{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.515 visninger | Oprettet:

Honda civic 1.5 vtec 16V Motor kode/model {{forumTopicSubject}}

min motor har motor kode:D15Z8

og her er flere data:

1.5 16V (MB3) (114 hk)

MEN .. når jeg skal finde tuningsdele er det noget af et problem at finde ud af hvad der er det rigtige.

Den model Vtec min motor har er: åbner 12 ventiler om til 4300 omdr, og så åbner den 4 indsug-ventiler mere når vtec slår til, OG åbner også de 4 andre indsug ventiler uderligere .. dvs. en mulighed for et aggressiv knast profil på Vtec-siden .. MEN passer min 1.5 motor dele med de 1.6 vtec single-cam motore ? .. For min ser det sådan ud, men det er lidt en chance at bestille racerknaster osv. over nettet, i "håbet" om det passer .. Jeg har lige monteret en bananmanifold fra en 1.6, og det var lige "plug and play" ..

Noget andet : hvis der sidder nogle Honda specialister derude ( mere end dem som har lært at sige; du har den forkerte motor, det vtec du har er kun et økonomi system ) : SÅ : de fleste hondaer bruger 75mm stempler, og så har den forskellige slaglængder på F.eks 1.6 - 1.7. 1.8 motore og min 1.5 . MEN nogle bruger også 81 mm stempler .. Når jeg kan se at en Honda bruger løse foringer i blokken, betyder det så at jeg faktisk kan smide 81mm stempler i med foringer, og få en 1740cc motor, med næsten den samme boring og slag ?? .. det ville jo være GEINALT ,, den perfekte racer motor i forhold til boring og slag smiley .. men PT er knasten det største problem, og derefter en regulerbar injection og vtec elektronik, da min tuning op til nu gør at NU SKAL motoren altså ha´noget mere benzin .. håber på god kvalificeret hjælp smiley


Kommentarer på:  Honda civic 1.5 vtec 16V Motor kode/model
  • #1   9. mar 2014 Hold da nu kæft.. Jeg blev rundtosset.
    D-motorer passer sammen.
    Og B-motorer passer sammen. osv osv..

    Du har en D. og du har en Soch motor, Det er ikke bare og tune på sådan en.
    De nemmeste heste er også smide et ESi topstykket på..

    Jeg vil da LAAAANGT fraråde dig og begynde og skifte stempler osv. Har nu aldrig læst at nogen har boret en D15Z op.

    Du vil komme til at bruge sindssygt mange penge for at opnå ca 150 hk..

    Hvis jeg var dig, købte jeg en VTi motor og smed i. alt andet kan ikke betale sig!


  • #2   9. mar 2014 Du kan få et komplet VTi swap fra ca 10000 kr..

    Og før du har set dig om, har du brugt de først 30000+ før du er oppe på 150 hk, hvis dette overhovedet er muligt! på en D15Z smiley


  • #3   9. mar 2014 køb dog dig en vti stedet for bruge penge på en sohc motor så hellere give lidt mere og køb en vti med dohc motor med den rigtige lyd..


  • #4   9. mar 2014 tak Michael .. Fandt lige lidt flere data på min motor .. Du siger et ESI topostykke !?!? .. hvad er forskellen på det ? .. større ventiler eller hvordan ? .. Hele ideen omkring dette, er lidt mere simpelt så, ( sorry hvis jeg skriver lidt rodet ), da jeg selv kan porte/flowe og bygge dele om. De motore med 81mm stempler er til at få fat i for ingen større penge for mig, så det ville måske ik´koste mig ret meget mere end 2000 kr at "hælde" 81mm stempler og foringer i, hvis det altså er den samme blok ..

    Fra Honda motorcykel/motorsport plejer Honda at være nogen af den som er mest konservative, og "genbruger" dele i årevis mellem modellerne, og det var den idé jeg fik hér i min "nye" auto" tunings madness .. Det eneste jeg kan se når jeg ser på portene på den top jeg har her, er at der er et godt åbent og direkte flow ind og ud, men igen, jeg kender ikke forskellen på F.eks en ESI top !!

    joh .. og så er det også lidt sjovt at experimentere "løs", og det er ik´så slemt med dele til de Soch motore, da det er VTI motorene alle vil ha´ .. NOget andet er jo så også, at F.eks et regulerbart indsprøjt system, kan jeg bruge til alle motorene uanset hvad den bytter rundt med, så JOH, jeg køber helst ik´alt for meget som jeg ikke senere kan bruge til en anden motor

