5.880 visninger
|
Oprettet:
186 hk benzin følger knap med 150 hk diesel? {{forumTopicSubject}}
Hej BG
Et spørgsmål jeg har undret mig over lidt tid nu er hvordan det kan ske at min peugeot 207 GT med eftermonteret større turbo samt chippet ind til 186 hk, 340 nm, kun lige kan rykke fra en golf 4 1,9 tdi gti med 150 hk, 320 nm.
Jeg har prøvet adskillige gange at tage en side om side med min kammerat og hans golf, og jeg rykker kun langsomt fra ham, til trods for jeg har 36 hk mere end hans bil. Er der nogen der kan komme med et bud til årsagen til dette? Er min 207'er for lavt/højt gearet eller hvad?
vh
sep 2005
Følger: 34 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 430
sep 2005
Følger: 34 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 430
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 48
For dårlig mapning tror jeg ikke er problemet. Jeg har i hvert fald erfaret og hørt fra mange, at dem der har mappet den har styr på det. Effektkurven har jeg analyseret, og er ikke ujævn, den stiger jævnt til max effekt ved 6.200 rpm.
Gearskiftet skal vel skiftes hvor min effekt er maks? Ved omkring de 6000 rpm, da jeg så rammer lidt over 4.000 rpm efter gearskift, og det er her at min bil virkelig trækker. Eller har jeg forstået noget helt forkert?
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 48
Ja jeg ved godt trækket er meget anderledes, og en dieselbil skal helst skifte ved maks 4.000 rpm, for at udnytte det høje moment ved lav rpm. som optræk. Men en hk er jo bare en måleenhed, og hvis man ser teoretisk på tallene burde jeg jo uden problem trække fra min kammerat..
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
hvis du har 186hk ved 6500 omdrejninger, men kører mellem 4000-6000omdrejninger så vil du hele tiden mangle nogle hk, ifht din kammerat som måske ligger i det optimale arbejdsområde.
Så regel nr 1 er at du bruger de hk du rent faktisk har, og derefter så er det gearing, vægt osv de spiller ind...
sep 2005
Følger: 34 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 430
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
En civic vtec har max moment ved 5500rpm, men der har den kun 110hk, og skifter man gear der fremfor ved 8200 omdrejninger hvor den har 160hk, så kører man med garanti IKKE hurtigere..
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 48
Så for at udnytte max effekt (HK?) skal jeg forsøge at trække bilen længere op i rpm for at ramme endnu højere rpm efter gearskift?
Som jeg forstod på ham der mapped den, skulle jeg skifte ved de 6200 rpm, da det er der bilen har max effekt (HK).
Men skal jeg udnytte HK eller nm? Fordi min bil har maks nm ved lidt over 2500 rpm, men der føler jeg bare ikke den trækker nær så meget som ved 4000+ rpm.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
men din bil har IKKE, du skal skifte gear lige omkring 6700-6800 omdrejnigner, der er garanteret lidt fejlvisning på omdrejningsnålen, hvis du skifter gear ved 6200 omdrejninger, så lander du i et arbejdsområde med færre hk og det dur ikke..
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
så flatshifter du, dvs du skifter gear UDEN at slippe gassen, du bruger koblingen og skifter gear så hurtigt du kan, mens gassen er helt i bund, når du kobler ind igen, så har motoren ikke tabt pusten...
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 48
Jeg kan lige prøve at vedhæfte billederne af min effektkurve og momentkurve, så kunne det være fedt hvis du kunne fortælle hvornår jeg skal skifte gear, for at udnytte max mulig effekt.
Flatshifte har jeg undersøgt og set video af hvordan man gør, men er det ikke hårdt for kobling og gear?
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 48
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
men det kan du jo undersøge hvornår den går i begrænseren, jo flatshift slider meget.. men jeg har gjort det MANGE gange, hvis du gør det 10 gange om året så sker der ikke en skid, og hvis koblingen står af, jamen så havde den nok stået af indenfor kort tid..
men tro mig det VIRKER...
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 48
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 48
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 48
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Man kan faktisk også gøre det i et højt gear uden at skifte gear, eks i stedet for at skifte ned fra 4 til 3 hvis man skal accelerere. Typisk hvis man er så langt oppe i RPM i 4 gear at det at skifte ned til 3. gear kun vil give 500rpm at arbejde med eller sådan noget. Så kan man lige droppe koblingen meget hurtigt. Ved ikke om det giver mening ?
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 7 Emner: 38 Svar: 701
sep 2005
Følger: 34 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 430
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
men hvis man gør det korrekt så er det mest hårdt for kobling end gearkasse..
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 48
Mener du at min effektkurve er meget ujævn? Jeg har svært ved at forstå hvad du mener med din kommentar.
dec 2004
Følger: 48 Følgere: 49 Biler: 3 Emner: 85 Svar: 1.578
Du skriver du har større turbo på og den laver stdig kun 186 hk??
Øhm mig bekendt får de 190 200 hk bare ved chip?
Har du overvejet der noget galt med din vogn samt kunne den tdi være chippet?
nov 2008
Følger: 63 Følgere: 32 Biler: 10 Emner: 39 Svar: 713
nov 2008
Følger: 63 Følgere: 32 Biler: 10 Emner: 39 Svar: 713
- jeg tror bestemt der er noget der ikke er som det skal være.. eller rettelse, det ved jeg.
mvh
dec 2004
Følger: 48 Følgere: 49 Biler: 3 Emner: 85 Svar: 1.578
nov 2008
Følger: 63 Følgere: 32 Biler: 10 Emner: 39 Svar: 713
men der er så stadig noget i vejen med de hk der.. det hænger altså slet, slet ikke sammen!
