2.643 visninger
|
Oprettet:
Hvorfor let vægtsfælge/ svinghjul {{forumTopicSubject}}
Hvorfor let vægtsfælge/ svinghjul
Jeg ved at det giver et bedre HK/kg forhold og at den bliver hurtigere.
Men hvor meget hurtigere og er der forskel på om man spare fx 5kg på hjulene/svinghjul eller om det er 5kg kabine man piller ud ??
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
fælge giver RIGTIG meget, både i form af vægt, roterende masse og uaffjedret vægt..
Hvis jeg sparer sparer 10kg i min bil, så "vinder" jeg 3,5hk..
Den typiske hverdagsbil har 10kg at slæbe på pr hk, så 10kg vil kun give 1 hk..
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
Fælgene er jo dem som motoren og drivlinien i første omgang skal have kørt op i omdrejninger, så man vil hurtigt erkende, at en større vægt medfører mindre inertimoment i hjulene, og dermed skal der mindre energi til at spinne dem op i fart. Mener engang at have hørt, at en 1 kg letter fælg svarer til at fjerne 10 kg fra bilen hvad angår acceleration, men det må I ikke lige hænge mig op på.
Den største fordel som jeg ser det er den lavere uaffjedrede vægt som resulterer i bedre vejgreb.
Vær dog opmærksom på at langt fra alle alufælge er lettere end stålfælge! Alu er nok et lettere materiale, men det er også svagere, så fælgene skal være konstrueret kraftigere.
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
Det skyldes den høje hastighed og diameter.
Nedsætter du denne vægt har motoren noget lettere ved at komme op i hastighed og dermed bliver bilen hurtigere i de første par gear.
3-4-5 gear vil ikke på samme måde gavne af det.
Men let svinghjul er en superfed upgrade.
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
aug 2011
Følger: 22 Følgere: 21 Biler: 5 Emner: 19 Svar: 42
Men min bil har 136 HK og 181 NM
Hvis så jeg sætter letvægts fælge på så kommer der flere HK ud til hjulene og mindre moment ??
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
Men motoren skal slæbe færre kg, derved en bedre acceleration.
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
Det kan ikke måles men mærkes.
aug 2011
Følger: 22 Følgere: 21 Biler: 5 Emner: 19 Svar: 42
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Mit svinghjul vejer 5.5 kg vs standard 12.4.
Min motor skulle så teoretisk bruge 37 hk for at spole 7 kg svinghjul fra 4000 rpm til 7500 rpm på 2 sek.
Det er de 37 hk du så kan overføre til dine hjul, hvis du vel og mærke har vejgreb.
Jeg tror jeg frigav 20 hk i 2 gear i de 3 sek det tager at komme fra 4500 rpm til 7500 rpm.
3 gear var under 10 hk da det tager 5 sek.
Hvis du har godt vejgreb i 1-2 gear er det en god idé. .
Alt den snak om at motoren mister Nm er noget sludder, som tidligere indlæg påpeger forsvinder der noget inerti-moment som faktisk også kan mærkes under start... hvis du ikke får givet gas lige når du fra 0 slipper koblingen kan den godt gå ud.. men ellers ikke..
Omvendt kan et stort svinghjul spole op godt bruges til en hurtig start da det kan hjælpe med at få bilen igang..
Men det kræver et 100% vejgreb når du slipper koblingen fra Max rpm. ellers er en let motor at foretrækker. .
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
Den har stort set intet svinghjul og her mærkes det tydeligt at den er svær at sætte igang.
Men med 3 sek til 100 vil jeg ikke mene svinghjulet bidrager til starten.
I en alm. gadebil mærker man stort set ikke et let svinghjul i hverdagen.
Altså mht igang sætning osv.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
Altså energi der er ophåbet i den roterende masse.
Det er den der gør at du ryger forover på cykel når din bedste kammerat drøner en kæp i forhjulet.
aug 2011
Følger: 22 Følgere: 21 Biler: 5 Emner: 19 Svar: 42
Kan det betale sig??
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
Om det kan mærkes ? Ja lidt her, lidt der, det giver alt sammen noget
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Med den kan du tage alle mulige 402m tider, 0-50 km/T. G påvirkning, 0-100kmt og hvor mange Hk du lægger i asfalten..
Du skal bare indtaste bilens vægt.
Den er ret præcis når du lige har lært at bruge den..
Prøv at lave nogle test med den samme vægt indtastet.. Prøv så at tage filtret ud og se om tiden ændre sig... Du kan også teste med lavt dæk tryk i bilen vs højt på de forskellige hjul..
Du vil tydeligt kunne se ændringer i tiderne..
Fantastisk stykke værktøj til os gaderacer..
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Prøv at løsne udstødningen før og efter katten, sæt rør på din indsugning med et billigt tHansen filter et sted hvor du suger kold luft, og så ud og teste igen..
En god ide når du laver den slags er også at hælde lidt 99 oktan i tanken og tjække farven på dine tændrør.. Og lære farven at kende, tag billeder af dem mm.. Farven vil fortælle dig hvis du er på tynd is..
Det er fint hvis de er sorte med hvid elektrode..
Hvis de bliver mere hvide køre du lidt magert og hvis elektroden bliver sort køre du vel fedt..
Og så læs læs læs..
maj 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 1 Svar: 287
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
maj 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 1 Svar: 287
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Ja det må du lige uddybe..
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
Jeg sparede 4kg fra hvert baghjul på min racerbil, altså 8kg i alt.. det betyder at det skulle være lig med 80kg besparelse på en bil der vejer 500kg, så ville jeg køre 2 sek hurtigere rundt på Ring Djursland, og det gjorde jeg sgu ikke, max 3-4 tiende dele hurtigere var jeg..
aug 2011
Følger: 22 Følgere: 21 Biler: 5 Emner: 19 Svar: 42
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
Prøv at fyld sådan en bil op med 1200kg og mærk forskellen..
aug 2011
Følger: 22 Følgere: 21 Biler: 5 Emner: 19 Svar: 42
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
min bil har en vægt effekt forhold på 3kg/hk.. dvs at jeg "vandt" hvad der svarer til 26hk.. jeg kan love dig for at den bil ikke blev 26hk hurtigere, det er da fuldstændig umuligt bare pga 8kg.
Men jeg snakker blot udfra erfaring, hvad er dine erfaringer vedrørende emnet ??
aug 2011
Følger: 22 Følgere: 21 Biler: 5 Emner: 19 Svar: 42
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
At sammenligne en cykel med en bil.
Og den med at 1 kilo roterende svarer til 10 kg.
Det kan man altså ikke bruge til noget.
Diameteren på hjulet/svinghjulet er da vigtig her.
omdr. på hjulet osv.
Nej hold inde med de der underlige ligninger.
Vægten skal ned på roterende dele og på selve bilen.
Det gir noget.
Her min 306 GTI.
Den er blevet voldsom hurtigere efter slankekuren og svinghjulet og hjulene er blevet lettere.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
Fredslund, nemlig
maj 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 1 Svar: 287
Hvorfor let vægtsfælge/ svinghjul