    D15Z8

    * VTEC-E
    * Found in:
    o 1997-2000 Honda Civic LS (European Market)
    + Displacement : 1493 cm³
    + Bore and Stroke : 75 mm X 84.5 mm
    + Compression : 9.6:1
    + Power : 84 kW (114 hp) @ 6500 rpm
    + Torque : 134 Nm (95 lb·ft) @ 4500 rpm
    + VTEC Switchover : 4700 rpm
    + Valvetrain : SOHC VTEC-E (4 valves per cylinder)
    + Fuel Control : OBD2 MPFI


  • #5   9. mar 2014 omg

  • #6   9. mar 2014 Det kan jo aldrig svare sig at begynde at tune en Vtec-E. De er lavet til at køre langt på literen. Jeg tror faktisk ikke at der er nogle at de store producenter (crower, Skunk2 og lign) der laver "racerknaster" til Vtec-E.

    Du vil smide 81mm stempler i en motor som har en boring på 75mm. Det kommer ALDRIG til at lade sig gøre, du skal jo hive 3mm af hver cylindervæg !!

    Glem alt om det tuningsprojekt, det kommer kun til at give dig en masse bøvl og omkostninger, og du vil aldrig hive ret meget power ud af den.


  • #7   9. mar 2014 Morten.
    Tag og meld dig ind hos HKD. der er flere tråde angående tuning af en D15Z .
    Der kan du få svar på de ting du vil have..


  • #8   9. mar 2014 har sådan en Honda bil ik´løse foringer i blokken ??

    og det der Vtec .. hvad jeg får ud af det er at den åbner for 4 indsug-ventiler under 4500 rpm, og over åbner den for 8 indsug ventiler tilsammen, og på en anden profil !! .. .. økonomi .. tjaa .. men det giver da i hvert fald en mulighed for at køre med en lidt højere 1´ste profil, og ved profil/løft 2 kan man så køre med en rigtig aggressiv profil, som man på normale biler får problemer med, da man jo mister al bund ved skrappe profiler ..

    Min gode ven Poul Hekiendorf som gennem det sidste par 2 tester Honda motore i S2000 modeller osv, med kompressore på 2.0 vtec motore med op til 400 hk , fortalte mig at det lød som en fin løsning , hvis ellers jeg kunne finde nogen som ville lave en knast til det !!
    Omkring rulle.knaster .. det er jo så ABSOLUT ingen ulempe ved en enkelt rulle knast, og der er jo intet som skulle gøre at fordi der er 2 knaster ( en til in og ud ) at sådan en motor kan mere .. F. eks er den så absolutte stærkeste motocross motor lavet nogensinde en enkelt-rulle knast, lavet af Honda ...

    Jeg siger IKKE at jeg ved hvad man kan få ud af den motor .. men jeg VED hvad folk "normalt" gør .. de gør hvad andre gør !! ..hvad der er prøvet før ! .. det er måske også fint nok, men det er jo ikke altid ens med at det er den eneste ting at gøre ..

    Der er nok også forskel på hvad der er interessant og lærerigt, og bare gøre hvad andre altid har gjort ... Hvis jeg kikker på toppen omkring insugningsportene og ud, så er toppen udformet rigtig godt, .. Store åbninger, direkte flow-linier, og kort vej til forbrændningskammeret .. det plejer da at være flere at de ting som er fordele når man skal optimere motore.. Jeg havde ikke tænkt mig at prøve at lave tynde foriunger, men mere at montere nye større .. det var det spørgsmålet gik på .. DE fleste 1.6 motore kan man let få over 150 HK, så uden at være super smart eller noget, kunne jeg så ikke se hvorfor denne slags motor ikke har de samme muligheder .. Jeg kunne forestille mig at plejlstængerne skal ændres hvis den får 81mm stempler, men hvad jeg har fundet ud af er at selve krumtappen plejer at kunne holde til ca 400 HK, da den er den samme som i andre Honda motore med større effekt, og som er blevet brugt til race med turbo power..


  • #10   10. mar 2014 Skal vi ikke lige få nogle ting på det klare først. Du har IKKE højere løft på en Vtec-E, du kører KUN med 4 ELLER 8 indsugningsventiler.

    Hvis du absolut skal tune på en D15, så smid et D16Z6 topstykke på den, da den har soch Vtec, som giver et højere løft på indsugningsventilen. (En B serie har Doch vtec, hvilket giver løft på både ind og ud ventilerne, hvilket er det mest optimale når du vil have mere POWER!)

    Og grunden til at alle gør hvad andre gør, er at det er det, som virker!
    Der er ingen, og jeg mener, INGEN, som tuner på en D15Z6, fordi det er en øko motor.

