1.8T Motor Tikker {{forumTopicSubject}}
Har efterhånden læst en masse oplæg omkring denne klassiske tikkelyd på 1.8Terne. Min egen startede med samme tikkelyd som de alle beskriver. en svag tikken som dog kan høres i kabinen når motoren er varm ( tikkelyd opstår først når motoren er godt varm og holder i tomgang ) Men nu er der også kommet en anden lyd som også opstår ved varm motor, denne er dog højere og tikker ca 2 gange i sekundet.
Motoren har 10/60 castrol edge olie på ( lige fyldt på ) har førhen kørt på 10/40. Motoren har gået 240xxx.
Nogle som ved helst præcist hvad jeg kan gøre for at afhjælpe problemet? på forhånd mange tak:)
dec 2012
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 33 Svar: 126
okt 2006
Følger: 107 Følgere: 107 Biler: 3 Emner: 34 Svar: 836
okt 2006
Følger: 107 Følgere: 107 Biler: 3 Emner: 34 Svar: 836
dec 2012
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 33 Svar: 126
sep 2009
Følger: 34 Følgere: 34 Biler: 6 Emner: 53 Svar: 91
Ang olien. Det er for tyk olie. Min gti kørte med 5w30. Og kørte derefter som en drøm og motoren lød perfekt. Bilen og motor havde gået 275000km. Dog sørg for at bruge org olie filter da modstanden i filteret er korrekt iforhold til uorg. Selv om mange siger det ingen betydning har.
jul 2007
Følger: 59 Følgere: 57 Biler: 1 Emner: 123 Svar: 1.189
sep 2006
Følger: 42 Følgere: 41 Biler: 4 Emner: 6 Svar: 495
feb 2009
Følger: 6 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 628
feb 2009
Følger: 6 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 628
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Han skylder dig 400kr nu...
Køb en 5w40 olie
Hvis du absolut vil gøre noget godt så tilsæt en smule zddp men lad være med at komme over 1300ppm
Hvis du ikke magter den opgave så hold dig til en fuld syntetisk 5w40 olie
10w60 har ca samme tykkelse ved 150 grader som en 5w30 olie har ved 100 grader.
Ved din drift temprater på 75 grader er den sikkert lige så tyk som en 5w30 er ved 30 grader.
Det betyder at din motor konstant ligger i en koldstart hvor olietrykket ( læs olie modstanden ) igennem filter og alle de små kanaler i blokken er så stor at langt det meste olie ryger ud gennem oliepumpens overtryksventil og lige tilbage til bundkaret...
maj 2009
Følger: 55 Følgere: 56 Biler: 3 Emner: 63 Svar: 2.276
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.248
jul 2007
Følger: 59 Følgere: 57 Biler: 1 Emner: 123 Svar: 1.189
maj 2009
Følger: 55 Følgere: 56 Biler: 3 Emner: 63 Svar: 2.276
Kender da flere som kører med 270 hk med vag motor som kører med 5w30 .
feb 2009
Følger: 6 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 628
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.248
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Her er hvorfor..
Bilen er 15 år gammel.
Den har gået 240000km. = Blowby
Den er chippet
Den har sikkert en lille original Turbo der arbejder hårdt for at lave 1 bar til 210Hk med stort modtryk fra original manifolden = varme.
Drengen er en ung mand der sikkert har en tung fod.
Han har ikke en god økonomi og skifter derfor sikkert kun olie en gang om året.
Efter 15000km i den bil er en 0w30 olie blevet til en 0w20 olie.
En 0w40 og 0w50 olie er svær at lave, så derfor snyder man med nogle adjektiver som så gør olien mere ustabil (shere stabil) det gør så at den har mere tendens til at tabe viskositet. Du se heller ikke disse olier fra de seriøse oliefirmaer som Motul, Redline, Millers, Fuchs. oliens stabilitet er ikke god nok når du både vil have den tynd når det er koldt og tyk når den bliver varm, til en diesel kan det sikkert være fint men ikke som en slidstærk racer olie..
Omvendt 0w20-0w30 olier er også meget ustabile når de får tæsk og varme og er faktisk kun noget man bruger for økonomi...
5w40 og 10w40 kan laves som rigtig gode stabile stærke olier og virker fint på de fleste let tunet biler op til en ca 100c . Hvis du ofte komme over 100c grader er det bedste en oliekøler eller en 10w50 olie
Der er selvfølgelig undtagelser hvor fabrikanten anbefaler en ex 10w60 olie
Ex M3 og måske en glad Alfa, og har skal de selvfølgelig følges...
Nu er der måske nogle der vil komme og sige at Porsche anbefaler 0w30 olie i nogen af deres nye super biler... Ja måske, men de kæmper også med miljø, benzin økonomi. Og de er garanteret også udstyret med top oliekøler der kan holde tempratur konstant på ex 80 grader..
Og så er det faktisk ikke altid at bil producenterne vælger den olie der er bedst for bilen...
Et exemple er problemet med zink og katelysatoren, zink kan over tid lægge sig som en hinde og nedsætte virkningen kraftigt.
Men zink er efter bly måske det bedste adjektiv i olien vi har til at holde to metal flader adskilt... Men nu har man besluttet at reducere mengden kraftigt i motorolie så bilernes katalysatorer ikke skal skiftes efter ex 50000km så heller slide lidt på motoren. Så køber du en motorolie der har alle de rigtige stempler og godkendelser fra diverse bil producenter, så kan du være sikker på at det ikke er den bedste olie for din motor...
For at komme med nogle tal så er indholdet i godkendt motorolie ved lov et sted mellem 600 og 800ppm.
Racer olier der er lavet for at beskytte motoren ligger ofte fra 1300ppm til langt over 2000ppm. Ældre Amerikaner biler skulle lide meget af mengel på zink.
Ok... Det var så bare lige en 10 øre fra mig.. Og at hvad jeg har skrevet skal nok tages med en gran salt...
okt 2006
Følger: 107 Følgere: 107 Biler: 3 Emner: 34 Svar: 836
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.248
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
1.8T Motor Tikker