6.318 visninger
|
Oprettet:
Audi 100 2.3E - Hvor er hypperne gået hen? {{forumTopicSubject}}
Nogen der ved noget om de gamle 2.3 5cyl motore?
Det ser ud som om at den kører med K-tronic indsprøjtning, skulle være modellem med 136HK.
Problemet er at de 136HK har gemt sig godt væk, jeg syntes motoren har svært ved at trække når den kommer over 4000o/min, festen slutter hurtigt.
Jeg tænker selv at det kan være fuldgaskontakt eller måske en tandrem der står lidt forkert.
Nogen der har et bud?
Carsten
dec 2008
Følger: 103 Følgere: 90 Biler: 18 Emner: 146 Svar: 672
nov 2004
Følger: 81 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 575 Svar: 3.383
Jeg har haft samme problem på en golf gti engang, det var benzinpumpen som ikke kunne levere nok benzin mere, så den trak ikke meget mere end 4000omdr
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
K tronic skal jo have korrekt tryk, måske der gemmer sig lidt HK der.
Har kun kørt én tur i bilen indtil videre, så der har ikke været tid til at se nærmere på sagen endnu.
feb 2009
Følger: 22 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 20 Svar: 121
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 8
http://audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=20&t=26849
http://audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=20&t=28622
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 8
mvh Lasse
okt 2006
Følger: 86 Følgere: 82 Biler: 3 Emner: 125 Svar: 2.537
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 28 Emner: 6 Svar: 20
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
Motoren går ikke forkert, der er bare INTET godaw i den efter 4000 o/min.
Den skal ikke tunes, men sælges så snart den er serviceret og synet.
5cyl lyder fantastisk syntes jeg, og jeg vil da lige prøve med et par nye tændrør samt servicerens i tanken inden jeg gør mere.
Satser stadigvæk på at der er nogen derude der har prøvet samme problem med en 2.3er, det kan ikke passe at den ikke kan dreje hurtigere end ca 4500 o/min (sømmet i bund i 3 gear )
CT
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.127
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.127
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
okt 2006
Følger: 86 Følgere: 82 Biler: 3 Emner: 125 Svar: 2.537
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.127
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
CZ: OK, jamen så er det sikkert det samme på min, har ikke været under den endnu.
I øvrigt er manifolden på udstødningssiden lidt utæt, det gør at den går ujævnt og tager gas i hakkende bevægelser indtil den bliver varm. Det var nok et godt sted at starte.
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.127
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
er det blændet af med en prop eller hvordan?
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.127
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
Se min video hér:
http://www.youtube.com/watch?v=VGXk08n8LuQ&feature=youtu.be
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
http://www.youtube.com/watch?v=yOhIb4e1fAQ&feature=related
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.127
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.127
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
Jeg tror det er lambda eller benzintrykket.
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.127
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.127
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 43 Svar: 2.195
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.127
Jeg kontrollerede for utætheder i slangerne i går. Skilte det hele ad. Kender rutinen for min kones Avant 2,3 1992 har netop haft en revnet gummislange ved tomgangsregulatoren. På Cabrioletten er det hele intakt. Jeg havde også "gummistøvlen" af og rensede gasspjældet så godt jeg kunne. Men lige lidt hjælper det.
Den dør ud ved 4000-4500 omdrejninger - simpelthen som om den ikke får nok benzin deroppe.
Det føles lidt som da katalysatoren var faldet sammen på Avanten - men alligevel ikke. Man kunne også høre det på motoren da den ikke kunne komme af med gassen.
Jeg tror simpelthen ikke pumpen leverer nok tryk. Benzinfilteret er skiftet ved et service for ikke længe siden. Jeg har kigget på det og tænkt de måske havde bøjet én af slangerne derfra så den ikke kunne give nok benzin - men det ser nu ikke sådan ud. Selve filterets befæstigelse er dog rustet helt løst - og værkstedet har valgt at stripse det hele på. Men det har nu nok intet at sige.
Jeg tænker dog også om et uoriginalt benzinfilter kan være problemet - med for lidt flow i?
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 43 Svar: 2.195
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
Jeg har ligeledes tjekket og renoveret slanger ved tomgang motor, skiftet pakning ved indsugnings manifold, tættet udstødning, leget med Co skrue osv osv.
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.127
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
Bilen kunne ikke starte på varm motor, og drillende mht bundtræk osv.
Med den nye pumpe starter den perfekt, og den tager omdrejninger bedre. Dog ikke perfekt, tror det handler om justering eller lambda nu.
Det er som om at den er vildere ved 90pct gas, ved fuld gas dør den.
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.127
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 43 Svar: 2.195
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
Ja tak for pumpen, den virker som den skal. Tror bare den gamle pumpe var død pga alder, tanken og filter så find ud på den gamle.
Selve mængderegulatoren bevæger sig som den skal, og jeg har rodet/tænkt en del i den benzintrykregulator der sidder på selve KE Jetronioc LMM enheden.
Den kører med en elektrisk trykregulator på selve LMM, og en "manuel" på returen.
