{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.196 visninger | Oprettet:

Problem med obd tuning af Bmw 535D {{forumTopicSubject}}

Fik min 535D chippet i forgårs med dpf/egr delete og har herefter det problem at det overhovedet ingen efekt har indhold af partikelfilter er taget ud og kodningen af egr og partikelfilter virker men der er bare ingen mærkbar efekt kører man en tur med INPA og ser på ladetrykket vil den ikke over de standard 1,9-2,0 bar men den skulle gi 2,3 bar efter chipning herefter skal det siges at den smider fejlkode "41aa boost presure sensor" og "41ED cyclic authentification"...har prøvet og skifte boost presure sensor eller MAP sensor som nogen også kalder den uden effekt sletter man koderne kommer "41aa boost presure sensor" igen bare ved at gasse den og en gang når man holder stille....er der evt. nogle herinde der har en ide til hva der kan være galt...?

David Sørensen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problem med obd tuning af Bmw 535D
  • #1   25. jun 2016

    profilbillede
  • #2   25. jun 2016 kontakt dem der ha chippet den?


  • #3   25. jun 2016 Hvor fik du det lavet?

  • #4   25. jun 2016 Ja jeg forstår heller ikke rigtigt spørgsmålet.

    Du skal naturligvis kontakte dem der har lavet arbejdet eller solgt dimsen til dig, og spørge hvad der foregår.

    Det virker for mig som en overboost situation - og det reagerer styreboksen på.


  • #5   25. jun 2016 har kontaktet ham i går han vil også se på det på mandag tænkte bare om der var en der lige vidste hva der var galt...

  • #6   25. jun 2016 ja det er ligesom den ik vil gi lov til at øge ladetrykket selvom den i den nye sofware har fået at vide den skal...

  • #8   25. jun 2016 Altså det er lidt misforstået med ladetrykket. For den kan hæve ladetrykket skal den også have mere diesel så hvis den ikke får mere diesel har du grunden til ladetrykket. Samtidig kommer ladetrykket helt af sig selv hvis man giver den mere diesel

  • #9   25. jun 2016 #8 - Nej det gør det så ikke.

    Ladetryk er bestemt af wastegaten - så hvis ikke man justerer den anderledes (mekanisk eller elektronisk), laver turboen ikke mere ladetryk.

    Og i modsætning til benzinbiler, er der IKKE noget der hedder "mager blanding" med en dieselmotor. Mangler den diesel i forhold til luftmængden, yder den bare mindre og ryger mindre.


  • #11   25. jun 2016 Jeg tror han skal forklare det bedre så.

    Man kan jo ikke andet end at forholde sig til hvad der står...?


  • #13   25. jun 2016 Sajmon, jeg tror bare du skal læse hvad der står. smiley prøv du at skru ladetrykket på en diesel og se om du får højere ladetryk uden at øge dieselmængden smiley

  • #14   25. jun 2016 Jeg læser lige præcist hvad du skriver, og forstår ikke helt om du tager pis på os eller virkelig bare ikke aner en kæft om emnet.... smiley (jeg ved hvad jeg tror)

    De måske 6-8 gange jeg har gjort det på egne køretøjer, fik jeg højere ladetryk når jeg skruede på wastegaten, for det er SJOVT NOK DEN DER BESTEMMER HVORNÅR DEN SKAL ÅBNE ELLER LUKKE BASERET PÅ LADETRYK...!
    Men først når mængdeskruen fik lidt ekstra, gav det noget ekstra effekt.



  • #15   25. jun 2016 Hvad forventer du af effekt når det virker? Er den blevet lavet på et rullefelt inden og efter?

  • #16   25. jun 2016 Sajmon, er du bare altid snot dum at høre på eller er det kun bag en skærm? Hahah!!! Nu har jeg sjovt nok selv tunet biler, er uddannet mekaniker for 10 år siden og har en ganske god slat erfaring med emnet.

