{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.680 visninger | Oprettet:

Victor M
Victor M
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

Powerluftfilter {{forumTopicSubject}}

Powerluftfilter på en bil, er det godt eller skidt? Har hørt forskellige holdninger omkring det. Nogle siger at det er bedst for bilen at have et standart luftfilter på, mens andre siger det modsatte.

Hvad er jeres erfaringer med det? Burde man sætte det på bilen hvis man ønsker mere effekt eller burde man holde sig langt fra det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Powerluftfilter
  • #2   28. feb 2017 Det giver ikke en pind, tværtimod...

• #3   28. feb 2017 Tjek de 8264948373 indlæg om præcis det samme i forum.

• #4   28. feb 2017 Kommer vel meget an på bilen smiley

• #5   28. feb 2017 kommer meget an på hvordan man laver det. Luftfilteret SKAL have kold luft. Ellers får du intet ud af det

• #6   28. feb 2017 Hvad er det da for noget vrøvl smiley

Selvfølgelig kan man vinde noget på åbent brum filter. Har man bare den mindste viden og ide om hvordan det hænger sammen, så kan man nemt og billigt hente 1-4% hk afhængig af hvor meget man kan sænke intake temp

Men det er klart, sætter man den lige bag køleren eller i toppen af motorrummet, så falder effekten pga varmen. Rigtig mange biler er i øvrigt også restriktive ved højere RPM. Det kan man undersøge ved logge trykket i manifold.

• #7   28. feb 2017 Helt enig, Johnny

• #8   28. feb 2017 Som sagt før så det også betydning angående bil
    De fleste nyere biler har følere der kan fuck up. Grundet de fleste "power" filtre har en olie hinde. Det giver ikke meget andet end lyd..

Jeg ville ikke bruge pengene
    Så hellere på at montere end catch tank for at opfange olierige frem for at føre det ind i indsugningen og indsugning for at modvirke turbulens og fjerne resonans bokse fra indsugning en (røret fra filterkasse til indsugning)

• #9   28. feb 2017 Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener at ved atmosfærisk tryk kan man groft sige:
    5grader temp drop = 1% tættere ilt

Så sænker man 20grader - hvilket i nogen tilfælde er realistisk, så er det groft sagt ekstra 4% ekstra ilt, 4% ekstra benzin, 4% ekstra hyp hyp.

• #10   28. feb 2017 og er der så nogen der tror at man kan mærke det på bilen
    ( 4% af f.eks 60 Hk = 2,4Hk) jeg må sgu da grine smiley smiley smiley
    og prøv så at regne ud hvad de få heste koster smiley
    polobjørn

• #11   28. feb 2017 det kan godt give mere end 2.4. Har en kammerat der fik 9 hk ud af det

• #12   28. feb 2017 Eksempel
    bilen har i forvejen 100 Hk - så tilføjer du 9 Hk. med andet luftfilter !
    tror du selv på at det kan mærkes og ved hvilke omdrejninger er de til stede og ligeså hvordan med økonomien ? - men det er udmærket lydtuning ( LARM )
    og er det et af de filtre med olie på er det en god måde at ødelægge luftmasse måleren på og så bliver det jo nogen meget dyre heste man får
    polobjørn

• #13   28. feb 2017 jeg har et gammelt rustent kn monteret på volvoen og så ca en meter rør.. tror den ville have samme effekt med et originalt filter

• #14   28. feb 2017 Polobjørn....... Kender du den "gyldne tommelfinger" regel for tuning på N/A? KR/HK? I så fald så er 2,4 hk allerede godt tjent ind smiley

I mange biler kan man lave en fornuftig løsning for 500kr.

Og så findes der jo heldigvis mange typer filtre. For det er rigtigt nok at MAF kan være noget bøvl, både med placering og olie fra filer. Men det kan sagtens løse sig.

• #15   28. feb 2017 Ved det godt MEN mange vil jo bare have lyden for så er bilen sateme hurtig smiley
    polobjørn

• #16   28. feb 2017 Om man vil have lyden eller de få hypper er vel også fint nok. Jeg er fint tilfreds med både lyden og de 3-4 hypper på Aygo'en smiley På en bil der vejer 800kg, svare det næsten til at en 1400kg passat får 6-7hk smiley Alt tæller. Og man kan jo lige så godt få de billige heste med smiley

• #17   28. feb 2017 Det er ikke noget man på nogen som helst måde kan mærke forskellen på, det skal gøres for lydens skyld og ikke andet.
    Har man en tunet motor eller køre baneræs er det en anden sag, men til gade brug er det en ikke mærkbar forbedring.

• #18   28. feb 2017 Kommer nok an på om du har en slatten Aygo eller en G37 smiley
    https://www.youtube.com/watch?v=uf2Do9dQzn4

Kunne sagtens høre forskel fra standard til et Simota filter på min gamle G2, men intet mærkbart. Dog gik den stadig knap 15 km/l

https://www.youtube.com/watch?v=d3bsgZxnR_U

• #19   28. feb 2017 Brug dine penge på en kop kaffe, det andet giver INTET! Jeg vedhæfter her en dybdegående dyno test, hvor der både testes på lille motor og performance motor.. Denne video har den fordel, at den IKKE er sponsoreret af den der har lavet filteret! Jeg vil lige smide et eksempel på egen erfaring også! Jeg havde en RAM SRT10 (Med Viper motor) 8,3 V10'er. K&N lavede et komplet "cold air" intake til denne bil, med skillevæg og det hele. Det kostede godt nok 3.500,- men de lovede mellem 20 og 25 heste på baghjulene, og de havde endda sendt dyno test med i pakken. Efter montering var jeg på rullefelt igen, bare for at indse at jeg ikke bare havde tabt 3.500,- men OGSÅ en god håndfuld hestekræfter smiley

https://youtu.be/PAIxeQUSg-Q

• #20   28. feb 2017 Sørg istedet for at skifte dit standart filter oftere, så det altid rent smiley

