{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  valg af motorstyring samt opsætning
  • #1   27. jan 2015 Fmj er helt klart min favorit men ellers kender jeg en der køre AEM men begge styringer er rigtig fine, man kan så sige at k-tech har lavet en block-and-play AEM til vr6 maskinerne så det er da værd at overveje smiley

  • #2   27. jan 2015 Lad være med at spare penge på det projekt få en der kan Logge så du kan de parametrene via computer så det meget bedre ved fejlfinding og justering

  • #4   27. jan 2015 Megasquirt, tag evt kontakt til fantasy-tuning.dk
    Han har snart lavet en del vr6 turbo og har rigtig mange års erfaring.
    SUPER kundesupport!


  • #6   27. jan 2015 Jeg sammenligner ingenting.
    Og ja de billige lorte bokse fra turbomotor er noget skrammel, men boksene som fantasy tuning bruger (leveret af motorsryring.dk) må absolut IKKE sammenlignes med disse bokse. Det er virkelig kvalitet og har et HAV af funktioner.


  • #7   27. jan 2015 Og jo, du kan også få deres bokse som Plug ang play bokse, er de så småt begyndt på

  • #8   27. jan 2015 MS er afprøvet det er simpelthen kun hvis man vil spare og bruge en masse tid på at hygge med en computer og en loddekolbe skal man derimod bare ud og fyre gummi af så det ikke den vej man skal gå smiley taler af grusom affering.


  • #9   27. jan 2015 TurboSmeden, MS er faktisk begyndt at lave plug & play bokse MSPnP og MSPnP Pro. Og hvad jeg kunne se så kan den faktisk sættes op til at styre ret meget så at kalde det noget billigt lort er vidst snarere et spørgsmål om hvor man har købt boksen fra, eller ens evne evner med en loddekolbe. Jeg ville ihvertfald ikke have noget imod at smide en MS'er i en tunerdyt.

  • #11   27. jan 2015 Hvad baserer du det på Arosa?

  • #13   27. jan 2015 Arosa, så er det fordi at folk er nogle fjolser, for man kan gemme opsætningen mm. Men giver dig ret at hardwaren nogle gange er for dårlig, men det er jo så ned til folks evner med en loddekolbe da MS hovesagelig er et GDS system, medmindre at man køber de boards med SMD print som er maskinlavet og derved ikke dårlige.

    Så vidt jeg kan se burde der ikke være problemer med kvaliteten og deslige hvis at man køber originalt MS print osv.


  • #15   27. jan 2015 Hvad ville du så anbefale hvis det skulle være. Sidder selv og følger med i Mighty Car Mods på Youtube og de valgte et Haltech anlæg til deres bil/biler. Synes bare MS virker ret "lige til" at gå til hvis man ser bort fra at man skal sidde og "klippe bilens elsystem i stykker"

  • #17   27. jan 2015 Arosa, ikke nogen lige nu. Men gør og pønser lidt på noget Galant VR4 med 6A13TT motor. Og så skifte begge standard turboerne ud ved VGT'er og så få den kørt ind på 95/98, VPower, 130 oktan og måske og så E85 hvis det er til at opdrive.

    Men ja det er et meget ambitiøst projekt og et der kræver nogle penge jeg desværre ikke har lige nu.


  • #19   27. jan 2015 Og den kan godt finde ud af justere EFI/EMC ud fra hvad blanding fuel man kører med, forudsat at man selvfølgelig har en sensor monteret der kan fortælle den sammensætningen og deslige?.

    Grunden til at jeg godt kunne lide MS var at det virkede til at man næsten bare kunne give den gas med 16x16 fuel map osv og mulighed for at tilføje rigeligt med sensorer.

