4.247 visninger
|
Oprettet:
motorteori - kold og varm luft {{forumTopicSubject}}
Hey bg
Sad og snakkede med en kollega om hvorvidt vores biler kører længere literen om sommeren i forhold til vinteren. F. eks kører min passat 2-3 km længere literen om sommeren.
Er det den varmere luft der gør det?
Det skal lige siges at jeg kører med samme str dæk begge årstider
mar 2012
Følger: 14 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 48 Svar: 698
i teorin bort en bil køre bedre på koldere luft.
aug 2011
Følger: 27 Følgere: 30 Biler: 1 Emner: 134 Svar: 956
okt 2003
Følger: 25 Følgere: 38 Biler: 5 Emner: 368 Svar: 3.528
Men koldere luft = flere hk. Men også størrer forbrug?
Er varmere luft så også lig med mindre forbrug?
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 22 Svar: 503
Men op til driftsvarmen, bruger den mere brændstof end i varmt vejr. Dette gælder især dieselbilerne.
jun 2004
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 7 Emner: 260 Svar: 2.928
Det koster en ordentligt røvfuld brændstof.
Og det er eneste årsag til at man kører længere på literen om sommeren, da kold luft er lettere at pakke og den derfor vil have mere optimal forbrænding og derfor mere økonomisk kørestil når luften er kold, men motoren bliver hurtig driftvarm om sommeren end om vinteren, så den kolde luft opvejer ikke for den længe opvarmningsperiode.
dec 2008
Følger: 41 Følgere: 78 Biler: 5 Emner: 162 Svar: 2.161
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Koldstart har rigtig meget at sige.
Det skyldes at benzinens atomiseringen fra dysserne i den kolde motor er meget dårligere. Det motorstyringen gør er så at tilføre måske 250% mere brandstof ved ex. 0 graders kølevand. Mængden af extra tilført brændstof er så faldene til motoren har nået en drift temp. på ex 60 grader. Det kunne være 100% extra ved ex 20 grader og 50 ved 40 grader.
Nu er der så nogle der måske så siger at deres kørsels computer ikke fortæller om overforbrug. Men det er ikke sikkert at den tager de extra tilførte koldstarts tilskud med i sine beregninger. Det kan skyldes valg af kunde pleje i opsætningen.
Men korte ture giver altid dårlig økonomi.
jan 2004
Følger: 57 Følgere: 65 Biler: 23 Emner: 30 Svar: 3.943
Det giver et svært tegnestykke
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
maj 2005
Følger: 29 Følgere: 52 Biler: 9 Emner: 272 Svar: 3.421
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
At luftmodstanden skulle har noget og er sku en and, så ville luft fugtigheden også have noget og sige, og man køre jo ikke just kortere pr km, kun fordi det regner..
Og fordi der er koldt og du får mere fyldning i cylinderen, derfor overdosere motoren ikke benzin eller diesel, du får jo bare nemmere en højere effekt(til en hvis grænse), hvilket gør at du rent faktisk kan linde lidt på speederen..
Sidst vil den kolde indsugningsluft og luften generelt gør at der skal bruges mere brændstof fordi for at opnå forbrændingstemperaturen og tabet til omgivelserne er større.
En forbrændingsmotor er jo en varmluftsmaskine..
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
motorteori - kold og varm luft