{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.104 visninger | Oprettet:

OBD tuning til syn? {{forumTopicSubject}}

Hejsa!

Jeg skal snart have min Skoda Fabia 1,9 TDI til syn, og ville lige hører om den overhovedet kan gå gennem med en OBD tuning, så længe den overholder Co2 grænsen?

Den skal til syn hos Applus bilsyn og skal chippes hos Landberg.

Skal jeg holde mig fra at få den chippet? Er virkelig i tvivl her...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  OBD tuning til syn?
  • #1   5. maj 2014 Hvis du skal følge lovgivningen, så skal du have godkendt OBD tuningen, og det kan ikke gøres i DK, samt du skal oplyse det til syn.

Men det er langtfra sikkert synsmanden opdager den er tunet. Så det er helt op til dig selv.

• #2   5. maj 2014 Du ska overholde CO2 grænsen også selvfølgelig den gyldne 20% regel, men hvis den bare blive chippet opdager synsmanden nok ik moget

• #3   5. maj 2014 Daniel bare husk at 20% reglen gælder ved motorskift. Det har ikke noget med tuning at gøre.

ALT tuning er konstruktive ændringer der skal dokumenteres til syn for at kunne godkendes lovligt. Tror det eneste man må er at ændre luftfilter

• #4   5. maj 2014 Kim
    Præcis.
    Chiptuningen skal være godkendt før det er lovligt.

• #5   5. maj 2014 Jeg havde bare kørt den til syn.
    De opdager det nok ikke...

• #6   5. maj 2014 Jeg har jo stadig muligheden for IKKE at få den chippet, selvom det kribler i fingerne for at få det gjort. Det er jo bare ikke noget ved at gå og være bange for at komme til syn.

Så Kim siger at de 20% ikke skal overholdes ved chiptuning???

• #7   5. maj 2014 Men chippen skal være godkendt, og det er meget få steder de laver godkendte chip.

• #8   5. maj 2014 Åbent filter er heller ikke tilladt mere, sagde synsmanden da jeg var der for nogle måneder siden smiley

• #9   5. maj 2014 Jeg fik min chippet Bmw 320d synet uden problemer. Er det lavet korrekt, ryger den ikke og så opdager han ikke noget til syn.

• #10   5. maj 2014 Har fået synet 6 biler der har været chippet uden problemer. Hvad med en Utune fra Landberg hvis du er nervøs? så kan du selv vælge fil.

• #12   5. maj 2014 Benja i princippet må du tune din motor lige så meget du vil, du skal bare kunne bevise at den overholder kravene og de tests der skal bruges til det laves ikke i DK så der skal du til Tyskland og så koster det lige pludselig en del at få lavet helt efter reglerne

Men som andre også skriver så hvis det laves ordentligt så vil en synsmand ikke kunne se det

• #13   5. maj 2014 Alle konstruktive ændringer skal være godkendt af bilfabrikanten eller et anerkendt prøvningslaboratorie, evt TUV.
    Motorstyringsprogrammer, turboer, gevindundervogne osv er konstruktive ændringer....
    Hilsen synsmanden

• #14   5. maj 2014 Det hele står i afsnit 14 i synsbekendtgørelsen. Kan hentes af alle på trafikstyrelsen.dk.
    Go' aften

• #15   5. maj 2014 I praksis er det ikke et problem med OBD tuning til syn.
    De opdager det ikke og kan ikke se det er lavet.
    Så chip du bare løs.

• #16   5. maj 2014 Måske, men det er stadig ulovligt.
    Men hvad tror der sker med bilen hvis i er skyld i et større biluheld med evt trafikdrabte... Den bliver inddraget.
    Der er flere med forsikringer der ikke dækkede pga af manglende godkendelser på gevindundervogne.
    Mener faktisk der er en historie her i forum med en forsikringsgæld på 1,7 mil. pga af en gevindundervogn og ændret motorstyringsprogram.
    Og med Poltiet's 16 betjente landet over med en nyuddannelse som synsinspektør i 2013, så ville jeg seriøst passe på.
    Og skulle synsmanden nu opdage det, tja hvordan er det nu SKAT skriver det. ID tab ved effektforøgelse over 20%, derved ny afgift af hele køretøjet!!!!

DVS Lav nu den skjulte MOR/FARMAND knap..... smiley

• #17   5. maj 2014 Vi tuner biler hver dag og har endnu ikke hørt om det skulle være et problem.
    Hvis jeg pløjer en børnehave ned og dræber en 3-4 ønskebørn.
    Tror du så selv at man inddrager ECU og får den udlæst så man kan se hvad?
    Det er sgu ikke sådan lige at afgøre om en bil er tunet.
    Det kræver i hvert fald en ret dygtig synsmand.
    Eller genopbygger de bilen så den kan rulles?
    Jeg har ikke kendskab til det.
    Men ja.
    Stadig ulovligt.
    Ligesom så meget andet på vores biler.

• #18   6. maj 2014 Ja og jeg syner biler hver dag. Og jo jeres velkendte 20-30% forøgelse kan sagtens mærkes. Specielt når man prøver 19 standard biler om dagen og så en tunet ind i mellem....
    Og hvad med ladetryk i crashloggen. De gør mere end du tror....
    Vil du vide mere, så synes jeg da bare du skal ringe til trafikstyrelsen og få blæst hovedet af.... :-))

• #19   6. maj 2014 Syn den da først, få den chippet bagefter.
    Så har du to år til at tænke over hvad du så gør til syn næste gang.

Har selv lige fået min synet, ikke en diesel godt nok, men de lagde ikke mærke til min marginale effektforøgelse.
    Det eneste synsmanden sagde, den går da godt og stille for en diesel.
    Jaja, en OPC er ikke en diesel siger jo så.
    Han spørger så om lader så er standard.
    Ja hvis du kan dit job, så ved du det.

Så skulle vi ikke snakke mere om det.

• #20   6. maj 2014 Jeg chipper biler hver dag og får også en del af dem synet og alle dem vi chipper kommer jo til syn før eller senere så det vil jeg mene ikke er et problem.

Kommentér på:
OBD tuning til syn?

Annonce