{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  tuning og syn
  • #2   16. feb 2016 det ved jeg ikke så meget om ville bare høre generelt, ved bare at nogle af dem jeg har kigget på har omkring 200 heste standard og ligger på omkring 350 nu

• #3   16. feb 2016 Du kan godt blive synes hvis synsmanden ikke kan se den er tunet til 350hk, men godkendt, det bliver svært.

• #4   16. feb 2016 vil helst gerne køre lovligt. har ikke noget imod de 350 heste men gider bare ikke hvis det ikke er godkendt. men er det ikke noget med hvis man overholder visse grav er det okay med tuning over de 20%

• #5   16. feb 2016 Ja du må tune den 20%, uden konstruktive ændringer. lovligt.

• #6   16. feb 2016 så de sidste procenter er der ikke noget at gøre ved ?

• #8   16. feb 2016 men er det ikke kun cvr engros

• #12   16. feb 2016 ja men sådan er det smiley

• #13   16. feb 2016 Kingz de 20% har intet med om der er konstruktive ændringer. De 20% er hvornår du skal kunne dokumentere, at bilen er i sikkerhedsmæssig stand. Konstruktive ændringer SKAL altid synes og registeres. Bare det du sætter gevind undervogn på så skal du en tur i synshallen og have det påført reg attesten

• #14   16. feb 2016 så tuningen er okay så længe det er lavet ordentligt ?

• #16   16. feb 2016 Alt tuning skal godkendes før det er lovligt

Det eneste man kan montere på en motor, uden at skulle dokumentere luftforurening på ny, er et lutfilter. Alt andet bliver anset for at være en konstruktiv ændring.

Hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig igen.

Mvh.
    Peter Jessen Lundorf, Ingeniør
    Færdselsstyrelsen, Center for Grøn Transport
    Road Safety and Transport Agency
    Adelgade 13
    DK-1304 København K
    Tlf.: +45 33928740
    Fax: +45 33932292
    e-mail: pjl@fstyr.dk www.fstyr.dk

• #17   16. feb 2016 men det med luftfilteret er da heller ikke okay for man må da ikke køre med åbent filter. og skal jeg kontakte dig her eller på mail.

• #18   16. feb 2016 Du må gerne kører med åbent filter. Så længe du overholder kravene, så er der ingen problemer.

Det er et svar jeg har fået. Så det er ikke mig du skal kontakte

• #19   16. feb 2016 Det er noget nemmere på en turbobil at tune den også lovligt. Dog er der et par ting der er vigtige, det er forurening og støj. Det er to krav der kan være vanskelige at opfylde. Alt ud over det er ikke en sag for synhallen men en sag mellem dig og SKAT. Om de vil godkende en bil med 350hk er ikke utænkeligt hvis ikke der er foretaget voldsomme ændringer på motoren. Eksempelvis kan der jo "bare" være skruet godt op for propellen.

I min optik kan du jo sagtens købe en tunet en, og "skrue" den ned til 240hk (20%) og så er den ged barberet hvis du vel at mærke gider at køre i en 240hestes bil du ved har potentiale til 350hk smiley

• #20   16. feb 2016 Så vidt jeg ved er der en særregel for biler fra før Oktober/1990, som har monteret katalysator og lambdasonde. På det tidspunkt var det ikke lovkrav at have katalysator og sonde, men hvis man har en bil som har det alligevel er det så vidt jeg ved lovligt at tune den max 20% uden at man skal dokumentere luftforurening. Det står også beskrevet i det link som der henvises til længere oppe... Jeg er selv ejer af en 200sx s13 fra Juni/1990, som har fået skrevet en hel del konstruktive ændringer på reg attesten, lige bortset fra motortuningen som går ind under den særregel. Jeg undersøgte dette for nogle år siden, om reglerne så er lavet om i mellemtiden ved jeg ikke...

"Der er en særlig undtagelse for biler fra før 1. oktober 1990 (1. oktober 1989 for biler over 2000 ccm), og den går på, at hvis bilen originalt har 3-vejs katalysator med lambdaføler (frivilligt for det var ikke krav på det tidspunkt), må man tune på motoren, hvis man bibeholder det originale udstødningssystem og motorstyring til lambdastyringen. For disse biler mellem 1984 og 2000 kræves altså ikke særlig luftforureningsafprøvning, men motoren må dog ved kontrol i tomgang kun give CO på 0,5%, og ved forhøjet tomgang (2.500 o/m) højst 0,3% CO , ligesom Lambda-tallet skal være 1 +- 0,03."

• #21   16. feb 2016 mange tak for alle de gode svar føler virkeligt jeg har lært noget om alt det med tuning.

• #22   16. feb 2016 Onceuponatime: Ja men mente med konstruktive ændringer at du f.eks på en N/A motor god må smide knast i osv, til 20% mere hk UDEN at skulle dokumentere det, men smider du turbo på (selvom den ikk overstiger 20% med turbo) skal dette dokumenteres.

• #23   16. feb 2016 men en 200sx er turbo fra standard?

