{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.135 visninger | Oprettet:

AFR-ur oog lambdasonden {{forumTopicSubject}}

Godaften bilgalleri smiley

jeg har en toyota corolla 1300 XLI fra 1995, og jeg har købt et auto-gauge Air-Fuel-Ratio ur som jeg gerne vil montere.

Dog er mit problem at dette skal kobles til en lambda-sonde, men da jeg ikke er meget for at begynde at klippe i ledningsnettet nede omkring lambda'en tænkte jeg at jeg ligeså godt kunne montere en ekstra sonde.

Der findes sonder med kun et stik, hvilket burde være nok, men skal en sonde have strøm, eller fungerer den som en temperatursonde, altså kun med en ledning?

For at komme jer i forkøbet, jeg ved udmærket godt at den fortæller cirka ligeså meget om bilens tilstand som det vacuum-meter jeg smider på, altså så absolut intet, men jeg vil stadig gerne have den i, så spar jeres kommentarer på den bekostning smiley

god aften, og på forhånd tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  AFR-ur oog lambdasonden
  • Chief Quimby
    Chief Quimby Tilmeldt:
    dec 2012

Følger: 1 Svar: 114
    #1   31. jan 2013 Ingen grund til klippe eller montere ekstra. Du tager signal i diaknosestik

• #2   31. jan 2013 seriøst? skal jeg så købe et ekstra sæt "pins" til at sætte ind, eller skal jeg trække en ekstra ledning ind fra diagnosestikket?

• #3   31. jan 2013 Ja det nemmeste er at tage den i diagnose stikket smiley (Ox = oxygen sensor) smart ikke? smiley

• Chief Quimby
    Chief Quimby Tilmeldt:
    dec 2012

#4   31. jan 2013 Ja, seriøst

• #5   31. jan 2013 bare fix et stikben af noget random hvis du ikke har adgang til rigtige stikben smiley

• #6   31. jan 2013 det har jeg, enten må jeg en tur forbi et toyota-værksted eller lign, det kan ligeså godt blive lavet ordentligt første gang smiley

• Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
    #7   31. jan 2013 Skal det laves ordenligt i første omgang, så skal der smækkes en wideband sensor på, da de org kun laver meget grove målinger smiley

• Chief Quimby
    Chief Quimby Tilmeldt:
    dec 2012

#8   31. jan 2013 Grove målinger ?. Han kører med orginal motor/styring, hvorfor skulle han så montere en sonde der kan måle afr område som han aldrig kommer i

• Bjerggaards

#9   31. jan 2013 Skrev at hvis det skulle laves ordenligt, så skal der wideband i.. Så er det lige meget hvordan og hvorledes du vender det om, så vil målingerne fra den org, ikke være lige så præcis, som de ville være med wideband..
    Dog vil din metode dog sagtens kunne bruges, men så er afr ur kun til gejl og ik ret meget andet, men er da muligt det også bare er det Niclas går efter, og så er det fint nok

• Chief Quimby
    Chief Quimby Tilmeldt:
    dec 2012

#10   31. jan 2013 Dvs, du mener ikke en orginal narrowband sonde måler lige så præsis som wideband, i det afr område orginal motor kører ?

• Bjerggaards

#11   31. jan 2013 Narrow måler 2 ting, for rig blanding, eller for mager..
    De har kun de 2 indstillinger, derfor jeg ik mener at en narrow er vejen at gå, medmindre det er til ren gejl..
    Men når bilen er org, så burde signalet også ligge korrekt

• Chief Quimby
    Chief Quimby Tilmeldt:
    dec 2012

#12   31. jan 2013 Det var da mærkeligt, så må min være istykker, da jeg kan måle forskellige v ud af den.

• Bjerggaards

#13   31. jan 2013 Man kan sagtens få den til at vise noget, uden problemer. Men der er en risiko for at den ik vil måle det korrekte. Og på en org bil er en narrow også mere end perfekt, da bilen jo bare skal vise et lys i motorlampen hvis der er noget unormalt, og evt komme med en fejlkode hvis der kommer testet på, men til præcis måling er det ik det bedste..

• #14   31. jan 2013 altså det er jo lige før at selvom den smider "forkerte" målinger, så går det nok alt sammen, som Piraten nævner er det til ren gak og gøjl, derfor lægger jeg ikke mere i enhederne, kun i at det bliver trukket og monteret rigtigt smiley

• #15   31. jan 2013 her er et billede af hvordan de 2 lambda sonder regulere og hvor hurtige de er Chief Quimby hvis du vil køre din bil ind med en spring sonde så værsgo det vil aldrig blive godt da spring sonden er hammer langsom i forhold til brebånds sonden og ja nr 1 er brebånd den måller 100% blandingen i udstødningen og den ligger vil i det område som bilen motor styring er kørt ind til

http://www.youtube.com/watch?v=NQS6M8OUoDA

• Bjerggaards

#16   31. jan 2013 Når det er gejl, så gør som Chief Quimby siger, og smæk det ind på hans metode.
    Hvis der er noget galt, så vil der komme en alarm frem i dit speedometer alligevel smiley

• Chief Quimby
    Chief Quimby Tilmeldt:
    dec 2012

#17   1. feb 2013 christian, hvem fanden snakker om justere ind, er du stiv eller hvad

• #18   1. feb 2013 chief: det er du åvenbart siden siden du snakker om og bruge en spring sonde som et måle indstrument til et ur som du reelt set ikke kan bruge til noget som helst

• Chief Quimby
    Chief Quimby Tilmeldt:
    dec 2012

#19   1. feb 2013 læs lige hvad manden skal bruge det til

• #20   2. feb 2013 jeg har læst hvad han skal bruge det til og som jeg læser det vil han bare gerne se hvad blandingen er også ved jeg ikke om det skal bruges til gejl eller hvad det skal men skulle jeg have det sat i så var det da sjovest det virkede som det skulle og ikke bare køre op og ned men der er åbenbart flere megninger om dette og var der nu sat en bredbåndsonde i så var man osse fri for og klppe og ødelægge bilen originale ledningsnet

• Chief Quimby
    Chief Quimby Tilmeldt:
    dec 2012

#21   2. feb 2013 Der har du så igen ikke læst, der skal ikke klippe i noget ledningsnet

• #22   2. feb 2013 ja det er flot

• #23   13. dec 2013 nu er den her tråd ved at være et par måneder gammel, men fik faktisk aldrig svar på om man kunne nøjes med at bruge en sonde med kun en ledning? smiley

• #24   13. dec 2013 Den er 9 måneder gammel.