Modellen hvor systemet sidder på motorblokken er ældre så vidt jeg forstår.
Ved du hvor man kobler test manometer på henne?
Når jeg har fundet ud af om den har 100% rigtigt benzintryk må jeg rode videre med en Co test. Derefter må jeg vende tilbage tll Kat´en..
Carsten
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 43 Svar: 2.195
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 43 Svar: 2.195
Prøv at skrive ke-jetronic i ovenstående link eller hvad du ellers vil søge på. Så søger du i Audiclub.dk arkiver.
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
Bilen kører nu markant bedre men er ikke meget for at tage over 5000 o min, den skal ligsom "føles" på speederen for at klemme den over.
Det er dog acceptabelt, og nu er planen at få bilen synet, justeret og solgt.
Tak for indputs.
Carsten
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.127
Den skal jo ikke "føles på speederen" for at få den over de 5000 - fejlen er åbanbart ikke rigtig fundet ved de ting du har skiftet alligevel?
Utroligt det kan være så svært - jeg har heller ikke fundet fejlen på min endnu..
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
Nej selvfølgelig skal den ikke narres over de 5000o/min, det burde bare fungere.
Men nej, jeg har ikke haft tid eller udstyr til at måle benzintrykket, det er klart næste ting der kommer til at ske.
Bemærk dog at ny regulator og LMM næsten har afhjulpet problemet.
I øvrigt, min onkel har værksted, og har (+30års erfaring) ikke haft andet end problemer med KE-Jetronic systemet.
Det undrer også mig at Audi vil bruge sådan noget lort, BMW skiftede til Motronic i 1987..!!
Dettte bliver klart min sidste Audi
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 43 Svar: 2.195
Jeg har nok haft 25 Audi og egentlig kun 1 med problemer med indsprøjtning, men indrømmet at det er vanskeligt at finde fejl på. Mvh. Gert
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.127
Så - jeg vil nu faktisk ikke sige systemet er dårligt - kun hvis det begynder at drille!
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 43 Svar: 2.195
Hej. Lige et link til en der havde lidt samme problem. Mvh. Gert
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
12-14, og det må jo siges at være MEGET for højt.
Hvor starter jeg nu? Glem alt ovenstående med at den ikke kører optimalt, de to ting hænger sikekrt sammen.
Hvor justerer jeg CO tallet ned på denne model?
Lambda sonden regulerer vel ikke når vi er over tomgang på denne model eller?
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
Tak for inspark
Jeg har fundet den primære fejl, og var desværre blevet lidt vildledt af alle de ellers gode forslag.
Fik at vide af mange at Lambda sonden ikke havde indflydelse på denne motormodel over ca 2000 o/min, så det var først da jeg fik målt CO til syn jeg tænkte at der skulle et sidste forsøg til med en ny sonde.
Efter montering af ny lambda sonde kører bilen som den skal, dog har udskiftning af benzinpumpe også være nødvendig.
Har i øvrigt også skiftet manchet på tandstang, og det er helt ærligt den værste bil jeg nogensinde har skruet i (har kørt meget i VW men primært BMW gennem årene)
INTET er samlet så det er til at arbejde på på den model, det er simpelthen for vildt - men nu er det gjort og den smutter igennem syn når jeg kommer hjem fra job.
Tak til alle
CT
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 43 Svar: 2.195
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
Jeg må jo sige at Audi ofte har et andet køber klientel end BMW, og dermed er Audi 100 nok det bedste køb man kan gøre i 10-15.000kr klassen.
Bilen kører fantastisk lydløst og der er ikke meget rust, og selv om jeg er BMW mand af hjertet må jeg jo erkende at Audien bestemt er en god bil da de som sagt ofte er blevet bedre vedligeholdt og ikke kørt i smadder.
Men det har da været et stort mysterie med bilen, og det undrer mig at det skal være SÅ svært at skifte tandstang og fejlsøge på sådan en svend
Det ender nok med at jeg beholder bilen, med mindre den bliver solgt til prisen.
Tak for hjælpen undervejs.
Carsten
feb 2013
Følger: 1 Svar: 2
jeg har brug for lidt hjælp. har en 100 2,3 e aut fra 91 som kun går ca 5-6 km/l, det er jo lige lidt nok. jeg er klar over den ikke er så økonomisk. men regner med 9-10 km/l. ville være realistisk.
jeg har prøvet af skille lambda stikket ad i motorrummet og regnede med anden motorgang i tomgang , men det ændrede ikke noget.har hørt at benzin indsprøjtningen / fordeleren kan være slidt med dårlig økonomi til følge. som udgangspunkt er alt andet som det skal være. luftfilter er skiftet osv.spjældet under fordeleren er også gangbart. tandrem og mærker er også ok.
nogle gange ved kraftig acceleration virker det som den kun går på 4 cyl en kort overgang.
hjælp hjælp hjælp
ellers den går rigtig godt.
håber en af jer har en god ide.
hilsen torben
feb 2013
Følger: 1 Svar: 2
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
Audi 100 2.3E - Hvor er hypperne gået hen?