{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
857 visninger | Oprettet:

Christian L
Christian L
Tilmeldt:
13. aug 2015
Emner: 3 Svar: 5

Remap på suge motor? {{forumTopicSubject}}

Hej BG,

Jeg har forsøgt at læse mig til hvornår det giver mening, eller er nødvendigt, at lave et "remap" på en suge motor.

Indtil viderer er jeg kommet frem til at det ikke giver mening, med mindre der skiftes fysiske komponenter f.eks. udstødning indsugning, knastaksel osv.

Jeg har en Fiesta ST150, som jeg har sat et andet luftfilter på, og jeg har købt et nyt forrør der snart skal på. Forrøret øger diameteren fra 42 mm til 60 mm.

Jeg overvejer også at skifte gasspjeldet, standard har det en diameter på 50 mm, men der findes et som passer direkte på motoren som måler 60 mm i diameter.

Kan motor styringen selv kompenserer for den øgede luft mængde der nu tilføres? Eller skal der ændres i softwaren?

Findes der en tommelfinger regel for hvor mange eller hvilke komponenter der ændres, før det er nødvendigt at ændre i motorstyringen?

Uden at vide noget om det, tænker jeg at det først giver mening hvis der ændres i hvornår og hvor længe ventilerne er åbne. Motorstyringen må jo i nogen grad, kunne ændre brændstof mængden i forvejen.

Eller er det helt ved siden af?

Vh Christian


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Remap på suge motor?
  • #1   26. apr 2016 Det kommer an på motoren, og fabriksindstillingerne..

    nogle biler er lavet til at køre magert fra fabrikken, andre har nogle huller i momentkurven..

    men vil mene at tommelfingerreglen er at man ikke SKAL justere motoren så længe man kun udskifter udstødning og indsugning (men man kan med fordel vælge at gøre det) motoren tager dog ikke skade af at man lader være..

    men hvis man skifter knastaksler, stempler mm, så SKAL og bør man justere motoren ind..


  • #2   26. apr 2016 Læg en plan med hvad du vil smide på den af stumper.
    Pumaspeed kan gøre dig fattig men nå du har fået bygget motoren som du gerne vil med stumper giver det god mening at få den remappert for at få en jævn. Kurve uden huller og få justeret den ind så den stadig overholder sine emissions krav og forbrænder optimalt.

    På en standart bil ville man også mærke det da den piller ved moment og effeltkurven så du har bedre træk hele vejen du kan sagt en hente 14hk midt på effekt båndet men kun hente 2hk ved peak


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.864
    #3   26. apr 2016 Det vil give en bedre motor gang og effekt/moment kurve som de andre nævner, så det er op til dig om du vil bruge ca 4-5000kr ved en dygtig chiptuner evt fredslunds.de, har du planer om at skifte knaster og den slags senere hen ville jeg nok vente med det

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.864
    #5   26. apr 2016 så er der jo andre dygtige tunere smiley


  • #7   26. apr 2016 Som MIrza siger, nogle biler kan få ok meget ud af en chip, nogle kan ikke.

    Men har du planer om at smide andre tuningsdele i motoren, så vent til de er kommet i, med at få den kørt ind.


  • Christian L
    Christian L Tilmeldt:
    aug 2015

    Emner: 3 Svar: 5
    #8   27. apr 2016 Hej igen,

    Tak for alle svarene! Super fedt med et så aktivt forum!

    Indtil videre har jeg ikke planer om at skifte andet en indsugning, og forrøret. På sigt kunne jeg nok godt finde på at skifte hele udstødningen, inkl. manifold.

    Jeg forsøger mig med de ændringer jeg har planlagt, og ser hvordan motoren køre med dem.

    Endnu en gang tak for svarene!

    Vh Christian


Kommentér på:
Remap på suge motor?

Annonce