{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.647 visninger | Oprettet:

Skade mht chiptuning {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Står og overvejer at chiptune min bil. Nogle bekendte mener at det gør manifolden utrolig meget varmere og gør bilen meget mere tilbøjelig til at gå i stykker.
Så generelt er mit spørgsmål, om nogen af jer derude har haft nogen som helst problemer med chiptuning (og her snakker vi helt normal stage 1)


Kommentarer på:  Skade mht chiptuning
  • #2   14. dec 2017 Det er en Ford Fiesta 1,6 tdci 95. Men tænkte nu ikke generelt min bil, men mere overordnet bare skader ved at chippe en bil

  • #3   14. dec 2017 Hej.

    Hvad skal du betale for en chiptuning? Og hvilken bil taler vi om?


  • #4   14. dec 2017 Så hos dcb tuning ved Aarhus var det vidst 2800kr som juletilbud med rullefelt. Og ellers vil det blive ved wd tuning i Haderslev til 3500kr inkl rullefelt. Og det er en Ford Fiesta 2013/14 facelift 1,6 tdci 95hk

  • #5   14. dec 2017 https://bil.di.dk/tilmedlemmer/branchejura/Nyhederombranchejura/Pages/Hoejereboederforulovligtuning.aspx

    Jeg har aldrig hørt det skulle skade en manifold ?


  • #6   14. dec 2017 når man effekt forøger. så øger man slid på motor,

    men køre man motoren ordentlig varme og eller passer den ordentlig

    og overholder service, så mærker du ikke noget, så længe har du nok slet ikke bilen.

    men er eks. koblingen letter slidt, så kan den hurtiger give op,

    eks. er turboen ved og være færdig i lejerne, så går de måske hurtiger end de ville have gjort,

    men er motoren i generel god stand, så er der ingen problem,

    kun hvis du købe en kina kopi chip og monter, så ved man ikke om ecu er optimeret til lige din motor,

    men nu skrive du, at dem du har tænkt dig og bruge køre den på felt,
    så køre de den nok ind, så optimeringen passer til din motor,

    så er der større chance for det holder,

    men det er altid en risiko ved og tune på en motor


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.587
    #7   14. dec 2017 Eneste jeg har hørt som skulle skade manifolden, det var hvis man kører 1km lang drag race imod Dom..

  • #8   14. dec 2017 Dennis: Ja det er også det eneste der giver logik jo, selvfølgelig så bliver kobling og turbo hurtigere slidt, men behandler man tingene ordentlig så burde jeg heller ikke se nogen fejl.

  • #9   14. dec 2017 På en turbo bil bliver manifolden rødglædende anyway. Selvfølgelig vil varme svække metallet hurtigere, men ikke voldsomt.

    Det vigtige man skal huske når man tuner biler på standard stumper er bare at lade være med at køre fuld smadder over længere tid. Om man skyder en 95hk eller eller tunet 130hk af i 10-60 sekunder gør ingen forskel. Det handler i langt højere grad om hvordan man køre i bilen efterfølgende. Hvis man skal ud og ligge max på motor vejen over lang tid, så vil man nok løbe ind i problemer, men det er nok den tynde olie der bliver et problem før din manifold smiley


  • #10   14. dec 2017 Okay Johnny, det kan jeg godt følge dig i. Nu er mit mål ikke at køre ræs konstant. Men mere at have overskuddet i overhalinger, kører cirka 70km dagligt på landevej hvor der ofte er lastbiler, og med de 95hk, så når man ikke utrolig hurtigt forbi

  • #11   14. dec 2017 Så betyder det ikke en fløjtende fis smiley Så længe man ikke presser bilen til grænsen konstant over lang tid, så skal det nok holde smiley

    Og så længe tuneren ikke presser bilen for hård når han justere den, så er det fint. Snak evt med ham, en dygtig tuner kan tilpasse dine behov, istedet for bare at hive heste ud. Måske er bundtræk og økonomi vigtigere for dig smiley


  • #12   14. dec 2017 Du kan gøre dig en stor tjeneste ved ikke at vælge wd tuning, eller Stage3 eller en af deres forhandlere. Så skal du nok få noget som kan holde.


  • #13   14. dec 2017 Selvfølgelig kan der ske skader, men kommer meget an på ham der tuner smiley Jeg fik vores Avensis chippet hos Brian fra kolstrup tuning, han tog hensyn til bilens km og at jeg ikke havde behov for heste men mere moment og forbedret økonomi

    Jeg gik fra 116 heste til 138 men 289 nm til 395 som kommer ved 1925 fremfor 2300 og det giver et kæmpe overskud ved overhalinger da bilen trækker meget hårdere i mellemaccelerationer smiley
    Han holder øje med en masse parameter både før og efter


  • #14   14. dec 2017 Hvis man skal kontrollere om tuningen tungere på vejen, skal man laver log filer med en tester. Det har jeg gjort. Min bil ligger til den høje side i Egt men stadig iorden.

