Forøge kompression/plane topstykke. Hvor meget? {{forumTopicSubject}}
Halløj. Er i gang med et projekt på min Carina E Gti med 3sge 3.gen (175 hk) motor. På nuværende tidspunkt laver den 188 hk. på 95 oktan.
Den skal bl.a. have hovedrenoveret motoren, og så kan man jo lige så godt lave lidt sjov også. Planen er at sende knasterne til West Speed, lave lidt ved topstykket, Fidanza svinghjul, kold luft + lidt andre tricks. Det jeg er i tvivl om er:
1. hvor meget kan man barbere af topstykket uden at man løber ind i
tændingsbanken? har læst på et udenlandsk forum at 1mm skulle
være i orden, men kan ikke finde det mere.
2. Kan standarddyserne levere nok benzin til ca. 220 hk.? ved ikke hvor
meget de leverer nu, men det er de er grønne oe. De bliver
selvfølgelig ultralydsrenset.
Kompressionsforholdet er 10,3:1, og denne motor skulle kunne håndtere omkring 11,5-12,0:1. Men spørgsmålet er bare hvor meget f.eks. 1mm giver mere i kompression.
feb 2005
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 12 Svar: 59
ang kompressions forholdet, så hænger det meget sammen med hvilken knast du sætter i, derfor kan du ikke sige at motoren kan holde til maks så meget da det afhænger af motorens andre komponenter. søg på dynamic compresion ratio, hvis du vil lære lidt mere om det. en anden ting er, hvis du begynder at fjerne 1+ mm i blok højde kan du risikere at få problemer med plads til ventiler og din tandrem blir for lang.
feb 2004
Følger: 25 Følgere: 26 Biler: 8 Emner: 119 Svar: 211
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 116
Jeg har bestilt 264* grader hos West Speed som bliver drejet på de originale knaster. Den bliver jo hovedrenoveret så selvfølgelig kommer der også ny tandrem. Justerbare knasthjul er indkøbt. Der bliver ikke taget noget af blokken men toppen. Tandremsstrammeren skulle gerne stramme remmen op efter topstykket er planet. Det er en non interference motor så der er masser af plads til ventiler. Ud fra hvad jeg har læst skulle det kunne gøres på std. motorstyring, med wideband lambda, og evt. justerbar benzintrykreg. eller anden benzinpumpe.
Jeg kigger på det med dynamisk kompression.
Ikke nogen der ved hvor meget de grønne dyser fra en 3sge 3. gen. leverer?
feb 2004
Følger: 25 Følgere: 26 Biler: 8 Emner: 119 Svar: 211
feb 2005
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 12 Svar: 59
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 116
Mange tak Jonas.
feb 2004
Følger: 25 Følgere: 26 Biler: 8 Emner: 119 Svar: 211
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 116
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Ville finde andre knaster og måske køre kompressionen via stemplerne. og forstærkede plejlstænger ( så der noget af Tage af hvis toppe skal rette i fremtiden.) Men opgradering af topstykket er ikke dumt med slebet ventilsæder. Og Portning.
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 116
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 116
Statisk, d.v.s. fuld åben 4 bar 440 ml/minut
6 bar 520 ml/minut
dynamisk 4 bar 240 ml/minut
6 bar 280 ml/minut
Men iflg. linket længere oppe skulle de give 295 ml/minut v. 255 kPa.
Nogen der ved hvad kPa betyder?
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 116
255 kPa = 2,55 bar. Så det passer vel meget godt med at de flower 295 ml/m.
Spørgsmålet er så om det er nok til de ca. 240 hk jeg stiler efter? eller skal der en justerbar brændstofregulator til?
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.273
Dette har jeg set på netop en 3s motor. Der findes masser af rigtige knaster til den motor, hvor der ikke skal ændre i kobber men bare nye shimes, nogle er enda plug and play.
Hvor meget 1mm hæver kompression kan du finde udregner til på www.turbomotor.dk
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.273
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 116
Topstykke er lavet, også forbrændingskamre
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 116
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.273
Det var netop westspeed der havde lavet kobber med viltfarene brikker.
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 116
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.273
Problem er, når man svejser på underside, kan overside blive lidt buet, så oliefilm ikke kan golde brik ordenligt.
Efter min mening, skal man lade være med det, da det er meget ledt og komme galt afsted.
Forøge kompression/plane topstykke. Hvor meget?