    For en ting er det sjove i at tune bilen, det andet er selve delen med at logge hvad der sker når man fx ændrer ting smiley


  • Chief Quimby
    Chief Quimby Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Svar: 114
    #21   27. jan 2015 Arosa, har du ikke købt din vogn ombygget allerede, og er det ikke en henrik gm boks der sad i (megasquirt)

  • Chief Quimby
    Chief Quimby Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Svar: 114
    #23   27. jan 2015 Nej men det ved jeg.

  • Chief Quimby
    Chief Quimby Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Svar: 114
    #25   27. jan 2015 Nu ved jeg ikke hvad der er lavet efterfølgende.
    Men jeg syntes da, at du skal gå ind på powerpage, og så lige belære ham lidt om hvordan sådan noget skal laves.


  • Chief Quimby
    Chief Quimby Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Svar: 114
    #27   27. jan 2015 Næææ er hverken kærster med ham, eller har noget som helst med bilen og gøre.
    Men jeg kender henrik gm, og han har bestemt ikke ry for lave noget i nærheden af hvad du beskriver, så endten er du fuld af løgn, eller også er du kærster med flemming, eller har anden dags orden.

    Men det er nu lige meget fred være med det.


  • #28   27. jan 2015 Der er ikke noget der hedder Plug & Play
    Hvad med wideband sensor?
    Map sensor?
    Hvordan læser motorstyringen omdrejninger?
    Har motorstyringen indbygget wideband controller,, eller skal den købes separat ?
    Koster FMJ kun 5500kr?
    Hvad skal bilen bruges til, 402m fuld fart frem eller skal du også kunne køre bykørsel mandag morgen?
    Hvad har du af penge?
    Hvor meget kan du selv lave?
    Hvad er dine fremtids planer med bilen ex. ny turbo og knaster?
    Har du lyst til at udvikle dig selv og på sigt selv kunne køre bilen ind på vej uden at den skal på rullefelt.
    Har du overvejet et kursus for at lære mere om motorstyringer?
    Har eller får du behov for at logge eller gemme data så du på sekundet kan gå tilbage og se hvad der skete i motoren i et sving på Jyllandsringen i tirsdags eventuelt sammen med GPS. Det kan også nemt bruges til at analysere hvorfor den grønne Honda altid er hurtigere lørdag aften til gaderace, eller at gå tilbage for at se hvad der skete i motoren sekunder inden det sagde Bang!
    Hvorfor er der så mange der er glade for en Vems motorstyring når der ingen der nævner den her?

    Der er uendelige mange spørgsmål der også peger tilbage på dig Brenner..
    Prøv at beskrive dine behov lidt.. Knald og larm kan laves fra 10 kr og op efter..


  • #29   27. jan 2015 JO-Tuning har godt styr på det. Han bruger den originale motorstyring. Hans golf 3 vr6 turbo med 4motion køre med original motorstyring

  • #30   27. jan 2015 bilen skal bruges mandag til søndag og ikke på.jyllands ringen lørdag aften .. jeg ville bare hører om folks erfaringer med henblik på diverse bokse. jeg har på ingen måde tænkt mig og kaste mig ud i mapning osv hvilket jeg Heller ikke syntes jeg giver udtryk for. For at vende tilbage til spørgsmålet. jeg har følgende opsætning

    gt3582
    hgp indsug
    mellemlægs plade
    410 ml dyser
    turbo smart benzin tryk reg
    turbo smart 38 mm wg
    turbo smart e boost street 2

    de fleste af mine venner der kører med Flemmings boks (ffj 105-2)
    der syntes jeg ikke at launch control en knalder og brager som så mange andre man har hørt og set gennem tiden så ville jeg bare hører folks erfaringer med andre bokse





  • #31   28. jan 2015 For at lige få det på det afklaret, så er der ikke rigtig launch controlen der giver knaldene den er enlig bare en midlertidig omdrejnings begrænser det er Anti-lag systemet der er den vilde fætter her smiley den forskyder tændningen så man opret holder ladetryk og så giver den lige nøjagtig den lækkere lyd dine nabos hund vil hade til evig tid smiley

  • #32   28. jan 2015 Turbo smeden.. Hvorfor er anti-lag mere vildt end launch control..


