{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.371 visninger | Oprettet:

kalibrering af speedometer {{forumTopicSubject}}

hej

da jeg lige har haft monteret andre urskiver vil jeg gerne kalibrere mit speedometer. jeg har inden jeg skiftede noteret mig omdrejningtal ved forskellige hastigheder i forskellige gear og kan stille derefter. Men jeg tænke på om der var andre metoder at bruge ? Det er en ford mondeo 1,8i 1993

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kalibrering af speedometer
  • #1   31. mar 2004 hej brian P

har købt hvide birba skiver, de går til 260 - mine gamle skiver gik kun til 240.

Er der nogen der ved om mondeo 2,0 og 2,5 V6 - evt standard kører med skiver der går til 260.

Evt. hvilken mondeo model kører med 260 km/t skiver standard?

• #2   31. mar 2004 afstand i meter divider med tid i sekunder gange 3.6 så har du en gennemsnitshastighed...kør f.eks med 3000rpm over 500 meter "de hvide pæle i vejkanten" og så har du en reference der er helt nøjagtig..gør det helst flere gange for og få et gennemsnit..

• #3   31. mar 2004 og der er 100 meter mellem hver hvide pæl ikke.. er det korrekt forstået?

• #4   31. mar 2004 Jeps det passer...men husk og holde den helt stabil på samme rpm, ellers vil du få en fejlberegning...

• #5   31. mar 2004 ok prøver.. skal nok lige have en ven og et stopur med

• #6   31. mar 2004 Ja, eller hvis du kender udvekslingen i 5.gear så er det nemt at regne hastigheden ud fra omdr/min. F.eks. hvis din gearing/udveksling hedder 34 km/t ved 1000 omdr/min. i 5 gear, så vil du ved 3000 omdr/min. køre 3x34 km/t= 102 km/t. Det er i hvert fald en anden og lige så sikker måde at præcisere det på.

• #7   31. mar 2004 Men så kræves det også at omdrejningstælleren er 110% præcis og at man har originale hjul på og korrekt lufttryk i dækkene og lign...den anden metode er ligeglad med alle disse faktorer.

• #8   31. mar 2004 Hmmm, omdrejningerne afhænger da ikke af dit hjul og dækvalg? Det er da kun speedometeret som får indflydelse heraf! Jeg vil nok sige at de fleste omdrejningstællere er rimelig præcise, hvis ellers der ikke er rodet med det engang før. Det med at sidde med et stopur og trykke på stop og start på det korrekte tidspunjkt er mindst ligeså upræcist. :o)

• #9   31. mar 2004 Okay Thomas der er noget du har misforstået, omdrejningstælleren er da helt afhængig af udvekslingen, dækvalg, dæktryk og meget mere...
    Desuden er en omdrejningstæller en mekanisk enhed der modtager elektriske impulser fra tændingsboksen, alt der skal konverteres fra puls til mekanisk aflæsning er unøjagtige og det kan svinge afhængig af omdrejningstal.
    stopuret er faktisk ret præcist, så præcist at det er godkendt af myndighederne i forbindelse med fartmålinger af politiet. Hvis du prøver vil du selv opdage hvor præcist det er, prøv 5 gange og se hvor lidt de tal vil svinge...

• #10   31. mar 2004 Okay jamen, så har jeg da lært lidt idag. :o) Men jeg kan også kun tale ud fra min egen erfaring med de omdrejningstællere. Har sammenlignet med et par GPS-systemer og hastigheden passede forbavsende godt med omdrejningstallet. Har testet med to forskellige Alfa'er. Til gengæld passede speedometeret ikke så godt på dem begge. Men det kan vel også svinge fra bilmærke til bilmærke.

• #11   31. mar 2004 Ja, kender det godt det samme på min bil, speedometeret viser lidt for meget og rpm viser korrekt - måler også hastigheden med en HP ipaq og TomTom GPS. det er nok den mest sikre måde og måle hastigheden på, hvis den har fanget nok satelitter.

Kommentér på:
kalibrering af speedometer

Annonce