siden sidst prøvet med et nyt/brugt Luftmassemåler, inkl tryk regulatorer osv.
    Bilen kører nu markant bedre men er ikke meget for at tage over 5000 o min, den skal ligsom "føles" på speederen for at klemme den over.

    Det er dog acceptabelt, og nu er planen at få bilen synet, justeret og solgt.

    Tak for indputs.
    Carsten


  • #43   4. dec 2012 Fandt du ud af om den havde rigtigt benzintryk? Hvem siger den nye brugte pumpe leverer helt nok tryk - måske bare lidt bedre end den gamle?

    Den skal jo ikke "føles på speederen" for at få den over de 5000 - fejlen er åbanbart ikke rigtig fundet ved de ting du har skiftet alligevel?

    Utroligt det kan være så svært - jeg har heller ikke fundet fejlen på min endnu..


  • #44   4. dec 2012 Hej
    Nej selvfølgelig skal den ikke narres over de 5000o/min, det burde bare fungere.

    Men nej, jeg har ikke haft tid eller udstyr til at måle benzintrykket, det er klart næste ting der kommer til at ske.

    Bemærk dog at ny regulator og LMM næsten har afhjulpet problemet.

    I øvrigt, min onkel har værksted, og har (+30års erfaring) ikke haft andet end problemer med KE-Jetronic systemet.
    Det undrer også mig at Audi vil bruge sådan noget lort, BMW skiftede til Motronic i 1987..!!

    Dettte bliver klart min sidste Audi smiley


  • #45   4. dec 2012 Det er fint du kommer med en status på problemet. Jeg kan oplyse at pumpen virkede optimalt da jeg kørte med den i ca. 6 mdr. Ingen problemer med start eller når den kørte på fuld skrald. Jeg skiftede den kun pga. tank var utæt og jeg købte en anden tank hvor der sad pumpe i. (den nye pumpe støjede noget, men pga. dovenskab byttede jeg ikke om). Gad egentlig godt vide om test af benzintryk fortæller om der er flow nok i benzinfilter.
    Jeg har nok haft 25 Audi og egentlig kun 1 med problemer med indsprøjtning, men indrømmet at det er vanskeligt at finde fejl på. Mvh. Gert


  • #46   4. dec 2012 Vi må se Gert, jeg tror pumpen er fin smiley

  • #47   5. dec 2012 Ja - mit indtryk er også at det simpelthen bare virker uden problemer på 95% af bilerne. Og - de er jo over 20 år gamle nu - så de burde vel næsten være skrottet. jeg har kun problemet på min Cabriolet(som jeg har kørt i 8 år i uden former for problemer) - ikke på min 100 Avant.

    Så - jeg vil nu faktisk ikke sige systemet er dårligt - kun hvis det begynder at drille! smiley


  • #48   5. dec 2012 Tja.. Alt er godt indtil det går i stykker..

  • #49   9. dec 2012 http://www.bilgalleri.dk/forum/teknik/951747-audi_100_2_3_problemer_med_omdrejni___

    Hej. Lige et link til en der havde lidt samme problem. Mvh. Gert


  • #50   9. dec 2012 Mange tak smiley

  • #51   27. dec 2012 Så har jeg været til syn, CO tallet var mega højt.
    12-14, og det må jo siges at være MEGET for højt.

    Hvor starter jeg nu? Glem alt ovenstående med at den ikke kører optimalt, de to ting hænger sikekrt sammen.
    Hvor justerer jeg CO tallet ned på denne model?

    Lambda sonden regulerer vel ikke når vi er over tomgang på denne model eller?


  • #52   9. jan 2013 Hej
    Tak for inspark

    Jeg har fundet den primære fejl, og var desværre blevet lidt vildledt af alle de ellers gode forslag.
    Fik at vide af mange at Lambda sonden ikke havde indflydelse på denne motormodel over ca 2000 o/min, så det var først da jeg fik målt CO til syn jeg tænkte at der skulle et sidste forsøg til med en ny sonde.

    Efter montering af ny lambda sonde kører bilen som den skal, dog har udskiftning af benzinpumpe også være nødvendig.

    Har i øvrigt også skiftet manchet på tandstang, og det er helt ærligt den værste bil jeg nogensinde har skruet i (har kørt meget i VW men primært BMW gennem årene)
    INTET er samlet så det er til at arbejde på på den model, det er simpelthen for vildt - men nu er det gjort og den smutter igennem syn når jeg kommer hjem fra job.

    Tak til alle
    CT


  • #53   9. jan 2013 Fint med update. Du nåede hele vejen rundt med den bil. Det lyder ikke umiddelbart som om du køber en Audi næste gang. Mvh. Gert

  • #54   9. jan 2013 Hej Gert
    Jeg må jo sige at Audi ofte har et andet køber klientel end BMW, og dermed er Audi 100 nok det bedste køb man kan gøre i 10-15.000kr klassen.

    Bilen kører fantastisk lydløst og der er ikke meget rust, og selv om jeg er BMW mand af hjertet må jeg jo erkende at Audien bestemt er en god bil da de som sagt ofte er blevet bedre vedligeholdt og ikke kørt i smadder.

    Men det har da været et stort mysterie med bilen, og det undrer mig at det skal være SÅ svært at skifte tandstang og fejlsøge på sådan en svend smiley

    Det ender nok med at jeg beholder bilen, med mindre den bliver solgt til prisen.
    Tak for hjælpen undervejs.

    Carsten


  • torben L
    torben L Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Svar: 2
    #55   19. feb 2013 Hej.
    jeg har brug for lidt hjælp. har en 100 2,3 e aut fra 91 som kun går ca 5-6 km/l, det er jo lige lidt nok. jeg er klar over den ikke er så økonomisk. men regner med 9-10 km/l. ville være realistisk.
    jeg har prøvet af skille lambda stikket ad i motorrummet og regnede med anden motorgang i tomgang , men det ændrede ikke noget.har hørt at benzin indsprøjtningen / fordeleren kan være slidt med dårlig økonomi til følge. som udgangspunkt er alt andet som det skal være. luftfilter er skiftet osv.spjældet under fordeleren er også gangbart. tandrem og mærker er også ok.
    nogle gange ved kraftig acceleration virker det som den kun går på 4 cyl en kort overgang.
    hjælp hjælp hjælp
    ellers den går rigtig godt.
    håber en af jer har en god ide.

    hilsen torben



  • torben L
    torben L Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Svar: 2
    #56   19. feb 2013 hej igen. jeg prøver her i tråden da det lyder til i måske ved noget om sagen.

  • #57   20. feb 2013 Kør på værksted og få målt din udstødningsgas, det er sikkert en Lambda sonde.

Kommentér på:
Audi 100 2.3E - Hvor er hypperne gået hen?

Annonce