{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.512 visninger | Oprettet:

Toyota Corolla FEJL på VVT - Controller. {{forumTopicSubject}}

Hej er der nogle der har haft erfaringer med corolla 1.4 vvt-i, som sætter motorlampen på vvt-controlleren?

Jeg ved, at den har kørt med 5w40, og dette er et problem for vvt-controlleren, da de SKAL køre med 5w30.

Jeg tænker om, fejlen evt. kan slette efter olieskift til 5w30 og man derved kan være heldig at løse problemet.

- Eller om der SKAL en ny controller til og evt. prisleje? :).

- God søndag til jer.

Vh.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Toyota Corolla FEJL på VVT - Controller.
  • #1   7. apr 2013 "Controller" ??
    Mener du OCV ventilen til knastforstilleren? smiley

    Hvis du får VVTi fejl fra tid til anden kan din kæde sagtens være blevet for lang, det er noget jeg har set et par gange.
    Hvad hedder fejlkoden helt præcist?

    Den kan sagtens køre 10w/40, hvem har sagt den ikke kan det?


  • #2   7. apr 2013 Har tidligere hørt, at det kunne være et problem for dem, at køre med tykkere olie end 5w30, men om det er korrekt, tør jeg ikke sige.

    Den sætter fejl på VVT Bank 1. Nummeret kan jeg selvfølgelig ikke huske. Men ja det er den "typiske fejl", som de sætter på forstilleren, den ikke forstiller korrekt og derfor trækker helt forkert i hak ved gasgivning.


  • #4   7. apr 2013 Jeg har kun skiftet en ocv ventil, 9/10 gange er kæden for lang, men hva skidt, nu har jeg jo også kun gået som som tekniker hos toyota i 8 år smiley Skift du bare vvt "controlleren" som du kalder den og se hvad det hjælper smiley

    Men lad os lige blive enige om hvad i snakker om her, snakker i knastforstiller eller snakker i ocv ventilen som sidder på forsiden af motoren lige ved siden af indsugningsmanifolden ?

    De tidlige knastforstillere gik til pga for dårlig hærdning på endepladen. Når man skiller dem af kan man se tydelige fordybninger hvor olien passerer.


  • #5   7. apr 2013 Jeg taler om knastforstilleren, som på vores værksted blev omtalt vvt-controlleren.. Er selv udlært Toyota Tekniker med 7 år på værkstedet, men skiftede branche uden at have rodet i omtalte problem.

    OCV-ventilen er skiftet kan jeg se.

    Jeg er samtidig blevet oplyst af sælger om, at controlleren (forstilleren) også er skiftet.. Så at kæden er for lang lyder ikke utænkeligt.


  • #6   7. apr 2013 Men som jeg frygtede tyder det på, at folks erfaringer er forskellige løsninger.

    Jeg er netop i tvivl, om problemet plejer at ligge i forstilleren eller for lang kæde, da jeg har hørt om begge dele.


  • #7   7. apr 2013 Folk har skiftet forstiller i flæng, nogle gange kan den nye forstiller lige akkurat æde det slup der er i kæden ved at kunne forstille en grad eller to yderligere så den kunne holde det indenfor normalområdet, men hvis man tager kæden ud af en bil der har sat den fejl, så er de ALLE sammen længere end en ny kæde.
    Og det er millimeter der skal til før fejlen kommer smiley



  • #8   7. apr 2013 Hvert værksted gør det på sin måde, også selvom de alle er toyota-værksteder, så at nogle skifter forstillere og andre skifter kæde lyder ikke usandsynligt.

    Men jeg vil lytte til dine erfaringer :). Du siger, at du plejer at skifte kæde UDEN forstiller, ikke? - Bare lige så jeg er helt med på din konklusion.
    - Og dette skulle være problemet, og IKKE forstilleren i sig selv.

    Hvilke dele plejer I at skifte i forbindelse med kæden? Kæde, tandhjul, strammer, kædestyr ??

    Tak for dine input!!


  • #9   9. apr 2013 Plejer ikke at skifte nogle ting udover kæden smiley
    Det er en relativt simpel operation, bare lige husk at få den på mærkerne.

    Forstilleren går altså sjældent. Så skal der være ekstreme slidspor inden i den. Den er også nem at tage af og tjekke, men det var ikke noget jeg gad bruge min tid på. Prøv at tjekke længden af kæden på den gamle mod den nye, så er du ikke i tvivl.


  • #10   10. apr 2013 Jeg er ret sikker på, at næste skridt nu er og skifte kæden. Så skal jeg bare lige have gjort op med mig selv, om jeg tager tandhjulene med i den forbindelse - eller kun skifter kæden som det eneste.

    Jeg læste fejlen ud igen og den hedder helt præcis:

    P1346
    VVT sensor / camshaft position sensor circuit range / performance problem (bank 1).

    Ud fra værkstedshåndbogen, kan jeg også kun tolke det som om, at det er kæden der har strukket sig eller hoppet en tand.

    Mvh.


  • #11   10. apr 2013 Med den kode er det 100% sikkert kæden. Spild af tid og penge at skifte hjul (Både knastforstiller, knasthjul på udstødningsknasten og krumtaphjul)

  • #12   22. apr 2013 SÅ er der en opdatering her fra..