• #21   28. feb 2017 Casper - Husk og se den hvor de får et par ponyer ud af et filter smiley

"Enjoy your unicorns"
    https://www.youtube.com/watch?v=xwNtjKT_1cA&t=469s

• Victor M
    Victor M Tilmeldt:
    feb 2017

#22   28. feb 2017 Tusind tak for svar alle sammen. Er blevet en smule klogere nu, især efter videoen som Casper B lagde op. Der kan man se at det er spild af penge, især hvis man også taber hestekræfter pga. det

• #23   28. feb 2017 Hvis det er for at få lidt bedre lyd så er det kanon godt. Men er det for at få hestekræfter så glem det..

• #24   28. feb 2017 Det er individuelt Victor, se mit klip hvor der hentes et par ponyer smiley

• Victor M
    Victor M Tilmeldt:
    feb 2017

#25   28. feb 2017 Det har jeg godt lige set Johnny. Og ja, det gør de.
    Men kan det ikke have noget med hvor i motorrummet luftfilteret sidder? Om den sidder midt i det hele, og kun kan få varm luft. Eller om den sidder i et hjørne hvor der kommer koldt luft ind?

• #26   28. feb 2017 Selvfølgelig er det alt afgørende hvor filteret sidder! Men at påstå at man ingen ting kan få ud af det er noget vrøvl smiley

• Victor M
    Victor M Tilmeldt:
    feb 2017

#27   28. feb 2017 Ja. Men tror at det er noget som skal prøves, for det er jo forskelligt bil fra bil. Bruger gerne nogle penge og tid på det. Og så se om det giver nogle flere heste. Det skal bare have lidt mere eftertanke haha smiley

• #28   28. feb 2017 Vælg et til en scooter.
    Det lille luftfilter komprimere luften så der kommer mere luft ind i indsugningen smiley

• #29   28. feb 2017 Gå ned og køb et Simota til 250kr i Thansen - Det vil endda outflow et K&N smiley

• Victor M
    Victor M Tilmeldt:
    feb 2017

#30   28. feb 2017 Johnny, har det givet flere heste på din aygo?

• #31   28. feb 2017 Ikke på rulle skrift smiley

Men her kan du se at trykket falder med standard indsugning over 3000 - hvor stor en betydning det har, skal jeg ikke udtale mig om:
    https://www.verboom.net/projects/c1/20090826/index.html

Det atmosfæriske tryk er 100kpa. Dvs at når trykket falder vil det sige at motoen laver et vacum for at få luft. Det betyder restriktion.

Jeg har selv lavet lignende test, og set udstrift fra et rulle attest

Jeg har sænket temp med op til 20grader på en varm sommer dag. det svare til ca 4% ekstra hyp - eller små 3hk smiley

• Victor M
    Victor M Tilmeldt:
    feb 2017

#32   28. feb 2017 Ja okay

• #33   28. feb 2017 Vil du hive lidt flere heste ud af din benzinmotor, og samtidigt også lidt bedre økonomi.. Så spar de penge på åbne filter der i værste fald trækker mere ind i din indsugning end lige luft, og kør istedet bilen til en prof tuner og få redigeret/optimeret bilens software. Det giver ikke meget på mindre benzinmotore uden turbo, men trodsalt noget mere end et filter. Sådan en omgang koster typisk omkring 5.000,- men så er du også garanteret lidt flere heste, og din bils software er kørt ind til præcis DIN motor, og ikke bare din motormodel smiley

• Victor M
    Victor M Tilmeldt:
    feb 2017

#34   28. feb 2017 Det lyder rigtig spænende Casper. Det må jeg prøve at kigge lidt mere på

• #35   1. mar 2017 Men laver man en fornuftig løsning, med filter placeret et sted hvor det kan få kold luft, dvs væk fra motorrumet, og får chippet samtidig, kan det potentielt godt give nogle væsentlige tal.

• #36   5. mar 2017 Hvad hvis man erstatter det originale luftfilter i kassen, med for eksempel et Pipercross ( som er uden olie ).

Firmaet reklamerer med, at luft gennem strømen skulle være betydeligt højre end et standard papirfilter.

Tror i det vil gøre nogen forskel på en 1.8T vag motor ?

obs : motoren er i forvejen optimeret det den nu kan på standardlader !

• #37   6. mar 2017 Michael det er svært at sige. Det er bilens standard konstruktion der er afgørende for om det giver effekt. Men altså filteret koster jo ikke særlig meget og kan genbruges smiley i hvert fald K&N.

• #38   6. mar 2017 Johnny J >> Uanset hvordan standard konstruktionen er, så er det jo de samme betingelser de pågældende filtre skal arbejde under.
    Så spørgsmålet jo bare, om motoren kan udnytte den påståede større luftgennemstrømning der er i et Pipercross filter !

Det for øvrigt ikke så vigtigt hvad filteret koster i denne sammenhæng, men mere om det overhovedet har nogen effekt, ved at den kan "hive" mere luft ind ?

Teoretisk vil jeg mene, at det godt kan have en effekt.....Man kan jo sammenligne det lidt med, hvis vi fik en maske på, som er meget tætvævet....Kontra en som var lettere, at trække vejret igennem.

Kommentér på:
Powerluftfilter

Annonce