  • #33   28. jan 2015 Det er mere "eksplosivt" da det holder dit ladetryk oppe, ved at sprøjte benzin ind i udstødningen mener jeg det er, selv når at motoren ikke er under belastning. Og som TurboSmeden siger er det det der giver knaldene og bragene, mens at Launch controllen bare "brager" ved at din bil banker i begrænseren

  • #34   28. jan 2015 Fordi man kan sige at anti-lag giver jo netop den hylende lyd fra turboen og bragene hvor man kan sige at launch controlleren er lidt "kedelig" hvis man gerne vil have sin bil til at lyde vildere end den egentlig er, da den jo som udgangspunkt ikke vil give knald. Jeg ved godt den ofte gør den men en launch på hårdt pumpede biler men det er reelt set ikke selve launchen der gør det. smiley

  • komo
    komo Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 128
    #35   28. jan 2015 launch control kan man få til af lyde præcis som anti lag, eneste forskeld er hvordan det aktiveres ,launch control aktiveres af F.eks abs, håndbremsen ,kobling .Anti lage styres af ladetrykket ,mappet den trækker tænding før cut er ens, hvis det skal sige bang bang

  • #36   29. jan 2015 Komo rigtigt hvad du siger..
    Det der giver knald er på en bil er varme benzin gasser der efter turboen kommer i kontakt med oxygen og antændes.
    Grunden til at der er større mængder benzin i udstødningen er at styringen i begge tilfælde laver et tændings cut for at holde motoren på et ønsket Rpm.
    Det er dog bare ikke altid en fordel at stoppe tændingen og hælde benzin gennem udstødningen da det bare køler udstødningsgassen ned..
    For når vi nedkøler gas fylder det mindre og vil skabe mindre modtryk foran turboen og give mindre ladetryk...
    Hvad man så kan gøre er at forskyde tændingen til ATDC og derfor få en meget mindre effektiv forbrænding men dog stadig holde varmen fra benzinen på den rigtige side af turboen og derfor skabe ladetryk. For sen tænding vil dog få varmen (EGT) til at stige voldsomt da en del af forbrændingen vil ske i manifolden.. Nu kan man så tilføre lidt extra brændstof for at køle det hele lidt ned igen.
    Men knald og skud vil først ske når varme ikke afbrændte gasser når ud til frisk luft og får oxygen..
    Noget helt andet er lyden fra en Na motor med fri udstødning, her vil du høre lyden af gas der slipper ud af udstødningsventilen.. Hvis du laver tændings cut her får man en lidt anden lyd..

    Og det med at du kan høre turboen hyle under anti-lag er kun på biler du ikke møder ret tit.. Hvis turboen lader 150kpa eller 0.5 bar så er det rimelig vildt, og her er der ikke meget hyl fra turboen..
    Hvis du har 0.5 bar på en 2.0 motor ved 4500 Rpm. så kunne du nemt have 200hk plus inerti i samme sekundet du kobler ind.. Det er meget hårdt ved dit udstyr..

    Hvis der er stor uenighed om det jeg skriver så kom gerne med indlæg i en god tone..


  • #37   29. jan 2015 Fik engang at vide at antilag bestod i at fyre et timet skud skud benzin ind i EG Inlet røret på turboen og derved holde turboen i drift og genere tryk da benzin antænder pga EGT. Men det skulle samtidigt også være ret hårdt for maskineriet smiley
    --------
    An anti-lag system (ALS) or misfiring system is a system used on turbocharged engines to minimize turbo lag on racing cars. It works by arranging for fuel and air to be in the exhaust duct after the engine, and before the turbocharger. This ignites in the hot ducting and the combustion process that occurs there keeps the turbocharger spinning when the engine is not delivering enough exhaust gas.