• #24   16. feb 2016 Yep.

• #25   16. feb 2016 Du må tune lige så meget du vil på den originale motor, de "20%" gælder kun ved motorswap!. Eller upgrade til tryk - som du faktisk gerne må.

Hvis den er født med snegl på, må du gerne sætte en snegl på fra en skania, hvis du ønsker det - dog skal den overholde de forurenings normer der nu engang er sat for den model. Om den laver 20 heste mere eller 2000 er ligegyldigt, så længe du kan overholde forurenings målingerne samt støj.

• #26   16. feb 2016 KJ du skal da stadig dokumentere at bilen er i sikkerhedsmæssig stand når du forøger med mere end 20% på den originale motor

• #27   16. feb 2016 Tja - ska du? Hvordan vil du dokumentere det, det vil kræve en crashtest. Så det du siger er, at dem der har en f.eks supra der er godkendt med 700hk ( standart 330hk ) har bygget 3 helt ens, så den kan blive testet i front og side kollision? det tror jeg næppe.

Du skal kunne dokumentere de stumper du har brugt er "godkendte" thats it. TÜV på drivline og styr/bremse dele mv.

Og så skal du kunne dokumentere forureningen og støj - hvis jeg ikke tar helt fejl.

• #28   16. feb 2016 https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ/Koretojsteknik/Tekniske-krav-til-koeretoejer/Tuning-og-chiptuning.aspx

Ja det skal du. Så den holder ikke du bare kan tune løs. Over 20% skal det stadig godkendes også på original motor.

• #29   16. feb 2016 Sikkerheden skal fortsat være forsvarlig - ja naturligvis, men det er ikke noget du skal dokumentere via kollisions test.

Citat

Sikkerhed
    Hvis du laver konstruktive ændringer på motoren er der også krav til bilens sikkerhed.

Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).

Hvis du øger motoreffekten med op til 20 %, anses bilen for fortsat at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Hvis motoren får øget effekten med mere end 20 %, er det nødvendigt med dokumentation fra producentens side, der erklærer, at bilen er egnet til denne effektforøgelse. Dokumentationen kan bestå af, en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af, hvilke ændringer, der vil være nødvendige, hvis bilen fortsat skal være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

Desuden er det, det mindste problem ( oftest, der er dog enkelte fabrikanter der bare lukker i og siger nej, så har du problemet. Det undersøger man jo normalvis inden )

• #30   16. feb 2016 Ergo så gælder de 20% også på den originale motor.

• #31   16. feb 2016 Ja, men ik helt på samme måde - eller nu skal jeg passe på hvad jeg siger - Jo det gælder, men det er 3000 gange nemmere at få det godkendt, end hvis du har gang i et motorswap. især hvis bilen er født med tryk som standard.

• #32   16. feb 2016 Netop smiley så er vi enig smiley

• #33   16. feb 2016 Gutter der er 2 20% regler, og jeg ved godt det bliver super langhåret. Der er den synsmanden går efter, og her er det helt korrekt at tuning på original motor er de praktisk taget ligeglad med så længe bilen overholder støj og forurening.

Den anden 20% regel er hos SKAT og det betyder at al tuning (også på original motor) skal vurderes af skat når der er tale om mere end 20%. De vil så beslutte om der skal betales afgift af den øgede effekt.

• #34   19. feb 2016 Hva så hvis motoren ikke er godkendt med turbo fx en m50b25 og du bygger turbo på den. Har nemlig en e36 med en m50 b25 i der gerne skulle have smidt en turbo på så den laver lidt mere end standard lige pt laver den 210hk. Men tænker 300+ ville være blæret med en turbo motor i min bmw

• #35   20. feb 2016 Trykladning gælder altid som en overskridelse af 20% reglen så der kommer afgift på. Men er det et godkendt sæt med TüV eller lign, er det ikke noget problem. Du skal bare lidt til lommerne for at få det godkendt.

• #36   20. feb 2016 På en VR6 kommer der ikke ny afgift på når der monteres godkendt turbo kit.

• #37   20. feb 2016 Præcist, og det gør der heller ikke med en række andre biler, bla.a Volvo.

Det er SKAT der afgør om der skal betales afgift. Skifter man topstykke og stempler ud på samme Golf fra 8v til 16v så kommer der afgift på.

Det er et lortesystem..

• #38   21. feb 2016 Man skulle nok se lidt på hvad de gør i Sverige, men det sker sikkert aldrig.

• #39   22. feb 2016 Du kan nok godt få en tunet bil synet selv om det er over de 20 %, om det så er et sortsyn / synsmand der ikke kan mærke, se eller hører, who knows. Det er sådan set lige meget.

MEN

Hvis du kører galt på landevejen, med en effektforøgelse på over 20 % kan du være sikker på at du bliver bollet et hvis sted. Også er det lige meget om man siger den er blevet godkendt sådan.

Du kan også være uheldig bare at blive stoppet, og betjenten har en mekanisk baggrund, så bliver du nemlig også bollet.

Kommentér på:
tuning og syn

Annonce