    1. En diesel bil som denne er fuldt ud elektronisk styret med ladetryk og railtryk.
    2. Skruer du ladetrykket vil den mangle diesel og ikke kan lave mere tryk i udstødningen til at øge det tryk du ønsker. Derfor stopper den helt af sig selv når den når et niveau hvor den passer med dieselmængden.
    3. Når du øger dieselmængen vil du helt automatisk øge ladetrykket også selv om wastgaten faktisk står lavere. At du så kan hæve trykket mere til det igen passer sammen er en anden sag.
    4. Der findes flere dieselbiler der slet ikke bruger hverken wastgate eller aktuator. Hvordan laver de mon ladetryk? (f.eks traktorer, arbejdsmaskiner, diesel drag biler, traktortrækkere, lastbiler) smiley Men det vidste du naturligvis godt.
    5. Når man sidder på nettet og spiller smart skal man være sikker på man har noget at have det i og ikke blot gemmer sig bag en vide man har fundet andre steder på nettet smiley

    Rigtig god lørdag til dig. Og resten i denne tråd naturligvis...


  • #17   25. jun 2016 #16 - Seriøst? Er du 12 år gammel, eller hvad?

    1. NÅ?!?!?!? Er det virkelig rigtigt??????
    SÅ er det DET alle de tal på billederne betyder!!!!!!!?????? Nåååååååe så er jeg meget klogere nu... (Ironi kan forekomme smiley )

    2. Ok, oh store tunings/diesel orakel/mekaniker udlærte mandfolk - men så forklar lige os alle en lille ting.
    Hvis du opnår et ladetryk på f.eks 2 bar på en given dieselmotor, under forhold som gør at du skal dumpe noget udstødningsgas gennem wastegaten for at det ikke overstiger de 2 bar, hvad sker der så hvis du lukker wastegaten på samme setup?
    Kom så - du kan faktisk gætte dig til svaret uden at have viden om emnet. smiley

    SVaret er: (ladetrykket stiger...)

    3. Næ det vil det faktisk ikke - men du vil øge flowet gennem udstødnings turbinen med mere diesel så ladetrykket (ja det er så på indgangs skovlhjulet)opbygges tidligere i omdrejningsregistret, men stadig vil aktuatoren åbne wastegaten, når det ladetryk som den er sat til (enten mekanisk eller elektronisk), opnås.
    Hvis ikke du fatter det her, så skal du sgu kigge dine lærebøger igennem et par gange ekstra.

    4. Ja hvis turboen bare har den HELT rigtige karakteristik i forhold til motorstørrelsen, behøver man ikke en wastegate til at styre ladetrykket. Når du skriver det der, virker det faktisk som om du ikke ved at en wastegate kun bruges til at begrænse ladetrykket - fanme da ikke til at opbygge det?!?!?!
    Du forveksler IGV/VGV (Inlet/Variable Guide Vanes) med wastegate hvis du holder fast i den der ideologi omkring at jeg skulle tro en wastegate var nødvendig for at opbygge tryk - og i så fald håber jeg sgu ikke du har "tunet" for mange motorer...
    Min Mercedes Sprinter har f.eks ikke wastegate eller aktuator, for der er turboen så lille at den taber ladetryk så snart motoren rammer ca 3200 omdrejninger - til gengæld lader den fuldt tryk allerede ved ca 1400 omdrejninger. Den er fantastisk at trække en kæmpe trailer med, for den har ikke andet end bundtræk. smiley

    5. Ja en anden gang, skal du sgu nok ikke påstå du er motortuner eller har rodet meget med det her, for din videN er tydeligvis enten uddateret, irrelevant eller også har du slet ikke fattet hvad der foregik omkring dig, i dit arbejde med diesel motorer og ladetryks styring.