  • komo
    komo Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 128
    #38   29. jan 2015 Der vælter uforbrændt benzin ud i udstødning nå man sænker tænding 20-30gr. Om det er i anti lag prg. Eller launch control , anti lage kan bygges så den selv giver gass med en ventil ved en given tps og map signal, så gør den det nærmest hele tiden ved speeder slip, det slider en del mere, spicalt på udstødnings ventiler og turbo

  • #39   29. jan 2015 Der findes 3-4 forskellige måder at lave ALS på, nogle mere raffinerede end andre og mere skånsomme mod motor og turbo end andre.

  • komo
    komo Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 128
    #40   29. jan 2015 Det lyder spændende, kan du forklarer hvordan man laver 4 forskellige anti lag systemer og hvad der gør det ene mere skånsom en de andre?

  • #41   29. jan 2015 ADVARSEL - MEGET LANG smiley

    1: Throttle Bypass eller Throttle Kick ALS
    Der bruges speeder/throttle bypass/throttle solenoid kombinet med forsinket tænding og en lidt federe blanding (primært for kølingens skyld)- Normalvis sker tænding først omkring 35-45° ATDC. Den sene tænding sørger for at gassen i cylinderen ikke udvider sig ret meget, så temperaturen og trykket er stadig relativt højt når udstødningsventilen åbnes. På samme tid vil der ikke være ret meget torque at arbejde med, udover lige nok til at holde motoren kørende. Men det samme tryk og temperatur vil så også være nok til at holde turboladeren oppe i fart selv i stilstand. Og system slår selvfølgelig over på "normal" igen så snart at man ligger foden ned ;).

    Problemet med denne her form for ALS er højere temperaturer og tryk pulser fra systemet. Specielt det sidste er meget hårdt for turboladeren, udover at turboen hastighed kan være ret svært at kontrollere hvilket kan ødelægge den. Som regel indbygger man en eller anden form for termisk sikkerhed der slår systemet fra når at motorolien når en hvis temperatur eller deslige.

    2: Sekundær luft tilførsel / Indsugnings bypass:
    Fungerer ved hjælp af en bypass ventil som tilfører luft/ilt direkte til udstødnings systemet. Hvilket naturligvis er mere raffineret og nemmere at styre i forhold til #1. Er bladt andet blevet brugt af Ferrari i F1. Samt i WRC versionen Mitsubishi Lancer Evo III & Toyota Celica GT-Four (ST205). Messing rør fører luft fra turboladerens Compressor Bypass Valve (CBV) til hver af udstødning manifoldens tragter, hvilket tilfører nok luft til at forbrænding kan foregå. Systemet er/var kontrolleret af 2 ventiler som er styret af ECU'en. Mitsubishi Evolution 4-9, (Kun JDM modeller), skulle efter sigende have fabriksmonteret et sådanne system der kan aktiveres for at give anti-lag.

    Når man pludselig har ECU styring inde over det trods alt noget nemmere at styre blandingsforholdet og sørge for at tempearaturen og trykket forbliver nogenlunde det samme samtidigt med en mere flydende styring.

    3: Turbo & intercooler bypass (D-ventil)
    Her bruger man en en-vejs ventil monteret før gasspjældet til at bypasse turbo, intercooler, og andet rørføring så længe at der er negativt lufttryk ved gasspjældets "indsugning". Resultatet er mere luft til forbrænding, som betyder mere luft/udstødning til at drive turboen. Så snart at man begynder at give gas og der kommer positiv tryk i intercooleren slår/slåes systemet og gasspjældet er igen "alene" om at luft til motoren. Det anbefales dog at lede luften gennem MAF sensoren såfremt man har en sådanne for at opretholde den korrekte A/F ratio.

