{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.880 visninger | Oprettet:

186 hk benzin følger knap med 150 hk diesel? {{forumTopicSubject}}

Hej BG

Et spørgsmål jeg har undret mig over lidt tid nu er hvordan det kan ske at min peugeot 207 GT med eftermonteret større turbo samt chippet ind til 186 hk, 340 nm, kun lige kan rykke fra en golf 4 1,9 tdi gti med 150 hk, 320 nm.
Jeg har prøvet adskillige gange at tage en side om side med min kammerat og hans golf, og jeg rykker kun langsomt fra ham, til trods for jeg har 36 hk mere end hans bil. Er der nogen der kan komme med et bud til årsagen til dette? Er min 207'er for lavt/højt gearet eller hvad?

vh

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  186 hk benzin følger knap med 150 hk diesel?
  • #2   7. okt 2016 Jeg kan også godt nuppe en benziner der har 25-30 HK mere end min diesel vogn. De trækker bare generelt på en anden måde sådan en diesel : )

• #3   7. okt 2016 Men som Jacob siger - Heste pr kilo har også meget at sige!

• #4   7. okt 2016 Jacob R:
    For dårlig mapning tror jeg ikke er problemet. Jeg har i hvert fald erfaret og hørt fra mange, at dem der har mappet den har styr på det. Effektkurven har jeg analyseret, og er ikke ujævn, den stiger jævnt til max effekt ved 6.200 rpm.
    Gearskiftet skal vel skiftes hvor min effekt er maks? Ved omkring de 6000 rpm, da jeg så rammer lidt over 4.000 rpm efter gearskift, og det er her at min bil virkelig trækker. Eller har jeg forstået noget helt forkert?

• #5   7. okt 2016 LYLLOFF

Ja jeg ved godt trækket er meget anderledes, og en dieselbil skal helst skifte ved maks 4.000 rpm, for at udnytte det høje moment ved lav rpm. som optræk. Men en hk er jo bare en måleenhed, og hvis man ser teoretisk på tallene burde jeg jo uden problem trække fra min kammerat..

• #8   7. okt 2016 Det er arealet under effekt kurven i det arbejdsområde du er i som er afgørende..

hvis du har 186hk ved 6500 omdrejninger, men kører mellem 4000-6000omdrejninger så vil du hele tiden mangle nogle hk, ifht din kammerat som måske ligger i det optimale arbejdsområde.

Så regel nr 1 er at du bruger de hk du rent faktisk har, og derefter så er det gearing, vægt osv de spiller ind...

• #9   7. okt 2016 Det er svært at sige ja. Foreksempel har jeg en kammerat og hans far ejer en Saab med 450hk. I optræk kan han ikke følge en RS6, men hvis de begge kører 100 og trykker til pedalen, rykker Saab'en fra RS6'eren til de når en 180-190 og så kommer Audien igen derefter. Men ja det er et godt spørgsmål smiley

• #10   7. okt 2016 Og nej moment er ikke vigtigere end hk, og nej man skal ikke skifte gear inden sit max moment, man skal sørge for man hele tiden er i det område med mest areal under hk kurven... man skal typisk skifte gear 2-300 omdrejninger EFTER max effekt..

En civic vtec har max moment ved 5500rpm, men der har den kun 110hk, og skifter man gear der fremfor ved 8200 omdrejninger hvor den har 160hk, så kører man med garanti IKKE hurtigere..

• #13   7. okt 2016 Mirza A

Så for at udnytte max effekt (HK?) skal jeg forsøge at trække bilen længere op i rpm for at ramme endnu højere rpm efter gearskift?
    Som jeg forstod på ham der mapped den, skulle jeg skifte ved de 6200 rpm, da det er der bilen har max effekt (HK).
    Men skal jeg udnytte HK eller nm? Fordi min bil har maks nm ved lidt over 2500 rpm, men der føler jeg bare ikke den trækker nær så meget som ved 4000+ rpm.

