peugeot 106 varm motor {{forumTopicSubject}}
Hej
jeg har lige et spørgsmål som jeg tænkte nogen af jer gæve bil nørder kunne svare på
jeg har en peugeot 106XR fra 1998 1,1 benzin, som er begyndt at blive varm, eller mere varm end den tidligere har været i motoren, fra normalt at stå på normal eller midtimellem min og max, står den nu næsten altid på 3/4 på viseren inde i bilen. Hvad kan det skyldes ?? problemet er opstået for en ca 14 dages tid siden.
Det skal lige nævnes at når den har nået 3/4 varme så falder den ned mod normal igen lige så stille.
Den har olie på og der er kølervæske på den også og den smider ikke nogen af delene.
på forhånd tak
vh kasper
jun 2011
Følger: 86 Følgere: 92 Biler: 8 Emner: 38 Svar: 124
apr 2004
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
jun 2011
Følger: 86 Følgere: 92 Biler: 8 Emner: 38 Svar: 124
apr 2004
apr 2009
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 6 Emner: 45 Svar: 180
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.882
Du bør evt. skifte termostaten som kan give disse symptomer
okt 2004
Følgere: 34 Biler: 8 Emner: 32 Svar: 517
mit bud vil også være termostaten der er træg, så vil den reagere senere end normalt, når den så reagere vil der kommer cirkulation og temp vil falde.
husk at få den luftet ud grundigt efterfølgende. Det er lettere besværligt på en 106er da den er uden ekspansionsbeholder.
fremgangsmåde hurtigt fortalt.
skær bunden af en 2l flaske og stik propenden ned i køleren og fyld væske op til kanten.
tag umbraco udluftningsskruen på termostathuset og løsn til der kommer en lige vandstråle ud uden luft og spænd så ind igen (kun lige, ikke noget vold, der sidder en kobberskive du kan mase flad og den skal løsnes senere igen)
på slangerne ind til kabinen bag ,motoren i passagersiden sidder der en skrueventil, ligner den der sidder på en cykel, løsn den og vent til der kun kommer vand ud og spænd så igen.
hele tiden skal du fylde flasken hvis den taber niveau.
nu startes bilen og du gentager processen.
efter ca5min gentager du. (pas nu på nu kan vandet være varmt)
og når blæseren starter så venter du til den stopper og så tjekker du lige endnu en gang. Nu er det HELT sikkert varmt. du lader blæseren starte igen og vupti, den er nu luftet ud.
fjern flasken og sæt dækslet på køleren igen.
apr 2004
tak for de mange svar, når bilen bliver varm omkring de der 3/4 så starter blæseren godt nok, men den stopper igen når temperaturen er faldet en smule, hvor efter det gentager sig, så i har nok ret i den der temperatur måler er ved at være lidt træt af livet.
den skal til 135000km service lige efter nytår så får jeg mekanikeren til at skifte den der.
tak for hjælpen og godt nyt år til folket.
peugeot 106 varm motor