    4: 2 trins anti-lag / Launch Control
    Et system meget lig det foregående, men dog primært gearet mod at reducerer turbo-lag i forbindelse med stilstands start. Den mest basale form for dette er at sætte omdrejningsbegrænseren tilpas lavt til at aktiverer på det sted hvor turboen begynder at producerer ladetryk til at det faktisk kan bruges til noget. Samtidigt med justeres/afbrydes tændingen, hvilket resulterer i det forholdvis samme lydbillede og fejltændinger som man normalt forbinder med ALS systemer. Alternativt kan man få/lave et komplet 2 trins system som styrer/afbryder Knaskaksel positions sensoren for at fremprovokerer en kontrolleret fejltænding ved et forudprædifineret omdrejningstal

    5:
    Og så er der det system som Prodrive P2 kører med som er noget helt andet. Men ved ikke om i kan huske den fra top gear af?. Den system virker umiddelbart ved at bypasse "ladet" luft direkte til udstødningsmanifolden som så virker som en slags forbrænder ved at blande den mættede udstødningsgas med den friske luft fra bypassen. Dette "sikrer" en relativ konstant forbrænding, som kun foregår i udstødningsmanifolden, som skulle have den fordel at det reducerer mængden af tryk og temperator som resten af motoren og turbolader udsættes for. Systemet skulle være så smart at det ikke kun åbner/lukker ventilen helt men faktisk kan justerer den afhængig af turbo'ens hastighed og andre variabler. Det skulle være så smart at når motoren ikke længere alene kan levere nok udstødning til at drive turboen iflg de "forventninger" der er sat i mappet, så begynder den at åbne bypass ventilen og manifold forbrændingen startes. Hvilket ikke kun reducerer lag, men også sikrer at der er masser af boost tilstede lavt nede i omdrejningsfeltet, hvor ladetrykket normalt er begrænset af compressor surge eller utilstrækkelig mængde udstødningsgas. Torque i den lav ende skulle efter sigende være selv større ikke turboladede motorer overlegen. Ulempen er bare at systemet er så larmende at det er blevet bandlyst flere steder.

    Vores tids WRC biler bruger tilsvarende systemer da de er mere raffinerede og mere effektive da vi er blevet bedre til at styre sådan noget med ECU og deslige og så er de faktisk også mere stille. Skulle eftersigende være muligt at monteret et tilsvarende system i en alm gade bil, så langt er vi åbenbart kommet i forhold til at det til at starte med kun næsten var forbeholdt rally og andre "racerbiler".

    Dette er så vidt jeg har forstået de forskellige systemer og den blev noget længere end jeg havde planlagt, men sådan kan det jo gå smiley


  • #42   29. jan 2015 Danger...
    Efter du nu har været på wikipedia og er blevet en del klogere, har du så noget at sige til indlæg #33
    Hvad er din egen erfaring med motorstyringer ?


  • komo
    komo Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 128
    #43   30. jan 2015 Fælles for alle typer anti lag er vel man samtidig cutter tænding så det siger bang, om det ene skåner motor og turbo mere end det andet, skal jeg ikke gøre mig klog på , men nr5 lyder ret effektiv

  • #44   30. jan 2015 #1342F:
    At ALS sprøjter benzinen ind i udstødningsmanifolden er så ikke helt korrekt, men som sagt var jeg ikke sikker på det tidspunkt. Kan så godt se at jeg var tæt på, men samtidigt med langt fra smiley

    Min erfaring med det er at man skal vide hvad man gør, da man hurtigt og nemt kan komme til enten at kable dem forkert eller få opsat det hele forkert med dårlig performance eller motorskader til følge. Og at tålmodighed & grundighed er en dyd da det trods er rimeligt dyre og relativt komplicerede ting man roder med

    #Komo:
    Under nogen af dem cutter man tændingen ja, mens andre der forsinker man tændingen. Men fx #1 er meget hård ved motoren da den jo ikke "eksploderer" rent sådan at trykket kommer relativt stabilt, men istedet i trykbølger som er det, der er det dårlige ved det, samt at det kan være sværere at styre, kontra nogle af de andre måder at gøre det på.