    Hvis du vil lave en 1000 hestes dragracer, så starter du vel heller ikke med at købe en lupo, vel ?


  • #11   10. mar 2014 Tusind tak P.D smiley ...LIGE netop .. det lyder da som du fik en ret fin motor ud at det ..

    @Peter R : nu er det jo ik´for at genere nogen jeg spørger om gode råd til min bil .. Det var jo mere om der var nogen som har heft nogen erfaring med nogen af disse ting .. Jeg er jo ikke gammel hard-core Civic tuner,

    Det er faktisk et sjovt game om at lave en billig racer, og EN af tingene er, IKKE at få kæmpe problemer med Strissen , sysnhaller osv .. Jeg kender RIGTIG mange som har fået enorme bøder for at lægge store motore i deres mindre biler.

    MEN . Peter : Vtec .. rent mekanisk, hvad er det D16Z6 topstykket gør som mit ikke gør ? .. og hvad passer sammen .. Det er vel et sørrgsmål om løft 2 styrer alle 8 ventiler ved Vtec løftet .. Det syntes jeg nu bare det ser ud til at mit også gør !?!? .. De Vtec systemer som findes .. der er et på en ca 95 HK's motor . Det troede jeg var det de kalder øko-vtec ... Så er der det jeg har på min 1.5, og der er flere 1.6´ere som har det v.tec hvor motoren igen har lige onkring mine 114 standard heste .. og så er det selvfølgelig det Vtec som du snakker om på´en VTI ..!!
    Du har da helt ret i at det er en fordel med et Vtec på begge ind og ud, for så kan man ha´bund, samtidig med en aggressiv vtec profil .. MEN ,, rent logisk : så kunne man vel bare gå af med lidt bund-profil på en single-cam vtec , og så bare ha den næsten samme agressive vtec profil som på en VTI .. joh, jeg forstår GODT at det er en fordel i balance med Dohc-vtec, men biler uden vtec kan jo også få power, så i sidste ende kan det vtec jeg har jo aldrig blive andet end en fordel ..
    OG joh .. med MINDRE selvfølgelig at den ikke kan åbne alle 8 ventiler på vtec løftet på knasten, men det ser nu sådan ud .. men det gør den D16z6 som du snakker om ?? ..
    Rigtig mange knaster har forskellige profiler, og uanset hvad ( hvis jeg kan få nogen til at lave én ), så beder jeg jo bare om en aggressiv vtec profil .. Vestspeed, mente at det var en fin idé, bortset fra at han ikke kan hærde en rulle knast nok, jeg at ville lave den for mig .. det var jo ærlig snak smiley

    Rent teknisk prøver jeg jo også at forstå HVAD det faktisk ER som gør at en VTI motor yder mere .. Fra starten har den jo nok bedre indsug´s dele, og elektronik som styrer det hele .. og ja ,, vtec på begge sider, måske større ventiler osv osv. men nogle ting er det samme på VTI´en og de andre .. så som 75mm stempler og 81 mm stempler .. Det var DET jeg ville finde ud af ; kan man skifte foringerne ud/ rundt på de Honda´er .. Der er jo et HAV af Honda´er som er til at få til ingen penge rundt omkring, og DET ved jeg at jeg skal tænke på hvis jeg vil køre lidt husmands race: hvor billigt kan det lade sig gøre ?? og kan jeg få dele billigt og hurtigt .. DE fleste VTI Honda´er jeg kunne finde da jeg kikkede efter bil, var kneppet HELT ud, og det var start HELT fra bunden, hvis jeg skulle lave én, så det gad jeg ikke lige dér .. måske kommer der én senere som jeg vil ha´men PT er det sjovt at "fnidre" rundt med denne hér smiley

    min var jo så også en D15Z8, ikke en D15Z6


  • #12   10. mar 2014 Det må være disse modeller I snakker om ?!?!??! smiley

    D16Z6

    * Found in
    o 1991-1992 Honda civic si
    o 1992-1995 Honda Civic EX, EX-V and SI
    o 1992-1995 Honda Civic ESi (European Market)
    o 1993-1995 Honda Del Sol Si (US)
    o 1993-1995 Honda Del Sol ESi (European)
    + Displacement : 1590 cm³
    + Bore and Stroke : 75 mm X 90 mm
    + Compression : 9.2:1
    + Power : 125 hp (93 kW) @ 6600 rpm & 106 ft·lbf (144 N·m) @ 5200 rpm
    + Redline : 7300 rpm
    + Fuel Cut : 7411 rpm
    + Valvetrain : SOHC VTEC
    + Fuel Control : OBD-1 MPFI
    + Head Code : P08
    + ECU Code : P28

