{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.176 visninger | Oprettet:

EL: Sætte 2 biler sammen {{forumTopicSubject}}

Hey folkens..

Skulle bare hører om der er en risiko for at noget går i stykker hvis man tilslutter 2 biler sammen med jumpkabler (fra batteri til batteri) mens begge 2 kører?

Skal lave et mindre forsøg for at fjerne noget spændingsfald på 4v i min egen bil og da jeg ikk rigtig har andre muligheder end at bruge en vens bil som ekstra kilde så tænkte jeg på at prøve det smiley

Men vil det virke?
Og det er okay begge biler er tændt?
Eller skal jeg bare kun nøjes med at holde den ene tændt..? (så er det jo kun ekstra batteri som støtter)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  EL: Sætte 2 biler sammen
  • #1   13. apr 2013 Når jeg bruger kabler sætter jeg dem altid på fra batteri til batteri, jeg har gjort det utallige gange og har ikke haft problemer med det. Men hvor længe skal de være sat sammen?

• #2   13. apr 2013 nøjes med at have en tændt hvis det er længere tid.

• #4   13. apr 2013 har hørt noget om at nyere biler kan tage skade af det eller at noget kunne brænde af men ved sku ikke om der er hold i noget af det.. det havde min far fået at vide på værksted at det var ikke så godt at han gjorde det ved eller med hans passat.. men det har jeg nu gjort mange gange alligevel uden der er sket noget smiley

• #5   13. apr 2013 Så vidt jeg har læst og hørt skal minussen på den "døde" bil da altid forbindes til stellet, aldrig batteriet...

• #6   13. apr 2013 Pisse ligemeget.. Sæt dem til fra batteri til batteri

• #7   13. apr 2013 Nick J. - Mr--:
    Nok 20mins tid maks..

Doctor Madsen:
    Ja lidt det + så er det for at se om hvad forskel det vil gøre hvis jeg opgradere.. smiley

Rasmus:
    Vil det da gøre noget hvis generatoren på begge er kørende??

--SSJ-- StreetPirate Benyamin B:
    Nej men hvis du vil se om en opgradering virker skal du have en realistisk kilde på.. Og det er det jeg prøver at opnå med en ekstra bil, fremfor at skulle købe ny generator + større batteri..

Altså ved at der ikk sker noget da man jo kan jumpstarte biler sådan..

MEN det er mere hvordan det er når der er 2 generatore der kører fx over 20mins tid..

• #8   13. apr 2013 Ja okay, så lyder til det er unødvendigt..?
    Men okay hvis jeg har 2 styk af mine egne noname batterier burde jeg have stabilt 12v i stedet for et fald til de 10.. Men finder jeg ud af..

hvad mener du med stelkablerne er fode?? smiley

• #9   14. apr 2013 Doctor Madsen:
    haha ja bliver snart syg og dør så meget tripper det mit liv smiley

Det er jo det.. Så brude den totale mængde amp de kan afgive uden at blive belastet flytte sig en del..

Problemet er at jeg ikk rigtig har råd til at købe et batteri.. og ud over det så har jeg heller ikk plads til et smiley
    + er ret usikker om jeg skal have relæ på osv.. Så vil gerne finde helt ud af det før jeg gør det smiley

Ja det er når den spiller så falder den til 10v ved anlægget..
    Ved batteriet er den på 11.7v
    Tab over + ledning og - ledning er på 0.02v som maks så burde ikk være dem..

Regner med at det er fordi min generator er på sølle 60amp og mit batteri har et lavt CCA (ud over at den så også er gammel som heller ikk gør situationen bedre)

Har du ideer så kom endelig med dem smiley

• #10   14. apr 2013 Doctor Madsen:
    Batteri til stel opgraderet med 50mm2 ledning
    + ledning 50mm2
    stel ved anlæg 50mm2 og lak slebet ned og loddet til bilen for optimal forbindelse..
    Jeg trækker 2 forstærkere med en total rmsW værdig på ca de 2500..

Nej har ingen kondensator.. Men tror heller ikk den på 1 farad jeg har liggende kan rette op på et fald på 4v smiley
    Vil jo gerne have at når forstærkerne spiller at spændingen ikk falder mere end 0.5v eller noget.. Altså på omkring de 14v..

Og det er helt nede og ramme 10 lige pt.. smiley

• #11   14. apr 2013 Doctor Madsen:
    Har ikk en der er stor nok.. Men derudover så vil jeg gerne have at systemet kan levere nok i første omgang og så bruge en lille kondensator til at stabilisere det sidste spændingstab..

Fordi lige nu, så bliver det en ekstra belastning.. Anlæg + batteri og en kondensator at oplade... Min generator giver snart op smiley

• #12   14. apr 2013 Doctor Madsen:
    Ja der er en meget lav ESR i forholdet til et normalt batteri der gør at den kan aflade hurtigt..

Men når den er afladet så vil det være en ekstra enhed der skal lades op imens resten spiller.. at det så kræver betydelig mindre end et batteri er jo en anden side af sagen...

Det vil jo hjælpe, men skal have fejlen helt væk.. Og det er jeg sikker på den ikk kan smiley

• #13   14. apr 2013 Tror nu heller ikk sådan at det er min generator..
    Det er en kombination at min strømkilde og lageret der er for småt..
    Mit batteri kan ikk rigtig lave store afladninger uden at give spændingstab og generatoren kan ikk hjælpe med at stabilisere..

Prøver lidt at finde ud af hvad jeg kan starte med at skifte ud som vil give mest effekt..

Skal engang i næste ude prøve at måle spændingstab med højere omdrejninger og se om det gør en forskel
    Og så prøver jeg det med bilen..
    Hvis det med et ekstra batt over startkabler gør en forskel der vil noget så opgradere jeg først batt.. Hvis høje omdrejninger gør en forskel hopper jeg på en ny generator tror jeg smiley

Ved ikk om min tankegang giver mening? smiley

Har ikk kabler til at montere min kondensator.. Også lidt derfor jeg ikk har smidt den på..

• #14   14. apr 2013 Doctor Madsen:
    Så længde man ikk har tab over ledningerne er dette vel lige gyldigt? smiley
    Hvis du har 0 tab over dine ledninger så er det vel lige gyldigt om de er 3cm eller 3km lange? smiley

Kommentér på:
EL: Sætte 2 biler sammen

Annonce