  • #45   30. jan 2015 Du slipper ikke for at have tændings cut til at styre omdrejninger.. Alt andet er for langsomt..

    Du efterlyser andres erfaring med motorstyringer så her er min.
    Jeg bestilte uden erfaring eller mekaniker baggrund en Vems pakke af Peter fra Vems.dk. Sådan en pakke koster i dag til din V6 mobil incl. wideband controller og EGT ca 7000-8000kr vil jeg tro..
    Jeg samled det hele i min 200sx ude på gaden midt inde i KBH 2.5 Km fra Rådhuspladsen med hundelufter og gadens børn som tilskuer..
    Det skal dog siges at jeg ikke kunne have gjort det uden Peters hjælp over tlf.. Der var selvfølgelige selvskyldige problemer med tilslutning af min laptop og min manglende forståelse for hvordan en motor virker..
    Mens den blev started og har nu kørt i 6 år. Jeg har lavet et hav af ændringer og selv kørt den ind på vej hver gang.. Der er aldrig andre der har haft pillet ved den og den har aldrig været på rullefelt.. Jeg bruger generelt styringen hele tiden til at overvåge ALT hvad der sker i motoren..
    Mit råd til dig er bare at springe ud i det selv.
    Der findes også et intro kursus i motorstyringer der er vildt godt til at afmystificere disse motorstyringer og lokke folk over på the dark side..

    Sådan ser det ud inde i bilen, jeg bruger dog ikke den store skærm så tit men nøjes med lambda og Egt. Denne tablet er på bluetooth og du kan også bruge din Tlf til at se det du ønsker.. Ex varme og benzin eller hvad du nu ønsker..
    Hus at dette også er et fantastisk stykke værktøj til fejlfinding..
    VemsTune indeholder selvfølge også alle mulige motorsports funktioner og du kan tilslutte GPS eller vælge ladetryk i forskellige gear..
    Håber du vælger at komme over til os on the dark side!


    profilbillede
  • #46   30. jan 2015 1342, hvem holder de kurser?

  • #47   30. jan 2015 Det er selvfølgelig kun en hurtig gennemgang og opsætning + indkøring på et rullefelt.. Men det er penge givet godt ud og kan forhindre et fejlkøb hvis du står lidt på bar bund og ikke rigtig kan komme i gang..
    En rigtig god start, og Anders er god til at forklare så alle kan være med..
    Jeg siger ikke det er nemt, men det er alså muligt på rimelig kort tid at lære at køre sin egen bil ind på vej med et stabilt sikkert map.. Det kræver noget godnat læsning som alt andet, men nogle motorstyringer er over mange år blevet udviklet til at være så brugervenlige at almindelige gadetuner som os selv kan køre vores biler ind sikkert..
    Og så i fremtiden kan du selv holde øje med om din motor får benzin nok, justere og indkøre en ny turbo på 20 min på vej.. Tilslutte en kontakt og bruge launch control funktion, få motorstyringen til at tænde en lille vandpumpe hvis indsugningstempraturen kommer over 27 grader.. Alt er næsten muligt når du først er kommet i gang


  • #48   30. jan 2015 Hov her er det..
    http://www.qualitec.dk/1-dags-kursus-25-oktober-2014-jylland

    Jeg skal lige understrege at jeg ikke kender dem personligt og jeg ingen økonomiske forbindelser har med dem..


  • 2Kvik 4
    2Kvik 4 Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 4 Emner: 27 Svar: 198
    #49   1. feb 2015 Kort og godt smiley

    Du står og mangler min Autronic SM4 nyeste version , den kan alt ! ! ! bare bedre bare se hvor feks langt de fleste MS går ned før 7000 rpm forsætter denne til 28000 rpm smiley
    Hvem kan finde bare en fejl ud over prisen smiley nå ja 9000 kr skal den koste

    http://www.mrm-racing.se/bag/SM4Spec.pdf


Kommentér på:
valg af motorstyring samt opsætning

Annonce