    D16Z9

    * Found in:
    o 1994-1995 Civic Coupe (EJ1) 1.6i Esi European
    + Displacement : 1590 cm³
    + Bore and Stroke : 75 mm X 90 mm
    + Compression : 9.2:1
    + Power : 125 hp (93 kW) @ 6600 rpm & 106 ft·lbf (144 N·m) @ 5200 rpm
    + Redline : 7200 rpm
    + Fuel Cut : 7500 rpm
    + Valvetrain : SOHC VTEC
    + Fuel Control : OBD-1 MPFI
    + ECU Code : P28


  • #13   10. mar 2014 For at skære det lidt ud i pap.

    D15z6 og D15Z8 og (og mange andre D serie) Har Vtec-E, her har du kun 12 ventiler ved lav belastning, og 16 ventiler ved højere belastning. INGEN Højere ventilløft. Se selv efter på din knastaksel..

    D16Z6 og D16Z9 har Sohc Vtec. Der har du højere løft på indsugningsventilen, og IKKE udstødningsventilen.

    B16A og B18C Har Dohc Vtec. Højere løft på både ind og udsugningsventilen.

    Du kan sagtens bruge et Sohc vtec topstykke på din D15Z8 motorblok, og lave et mini-me swap. Så får du en 1,5L Sohc vtec. Men så kan du jo lige så godt købe en D16Z6 som er en 1,6L Sohc Vtec. Selve bunden på D16 og D15 er ens, eneste forskel er faktisk slaglængden.

    Min pointe er: Du bruger bare en masse tid og penge på at lave en lidt mindre motor, end en original motor som har mere power, og som du kan få smidt i nakken for håndører.



  • #14   10. mar 2014 tak Peter smiley ... SÅ .. det vil sige ; at det vtec jeg har ikke løfter vtec løftet sammen på alle 4 ventiler pr cyl !?!? .. altså normal løftet alene på de 2 ventiler, så vtec´et på de 2 andre vantiler !? ... OG det Sohc Vtec fra en F.eks D16Z6, løfter alle 4 sammen på hver profil !?! , eller sagt på en anden måde, de to forskellige vtec´s har den forskel at den ene er låst i vippetøjet for at løfte alle 4 på én gang ved hver løft !?!? ..

    Ved du så også om selve toppene er forskellige fra en D15 og en D16 ? ,, ventil størrelser osv !?!?

    Hvis blokkene er de samme .. Det er jo meget godt, hvis jeg på den måde kan få fat i en D16 motor som jeg kan klargøre de forskellige del fra til "hælde over på min efter som de bliver færdige .. Én af problemerne ved det hele er jo at hvis synsbassen kikker på min bil, så bliver det ikke så meget drama hvis min blok har et D15 motornummer som hvis jeg har en D16 motor i .. ikke at jeg tror at nogen gider at tjekke det ud, men alligevel .. jeg har venner som har fået kæmpe bøder fordi der var for store motore i deres biler ...

    JEg snakkede lige med én fra ProCivic.com og han mente at D15 og D16 motorene passede dele samme et langt stykke hen af vejen ... SÅ kan jeg vel også fint lægge en 1600 krumtap i med stempler, foringer og hele programmet .. det ville jo være fint nok .. Det skal jo alligevel tages fra hinanden når krumtappen skal afvejes .. men fedt .. jeg forstår da lidt mere om min Honda efterhånden .. smiley


  • #15   10. mar 2014 Har du overhovedet læst ret meget af det jeg skriver ???

    Ja, der er ret meget forskel på toppene i D15 og D16.
    D15 fåes uden vtec, og med vtec-e.
    D16 fåes uden vtec, med vtec-e og med Sohc Vtec.

    D15z6 og D15Z8 og (og mange andre D serie) Har Vtec-E, her har du kun 12 ventiler ved lav belastning, og 16 ventiler ved højere belastning. INGEN Højere ventilløft. Se selv efter på din knastaksel..

    D16Z6 og D16Z9 har Sohc Vtec. Der har du højere løft på indsugningsventilen, og IKKE udstødningsventilen. Sohc Vtec KØRER ALTID med 16 ventiler.


    Ja, mange delene i D15 og D16 er ens. Men lagt fra alle.