• #14   7. okt 2016 Nej lige præcis, en bil trækker sgu ikke mere ved max nm end max hk... nogle biler har så max effekt ca samme tid som max effekt..

men din bil har IKKE, du skal skifte gear lige omkring 6700-6800 omdrejnigner, der er garanteret lidt fejlvisning på omdrejningsnålen, hvis du skifter gear ved 6200 omdrejninger, så lander du i et arbejdsområde med færre hk og det dur ikke..

• #15   7. okt 2016 Og hvis du vil endnu hurtigere frem, du kan vinde et halvt sekund 0-100..

så flatshifter du, dvs du skifter gear UDEN at slippe gassen, du bruger koblingen og skifter gear så hurtigt du kan, mens gassen er helt i bund, når du kobler ind igen, så har motoren ikke tabt pusten...

• #16   7. okt 2016 Jacob.. jeg læste det som om du skrev at man skal skifte gear så den lander inden max moment, men det er heller ikke rigtigt, man skal hele tiden sørge for at holde sig så tæt på max effekt som muligt, og det gør man ved at skifte gear en smule senere end max effekt, og så er det ligegyldigt hvor meget moment man har, eller hvor max moment er...

• #17   7. okt 2016 Mirza A:

Jeg kan lige prøve at vedhæfte billederne af min effektkurve og momentkurve, så kunne det være fedt hvis du kunne fortælle hvornår jeg skal skifte gear, for at udnytte max mulig effekt.

Flatshifte har jeg undersøgt og set video af hvordan man gør, men er det ikke hårdt for kobling og gear?

profilbillede
  • #18   7. okt 2016 her er de samlet

profilbillede
  • #19   7. okt 2016 Som sagt så skifter du lige efter max effekt, så sent som muligt inden begrænseren, det er 6500rpm ifølge din kurve, men der er garanteret fejlvisning, så du skal måske skifte ved 6700 ifølge nålet på speedometeret..

men det kan du jo undersøge hvornår den går i begrænseren, jo flatshift slider meget.. men jeg har gjort det MANGE gange, hvis du gør det 10 gange om året så sker der ikke en skid, og hvis koblingen står af, jamen så havde den nok stået af indenfor kort tid..

men tro mig det VIRKER...

• #20   7. okt 2016 https://www.youtube.com/watch?v=KHaVoSnzymQ Se lige her 2min 15 sek og frem

• #21   7. okt 2016 Fedt! Det vil jeg lige prøve at eksperimentere med. Det er vel noget jeg skal "øve" mig med, før jeg afprøver det side om side med andre? Eller er det bare at fyre pedalen i bund og skift så hurtigt som muligt, og sats på det til dels er korrekt?

• #22   7. okt 2016 Jamen prøv det et par gange inden, det er ikke så svært, man skal bare være sikker på man HAR skiftet gear inden man slipper koblingen...

• #23   7. okt 2016 Okay, det vil jeg forsøge. Man skal så være virkelig hurtig på fødderne samt gearstangen for at opnå gearskiftet så hurtigt som muligt?

• #24   7. okt 2016 Jo selvf så hurtigt som muligt, men man skal bruge så lang tid som nødvendigt, hvis man bliver for ivrig så slipper man koblingen inden den er helt i næste gear, og det er no go...

• #25   7. okt 2016 Det kræver vist et par gange for øvelsens skyld! Hvis det godt nok giver så meget på 0-100 så er det da værd at prøve!

• #26   7. okt 2016 Og koblingen skal slippes HELT og ØJEBLIKKELIGT ellers kommer der til at lugte af fisk og så har du en død kobling smiley

Man kan faktisk også gøre det i et højt gear uden at skifte gear, eks i stedet for at skifte ned fra 4 til 3 hvis man skal accelerere. Typisk hvis man er så langt oppe i RPM i 4 gear at det at skifte ned til 3. gear kun vil give 500rpm at arbejde med eller sådan noget. Så kan man lige droppe koblingen meget hurtigt. Ved ikke om det giver mening ?

• #27   7. okt 2016 Hold da op, man skal da vist godt, sover i timen. For at lave en mere ujævn effekt kurve, og så op et Optima2000 der i forvejen. Har en ret veludbygget udglatning i softwaret.