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 48
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 48
- front mounted intercooler
- forge bov
- forge induction kit (luftfilter)
- supersprint bagpotte
- turbo fra 1,6 200 hk
dec 2004
Følger: 48 Følgere: 49 Biler: 3 Emner: 85 Svar: 1.578
Har du overvejet at dine dyser måske ikke kan følge med ? Benzi pumpe
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 48
Dyserne burde godt kunne følge med under 200 hk, i hvert fald fra hvad jeg kan læse mig til. Benzinpumpen burde heller ikke være et problem når den ikke yder mere. Men det er da helt klart et værd at undersøge!
dec 2004
Følger: 48 Følgere: 49 Biler: 3 Emner: 85 Svar: 1.578
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 48
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 7 Emner: 38 Svar: 701
Nu skal jeg ikke udtale mig om, om problemet er Dyser, pumpe eller bare en dårlig mapning.
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 48
Hvis du skulle komme med dit bud, skal jeg så kontakte dem der har chippet bilen, eller skal jeg kontakte det lokale peugeot værksted, for at finde årsagen til de manglende hk?
dec 2004
Følger: 48 Følgere: 49 Biler: 3 Emner: 85 Svar: 1.578
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 48
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
dec 2004
Følger: 48 Følgere: 49 Biler: 3 Emner: 85 Svar: 1.578
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 48
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 48
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
mar 2008
Følgere: 1 Svar: 41
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 48
Der skal jo være nogle der køber fransk for at konkurrere mod tysk. Så skal dine elskede tyskere arbejde endnu hårdere for at vinde mig som kunde
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 48
Grunden til den ujævne kurve er at der på papirene er foretaget 2-300 målinger,
og dette vil jo altid give en mere detaljeret og ujævn kurve, end hvis man havde foretaget 5-10 målinger og tegnet streg mellem de punkter.
Dyserne samt benzinpumpen kan følge med, men jeg mistænker at knastakslen skal skiftes, da hvis den er neddroslet til at yde bedst i normal arbejdsområde, så vil den ikke udnytte alt luften som den får nu.
Grunden til den taber pusten er jeg sikker på skyldes turboen størrelse. Da vi sammenlignede med de andre rulninger med samme motor så de nogenlunde ens ud, dem med større turbo havde knap så stejl stigning, men de var gode til at holde trykket oppe - modsat min.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 48
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 7 Emner: 38 Svar: 701
Det med kurvet ser mærkelig ud og i hak. Er af den simple grund Optima2000, ikke har en ret stor sampling hastighed. Da det var ny engang i 90'erne var det HURTIG.. Men kodeordet her er VAR hurtig
Også endnu mere grund, til at kurven SKAL, være langt mere jævn (Set ud fra software siden)
-------------------------------------------------------------
Lasse
Jeg vil ikke udtale mig om, hvad problemet er på så spinkelt grundlag. Det jeg arbejder med til daglig, pumper så meget data ud. At fejlsøgning bliver noget mere simpel.
OBD data og gasanalyse er grundstenen, i den her slags fejlsøgning.
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 34 Biler: 3 Emner: 41 Svar: 166
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 48
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.220
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 48
Benzintilførelsen er i orden da lambda tallene er helt i orden.
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 48
mar 2007
Følger: 1 Svar: 3
mar 2007
Følger: 1 Svar: 3
nov 2012
Følger: 34 Følgere: 36 Biler: 3 Svar: 328
Det ser ikke ud som om du ved specielt meget om den motor.
Dine indsugningsventiler er 100% sodet til. Af med indsugningsmanifolden og rens dem, det kan godt tage 20-30 hk når den er sodet til.
Dyser og Benzin pumpe bliver ikke et Problem
For dig, de følger med til langt over 300 hk. Det er højtryksindsprøjtning så den kører med 120 bar indsprøjtning. Dog kan højtrykspumpen blive slidt i regulatoren, så få målt den også.
Og så tjek din timing, da kæden kan strække sig og indsugningsknasten kan flytte sig (den er med vvt på inds. Knast). Det er ikke noget den melder fejl på, så det kan altså ske uden at du opdager det. Du skal dog bruge special værktøj til det, men kan købes mange steder.
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 9 Svar: 1.356
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 48
Jeg er i gang med at få soden fjernet. Men ja jeg ved ikke alt om den, da det er min første turboladet bil. Kæden står som den skal, jeg fik den skiftet for 10.000 km siden. Den mangler ikke benzin, lambda tallene er som de skal være.
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 48
Jeg får først ordnet soden, også køber jeg milltek downpipe og montere, og herefter sender den en tur til RH igen.
nov 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Biler: 1 Svar: 11
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 7 Emner: 38 Svar: 701
Det gør den ALTID, hvis du regner i foot pounds
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 48
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 48
nov 2008
Følger: 63 Følgere: 32 Biler: 10 Emner: 39 Svar: 713
RH skal nok køre den ind igen når det er fikset? (dog ikke helt hundre lige i det)
men jeg hopper ud nu.. jeg kan mærke jeg ikke orker alle de "meninger" om hvad der er rigtigt og hvad der er forkert.. er sgu ked af der skal komme så mange svar til dig lasse.. men sådan er det desværre tit herinde...
held og lykke.
186 hk benzin følger knap med 150 hk diesel?