11.911 visninger
|
Oprettet:
udmåling af tændspole ?? hjælp {{forumTopicSubject}}
Hej BG
Jeg har en ældre Kia Sephia 1.5i fra 97, som ikke vil starte, og er kommet frem til, at der er noget galt med tændingen på den.. så hvordan er det lige jeg måler om tændspolen er ok, kan ikke huske det.. ? hehe
Glædelig Jul
Hilsen Peter
dec 2006
Følger: 31 Følgere: 31 Biler: 1 Emner: 40 Svar: 962
Du har altid "bare" klemme 15 (tændingsstrøm) og klemme 1 (signal fra styreboks). Mål med et multimeter eller en prøvelampe og se om den blinker / måler 12 volt, når motoren forsøges startet.
Tændspolen Kim henviser til er af den gammeldags type, som skal ohmes ud på primær og sekundær siden. Altså mellem kl. 15 og kl. 1. Her skal der være en forholdsvis lav ohmsk værdi, hvorimod at mellem klemme 1 og klemme 4 (Den tykke tændrørsledning) skal være en høj ohmsk værdi. Gerne kOhm. Det kommer an på model af tændspole. Mellem kl. 1 og selve tændspolens yderside skal der være uendelig ohm af hensyn til at tråden ikke går direkte til stel.
Er det en moderne tændspole med dobbelttændspole er det en skilletransformer. Der hører cyl. 1 og 4 sammen + 2 & 3 sammen og skal ohmes således. De kan godt måles ud og det er samme princip, men der kan ikke måles mellem kl. 1 og 4 ! (Kun mellem 1 og 15). Bonusinfo: Eftersom at der på tændrørene, i dette system, går en gnist "begge" veje, er det meget vigtigt at bruge de dyre platin eller iridium tændrør.
Er det enkelt tændspoler er det principielt det samme med en alm. tændspole.
Igen, data varierer fra bil til bil.
Glædelig jul og godt nytår til Dem også.
Vh. Dennis
apr 2007
Følger: 56 Følgere: 55 Biler: 3 Emner: 34 Svar: 126
udmåling af tændspole ?? hjælp