{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.343 visninger | Oprettet:

Hvor meget skal foraksel spændes 323Fér {{forumTopicSubject}}

Skiftede forhjuls lejer på min lillebrors 323Fér for 2 år siden.

T-Hansen lejer, hvor møtrik på aksel bare blev fyret på med luft hammer - den har vel spændt ca 150 nm ku jeg forstille mig.

Nu, 2 år efter er lejet slidt - kan det ha været spændt for hårdt?

Mest af alt, ligner det en dårlig leje kvalitet - der er små hakker i skålen hvor kuglerne har kørt, ikke fra kugler, men sådan huller ned i metallet (ruflet overflade) - Kuglerne fejler ikke noget


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget skal foraksel spændes 323Fér
  • #1   19. nov 2012 den er ikke spændt for hårdt ivhertfald, man plejer vist at sige over 300 nm

  • #2   19. nov 2012 man spænder da aldrig et leje med luftværktøj..

  • #3   19. nov 2012 En alm. luftnøgle kan IKKE spænde et forhjulsleje så hård at det tager skade, selvfølgelig kun hvis det er et fast leje, men det er det på en 323F.

    Så Kina lejer for the win.


    Martin og Maria-Ssj -
    Fis, man spænder ikke et koniskleje med luft, eller dvs. skal det være efter bogen spænder man heller ikke et fast leje med luftværktøj men med det moment der er forskrevet, men alle spænder faste forhjulslejer med luft, eller måske 9 ud af 10 smiley

    Så hvis du vil spænde det næste med moment skal det spændes 277NM


  • #4   19. nov 2012 det er nærmere blevet slidt af at være spændt for lidt, men det usandsynligt når det er et fast leje.. et konisk leje er mere følsom mht. tilspænding..

    men det ikke din luftnøgle der har ødelagt det, nærmere et dårligere leje


  • #5   19. nov 2012 Det blir heller ikke slidt af for lidt tilspænding. Det eneste der slider et fast leje er mange KM eller der går vand i lejet.

    Så resten er op til kvaliteten af lejet. og er det købt i t-hansen hælder jeg mest til kvaliteten.. Hvis du ikke køber et originalt leje, skal du gå efter SKF lejer.


  • #6   19. nov 2012 jeg giver kenneth ret..

    men synes sidste gang jeg fik et leje ithansen af nød, var det et SKF leje? og det har vel rundet de 60.000 nu


  • #7   19. nov 2012 Hmm SKF lejer er normalt ganske gode, Der var ikke rust inde i lejet vel? hvis der var/er har der været vand i, så det formentlig en monteringsfejl.

  • #8   20. nov 2012 Har han andre fælge monteret? Tænker på indpresningen (ET målet) masser kører rundt med forkert ET mål, og slider lejerne unødigt.

  • #9   20. nov 2012 Tak for svarene - den for et par nye forhjulslejer, tager heldigvis ikke så lang tid at skifte - men ja højst sandsynlig en ringe leje kval - jesper, han køre med +10 i ET


  • #10   20. nov 2012 Den kører standard med ET45, så det kan sagtens være årsagen.
    Der er mere belastning længere ude, så lejerne holder sikkert kun et par år med de fælge, Så fortsæt i bare med de billige lejer, og skift dem hvert 1,5 år,


Kommentér på:
Hvor meget skal foraksel spændes 323Fér

Annonce