• #29   7. okt 2016 Det her er en pæn kurve. Testen er fra min gamle vogn.

profilbillede
  • #30   7. okt 2016 #28 jo på sigt, slider det ikke dækkene at køre bil smiley

men hvis man gør det korrekt så er det mest hårdt for kobling end gearkasse..

• #31   7. okt 2016 Henning L:
    Mener du at min effektkurve er meget ujævn? Jeg har svært ved at forstå hvad du mener med din kommentar.

• #32   7. okt 2016 Vi enige om at en 207 gt har 150 hk std ?
    Du skriver du har større turbo på og den laver stdig kun 186 hk??
    Øhm mig bekendt får de 190 200 hk bare ved chip?
    Har du overvejet der noget galt med din vogn samt kunne den tdi være chippet?

• #33   7. okt 2016 jeg syntes din kurve er utrolig hoppende, faktisk dem begge, uden at ville såre nogens følelser.. smiley

• #34   7. okt 2016 og ja, det lyder bestemt mærkeligt kun at lave så få hk med en større turbo monteret!!!

- jeg tror bestemt der er noget der ikke er som det skal være.. eller rettelse, det ved jeg.

mvh

• #35   7. okt 2016 Deer nok ikke korrigeret på dem så det meget normalt en kurve ser sådan ud

• #36   7. okt 2016 jeg syntes bar de hopper utrolig meget. smiley
    men der er så stadig noget i vejen med de hk der.. det hænger altså slet, slet ikke sammen!

• #37   7. okt 2016 Jeg har også selv undret mig over det. Men jeg kan ikke gennemskue hvad problemet skulle være. Turboen er fra en 1,6 thp 200 hk.

• #38   7. okt 2016 Altså helt præcist er der lavet:
    - front mounted intercooler
    - forge bov
    - forge induction kit (luftfilter)
    - supersprint bagpotte
    - turbo fra 1,6 200 hk

• #39   7. okt 2016 Det lyder som spild hvis du ku ha nøjes med en chip
    Har du overvejet at dine dyser måske ikke kan følge med ? Benzi pumpe

• #40   7. okt 2016 Min gamle turbo var stået af, og jeg fik den nye turbo til god pris hos en bekendt. Så uanset hvad skulle den skiftes.
    Dyserne burde godt kunne følge med under 200 hk, i hvert fald fra hvad jeg kan læse mig til. Benzinpumpen burde heller ikke være et problem når den ikke yder mere. Men det er da helt klart et værd at undersøge!

• #41   7. okt 2016 Nej men hvis dyserne er makset ud eller tæt på ud fx hvis ham der har mappet den ikke ville tage dem højere i duty c fordi den løber mager fx

• #42   7. okt 2016 Jeg må prøve at køre ned til ham der har mappet den, og håbe de kan hjælpe! Jeg vil i hvert fald undersøge dyser og benzinpumpe.

• #43   7. okt 2016 den effekt kurve er på ingen måde som den bør være.
    Nu skal jeg ikke udtale mig om, om problemet er Dyser, pumpe eller bare en dårlig mapning.

• #44   7. okt 2016 Henning L:

Hvis du skulle komme med dit bud, skal jeg så kontakte dem der har chippet bilen, eller skal jeg kontakte det lokale peugeot værksted, for at finde årsagen til de manglende hk?

• #45   7. okt 2016 du skal snakke med den der har mappet den eller en helt anden tuner. peugeot værkstedet ved nok ikke en skid når den er lavet om.

• #46   7. okt 2016 Okay. Tusind tak for jeres svar. Det var da en opsigtsvækkende tråd jeg fik lavet smiley

• #47   7. okt 2016 Er enig i at kurven ser mærkelig ud. Optimalt set skal det være en jævn streg og din hopper op og ned i et zigzag mønster.

• #48   7. okt 2016 Hold nu op med det her med det skal være en lige streg. Ja hvis software har rettet den ud så ja så blir de en lækker kurve ellers så det bare den rå kurve du får

• #49   7. okt 2016 Nu hvor jeg har fat i jer - betyder det at min bil mangler hk, at der er større risiko for at den går i stykker? Eller er det blot en ting der forhindre at den bliver optimeret til højere hk? Tænker mere at det virkelig er noget jeg vil gøre noget ved, hvis risikoen for at den går i stykker er højere grundet den ujævne effektkurve.

