{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.548 visninger | Oprettet:

Træg gearkasse i Civic {{forumTopicSubject}}

Jeg har en Civic fra 2001 som til tider er noget træg at få i 1. eller bakgear, når det sker, så skal gearvælgeren stikkes i et andet gear så kan man derefter få den i 1. eller bakgear uden problemer.
Det er ikke et problem der er afhængig af om bilen er varm eller kold.
Hvad er det der går galt, og kan det på nogen måde afhjælpes uden at gearkassen skal afmonteres og renoveres?

Til info har bilen kun kørt 153.000km så jeg synes det er noget tidligt at dette problem er opstået!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Træg gearkasse i Civic
  • #1   4. mar 2013 er den KUN træg når den den holder stille? Med startet eller slukket motor ?

• #2   4. mar 2013 Det er når jeg holder stille med startet motor, f.eks i en lysregulering eller når jeg skal bakke ud af en parkeringsplads at jeg oplever problemet.
    Jeg har ikke afprøvet om det kan være det samme med motoren slukket?

• #3   4. mar 2013 min civic gjorde det samme, hvis jeg gik i 2. eller andre gear så gik den lige i efter smiley

• #4   4. mar 2013 Hvad gjorde du ved det?

• #5   4. mar 2013 ingenting faktisk, det var til at leve med smiley
    Men det er nok synkro'en som driller, det plejer dog at være 3. gear hvor den driller først.

• #6   4. mar 2013 Du skriver "til tider".

Jeg er 99% sikker på at det skyldes at gear står for tand så den ikke kan gå i gear... Så skal man lige rode efter et andet gear så man forskyder tænderne, eller men kan langsomt slippe koblingen mens man holder modstand på gearstangen så ryger den i gear når tandhjul begynder at rotere..

der er IKKE noget galt med din gearkasse medmindre den også er træg ved kørsel..

• #7   4. mar 2013 Det føles lige nøjagtig som om at det er toppen af en tand der rammen er anden tand og ikke ved hvilken side det skal falde til.
    Men sådan har gearkassen vel ikke gjort siden den var ny?

Kan denne fornemmelse reduceres/fjernes ved at skifte gearolie eller ved at tilsætte en form for additiv?

Der er ingen træghed i gearkassen ved normal kørsel.

• #8   4. mar 2013 Flemming, kan ikke sige om det hjæper på dit problem, men har haft noget lign. med min gearkasse i min Astra, der blev der skiftet gearolie, til noget der er lidt tyndere end standarden, og den køre nu meget bedre, plus den driller ikke med at få den smidt i 1. og bakgear mere.

• #9   4. mar 2013 Jeg ved ikke lige hvad serviceintervallen er for olieskift på din model, men på nogle modeller skal den skiftes så tit som for hver 40.000km

og det vil aldrig skade at skifte olien, måske vil ud opleve at den "problemet" reduceres.. men der er altså ikke noget galt med din gearkasse, jeg har kørt ca 20 civicer og ejer 2 fra forskellig generationer og begge gør det..

• #10   4. mar 2013 Det er nok tiden at der kommer noget andet olie i den gearkasse, servicebogen der følger med bilen er ikke lige frem imponerende, så mit bud er at det er den originale olie der er på gearkassen idag...

Har du noget bud på hvilken gearolie jeg skal vælge og et bud på hvor meget olie der skal på?

Jeg har også ejet en 98 EK3 1,5er den kunne også en sjælden gang gøre det, men den havde så også 378.000km på klokken da jeg solgte den, men det gjorde det langt fra lige så ofte som den her, der har kørt under det halve.

Vil det give noget at tilføje et additiv? Jeg tænker f. eks på det her:
    http://www.bardahl.dk/Produkter.aspx?a=b&ProID=127

• #11   4. mar 2013 Jeg ville holde mig fra de der additiver, honda har en fremragende olie til formålet den hedder MTF3.. og koster heller ikke ret meget, du skal bruge omkring 2 liter tror jeg..

• #12   8. mar 2013 Jeg vil lige følge den her til dørs, så andre evt kan drage nytte af tråden.

Jeg skiftede i går olie på gearkassen, og brugte det anbefalede MTF3.

Jeg synes at mærke en forbedring, den går nu lettere i gear når bilen holder stille, men også under kørsel synes jeg at der er en forbedring!

Så problemet synes at være løst.

• #13   8. mar 2013 Det er altid godt med frisk olie smiley

Kommentér på:
Træg gearkasse i Civic

Annonce