{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.975 visninger | Oprettet:

Højt olieforbrug Mazda 6 2.0 {{forumTopicSubject}}

Hej kyndige bilfolk

Jeg har en Mazda 6 årgang 2005 med en 2,0 benzin motor liggende foran. Jeg oplever at den har et meget højt olieforbrug, meget højere end hvad der kan beskrives for "normalt". 1L olie per. 600-800 km.
Den drypper ikke olie og der er ej heller noget at se i motorrummer der skulle tyde på utætheder nogen steder. Udstødningen afslører et meget sort afgangsrør og røgen lugter lidt af olie. Til bemørkning synes jeg at benzin forbruget er blevet dårligere på det sidste smiley
Forleden fik jeg en kammerat til at læse fejlkoder ud men der var ingen. Vi kontrollerede også alle fire tændrør og fandt ud af at tændrør i cylinder to er fuldstændig sort at oliekoks.
Hvad kan det skyldes? Motoren må jo åbenlyst brænde olie af på en eller anden måde.

Jeg håber i kan give lidt konstruktiv info omkring problemet.

Mvh Jesper


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Højt olieforbrug Mazda 6 2.0
  • #1   24. jul 2013 lyder lidt som samme problem vi havde med vores som var olieringene var brækkede

  • #2   24. jul 2013 Evt defekt olieringe eller slitte stempler

  • #3   24. jul 2013 I skal have topstykket afmonteret for at se om der er sket skade på den pågældende cylinder eller topstykket i sig selv.

    Du kan være heldig at det kun er en toppakning måske.


  • #4   24. jul 2013 kan også være motoren har nedsat kompression har min honda nemlig jeg skal helt op og prøve VALVOLINE ENGINE OIL 20W50 VR1 RACING 5L
    og MTF honda gearolie og mugen oliefilter. pga tidligere ejer byggede den til tryk standard er den med 9:5-1 har kun 8:5-1 i kompression men tykkere olie vil jeg anbefale dig smiley men få tjekket topstykke for ik sikkert der er skiftet stempler i din motor smiley


  • #5   24. jul 2013 hvor langt har bilen kørt ? start med kompressiontest. hvis den er okay er det højtsansynligt paraplyerne eller en toppakning smiley

  • #6   24. jul 2013 Det er "normalt" at de bruger meget olie, dog ikke 1l pr. 600-800km... Der er problemer med deres 2,0 ( 136hk, mener jeg ) og 2,3L så du skal regne med at skulle skifte stempelringe, dette er specielt på Mazda 6.
    Har selv lavet nogle stykker. 1 uden for garanti og 3 inden for garanti, når den er inde for garanti skifter man hele motoren, men det kan ikke gå når den er unde for garantien... Der skifter du stempleringe samt komplet pak sæt incl. paraplyer. Sådan en rep ligger på omkring 15.000-20.000,- alt efter hvor du vælger at få det lavet, hvis du ikke selv kan lave det.


  • #7   24. jul 2013 under alle omstændigheder skal det jo laves. det er så lidt at spare ved ikke at give den hele turen i reservedele. så hvis du kender en der kan lave det orange, ville jeg få skiftet, paraplyer, stempelringe, og olieringe... dertil kommer selvfølgelig div pakninger, og en tandrem...

  • #8   28. jul 2013 Hej igen
    Tak for konstruktive svar. Til info kan jeg fortælle at Mazda'en kun har kørt 79000 km. 2.0 motoren er efter facelift nomeret til 147 HK. Desværre er jeg jo nogle år fra en garanti sag men er det noget Mazda anerkender og evt. tager en omkostning ved?
    Hvis det er et arbejde med at skifte paraplyer og olieringe hvor lang tid burde sådan et arbejde tage at udføre?
    Jeg er desværre uden en mekker der kan lave det for mig så jeg må ud i byen og høre mig onkring. Jeg tager meget gerne imod anbefalinger - Jeg bor i København


  • #9   28. jul 2013 Ca. 2 dage skal du regne med, det er en komplet adskildelse. Hvis du har fået alt lavet på aut. værksted, kan det være det vil betale lidt på en kulance, men tvivler... hvis du ikke har fået lavet ALT på aut. mazda værksted, kan du godt spare tiden, du vil få et nej.

    Jeg har lavet et par stykker og den første tog 3 dage og den sidste tog 2 dage, så alt efter om de har lavet det før eller ej, tager det imellem 2-3 dage...

    Hvis man er skarp kan man gøre det på 1,5 dag, men så der ikke tid til en kaffepause smiley


  • #10   29. jul 2013 Tak for info anonymous.
    Lige et tillægs spørgsmål. Min bil skal meget snart synes. Tror i den vil få problemer med at gå igennem forurenings testen?


  • #11   29. jul 2013 Med 600km pr L olie, så tror jeg du får lidt problemer, ikke kun fordi den bruger olien, men også fordi det ødelægger din katalysator også.

Kommentér på:
Højt olieforbrug Mazda 6 2.0

Annonce