  • #16   10. mar 2014 Men hvis det er power du eftersøger. Så er her hvad du kan forvente ved de forskellige motorer. Som jeg kan finde, så er dette de højeste målinger i DK på forskellige tunede Honda motorer

    D15 (D15B) Ca 170hk.

    D16 (D16Z6) Ca 174hk

    B16 (B16A2) Ca 207 hk

    B18 (B18C6) Ca 275 hk

    K20 (K20A) Ca 300hk.

    (Alle disse er UDEN turbo, bare lige så nogen ikke bliver forvirrede smiley )


    Så at begynde at optimere en D15 med stumper du kan finde fra andre Honda motorer giver aldrig en "racermotor". Altså, hvis det er fordi du vil eksperimentere lidt med det, så slå dig bare løs, men forvent stadig at få røvfuld af en helt std B16...


  • #17   11. mar 2014 tak for hjælpen smiley .. jeg tror jeg som det første må finde ud af hvad det skal til for at låse vippearmene så jeg har fuld vtec, med 8 ventiler hele tiden , eller så hvad jeg kan med et ESI topstykke .. og nu kan jeg ikke liiige huske hvor det var jeg fandt de data, men jeg fandt en oversigt over hvilke hondaer der kører med 81mm foringer og stempler .. hvis det eller passer i den blok hér .. jeg beregnede mig løst til at jeg kunne få en 1740cc motor ud af det ..Det giver jo lidt flere muligheder når der er mere moment ..

    Ham fra ProCivic siger de kan fixe en knast efter hvad jeg ønsker, så jeg må jo til at finde ud af hvad jeg kan få dytten til at køre med, og mere omkring ventiler/størrelser osv ..

    Peter R . .du har ret .. de -VTI Hondaer er nogle super gode motore, med vildt knald i, men samtidig kan jeg godt lide den rulleknast motor .. På deres Corssere er den enkelt knast motor noget af det hurtigeste der nogen sinde er laver, og den holder 4 gange længere end nogen andre .. Faktisk er det vist det samme system Honda bruger på deres 250 moto GP cykler .. og som ProCivic gutten sagde ; hvis jeg bliver FOR higende efter vilde heste, kan jeg joh bare smide en turbo på .. meen .. Poul H, og drengene har gennem længere tid testet kompressore, på flere motore, og flere tests på mindre og mindre motore .. det ser godt ud .. 380.000 km ( race km ), en 2.0 vtec Honda med 400 HK, og den kører STADIG med de originale stempler, ventiler osv.. Lidt derfor er min HOnda også interessant .. den er købt fordi den skal "udsættes for en masse, og guder skal vide at den har fået en andet liv end da Åse Kristoffersen fra Midt Jylland trillede 4 km til arbejde og 4 hjem siden 1997 .. top grineren !! ..DEn skal i hvert fald ha en ny kobling, den døde hurtigt efter svinghjulet blev lettet .. ha ha


  • #18   13. mar 2014 Peter eller nogen af jer andre : Jeg har flydt lidt rundt på webbet, og syntes at jeg kan se at der er en intake manifold der hedder Skunk 2, som skulle passe på en motor som min, og at den skulle være okay god !! .. Er der nogen som kender den, og ved om den er noget værd !?!
    Og hvis jeg køber sådan én, hvad størrelse gasspjæld er godt !??! . nogen anbefalinger !?!? .. Ud over dette, så skal jeg jo også bruge én eller anden form for brændstof kontrol, da den lille Honda allerede nu, ikke får nok at leve af .. Nogen anbefalinger dér, og hvor langt ned i pris kan man komme for noget som virker ...? .. Der er ingen tvivl om at man kan købe ALT på nettet, men når man ikke har meget erfaring i hvilke dele som er gode, kan jeg jo hurtigt ende med at bruge adskillige tusinde før jeg har fundet ud af hvad jeg i VIRKELIGHEDEN skulle ha´ købt !?!?!

    Mine indsprøjtningsdysser !?!? .. er de godt nok til at levere yderligere brændstof, eller skal jeg også finde noget andet dér ??? .. og tilsidst .. Bundkar !! .. er der nogen som er erfaring i noget god kvalitet til fornuftige penge dér smiley

    JEg har loggert mig på et UK-forum i håbet om at kunne finde lidt forskellige brugte racerdele dér, da jeg ikke syntes jeg har kunnet finde så meget her i DK af den slags, men måske det bare er mig der fnidrer lidt i dét


  • #19   16. jul 2014 Hvordan endte alt dette. Fik du nogensinde hevet nogle HK ud af din D15 motor ?

Kommentér på:
Honda civic 1.5 vtec 16V Motor kode/model

Annonce