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
    #51   7. okt 2016 pas nu på når du ligger og trækker med din makker det kan så hurtigt gå galt

• #52   7. okt 2016 Vi passer også rigtig meget på, og stopper før at farten bliver for meget. Vores regel nr. 1 er at der absolut INGEN andre billister må være i fare for os, så hvis det går galt det kun er os selv

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
    #53   7. okt 2016 ok ja har selv i mange år kørt med djævlen på skulderen og ved hvor galt det kan gå jeg selv har ikke været skyld i noget men der var et par knægte der kørte ræs ved Nr Broby hvor den ene dræbte en knallert køre

• Burim K
    Burim K Tilmeldt:
    mar 2008

Følgere: 1 Svar: 41
    #54   7. okt 2016 Fejl nr 1 .. Du kører fransk lort haha smiley .. Så vejen frem er tysker ..

• #56   7. okt 2016 Burim:

Der skal jo være nogle der køber fransk for at konkurrere mod tysk. Så skal dine elskede tyskere arbejde endnu hårdere for at vinde mig som kunde smiley

• #59   7. okt 2016 Volvo Benny:

Grunden til den ujævne kurve er at der på papirene er foretaget 2-300 målinger,
    og dette vil jo altid give en mere detaljeret og ujævn kurve, end hvis man havde foretaget 5-10 målinger og tegnet streg mellem de punkter.
    Dyserne samt benzinpumpen kan følge med, men jeg mistænker at knastakslen skal skiftes, da hvis den er neddroslet til at yde bedst i normal arbejdsområde, så vil den ikke udnytte alt luften som den får nu.
    Grunden til den taber pusten er jeg sikker på skyldes turboen størrelse. Da vi sammenlignede med de andre rulninger med samme motor så de nogenlunde ens ud, dem med større turbo havde knap så stejl stigning, men de var gode til at holde trykket oppe - modsat min.

• #60   7. okt 2016 Du har flere hk ved 4200rpm end ved 4800rpm. Det er det man kalder et flatspot på din kurve og det er ikke godt. I det hele taget er kurven enormt flad hvilket jeg også finder en lille smule mystisk.

• #61   7. okt 2016 Jeg ved desværre heller ikke hvad det er, eller hvordan jeg skal afhjælpe problemet. Har snakket med dem der har chippet den, og ifølge dem er alt som det nu kan være. De nævnte bl.a. at grunden til de lave HK kunne være knastakslen der ikke lod motoren udnytte alt luften. Mere ved jeg ikke

• #62   7. okt 2016 RUH
    Det med kurvet ser mærkelig ud og i hak. Er af den simple grund Optima2000, ikke har en ret stor sampling hastighed. Da det var ny engang i 90'erne var det HURTIG.. Men kodeordet her er VAR hurtig
    Også endnu mere grund, til at kurven SKAL, være langt mere jævn (Set ud fra software siden)
    -------------------------------------------------------------
    Lasse
    Jeg vil ikke udtale mig om, hvad problemet er på så spinkelt grundlag. Det jeg arbejder med til daglig, pumper så meget data ud. At fejlsøgning bliver noget mere simpel.
    OBD data og gasanalyse er grundstenen, i den her slags fejlsøgning.

profilbillede
  • #63   8. okt 2016 Tror aldrig jeg har set en så dårlig kurve som din Peugeot laver... Der er noget rygende galt...

• #65   8. okt 2016 Kan det være det velkendte problem med indsugning i topstykket? Kan det godt æde så mange HK?

• #67   8. okt 2016 Jeg er også af den opfattelse at din kurve er helt galt, her er kurven fra min KIA med Palm's Chip

profilbillede
  • #68   9. okt 2016 Når jeg ser den kurve tænker jeg at enten er turboen meget langsom om at spoole op eller også er der benzintilførselsproblemer.

