854 visninger
|
Oprettet:
BMW E36 320 - 325 {{forumTopicSubject}}
Jeg er blevet tilbudt en E36 fra 1995. Bilen er født en 320, men der er lagt en 325 motor i.
Iflg. ejeren er det lovligt, og bilen er synet med det, men umiddelbart mener jeg ikke at det er.
Det er muligt, at bilen er synet med det, men det kan jo ligeså godt have været en uopmærksom synsmand.
Er der nogen her der ved om det er lovligt?
maj 2008
Følger: 13 Følgere: 10 Svar: 4
jul 2003
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 4 Emner: 44 Svar: 74
mar 2005
Følger: 157 Følgere: 183 Biler: 9 Emner: 18 Svar: 646
m50b20: 150hk x1,20 = 180hk/ +20% lovligt
m50b25: 192hk /150 = 1,28 / +28% ulovligt
hvis der ikke står nogen på reg attesten om at bilen er betalt fri som 325i eller godkendt med konstruktive ændringer, og herunder skal motor type og motor nummer stå, så er den ikke lovlig...
maj 2007
Følger: 45 Følgere: 44 Biler: 4 Emner: 146 Svar: 4.629
jul 2003
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 4 Emner: 44 Svar: 74
apr 2005
Følger: 41 Følgere: 139 Biler: 9 Emner: 149 Svar: 2.817
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 20 Biler: 11 Emner: 72 Svar: 1.512
dec 2006
Følger: 200 Følgere: 198 Biler: 23 Emner: 257 Svar: 6.494
Mén, 2.5 kan ikke synes i en 320'er.
mar 2005
Følger: 157 Følgere: 183 Biler: 9 Emner: 18 Svar: 646
dec 2006
Følger: 200 Følgere: 198 Biler: 23 Emner: 257 Svar: 6.494
apr 2005
Følger: 41 Følgere: 139 Biler: 9 Emner: 149 Svar: 2.817
maj 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 812
Der er taget lige præcis dette eksempel op i denne artikel: http://bilmagasinet.dk/article/47206-den-store-guide-til-motortuning?page=1
Et eksempel kunne være en BMW 320i E36 med 150 hk, som man tuner på. Her findes en 325i med samme teknik (bremser m.v.) og 192 hk. Du kan så tune på din 320i op til 192 hk, ja endda til 192 hk + 20%, altså 230,4 hk.
Ved synet skal du medbringe tilstrækkelig dokumentation til, at synsvirksomheden bliver overbevist om, at der ikke er nogen betydende tekniske forskelle på undervognen (inkl. bremser) på en 320i og en 325i. Det kan enten være i form af et brev, som er skrevet af bilens officielle importør, eller i form af relevante kopier af reservedelsoversigten (fx mikrofilmen) for de to varianter. Den sidstnævnte metode forudsætter, at du forinden aftaler dette med synsvirksomheden, hvor bilen skal synes.
aug 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 470
Trafikstyrelsens regler og SKATs regler er IKKE ens.
Det er muligt at bilen er teknisk egnet til det, og stemmer overens med en 325 hvis motoren, undervogn, bremser osv er skiftet med over. Dermed er den i LOVLIG STAND mht. typegodkendelser, til at kunne køre på de danske veje.
Men en bil kan jo kun køre på vejene hvis den har nummerplader, og det styrer SKAT. Hvis der skiftes motor, undervogn, bremser, bagtøj er det betegnet som et identitetsskift, og der skal derfor betales en ny registreringsafgift, hvorefter den bliver til en 325 på papiret.
Er der ikke betalt afgift er det derfor ulovligt.
EDIT: Det kan du i øvrigt også læse i det link som du selv henviser til, hvis du går til "8. Skal der betales afgift igen?"
maj 2007
Følger: 45 Følgere: 44 Biler: 4 Emner: 146 Svar: 4.629
BMW E36 320 - 325