{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.353 visninger | Oprettet:

Hvad gør en bananmanifold? {{forumTopicSubject}}

En ven har forslået mig denne bananmanifold til min Opel Corsa B, men jeg er lidt i tvivl om hvad det helt præcist er som den gør smiley
Har hørt der er forskel på om den giver en bedre ydeevne i optrækket eller på toppen. Hvilken funktion har den manifold der ses på billedet?
På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad gør en bananmanifold?
  • #1   4. apr 2016 En bananmanifold mindsker typisk restriktionen, som kan være i en original udstødningsmanifold. Der kan være flere grunde til at de originale er udformede som de er, men det er typisk med hensyn til økonomi og lavt lydniveau.

    På nogle motorer giver det rigtig meget, andre slet ingen ting, udover en smule lyd. Der er forskel på om det fx er 4-1 eller 4-2-1 manifold (antal rør, altså den første er direkte fra 4 til 1, hvor den næste er 4 til 2 til 1).

    Jeg vil umiddelbart vove den påstand, at du mere eller mindre INTET får ud af at sætte den på din Corsa, udover det ser fedt ud, vejer mindre, og du får måske en lidt federe lyd ud af det.

    Sammen med eksempelvis bearbejdet topstykke og/eller andre knaster, begynder man virkelig at kunne mærke forskellen, men det er også der vi skal ud.

    Vil du have noget mere teori bag det, så søg på google/youtube. Det bliver forklaret helt i dybden MANGE steder, og er for langt til jeg vil skrive det her. Men det er interessant læsning smiley


  • #2   5. apr 2016 Du skal også være opmærksom på at på mange at de manifolder til de små motorer ofte sætter lambda sonden på en samling hvor der kun kommer udstødningsgas fra 2 cylindere (det er lidt svært at se på billedet men syntes det ser sådan ud)

    Og det "snyder" styreboxen til at tro at bilen køre alt for mager, og så overfodre styreboxen alt hvad den kan,
    Det giver en lille smule HK, men til gengæld har jeg set en Corsa 1.4 Sport der kun kunne gå 8km/l og gil 10% i CO

    Kig på røret til venstre, der kan man se gevindet til lambdasonden som kun får gas fra de 2 yderste cylindere

    Det er noget værre fusk


  • #3   5. apr 2016 #2 er det bare mig eller sidder der også gevind i røret til højre? som om den skal have 2 lambda sonder?

  • #4   5. apr 2016 Det ser lidt mærkeligt ud. og bilen har jo kun en lambda, så skal man jo vælge.. pest eller kolera

  • #5   5. apr 2016 Carsten, er du sikker på, at det vil snyde styreboksen? Om det er på 2 eller 4 cylindre den måler er vel ligemeget eller er jeg helt galt på den? Er det ikke kun hvis der opstår problemer med de andre to cylindre at den ikke vil opdage det idet den måler på de andre rør? Blandingen bør vel være ens fra cylindrene? smiley

  • #6   5. apr 2016 Jo men som jeg forstår det så forventer sonden en hvis volume før blandingsforholdende passer.

    Den Corsa vi havde problemer med, flyttede vi sonden ned så den målte på alle 4 cylindere, og så gik bilen 0,4 i CO og kunne gå 15km/l


  • #7   5. apr 2016 Jamen så er det jo også bevist i praksis smiley

  • #8   5. apr 2016 jeg har heller ikke forstået
    det. med og sidde lambdasonden

    i kun 1 eller 2 rør på bananmanifolden


  • #9   5. apr 2016 Jeg har haft samme situation på en gammel Honda, sonden målte på 4 cylindre normalt, skiftede til 4-2-1 bananskrald, hvor der var gevind til sonden på 2 cylindre, bilen kørte ad helvedes til. Lavede nyt gevind længere nede på manifolden hvor alle 4 rør var samlet, og vupti, så kørte bilen smukt igen....

  • #10   5. apr 2016 Ringede lige til schmiedmann da jeg selv skal til at montere en på min e30 hvor der også er plads til to selvom bilen kun har en. Han sagde det var lige meget, men jeg ved nu ikke om han var til at stole på, hehe. Tror jeg prøver at sætte den til den ene manifold og se og så må jeg lave en samling længere nede hvis det ikke duer.

Kommentér på:
Hvad gør en bananmanifold?

Annonce