Remap på suge motor? {{forumTopicSubject}}
Hej BG,
Jeg har forsøgt at læse mig til hvornår det giver mening, eller er nødvendigt, at lave et "remap" på en suge motor.
Indtil viderer er jeg kommet frem til at det ikke giver mening, med mindre der skiftes fysiske komponenter f.eks. udstødning indsugning, knastaksel osv.
Jeg har en Fiesta ST150, som jeg har sat et andet luftfilter på, og jeg har købt et nyt forrør der snart skal på. Forrøret øger diameteren fra 42 mm til 60 mm.
Jeg overvejer også at skifte gasspjeldet, standard har det en diameter på 50 mm, men der findes et som passer direkte på motoren som måler 60 mm i diameter.
Kan motor styringen selv kompenserer for den øgede luft mængde der nu tilføres? Eller skal der ændres i softwaren?
Findes der en tommelfinger regel for hvor mange eller hvilke komponenter der ændres, før det er nødvendigt at ændre i motorstyringen?
Uden at vide noget om det, tænker jeg at det først giver mening hvis der ændres i hvornår og hvor længe ventilerne er åbne. Motorstyringen må jo i nogen grad, kunne ændre brændstof mængden i forvejen.
Eller er det helt ved siden af?
Vh Christian
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.618
nogle biler er lavet til at køre magert fra fabrikken, andre har nogle huller i momentkurven..
men vil mene at tommelfingerreglen er at man ikke SKAL justere motoren så længe man kun udskifter udstødning og indsugning (men man kan med fordel vælge at gøre det) motoren tager dog ikke skade af at man lader være..
men hvis man skifter knastaksler, stempler mm, så SKAL og bør man justere motoren ind..
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.837
Pumaspeed kan gøre dig fattig men nå du har fået bygget motoren som du gerne vil med stumper giver det god mening at få den remappert for at få en jævn. Kurve uden huller og få justeret den ind så den stadig overholder sine emissions krav og forbrænder optimalt.
På en standart bil ville man også mærke det da den piller ved moment og effeltkurven så du har bedre træk hele vejen du kan sagt en hente 14hk midt på effekt båndet men kun hente 2hk ved peak
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.864
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.864
feb 2009
Følger: 26 Følgere: 146 Emner: 283 Svar: 4.891
Men har du planer om at smide andre tuningsdele i motoren, så vent til de er kommet i, med at få den kørt ind.
aug 2015
Emner: 3 Svar: 5
Tak for alle svarene! Super fedt med et så aktivt forum!
Indtil videre har jeg ikke planer om at skifte andet en indsugning, og forrøret. På sigt kunne jeg nok godt finde på at skifte hele udstødningen, inkl. manifold.
Jeg forsøger mig med de ændringer jeg har planlagt, og ser hvordan motoren køre med dem.
Endnu en gang tak for svarene!
Vh Christian
Remap på suge motor?