    Fik skiftet kæde samt tandhjul. Da jeg kom derind, kunne jeg se, at der tidligere var skiftet - men til UORIGINALE dele. Jeg har det sådan, at nogle steder skal man bare ikke spare. Så jeg skiftede til original.
    Dette resulterede i, at bilen nu kører som den skal uden hakkeri eller nogle problemer.. Men men men efter et par ture - både korte og lange, begyndte motorlampen at lyse igen .. Samme kode P1346.

    Af hvad jeg kan se i værkstedshåndbogen henviser den til, at det evt. kan være en fejl i ECU også. Men for faen, kan ikke blive ved med at skifte ud på den måde.

    Kæden betød derfor at bilen nu kører fint, men stadig sætter fejl på P1346. Kan det være en løs forbindelse et sted? Stel evt?. :/.


  • #13   22. apr 2013 Strips kæden fast på udstødningshjulet og lav et mærke med maling på kæden og knastforstilleren ud for hinanden, og pil kædestrammeren ud. Løsn centerbolten i knastforstilleren. Løsn indsugningsknastens overfald og tag dem af og pil så knastforstilleren af knasten. De 5-kantede bolte på knastforstilleren (eller unbraco/torx alt efter årgang/version af knastforstiller) piller du ud, og så kigger du på bagsiden af endepladen. Hvis der er en tydelig fordybning, er den slidt op.

    Det tager ~20 minutter at tjekke


  • #14   22. apr 2013 Men nu siger du jo egentlig også der er brugt uoriginale dele. Er der slidespor i kædestrammerskinnen og følgeskinnen foran?

    Hvem fanden bruger uoriginale dele, sikke da noget bras at skulle rydde op efter sådan en omgang som du er ude i nu


  • #15   23. apr 2013 Synes ikke at slæderne / kædeskinnerne var sporet, så skiftede dem ikke.

    Ville også have tjekket forstilleren, da jeg havde den pillet af, men lagde ikke inde med værktøj (5-stjernet top). Hvad sker der også for at bruge bolte som kræver en 5-stjernet top! - så den fik jeg ikke kigget på, andet end jeg vurderede at den OGSÅ var skiftet til en ny Denso.

    Ville også bare mene, at den ville sætte en anden kode, hvis det var forstilleren, som var problemet. Kæden har uden tvivl gjort en forskel med køreegenskaben - bare ikke med motorlampen.

    Noget der også undrer mig, er at fejlen bliver lagret i History på testeren og ikke under Current som normalt. Den tænder først efter nogle km. Og i tilfælde først efter at bilen har været slukket og startet op igen.

    Jamen altså, forstår heller ikke, hvorfor faen man skifter til uoriginale dele, når man snakker indmad i en motor :/.


  • #16   24. apr 2013 Fejlen bliver lagret i history, fordi at den er væk igen når du tjekker fejlen.

    Hvis det er en 5-kantet bolt, så er det den gamle type, hvis det er en 5-stjernet torx er det den nye type. Jeg har nu også set en af de nye typer have slidmærke.



  • #17   25. apr 2013 Det er 5 stjernet torx. Denne type: http://www.foerch.dk/product.aspx?p=a6438c4c-3842-4e6a-8e31-25917ace9b41&g=cea02412-2754-4552-ba96-176e0334c453

    Så det må være den nye type.
    Rigtigt med fejlen, og det at den tydeligvis kun lige sætter fejlen og derefter forsvinder og bliver lagret under history gør det ikke nemmere at fejlfinde. Men det må også udelukke nogle ting som OCV-ventilen osv, da disse vel ville sætte en permanent fejl under current.


  • #19   27. apr 2013 Tak for inputtet. Jeg kører pt. med 5w30 olie, som skulle være acceptabelt for Toyotas vvt og d4d-maskiner.

    Kæde-slæderne skiftede jeg ikke, da de så fine ud efter min vurdering. Om den forreste så har været mere slidt end antaget, er selvfølgelig uvis.

    Det jeg er ude i, må stadig være at skille vvt-controleren ad for at undersøge for slidspor på endepladen, selvom det ikke 100% lægger op til det.

    Det irriterer mig helt vildt, at jeg ikke kan regne den ud, men det er ikke nemt med sådan en kode :-/..

    Kom gerne med tips og gode ideer til hvad næste skridt bør være..

    - God weekend.


  • #20   19. mar 2017 Mon han fik løst hans problem??
    Hvordan tjekker jeg om kæden er for lang??
    Min er begyndt at hakke og gå på 2-3 cykel. Min motorlampe lyser og blinker ind i mellem


  • Daniel N
    Daniel N Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 3
    #21   17. aug 2020 Står med samme problem nu. Den ene dag kørte den bare super lækkert. Dagen efter da jeg tændte bilen hakkede den. Har selv prøvet med nye tændrør.. og for nye originale tændspoler imorgen..

    Fik du fundet fejlen på din


  • #22   18. aug 2020 Ja.. skidt i tanken omkring det filter der sidder dernede..
    Det blev rengjort, og har kørt perfekt siden


Kommentér på:
Toyota Corolla FEJL på VVT - Controller.

Annonce