• #69   9. okt 2016 Turboen presser max tryk hurtigt, da det er en lille turbo, så er den hurtigt igang.
    Benzintilførelsen er i orden da lambda tallene er helt i orden.

• #71   9. okt 2016 Den laver max tryk omkring samme rpm som max moment. Jeg kører ud og henter trykkurven i morgen, da jeg ikke har det lige nu. Den trykker 1,3 bar på maks.

• mads a
    mads a Tilmeldt:
    mar 2007

Følger: 1 Svar: 3
    #73   11. okt 2016 Hvorfor har i ikke målt ladetryk....?1. Ting sætte trykmeter i, hvis den ik fik brændstof nok, var stempler smeltet for langtid siden...noget teger på wastegaten...og trykket...og hvad med afgangsrør...er det under demi så.spiller det nada....

• mads a
    mads a Tilmeldt:
    mar 2007

Følger: 1 Svar: 3
    #74   11. okt 2016 Har i ikke mont turbometer? I aner ik hvor ladetryk ligger, vis den ik fik benno nok, så var stempler smeltet for langtid siden...og hvad med afgangsrør...?noget tyder på wastgate ikke åbner nok....der for at moment og kurve et dårlig...

• #75   11. okt 2016 Din motor laver ALT for lidt hk.
    Det ser ikke ud som om du ved specielt meget om den motor.
    Dine indsugningsventiler er 100% sodet til. Af med indsugningsmanifolden og rens dem, det kan godt tage 20-30 hk når den er sodet til.
    Dyser og Benzin pumpe bliver ikke et Problem
    For dig, de følger med til langt over 300 hk. Det er højtryksindsprøjtning så den kører med 120 bar indsprøjtning. Dog kan højtrykspumpen blive slidt i regulatoren, så få målt den også.
    Og så tjek din timing, da kæden kan strække sig og indsugningsknasten kan flytte sig (den er med vvt på inds. Knast). Det er ikke noget den melder fejl på, så det kan altså ske uden at du opdager det. Du skal dog bruge special værktøj til det, men kan købes mange steder.

• #76   11. okt 2016 Jeg ville prøve at rykke udstødning af så der kun er forrør, så kan du udelukke om den ikke kan komme af med luften.. Der er nøj galt. Den skal fandme lave 210hk plus. Dog burde dit ladetryk stige hvis det var tilfældet at udstødningen er for lille syntes jeg umiddelbart. Prøv det Lasse, det koster ikke andet end tid i hvert fald, inden du smider penge i en masse andet smiley

• #77   11. okt 2016 Nicklas:
    Jeg er i gang med at få soden fjernet. Men ja jeg ved ikke alt om den, da det er min første turboladet bil. Kæden står som den skal, jeg fik den skiftet for 10.000 km siden. Den mangler ikke benzin, lambda tallene er som de skal være.

• #78   11. okt 2016 Morten:

Jeg får først ordnet soden, også køber jeg milltek downpipe og montere, og herefter sender den en tur til RH igen.

• #79   11. okt 2016 Lige til info: Momentkurven krydser hk kurven ved 5252 rpm, hvis regnet rigtigt ud og er helt sikkert ikke et optimalt tidspunkt at skifte gear på i en turboladet bil.

• #80   11. okt 2016 #79
    Det gør den ALTID, hvis du regner i foot pounds

• #81   13. okt 2016 Så er der billede af indsugningsventiler fra to forskellige cylindre

profilbillede
  • #82   13. okt 2016

profilbillede
  • #83   13. okt 2016 jeg hopper ud af emnet nu.. jeg håber du får løst dit problem.. det ser ikke så godt ud med de ventiler (det er der nok folk her på bg der syntes at de gør!) og den kurve der ser heller ikke god ud...

RH skal nok køre den ind igen når det er fikset? (dog ikke helt hundre lige i det)

men jeg hopper ud nu.. jeg kan mærke jeg ikke orker alle de "meninger" om hvad der er rigtigt og hvad der er forkert.. er sgu ked af der skal komme så mange svar til dig lasse.. men sådan er det desværre tit herinde...

held og lykke.

Kommentér på:
186 hk benzin følger knap med 150 hk diesel?

Annonce