    Jeg siger ikke jeg ved alt, og jeg gør specielt ikke grin med folk, medmindre de kloger sig på ting de ikke fatter, som du f.eks gør - og derfor mener de skal spille så pisse smarte som du også gør.
    Og det du skriver, bliver altså ikke en mindre grad af fordrukkent sludder, fordi du påstår du "selv har tunet biler" og "er udlært mekaniker for 10 år siden". Hvad så hvis jeg siger det samme - har jeg så den samme grad af ret?
    Eller skal vi lade folk undersøge sagen selv?
    De fleste af de her ting kan man finde info om ved at søge på Google og læse sig igennem et par gode sider omkring basal turbodiesel viden - der er endda lavet et par helt fantastiske videoer af en af verdens førende NHRDA motorbyggere.

    Læs f.eks #12 - Han har forstået hvad diesel tuning overordnet går ud på i grove træk.
    Der er selvfølgelig flere nuancer i det, da man også kan hæve brændstoftrykket for at bevare forstøvningen af dieselen ved ekstreme ladetryks situationer - og variere indsprøjtningstidspunktet lidt for at man ikke spilder effekt ud i sort røg - men overordnet beskriver han det faktisk ret godt.

    Godnat, sagde Kirsten! smiley


  • #18   25. jun 2016 I guder du skriver for at holde dig selv vågen hva smiley Det er god humor du bliver ved.

    Du vælger at omtolke det jeg skriver til at give dig selv ret ved at komme med en udtalelse du har fundet på.... vent på det... vent på det... Nettet!! (klapsalve)

    Du kan altså bruge google har vi fastslået. Nu kommer vi tl den sjove del, nemlig pumpe og railtryk. For det er så her du åbenbart er gået helt skævt i byen med din forståelse af diesel mekanisk tuning. Det lyder på mig som om du har rodet rundt med gamle golf2 GTD og patrols. Det er også fint, der skruede man dem i wastgaten så man kunne holde wastgaten lukket længere, men samtidig gav man dem mere diesel. Og derved opnåede man mere effekt. Men du opnår sjovt nok også mere effekt ved at give mere diesel.

    Når vi så tager udgangspunkt i denne BMW er det tydeligt du kloger dig på noget du nok burde have holdt mund omkring. Du sidder sågar og kommer med påstande omkring min viden hvilket jeg ærlig talt synes er komisk. Jeg påtaler mig ud fra min erfaring med dig på bilgalleri, motorcykelgalleri med flere. Du kommer altid med dumsmarte bemærkninger og vælger at komme med udbrud der burde høre en teenager til. Ergo må du være snot dum.

    Tilbage til emnet. Vi tager udgangspunkt i dieselmotorens opbygning. Man nedsætter jo forbrændingshastigheden i disse motorer ved at tilsætte cetan således man kan få en eksplosionshastighed der kan bruges til noget i en forbrændingsmotor. Diesel selvantænder og derfor har vi sjovt nok ikke tændrør smiley Når man tuner en diesel bil så er det første sted du øger noget som helst brændstofmængden. Turbotrykket øges minimalt da en turbo på en diesel motor normalvis ligger ret højt i arbejdsområdet for turboen. Tit mellem 1,5-2,5 bar. Hvis man vælger at gå højere er det levetiden på turboen man piller ved. Hvis du er i tvivl kan du bare ringe til Henrik hos RH, jeg har hans nummer hvis du ikke har det. Så kan du høre om du har ret smiley Jeg ser i hvert fald ikke hvad der skulle stå i vejen for du gjorde det andet end du måske ville være gammel nok til at indse du tog fejl og så undskylde din opførsel smiley

    Hvad fanden ævler du om IVG om? mener du VNT? Du roder rundt i termologier og udviser manglende forståelse for selv det du skriver. - VN er typisk trykstyret eller elektronisk styret hvor man ændrer vinklerne på turbinebladene for at opnå flere karakteristika på en turbo. Men det ved du nok godt smiley

    Jeg gider ikke diskutere mere. Det er som at snakke til en dør i et hus der bare skal rives ned.


  • #19   25. jun 2016 p.s IGV er noget man bruger på flyturbiner... det har ingen relevans på en BMW 535D

  • #20   26. jun 2016 Nej jeg forholder mig blot til det sludder du selv skriver, og de fejlantagelser du selv kommer med når du skyder på hvad jeg ved om emnet.