  • #15   14. dec 2017 MAVR: kan du begrunde dit udsagn omkring WD tuning?

  • #16   14. dec 2017 Kan helt klart anbefale Dcb tuning

  • #17   14. dec 2017 MAVR: Nu kan jeg se du kommer fra Sjælland af, har ingen forstand på WD fra Sjælland men har nu kun hørt godt om WD i Haderslev

  • #18   14. dec 2017 Har set en del eksempler i tidens løb på det amatør arbejde de laver. De er kendt for rigeligt brændstof, og at slå alt overvågning/sikkerhedsnet fra.

    DCB laver heller ikke filer selv.


  • #19   14. dec 2017 De er røver og banditter og de fusker med deres rulninger. Andre tunere har fået grå hår af at rette op på WD justeringer smiley

    Fra et hemmeligt sted smiley

    "Jeg fik chippet min gamle Leon ved wd og jeg vil faktisk heller brække mit skindeben på langs end jeg vil få chippet bil der igen"

    "Gutten her var en tur hos XX tuning for en måned siden for at få tunet sin Altea.
    Født med 2.0 TDI 170 hk, partikelfilter (DPF) og Siemens ECU.
    Men den kørte elendigt efter tuningen så kunden fik org. fil i igen efter 3 uger."


    Jeg kender også 2 eksempler. Et med et fusket resultat og en anden også med et fusket resultat og dårligt motorgang efter.


  • #20   14. dec 2017 De biler WD får ind har også mindst de opgivet kræfter og som regel en del flere, vores havde tabt 8 heste på 178.000 km men det er nok et sær tilfælde ellers er kolstrups felt mindre optimistisk smiley

  • #21   14. dec 2017 På nyrere tce motorere kan man gøre både turbo og udstødnings manifold rødglødene på std. ladetryk, jo større varmeforskel jo kortere holder manifolden

  • #22   14. dec 2017 Fiesta 1.0 ecoboost std på rullefelt

    profilbillede
  • #23   14. dec 2017 Får DCB ikke deres filer fra Stage3...

  • #24   15. dec 2017 Enhver mongol i verden kan lægge et map på styreenheden. Kunsten er at justere hver enkelt bil ind til optimal forbrænding og ydelse, da der ikke er 2 motorer der er ens.

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #25   15. dec 2017 Så er jeg glad for jeg ikke kan. Så er jeg ikke mongol smiley

  • #26   15. dec 2017 Fik min 308'er chippet hos scantune og er SUPER tilfreds, det er ca 4 måneder siden nu og den kører perfekt, den har smidt røg ved høj acc og det gør den heller ikke nu.
    Ring til dem, jeg fik rigtig fin service og havde også indtrykket af de havde godt styr på tingene.


  • #27   16. dec 2017 Scantune får desværre kun 112hk ud af min Fiesta. Wd og dcb mener jeg får cirka 125 ud af den. Har ellers også hørt rigtig godt om scantune

  • #28   16. dec 2017 Husk at HK giver topfart og nm giver trækkraft, jeg havde ikke brug for flere HK og derfor fik jeg optimeret den til at kunne trække uden om samt trække trailer smiley Min turbo taber allerede trykket før 3000 for dels at skåne turbo og motor og dels fordi jeg ikke havde brug for mere topfart

    Hvordan kurven ser ud og hvordan den levere kræfterne bagefter er vigtigere end om den har 100 eller 115 heste smiley Desuden er WD's felt ret optimistisk


  • #29   16. dec 2017 Helt klart, det kan jeg godt følge dig i. Må skrive lidt rundt til diverse og finde ud af noget

  • #30   16. dec 2017 skriv lige til scantune, for hvis de opgiver den til 112 hk, så er det hvad den mindst får.

    Per har styr på sagerne


  • #31   16. dec 2017 heller 112 hk der holder end 125 der smadre motor

    mange tænker kun i og få flest HK

    men det mest vigtige er og få en fin jævn kurve, og at motoren holder til det


  • #32   17. dec 2017 Min gl superb 1.9 awx. Havde std. 130hk/250nm mener jeg... Chippet havde den 135/395nm. Ved 1800rpm... Nogen der sagde short shift...

  • #33   17. dec 2017 Mener du ikke 185/395

  • #34   17. dec 2017 Nej, den havde kun 135 hk... Men fuck nu dem, NM er hvad vi ka li;)

  • #35   18. dec 2017 Nm alene flytter intet

Kommentér på:
Skade mht chiptuning

Annonce