Dyse forklaring {{forumTopicSubject}}
Som overskriften siger søger jeg en forklaring på dette vedr benzin dyser
Hvad er forskellen på høj og lav ohms dyser?
Hvis der står fx 460ml v 4 bar hvad betyder dette?
På forhånd tak
Mvh
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 620
Der er grundlæggende 2 slags benzin dyser, som du også skriver, høj og lav ohm's dyser. Derudover findes der et hav af fysiske udformninger, og stik typer.
Høj ohm's dyser har typisk en ohmsk værdi på 12-16ohm
Lav ohm's dyser har typisk en ohmsk værdi på 2-4 ohm.
Det betyder at der skal bruges mere strøm til at trække lav ohm's dyser, de støjer (elektrisk) typisk også mere end høj ohm's dyser, og så skal du være sikker på at din styring er designet til at kunne køre med lav ohm's dyser! Så er der også noget med at de ikke må være åbne i for lang tid (max Duty cycle på 80%), dvs. At du skal typisk have lidt større dyser hvis det er lav ohm's ( den sidste del er jeg ikke helt sikker på så her må der lige være andre der byder ind)
Mht. Størrelse så betyder 460ml at det er hvad dysen giver når der er 4 bars tryk forskel over dysen. De fleste dyser er dog opgivet ved 3bar, med specifikationer på hvad de giver ved 4 bar mm. Så pas på at det ikke er en kreativ person der forsøger at gøre dyserne større end de reelt er.
Det fleste biler (dem som jeg roder med) kører med et grundtryk på 3 bar.
Håber at ovenstående besvarer dine spørgsmål.
/Steffen
jan 2012
Følger: 11 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 54 Svar: 257
Er jeg helt galt på den hvis jeg har forstået det sådan at reaktionstiden på lav ohms dysen er kortere
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 620
Hvis du er ude i løsningen med for modstand har du lidt det dårligste fra hver "lejr", dyserne reagerer nu ikke længere hurtigere, da du har reduceret strøm trækket, du trækker stadig mere strøm end du gør med høj ohm's dyser, så i min verden er det en nødløsning. Køb nogle høj ohm's dyser.
/Steffen
jan 2012
Følger: 11 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 54 Svar: 257
Dyse forklaring