{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.569 visninger | Oprettet:

tuning 2.4 cih opel manta a {{forumTopicSubject}}

Hej Folkens.

står over for en tuning på min ny renoveret 2.4 cih til min manta A, men står i den situation at jeg har fået pænt meget forskelligt rådgivning til hvad jeg skal gøre ved den.

Målet er et sted mellem 180 og 200hk, og har tænkt mig at kører med weber kaburator.

Har haft kontakt med BO fra westspeed, og han ville foretrække, at man fik JE smedet stempler, 2x 48 weber, 299knast og måske slebet topstykket.


Hvad har i erfaring med? og hvor stor forskel er der på 296 knast og 299 knast?

og hvad ville være mest optimalt når bilen kun skal bruges til gadebrug og lidt bane måske i forhold til weber, er 45mm nok eller er 48mm optimalt som BO foretrækker?

Alt erfaring og råd ønskes!


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  tuning 2.4 cih opel manta a
  • #1   29. jan 2014 Ifølge weber bogen skal en motor over 600ccm pr cyl have venturistørrelse 38-40 så det betyder du skal op i en 45 mm karburator. Men når du tuner den så meget som det er din plan skal du endnu længere op. Jeg tror bestemt ikke at Bo er helt ved siden af med de 48mm karburatorer.

    Vedrørende knast så er det ikke alene graderne der bestemmer hvor hidsig knasten er. Løft, timing, osv er alle ting der har rigtig meget at sige. Du kan sagtens få en 296 graders der er mere hidsig end en 299 graders.

    Jeg ville foreslå dig en af de rigtig hæftige assymentriske knastaksler fra ENEM.

    Dobbelte ventilfjedre, faste løftere og så skal stempler og topstykke selvfølgelig tilpasses det høje løft knasten giver.

    Jeg vil også anbefale 46/41 ventiler, de er nemme og billige at skaffe da de sidder standard i 3,0´erne.

    Jeg ville også få lettet svinghjulet eller få købt et til motorsportsbrug samt en sintermetal kobling.

    Topstykket bør flowes og så er det især vigtigt at indsugningsmanifoldende bliver bearbejdet præcist til indsugningshullerne i topstykket.

    Sørg for at få en god udstødning på, 2,5" gerne fra motorsporten, og måske en bananmanifold.

    Man siger at cih motorer kan tunes forholdsvist enkelt op til det dobbelte af standard, så 200hk burde bestemt være indenfor rækkevidde.

    Jeg har ikke selv tunet 2,4´ere før som sådan, det har mere været 2,2´ere.

    En standard 2,2 får laver 131 hk (16hk mere end standard) alene ved at montere 45mm webere.

    Så kombineret med en god knast, osv kan man snildt få sådan en støbejernsmotor til at lave hk.


  • #2   29. jan 2014 Eddermadme iorden forklaring Ruben, Tuning af motor, er det noget du har egne erfaringer med, (noget du kan gøre selv, hvis man købte reservedelene)
    Det er ok dyrt, hvis man sender det hele til BO for at lade ham lave hele svineret ..

    Lyder til at vær en lidt for stor mundfuld til mine hænder kan overekomme, og ville nok sende den videre som har lidt ekspertise i dette fag.

    Og princippet med tuning på en 2.2 og en 2.4 burde være det samme smiley


  • #3   29. jan 2014 Princippet på tuning af alle CIH er det samme.

    Jeg kan godt samle en rigtig hurtig motor til dig med de rigtige stumper, men jeg giver ingen garanti af nogen art da det jo ikke er til at sige om din motorblok har en revne som man ikke kan se osv osv. Så ingen garantier, og jeg vil absolut heller ikke gøre det hvis det betyder vi bliver uvenner hvis den sprænger i luften bagefter smiley

    Hvis du kan acceptere det vil jeg godt hjælpe dig. smiley Men det kan vi tage over pb.



Kommentér på:
tuning 2.4 cih opel manta a

Annonce