{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor let vægtsfælge/ svinghjul
  • #2   12. nov 2014 Det kommer an på hvad din vægt/effekt er..

fælge giver RIGTIG meget, både i form af vægt, roterende masse og uaffjedret vægt..

Hvis jeg sparer sparer 10kg i min bil, så "vinder" jeg 3,5hk..

Den typiske hverdagsbil har 10kg at slæbe på pr hk, så 10kg vil kun give 1 hk..

• #3   12. nov 2014 Mirza dækker de fleste af fordelene.

Fælgene er jo dem som motoren og drivlinien i første omgang skal have kørt op i omdrejninger, så man vil hurtigt erkende, at en større vægt medfører mindre inertimoment i hjulene, og dermed skal der mindre energi til at spinne dem op i fart. Mener engang at have hørt, at en 1 kg letter fælg svarer til at fjerne 10 kg fra bilen hvad angår acceleration, men det må I ikke lige hænge mig op på.

Den største fordel som jeg ser det er den lavere uaffjedrede vægt som resulterer i bedre vejgreb.

Vær dog opmærksom på at langt fra alle alufælge er lettere end stålfælge! Alu er nok et lettere materiale, men det er også svagere, så fælgene skal være konstrueret kraftigere.

• #4   12. nov 2014 Svinghjulet er nok der hvor mest acceleration hentes.
    Det skyldes den høje hastighed og diameter.
    Nedsætter du denne vægt har motoren noget lettere ved at komme op i hastighed og dermed bliver bilen hurtigere i de første par gear.
    3-4-5 gear vil ikke på samme måde gavne af det.
    Men let svinghjul er en superfed upgrade.

• #5   12. nov 2014 ..jeg mener naturligvis at mindre vægt medfører mindre inertimoment...

• #6   12. nov 2014 Okay så det vil sige at jeg kommer hurtigt op på 80km/t ??
    Men min bil har 136 HK og 181 NM
    Hvis så jeg sætter letvægts fælge på så kommer der flere HK ud til hjulene og mindre moment ??

• #7   12. nov 2014 Nej der kommer hverken flere hk ud til hjulene eller mindre moment..

Men motoren skal slæbe færre kg, derved en bedre acceleration.

• #8   12. nov 2014 Enig med Mirza.
    Det kan ikke måles men mærkes.

• #9   12. nov 2014 Jamen hvad er det så i siger med mindre moment er det at bundtrækket forsvinder og at der skal lidt omdr. Til før der sker noget ??

• #10   12. nov 2014 Der er mindre inertimoment i hjulene, så der er mindre energitab i dem = en smule hurtigere acceleration og bedre vejgreb.

• #11   13. nov 2014 Jeg har engang regnet ud at jeg frigiver 37 hk i min motor i de 2 sekunder jeg i 1 gear akselrere fra 3500 rpm til 7500 rpm
    Mit svinghjul vejer 5.5 kg vs standard 12.4.
    Min motor skulle så teoretisk bruge 37 hk for at spole 7 kg svinghjul fra 4000 rpm til 7500 rpm på 2 sek.
    Det er de 37 hk du så kan overføre til dine hjul, hvis du vel og mærke har vejgreb.
    Jeg tror jeg frigav 20 hk i 2 gear i de 3 sek det tager at komme fra 4500 rpm til 7500 rpm.
    3 gear var under 10 hk da det tager 5 sek.
    Hvis du har godt vejgreb i 1-2 gear er det en god idé. .

Alt den snak om at motoren mister Nm er noget sludder, som tidligere indlæg påpeger forsvinder der noget inerti-moment som faktisk også kan mærkes under start... hvis du ikke får givet gas lige når du fra 0 slipper koblingen kan den godt gå ud.. men ellers ikke..

Omvendt kan et stort svinghjul spole op godt bruges til en hurtig start da det kan hjælpe med at få bilen igang..
    Men det kræver et 100% vejgreb når du slipper koblingen fra Max rpm. ellers er en let motor at foretrækker. .

• #12   13. nov 2014 Min racerbil har en motorcykelmotor i på 1200 ccm.
    Den har stort set intet svinghjul og her mærkes det tydeligt at den er svær at sætte igang.
    Men med 3 sek til 100 vil jeg ikke mene svinghjulet bidrager til starten.

I en alm. gadebil mærker man stort set ikke et let svinghjul i hverdagen.
    Altså mht igang sætning osv.

• #13   13. nov 2014 Trådstarter, du skal skelne mellem moment og intertimoment. Det er 2 forskellige ting

• #14   13. nov 2014 Inertimonent er det ophåbede.
    Altså energi der er ophåbet i den roterende masse.
    Det er den der gør at du ryger forover på cykel når din bedste kammerat drøner en kæp i forhjulet.

• #15   13. nov 2014 Sidste spørgsmål ja eller nej hvis nu i mit tilfælde har en Honda Accord 136hk og 181Nm det eneste forskel fra std er k&n filter.
    Kan det betale sig??

• #16   13. nov 2014 Det er subjektivt spørgsmål, det er umuligt at svare på.. det svarer til at spørge om det kan betale sig at købe en bil til 50.000kr fremfor en bil til 40.000kr, det kommer da an på hvad ens forventninger er..