Hvis du skal kunne bruge dit AFR ur til noget skal du købe en bredbånds sonde, med tilhørende styring. Så skal systemet kun tilsluttes plus og stel. Men du skal have svejset en gevind bøsning i din udstødning til den nye sonde.

Det er den rigtigt måde at gøre det på. Hvis du bare vil have noget klyt kan du jo bare følge manuale til dit ur.

Ovenstående bygger på at du har en narroband sonde i din bil lige nu.
    Jeg kører selv med PLX AFR og DM100 display og det er jeg godt tilfreds med smiley

• #25   13. dec 2013 planen er skam også bare at det skal være til pynt, det er immervæk en 100 % standardbil, har ikke engang filter eller andet pjat smiley

men er det forstået rigtigt at en bøsning og en ny sonde med en ledning, så er jeg kørende? smiley

• #26   14. dec 2013 Først jeg er ikke til klyt løsninger hvis det laves skal det laves ordenligt ellers er det spild af tid og penge, så det kan og vil jeg ikke hjælpe dig med.

Jeg har ikke på noget tidspunkt skrevet at du kan bruge en sonde med en ledning . . . . der burde ikke finden en lambda sonde med en ledning, er skal minimum være 3. (Narrow band)
    1. Forsyning til varmelegeme,
    2. Signal ledning
    3. Stel

Er det en af disse modeller du har? For de er efter hvad jeg kan se alle til wideband sensorer.

http://www.autogauge.com.tw/index.php?option=com_content&view=category&id=66&Itemid=97

A. Hvis du skal have dem til at virke skal du gøre følgende (Dog uden at kende dette fabrikat) Du skal have en wide bande sonde der passer til det meter du har.

B. Du skal have svejset en bøsning i din udstødning (husk at den må ikke vende ned af.

C. Du skal have sonde og ur forbundet

D. Nyd installationen.

Eks: På installation af sådan et system, så find en der passer til dit meter.
    http://www.autometer.com/download_instruction/1143A.pdf

Eks. på den jeg kører med:
    http://www.plxdevices.com/support/manuals/SM-AFRGen2UsersGuide.pdf

Så håber jeg at du har fået oplysning nok til at kunne komme videre.

/Steffen

• #27   14. dec 2013 okay smiley

den model jeg har er denne serie: http://www.autogauge.com.tw/index.php?option=com_content&view=category&id=44&Itemid=73

altså, et ur alla dem fra Thansen, hvilket jeg derfor forventer at det ikke kan bruges til andet end pynt, og det forventes heller ikke at bruges til andet end dette smiley

jeg respekterer fuldt ud at du ikke stemmer for eller ønsker at støtte op om klyt, 100 %, men det eneste behov jeg har er at installere det og sige "nej hvor er det pænt" smiley

jeg er bare ikke interesseret i at klippe rode og rage i ledningsnettet mere end højest nødvendigt, og spørger derfor om det er muligt at bruge en sekundær sonde, for at undgå dette i den grad det er sig muligt smiley

et ur til 200 kroner vil aldrig kunne bruges til andet end pynt, og jeg er ikke interesseret i at bruge det tidobbelte eller mere på et rigtigt wideband ur smiley

(BTW, det har tre ledninger, rød, sort og grå, så det er vitterligt kun det helt simple signal der kommer igennem)

• #28   14. dec 2013 OK men det giver nok ikke meget mening at skulle investere 800+ på en ekstra sonde, plus gevind stykke, plus montage / svejsning. Hvis meteret kun koster 200.-

Jeg kan ikke finde nogen manual på det, såååååå.

Nyt råd her fra. Smid uret væk, afskriv tabet og kom videre. Jeg ville prioritere at lade ledningsnettet være, så du ikke skal til at klippe i noget der virker. For at får noget installeret som alligevel IKKE virker smiley

I bedste fald så får du noget lir i bilen der flimer, i værste fald så belaster dette ur signalet fra sonden, så din motor styrring ikke virker korrekt, og så har du balladen.

/Steffen

God jul herfra

• #29   14. dec 2013 jamen det er nemlig lige præcis derfor jeg vil have en sekundær sonde! smiley for at sikre mig at det vildeste der sker, er at der ryger en bette sikring til 8 kroner smiley

• #30   15. dec 2013 Det er så det jeg mener, kan det betale sig at investere yderligere 800 - 1.000 kr. i noget som alligevel ikke virker. Så er det vel bedre at bruge ca. 1.400 på et komplet sæt. det eneste du så mangler er en svejse bong.
    På noget der rent faktisk virker, og installations bøvlet er det samme:

Eks sådan en her:

http://www.ebay.de/itm/PLX-DM-6-AFR-Multi-Gauge-with-Air-Fuel-Ratio-SM-AFR-Module-and-Bosch-O2-Sensor-/290643767403?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item43abb7f06b

Mvh

Steffen

Kommentér på:
AFR-ur oog lambdasonden

Annonce