Tragte til 45mm spjældhuse {{forumTopicSubject}}
Hej bilgalleri.
Har nu søgt og søgt nettet tyndt på det her emne. Kan simpelhen ikke finde et svar jeg kan bruge til noget (jeg forstår)
Jeg har en gammel Mercedes Benz 2,3 Evo med dvs opgraderinger af motoren. Overboret til overstørelse stempler, banan, skarpe knaster, megasquad motorstyring, 40%spær i bagtøj osv. osv.
På motoren er også monteret et 4x45mm Toyota spjælhuse. Og her kommer det så:
Vil gerne have monteret tragte på mine spjælhusene men hvordan finder man frem den helt rette længde / Conus på dem?
Er der en Udregning man kan bruge eller en som gider at hjælpe mig til regne frem til den rette længde.
Har set denne tabel men hverken jeg eller min mekanikker kan forstå bruge tabellen http://www.qualitec.dk/45-x-19mm-stbt-jenvey-tragt
Hjæææælp venner!!??!!
Ved godt dette ikke er en helt let opgave ??
okt 2012
Følger: 66 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 30 Svar: 913
mar 2012
Følger: 1 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 25
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Korte tragte giver bundtræk ved de lave omdrejninger og lange tragte giver en meget jævn og "smooth" kurve ved højere omdrejninger. Derfor har nogle biler, bla.a Porsche variabel længde tragte så den ændrer længden på tragtene efter omdrejninger for at få det optimalt hele tiden.
Det betyder så for dig ligesom med alt andet tuning at hvis man giver ekstra et sted, mister man noget et andet sted. Så spørgsmålet er hvad du vil have motoren er bedst til. Rene omdrejninger i toppen af skalaen eller jævnt bundtræk ved lave omdrejninger.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
https://nwmobilemechanicdotcom.wordpress.com/2012/11/28/optimizing-volumetric-efficiency-with-inlet-runner-length-pulse-tuning/
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
"Tommelfinger-reglen er at jo længere tragte man kan få på jo bedre når vi snakker race.
Korte tragte giver bundtræk ved de lave omdrejninger og lange tragte giver en meget jævn og "smooth" kurve ved højere omdrejninger."
Omvendt.
Korte indsugningsvej har høj frekvens for resonering, lang indsugningsvej har lav frekvens for resonering.
Derfor der er så lange indsugningsmanifolder på mange biler også, det er for at give mere moment, i bytte for effekt i toppen af omdrejningerne, hvor ingen personbil alligevel befinder sig.
Så kan det godt være at lange tragte giver en mere blød kurve, men det er så kun fordi man kvæler spidseffekt og får en mere bred/jævn kurve.
Tragte til 45mm spjældhuse