Om det kan mærkes ? Ja lidt her, lidt der, det giver alt sammen noget

• #17   13. nov 2014 Der findes en app der hedder Dynolicious..
    Med den kan du tage alle mulige 402m tider, 0-50 km/T. G påvirkning, 0-100kmt og hvor mange Hk du lægger i asfalten..
    Du skal bare indtaste bilens vægt.
    Den er ret præcis når du lige har lært at bruge den..
    Prøv at lave nogle test med den samme vægt indtastet.. Prøv så at tage filtret ud og se om tiden ændre sig... Du kan også teste med lavt dæk tryk i bilen vs højt på de forskellige hjul..
    Du vil tydeligt kunne se ændringer i tiderne..
    Fantastisk stykke værktøj til os gaderacer..

• #18   13. nov 2014 Det jeg mente var at du kunne teste forskellige løsninger på din motor..
    Prøv at løsne udstødningen før og efter katten, sæt rør på din indsugning med et billigt tHansen filter et sted hvor du suger kold luft, og så ud og teste igen..
    En god ide når du laver den slags er også at hælde lidt 99 oktan i tanken og tjække farven på dine tændrør.. Og lære farven at kende, tag billeder af dem mm.. Farven vil fortælle dig hvis du er på tynd is..
    Det er fint hvis de er sorte med hvid elektrode..
    Hvis de bliver mere hvide køre du lidt magert og hvis elektroden bliver sort køre du vel fedt..
    Og så læs læs læs..

• #20   20. nov 2014 de de kloge har fundet ud af at 1kg på hjulende svare ca til 10 kg i bilen derfor lette hjul og lette bremser så har du så lidt uaffjedret vægt som muligt og det må være det vi går efter.når vi skal afsted i en fart og køre hurtigt omkring

• #21   21. nov 2014 1kg svarer sgu ikke til 10kg, men det betyder da en del..

• #22   22. nov 2014 så siger vi dette med det er testet og afprøvet i usa for mange år siden jeg har ikke gjort jeg siger bare dette er gjort men har intet at have dette i ud over denne test.men hvis du siger det ikke svare til dette hvad svare det så til det må man jo vide så??

• #23   22. nov 2014 Mirza A
    Ja det må du lige uddybe..

• #24   22. nov 2014 MIchael ved bare at det ikke svarer til 10 kg, det er fuldstændig godnat..

Jeg sparede 4kg fra hvert baghjul på min racerbil, altså 8kg i alt.. det betyder at det skulle være lig med 80kg besparelse på en bil der vejer 500kg, så ville jeg køre 2 sek hurtigere rundt på Ring Djursland, og det gjorde jeg sgu ikke, max 3-4 tiende dele hurtigere var jeg..

• #25   22. nov 2014 Jeg holder altså med Michael det er i vært fald sådan at inden for cykel verdenen hvis man spare 1 kg på en roterende del svare det til at spare 10 kg på cyklen og hvorfor skulle det være anderledes på en bil smiley

• #26   22. nov 2014 Oki, så en BMW 329ibil med 20" fælge med 255dæk der vejer 30kg stk.. den slæber altså det der svarer til 300kg*4*10 = 1200kg UDOVER sin egen vægt, haha sikkert..

Prøv at fyld sådan en bil op med 1200kg og mærk forskellen..

• #27   22. nov 2014 Teoretisk set så ja men hvis du ligger 1200kg bag i bilen skal fælge+dæk vejre = 0 så vil det give det samme:)

• #28   22. nov 2014 Lad mig skære det yderligere ud i pap, jeg sparede 8kg på min racerbil, det svarer til (ifølge jer) 80kg..

min bil har en vægt effekt forhold på 3kg/hk.. dvs at jeg "vandt" hvad der svarer til 26hk.. jeg kan love dig for at den bil ikke blev 26hk hurtigere, det er da fuldstændig umuligt bare pga 8kg.

Men jeg snakker blot udfra erfaring, hvad er dine erfaringer vedrørende emnet ??

• #29   22. nov 2014 Som jeg har skrevet engang før er det sådan inden for cykel at 1kg på roterende dele svare til 10kg på stellet så hvorfor skulle det ikke også være sådan på en bil og du kan ALDRIG få flere HK ved at ændre på vægten:)

• #30   22. nov 2014 Det er godt nok sølle underholdning det her.

At sammenligne en cykel med en bil.
    Og den med at 1 kilo roterende svarer til 10 kg.
    Det kan man altså ikke bruge til noget.

Diameteren på hjulet/svinghjulet er da vigtig her.
    omdr. på hjulet osv.

Nej hold inde med de der underlige ligninger.
    Vægten skal ned på roterende dele og på selve bilen.
    Det gir noget.

Her min 306 GTI.
    Den er blevet voldsom hurtigere efter slankekuren og svinghjulet og hjulene er blevet lettere.

profilbillede
  • #31   22. nov 2014 Andres, god sammenligning med en cykel, det var virkelig brugbart, er der andet konkret du kan bidrage med ? smiley

Fredslund, nemlig smiley !

• #32   23. nov 2014 helt enig med dig søren ned med vægten generalt og vægten ned på hjulende og den uaffjederede vægt det er noget der betyder alt.det gør det på den lille fiat uno som min arbejds kollega køre race i idet de køre fra mange biler med store hjul og store bremser..de undres tit den bil man have mindst 170 hk men nej 120 hk og et rigtigt setup det duer på denne bil det gælder om at læse mere end side 1-2 top i tunings håndbogen det er der mange begår fejl mange hk og store bremser er ikke altid vejen frem....

Kommentér på:
Hvorfor let vægtsfælge/ svinghjul

Annonce