{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.591 visninger | Oprettet:

Problemer med EGR på Hyundai? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har en Hyundai Getz fra 2006 - 1.5 CRDI.

Den har fået skiftet EGR ventil for ca. 3-4 måneder siden. Motoren ville ikke tage omdrejninger, maks 2000-2500, hvis den blev startet igen kort efter den lige havde kørt.

Det hjalp også at skifte EGR ventilen, men inden for de sidste par uger er fejlen begyndt at komme igen.

Jeg har fået læst fejl ud, og den havde en P0402 [pending] exhaust gas recirculation flow excessive detected. Jeg slettede fejlen, og den har indtil videre kørt fint. Problemet er bare at den har fået skiftet EGR ventil 3 gange med 1-2 års mellemrum, og det er ved at være ret irriterende, og jeg synes ikke det kan passe at EGR ventilen allerede er stået af igen, så jeg har fundet nogle forskellige sider på nettet hvor der er forskellige forslag:

Snavs/skidt i EGR systemet
DPFE sensor (jeg er lidt i tvivl om hvor den sidder?)
MAF sensor
Defekt EGR ventil

Er der nogen som har forslag til hvad jeg kan gøre hvis fejlen kommer igen?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Problemer med EGR på Hyundai?
  • #1   17. mar 2013 Hvordan er dit kørselsmønster..??

• #2   17. mar 2013 Er det en 3 eller 4 cylinder? Er det den mekaniske del eller elektriske del af egr der er skiftet?

• #3   17. mar 2013 Jeg kører ca 25 km hver vej på arbejde - ikke ret mange små ture.

• #4   17. mar 2013 Det er en 4 cylinder, mekanisk eller elektrisk del - det ved jeg faktisk ikke. Kan jeg se det på nogen måde?

• #5   17. mar 2013 Umiddelbart ikk. Den elektriske den sidder med 4 umbraco skruer og neden under sidder den mekaniske del. Det er altid den mekaniske del som sætter sig fast i åben stilling og kan derfor ikk tage gas ordentlig.

Hvem har lavet det?

• #6   17. mar 2013 Okay - umiddelbar ser begge dele ret nye ud, men det er jo ikke til at sige med sikkerhed.

Det er lavet ved en lokal mekaniker, ikke autoriseret, men det er ikke samme sted jeg har fået skiftet alle gangene. Ellers må jeg prøve at høre mekanikeren ad om han kan huske det.

• #7   17. mar 2013 Ellers er det bare at pille motorskjoldet af også pil egr ventil af og tryk ned på den mekaniske del. Den skal nemt kunne kører op og ned.

Der går ihvertfald meget længere end 3-4 måneder inden den mekaniske del soder til igen, hvis den er skiftet.

• #8   17. mar 2013 prøv og gi" den noget Bell AD,eller andet rens! hvis den soder er det godt at forebygge!

• #9   17. mar 2013 Okay, det vil jeg lige prøvet at have tjekket.

• #11   16. apr 2013 EGR cooler, er det røret mellem ventilen og indsugningen? Indsugningsspjældet er renset og kontrolleret, og der har faktisk ikke været noget siden jeg slettede fejlen i styreboksen. Men det er rart at vide hvad jeg kan gøre for at forebygge og evt. kigge efter hvis det sker igen.

• Hans T
    Hans T Tilmeldt:
    apr 2008

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 3
    #13   18. nov 2015 Hej Henrik
    Kom problemet igen ? Jeg oplever nu samme problem

• #14   18. nov 2015 Får den noget at leve af, eller er det den bløde hat og cigaren der styrer?

• Hans T
    Hans T Tilmeldt:
    apr 2008

#15   18. nov 2015 Ja det gør den helt sikkert.
    Her er hvordan jeg overlever fejlen.
    Den har aldrig et problem med at starte.
    Efter en kold start ligger omdrejningerne ved cirka 600-700 de første 5-10 sekunder (de fleste gange kun 5 sek men nogle kan der godt tage længere) herefter stiger den til 900-1000 (tomgang).

Hvis man så kører en lille tur på et par kilometer og standser bilen (ved børnehavnen smiley ) så starter den fint igen men bliver nu ved 600-700 omdrejninger i længere tid (måske 20-25 sek). Hvis man prøver at give gas sker der intet. Når den så bliver enig med sig selv om at komme i tomgang kan man så prøve at kører hvilket vil resultere i at den ikke har nogen trækkraft og nu vil den ikke tage mere en tomgang drejninger.
    Efter 15-20 sek er det så ovre og så kan du køre resten af turen uden problemer og med normal trækkraft.

De sidste par dage har jeg lagt mærke til at den ved kold start har en meget ustabil motorgang mellem 1200-2000 omdrejninger.

Jeg har skiftet luftfilter, renset luftmængdemåler, renset EGR ventil og testet den, prøvet at undersøge om der var huler i vakuumslangerne, har ingen fejlkoder, renset spjældet før indsugningsmanifolden.

Nogen der har et bud på hvad det er?

• #16   18. nov 2015 Hejsa

Bilen blev solgt i Januar i år, men vi oplevede ikke fejl på EGR siden mit sidste indlæg den 16/4-13.
    Jeg mener EGR ventilen blev skiftet 3 gange, og 3. gang, gik der kun ca. 3 måneder før den begyndte at drille igen. Den gik i nødprogram, og ville ikke tage over de der ca. 2500 omdr. Det kunne både være under kørsel, eller ved kold og varm start, der var ikke rigtig noget mønster i det. Som jeg husker det lå tomgangen ret stabilt på den, den kunne dog godt være lidt "hård" og ryge en smule når den var kold, måske fordi den var chippet (den trak pænt godt ;-)), kan ikke huske hvor mange omdr. den stod med i tomgang.
    Problemet forsvandt efter rens af indsugningsspjæld og sletning af fejlkoder.

Jeg ved ikke om ovenstående hjælper dig noget, men det er måske ikke helt samme fejl som jeg havde.

Har du skiftet brændstoffilter for nyligt? Evt. som nogle af de andre skriver længere oppe, prøv med noget Bell Add.

• Hans T
    Hans T Tilmeldt:
    apr 2008

#17   19. nov 2015 Hej Henrik

Nej det lyder ikke som helt samme problem alligevel. Brændstoffilteret er godt nok ved at være et par år gammelt. Kunne godt tænkes jeg skulle skifte det igen. Har prøvet med Bell Add uden noget held.

• Thor B
    Thor B Tilmeldt:
    jun 2016

Følger: 1 Svar: 1
    #18   20. jun 2016 Oplevede samme problem, Egr ventil virkede dog fint og blev selvfølgelig renset. Opdagede dog ret hurtigt at mit spjældhus var sodet helt igen. Afmonterede gummislangen til spjældhus og fotograferede ind i spjældhus. Afmonterede spjældhus og gjorde det helt rent. Nu spiller det. Fremover kommer der jævnligt Bell add i tanken en gang imellem;)

Kommentér på:
Problemer med EGR på Hyundai?

Annonce