{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
919 visninger | Oprettet:

Michael S
Michael S
Tilmeldt:
10. sep 2013
Følger: 1 Emner: 29 Svar: 103

Chiptuning {{forumTopicSubject}}

Jeg har nogle spørgsmål og gider I svare på samme måde nummerinddelt:

1) Hvad betyder OBD
2) Jeg har hørt der er, groft sagt, to slags chiptuning: A) Chiptuning hvor motoren bare æder noget mere benzin = Højere effekt ved større brændstofforbrug b) højere effekt ved bedre motorgang = kører du på samme måde som før sparer du brandstof. Er det korrekt?
3) Kan det betale sig at tage til udlandet fx Sverige eller Tyskland og få det foretaget?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chiptuning
  • #1   23. jun 2015 1 = On Board Diagnostics = stik til at kommunikere med bilens ECU

    2 = Kommer an på om ham der laver programmet ved hvad han laver. Bruger du de ekstra HK du får bruger den også mere brændstof men normalt ved samme kørsel kører den længere på literen

    3 = Nej der er mange dygtige herhjemme og tror ikke du sparer noget


  • #2   23. jun 2015 Hvilken bil/model/hk/årgang?

  • Michael S
    Michael S Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 29 Svar: 103
    #3   24. jun 2015 Peugeot 206 SW 1.6i, 16V, 109hk, år 2004. 159.000 km og kører godt.
    Det skulle ikke være for at køre hurtigere, men blot bedre og længere på literen.


  • #4   24. jun 2015 Glem det.
    Der kan måske laves 3-5 hk og den kommer ikke til at gå længere på literen.


  • Michael S
    Michael S Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 29 Svar: 103
    #5   24. jun 2015 Hvordan kan man sige det, er der tabeller eller kender du bilen?

  • #6   24. jun 2015 Jeg laver ikke andet end at tune biler.
    Så det er såmænd ganske alm. fakta fra min side.


  • #7   24. jun 2015 Fredslund
    kan der ikke ændres i motorens kurve selvom det ikke giver pral effekt så kan det vel godt give et bedre træk? 3-5 hk det vel nok. Hvis man tager udgangspunkt i 1HK/1000kr.
    Det vil jo give mere end klassiske åbentfilter og bananmanifold... smiley


  • Michael S
    Michael S Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 29 Svar: 103
    #8   24. jun 2015 Fredslunds.dk: Betvivler på ingen måde din ekspertise. smiley Jeg spørger blot om du kan oplyse hvorfor?

  • #9   24. jun 2015 Jeg er ikke ekspert.
    Men typisk er det biler med turbo man chiptuner og henter en masse "nemme" hk ved. Turboens ladetryk forøges, så motoren får mere luft, groft sagt.
    Da din bil ikke har turbo, er det meget begrænset hvad du får ud af det, uden at have en masse andre modifikationer oven i.


  • Michael S
    Michael S Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 29 Svar: 103
    #10   24. jun 2015 Troede det er dieselbiler man typisk chiptunede pga. de har stor slagvolumen men lav ydelse = stort potentiale.
    Tænker at med min bil på 109hk, at den med en 1.6 motor vel allerede yder højt.


  • #11   24. jun 2015 Langt de fleste dieselbiler har turbo smiley

    109 heste i en 1.6'er, er ikke videre imponerende, men nu er det også en motor i en lille stc smiley


  • #12   24. jun 2015 Ahhh yder højt er vist ikke den kategori jeg ville vælge.
    Honda VTI: 160 hk på 1.6 liter.

    Nå men din er en sugemotor. (NA = Naturally aspirated).
    Dvs at det er mængden af luft der kan komme ind i motoren man skal forøge.
    Det kan man ikke via ECUen da det er den mekaniske del der skal ændres på.
    Altså portning af topstykke. Bedre knaster, Indsugning. Udstødning.
    På en motor med turbo (Benzin eller diesel) kan man styre ladetrykket og derved gi motoren mere luft og dermed mere power.

    På enkelte NA motorer kan man hente lidt ved at optimere forbrændingsprocessen på forskellig vis men din er nu engang ikke egnet.


  • #13   24. jun 2015 Som her på en Peugeot jeg er ved at lave hvor "hullerne" laves større for bedre flow.

    profilbillede
  • Michael S
    Michael S Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 29 Svar: 103
    #14   24. jun 2015 Tak for info. Jeg må tøffe videre med mine beskedne 109hk.

Kommentér på:
Chiptuning

Annonce