{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.247 visninger | Oprettet:

motorteori - kold og varm luft {{forumTopicSubject}}

Hey bg

Sad og snakkede med en kollega om hvorvidt vores biler kører længere literen om sommeren i forhold til vinteren. F. eks kører min passat 2-3 km længere literen om sommeren.

Er det den varmere luft der gør det?

Det skal lige siges at jeg kører med samme str dæk begge årstider


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  motorteori - kold og varm luft
  • #1   23. jan 2013 Er vel modstandet i dine vinterdæk der gør det plus at vejen bliver dårligere.
    i teorin bort en bil køre bedre på koldere luft.


  • #2   23. jan 2013 2-3 km/ltr syntes jeg lyder af meget men i teorien da kold luft er mere tæt en varm kan der være øget vindmodstand om vinteren, men den kolde luft skulle jo så også samtidig give en bedre forbrænding især hvis man har IC på sin bil

  • #3   23. jan 2013 Ja absolut, koldere luft er altid bedst

    Men koldere luft = flere hk. Men også størrer forbrug?

    Er varmere luft så også lig med mindre forbrug?


  • #4   23. jan 2013 Men til gengæld går der lang tid med at få bilen driftsvarm. Og det er jo først dér, at brændstofforbruget er normalt, og mest optimalt.
    Men op til driftsvarmen, bruger den mere brændstof end i varmt vejr. Dette gælder især dieselbilerne.


  • #5   23. jan 2013 Bilen er længere om at blive driftsvarm om vinteren...
    Det koster en ordentligt røvfuld brændstof.
    Og det er eneste årsag til at man kører længere på literen om sommeren, da kold luft er lettere at pakke og den derfor vil have mere optimal forbrænding og derfor mere økonomisk kørestil når luften er kold, men motoren bliver hurtig driftvarm om sommeren end om vinteren, så den kolde luft opvejer ikke for den længe opvarmningsperiode.


  • #6   23. jan 2013 Det siger jo sig selv at bilen bruger mere brændstof om vinteren. Nye biler har jo ikke choker som gamle biler havde. Starter du en ældre bil i det her kolde vejr skal den køre længe med choker før du kan slukke den eller vil motoren automatisk gå ud. Bilen har brug for ekstra brændstof bla fordi luften fylder mindre og der skal mere benzin til for at blandingen passer. Nye biler i dag øger bare brændstofsmængden på dyserne. Gamle biler skulle os tit justeres i karburatoren om vinteren skulle de have mere benzin og om sommeren mindre. Men det er jo iden med nyere biler de tilpasser selv mængden af brændstof efter temperaturforhold. Kulden gør os at de tager lægere tid at gøre motoren driftsvarm. Tit og ofte vil en motor os yde en lillesmule bedre om vinteren netop fordi man kan presse mere luft og benzin i motoren.

  • #7   23. jan 2013 Jeg tror også at en god motorstyring bare regulerer benzinen i forhold til den kolde luft.
    Koldstart har rigtig meget at sige.
    Det skyldes at benzinens atomiseringen fra dysserne i den kolde motor er meget dårligere. Det motorstyringen gør er så at tilføre måske 250% mere brandstof ved ex. 0 graders kølevand. Mængden af extra tilført brændstof er så faldene til motoren har nået en drift temp. på ex 60 grader. Det kunne være 100% extra ved ex 20 grader og 50 ved 40 grader.
    Nu er der så nogle der måske så siger at deres kørsels computer ikke fortæller om overforbrug. Men det er ikke sikkert at den tager de extra tilførte koldstarts tilskud med i sine beregninger. Det kan skyldes valg af kunde pleje i opsætningen.
    Men korte ture giver altid dårlig økonomi.


  • #8   23. jan 2013 Kold luft giver mere vindmodstand.. Men samtidig en større mængde luft partikler pr cm3 på en cylinderfyldning. Så motoren burde køre bedre, men har et større arbejde med at skubbe bilen gennem luften.

    Det giver et svært tegnestykke


  • #9   23. jan 2013 Det er fordi motoren har længere tid om at blive driftvarm. Der er mere rullemodstand i dine vinterdæk. Vejene er typisk våde mere af tiden. Det giver også mere modstand.

  • #10   23. jan 2013 varm luft fylder mere..

  • #11   23. jan 2013 Ja koldstart og kørsel med kold motor i længere tid..

    At luftmodstanden skulle har noget og er sku en and, så ville luft fugtigheden også have noget og sige, og man køre jo ikke just kortere pr km, kun fordi det regner..

    Og fordi der er koldt og du får mere fyldning i cylinderen, derfor overdosere motoren ikke benzin eller diesel, du får jo bare nemmere en højere effekt(til en hvis grænse), hvilket gør at du rent faktisk kan linde lidt på speederen..

    Sidst vil den kolde indsugningsluft og luften generelt gør at der skal bruges mere brændstof fordi for at opnå forbrændingstemperaturen og tabet til omgivelserne er større.
    En forbrændingsmotor er jo en varmluftsmaskine..


  • #12   23. jan 2013 Der er sikkert mange forskellige faktorer som spiller ind, som Rasmus er inde på luftmodstanden er større når det er koldt, men alle disse ting har en marginal indflydelse, den største årsag er selvf at bilen er LANG tid om at blive varm, 20-30km alt efter bil..

Kommentér på:
motorteori - kold og varm luft

Annonce