    Så kan du skrige "snot dum" og "snakke til dør" til du bliver blå i ansigtet - og når man så svarer på det selvsamme sludder, snakker du endnu længere udenom eller undlader helt at forholde dig til det. (sammenlign #17 med #18)

    #19 - Lige netop - det har INGEN relevans for den eller nogen anden forbrændingsmotor (ja det hedder altså ikke en eksplosionsmotor), og hvad IGV'er var, det fortalte Google dig jo da du var nødt til at søge på det - selvom man ikke kunne bruge den slags til noget... Ik? smiley

    Men ja - i en turbinemotor bruges de til at hæve effektiviteten på den ved lave omdrejninger... Ja skulle man ikke vide bedre, kunne det sgu da lyde som om de havde lidt samme funktion som de "ledeplader" (skriver jeg kun fordi jeg ikke kan huske eller gider lede efter det danske navn for "vanes") der sidder i udstødningshuset på en VGT/VNT, som... Vent på det... Vent på det... Hæver effektiviteten af udstødningsturbinen ved lave omdr.... Hmmmm... smiley
    Nej det er ikke det samme, men deres funktion er ens.

    Du skriver VNT - og samtidig skriver du ordene: "ændrer vinklerne på turbinebladene"...

    Sorry, men jeg kan ikke rigtigt få øje på andre metoder til at vise dig, at du endnu en gang ikke har fattet det du sludrer om - end en lille video snas.

    For os som er velsignet med synets gave, står det klart at turbinebladenes vinkel ikke ændrer sig når man justerer på systemet.
    Men det vidste du helt sikkert allerede... Ahem...

    https://www.youtube.com/watch?v=o1Hvt2b7PL0

    Jeg synes du skal ringe til Henrik fra RH og spørge ham om de der variable turbineblade du har fået øje på - det lader til du er helt vild med lyden af hans stemme, men at du så desværre ikke helt fatter alt hvad der bliver sagt.

    Nej det er sgu nok spild af tid så. Han bliver sikkert også sur hvis du ringer nu. smiley


  • #21   26. jun 2016 DU skriver så: "Det er også fint, der skruede man dem i wastgaten så man kunne holde wastgaten lukket længere, men samtidig gav man dem mere diesel. Og derved opnåede man mere effekt. Men du opnår sjovt nok også mere effekt ved at give mere diesel.. "

    Find ET sted jeg har modsagt det - så vinder du sgu flidspræmien, som er en palle brugte kinatøfler... smiley
    Jeg har faktisk ikke gjort andet end at bekræfte dig i det - det samme gør #12...

    Din påstand var så også at man fik mere ladetryk ved at tilføje mere diesel, så hvilken af de to ting mener du så?

    Du skriver det i #16 under punkt 3.

    3. Når du øger dieselmængen vil du helt automatisk øge ladetrykket også selv om wastgaten faktisk står lavere.

    Endnu en gang nej... Hvis aktuatoren står til at åbne wastegaten ved 2 bar og du tilføjer mere diesel, og du derved får mere gasflow på udstødningsturbinen - så vil aktuatoren STADIG åbne wastegaten ved de 2 bar - det vil bare ske tidligere i omdrejningsregistret.

    Som DU formulerer det, giver mere diesel mere ladetryk uanset hvornår aktuatoren åbner for wastegaten.

    Det er noget forbandet ævl, og du er enten for træt eller for dum hvis du bliver ved at påstå det der.


  • #22   26. jun 2016 Det er muligt du er Danmarks bedste diesel tuner, men meget af det du skriver her, vidner om noget helt andet.

    Mange gange projicerer man de ting på andre, som er mest bevidst om ved sig selv - så jeg kan jo kun gætte på hvor din besættelse af folk der opnår en vis grad af viden på internettet, kommer fra.

    Godnat. smiley


Kommentér på:
Problem med obd tuning af Bmw 535D

Annonce