{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.506 visninger | Oprettet:

tilslutning af lygtebom {{forumTopicSubject}}

Hey knægte ..

Jeg har købt en lygtebom til min bil, en blitzbom ..

Der er blitz i midten og blitz ude i siderne, disse kan kun være tændte hver for sig - er det normalt?

Nu skal jeg så slutte den til, den har 2 plusser - en til lyset i midten, og en til siderne, og så en stel selvfølgelig.

Når den så skal sluttes til en kontakt, skal kontakten have en direkte plus, og en stel, og så skal plussen fra bommen sættes på kontakten, stellen til bommen tager man bare fra karossen, ikke?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  tilslutning af lygtebom
  • #1   22. jun 2013 Det er helt korrekt husk sikring imellem plus og kontakt

• #2   22. jun 2013 Altså fra batteri og kontakt, eller kontakt og bom?

Der er tre ben på kontakten, derfor er jeg lidt i tvivl om tilslutningen..

Og det undrer mig at begge funktioner på bommen ikke kan køre sammentidigt..

• #3   22. jun 2013 Kan du evt sende et link så kan jeg lige se nej fra plus og til kontakt skal du sætte en sikring imellem, hmm kan man få en boks som styrer det så den kører på skift eller er der en enkelt ledning som kan få den til og skifte frekvens

• #4   23. jun 2013 Hvis du skal have begge funktioner til at køre fra kontakten sætter du jo bare begge plusledninger til kontakten... (samme sted)

Den anden fra kontakten sætter du jo til plus på batteri med en sikring imellem..

Stel sætte du direkte til karos..

Det sidste ben på kontakten sætter du ingenting på...

Hvis du skal have dem til at køre for sig selv og samtidig, så skal du nok have en ekstra kontakt....

• #5   23. jun 2013 Hvilken bom er det?? Model og type? Når der er snak om blitz bomme, så er der ofte kun 2-4 blitz pr balastboks indvendigt, da de oftest ikke kan trække mere. Folk kalder det blitz, men det er jo egentligt xenonpære, med dertilhørende balaster, sikringer og styreboks.

De Whelen broer jeg efterhånden har haft, og stadig har startede jo med at blive produceret midt i 90'erne, og bliver stadig lavet idag uden der er sket det hele vilde inden for den teknologi.
    Opbygningen og sammensætningen af div. ting er lavet nemmere og mere holdbare. Men nok om det.

De 3. jeg har nu er jo med 8. strobehoveder (kan fåes op til 12 eller 16), den har 2. balaster, en til dem på den ene side, og en til dem på den anden side, samt et brintplade/styreboks der styrer det hele.

De har oftest også 2. + og 2. - (tykke ledninger da de skal trække alt det xenon fis her) og så 8. andre ledninger fra styreboksen (1. til hvert modul) af som aktivere de enkelte strobehoveder. Dertil så er der også ledning til natsænkning, som der jo lovmæssigt skal være i lysbroer monteret her i landet pga. af en lov i trafikstyrrelsen.

Noget med at de kan blænde bilister for meget i mørke/tåge og lign., så derfor skal de kunne gå på 50% styrke.
    Og ja, vil du have det hele til at tænde sammentidigt, så burde en kontakt sagtens kunne trække det hele. Bare husk et arbejdsrelæ og noget ordentligt sikring!.
    Håber det var nok forklaring til dig. smiley

• #6   23. jun 2013 Hold da op med indlæg der er kommet smiley

Det er IKKE en Whelen bom .. men startede lidt billigere må jeg jo nok indrømme, selvom jeg godt kunne tænke mig en ..

Bommen har to blitze i midten og så har den to helt ude i hjørnene .. Det vil sige den har 2 plusser og en stel ledning .. men sætter man de 2 plusser på batteri for at teste det, vil de ikke køre sammentidigt, der sker bare ingen ting.. kun hvis man sætter en plus til af gangen.. jeg uploader lige et billede af broen med navn osv.. (:

• #7   23. jun 2013 Første..

profilbillede
  • #8   23. jun 2013 Anden

profilbillede
  • #9   23. jun 2013 Og sidste med diverse oplysninger .. (:

profilbillede
  • #10   23. jun 2013 Jeg må indrømme jeg aldrig har været tilhænger Af Deltas Xenergy lavpris blitzbomme (Kommunerne kørte også med dem en et par år her og skiftede så igen over til Whelen LED!). De giver ikke noget ret godt blink iforhold til så meget andet, personligt havde jeg hellere monteret et rotorblink eller 2., der er næsten mere kick i dem... smiley

Har en kammerat der fik sådan et næsten helt nyt for en ramme bajere, så det siger vel også lidt om kvaliteten. De Whelen broer jeg har til salg koster 2500.- stykket, hvilket jeg ikke mener er i den dyre ende for brugt kvalitet iforhold til hvad billige kina lysbroer koster fra nyt på div. danske hjemmesider. Du kan jo ikke få noget Whelen til under 14.000.- i nypris alligevel. smiley

Men det skulle være rimeligt simpelt med den, så bare smid den på en kontakt med et relæ og sikring og så er du kørende! smiley

• #11   23. jun 2013 Hvorfor skal der relæ i? .. og ved du om sådan et burde kunne bruge begge funktioner på én gang?

• #12   23. jun 2013 Så er du sikker på at det altid er den rette mængde strøm der bliver ført ud til kontakt og derefter videre til selve lysbroen.
    Sådan et koster 35.-, så jeg ville ihvertfald ikke undlade det. Det mindsker også slidtagen på din kontakt, så levetiden på den er længere.
    Sikringen er jo til hvis det går helt galt så du ikke brænder noget af, så den skal matche det ampere forbrug din bro trækker.

Selvfølgelig kan det bruge begge funktioner på en gang!. Det hele afhænger bare af om du vil have en eller to kontakter til at tænde for hele pivtøjet... smiley

• #13   23. jun 2013 Nu har jeg ENDELIG fået sat det hele til .. men hvad angår sikringen - hvordan finder jeg ud af hvor mange ampere den skal være på? ..

Ham jeg købet den hos, satte lige ledningerne til på et batteri, der kunne han ikke tænde for begge dele på 1 gang.. men kan jeg godt nu når jeg har sat det til (:

• #14   23. jun 2013 Så har der måske ikke været saft nok på i batteriet til at sætte begge bokse igang.

Tjoo... Du kan jo altid bruge udelukkelsesmetoden, start med det lavest ampere sikringer du har. Når de stopper med at springe, så har du nok fundet den rigtige.

Jeg ved mine Whelen broer tager 15 eller 20 AMP sikringer, men jeg ved ikke hvor meget sådan en bom som din tager. smiley

Men Whelen har jo også sikringer inde i selve lysbroen til hver balastboks, så der er man da stensikker på at de aldrig brænder af når der er 2. sikringer samt relæ over. smiley

• #15   23. jun 2013 Det lyder sku lækkert med sådan en Whelen .. (:

Hvad med arbejdsrelæ - hvorfor skal det være der?

• #16   23. jun 2013 "Så er du sikker på at det altid er den rette mængde strøm der bliver ført ud til kontakt og derefter videre til selve lysbroen.
    Sådan et koster 35.-, så jeg ville ihvertfald ikke undlade det. Det mindsker også slidtagen på din kontakt, så levetiden på den er længere."

Citat 4. indlæg tidligere, det var arbejdsrelæet jeg snakkede om der. smiley

• #17   23. jun 2013 Ah ! okay.. jeg troede det var sikringen .. undrede mig også over at den kunne skåne kontakten smiley

Kommentér på:
tilslutning af lygtebom

Annonce