{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.253 visninger | Oprettet:

Teoretisk Turbo udregning {{forumTopicSubject}}

Hey har gået og tænkt lidt over turboer. Hvordan regner man den bedste turbo ud til ens setup. Har fundet nogle calculators på Google men der er mange af parametrene jeg enten ikke har eller ved hvad er.

Min tanke var at smide en mølle på en Honda D15Z6 en der passer til motorens økonomiske egenskaber og tanken var at holde den på 140-160hk max udelukkende for at beholde økonomien og stadig få lidt mere umph... Altså økotune. Det jo blevet så moderne med turboer for at hjælpe de små motore og Honda er jo også gået over til det på de helt nye modeller.
Hvordan finder man den rette turbo til jobbet? Så man ikke få tøven og ikke mister trækkraft I de højeste omdrejninger. Bilen er jo en V-tec så den køre jo fra 900-7000rmps.

Det selvfølig kun en tænkt scenarier men den kan vel stadig være sjov og lærerig.
http://www.turbos.bwauto.com/aftermarket/matchbot.aspx


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Teoretisk Turbo udregning
  • #1   11. jan 2018 Prøv at kontakte Kolstrup tuning i Ringsted, de er eksperter i Honda og har desuden udviklet rotrex kompressoren så de er ret meget inde i både turbo, kompressorer og Honda smiley

  • #2   12. jan 2018 Hej nu var det mere for at lære mere om turbo'er. Hvilke størrelser. Typer og udregninger man skal bruge

  • #3   12. jan 2018 MotoIQ.com har en artikelserie der handler om beregning af turboer.

  • #4   12. jan 2018 #3 der var lidt læsning. Kan se jeg kommer til skulle lære og forstå en masse måle enheder hvis jeg skal lave en 20år gammel motor om til en moderen effektiv og økonomisk motor uden den mister sin personlighed (V-tec)

  • #5   12. jan 2018 Ved ikke hvor økonomisk det er at tilføje turbo, jeg synes det er sværere at køre turbo biler langt på literen (ift hvad de er opgivet til) fremfor biler uden smiley
    Desuden er moment sjovt at udnytte og ofte får man nok givet den lidt ekstra gas smiley


  • #6   12. jan 2018 De nye små vogne køre jo med turbo fordi de down sizer og ser man Eks. På en Passat med en 1.8 20v og en 20vt så er turbo'er bedre på motorvej... Mit mål er at få nok viden til at finde en god mellemvej hvor du få lidt ekstra effekt uden det påvirker brændstof økonomien form meget og helst hente lidt grundet den højere moment du automatisk få ud af en turbo smiley

  • #7   12. jan 2018 http://scanturbo.dk/en/10-garrett

    det har producenterne jo allerede regnet på for dig?


  • #8   12. jan 2018 #7 pointen er ikke at smide en turbo på en motor og så ræse afsted. Pointe er at lære hvordan man måler og regner på det rigtige setup til ens motor og ens ønsker med Effekt kurven

  • #9   12. jan 2018 Følger lige med her smiley

  • #10   16. jan 2018 Den her konfiguration kunne være interessant for min type motor. Mulighed for bedre bundtræk og derved forbedre kørbarheden kombinere med Vtec og en turbo der fungere godt i høje omdrejninger så man stadig få en fede følelse nå motoren slå over (ja desvære kun på indsunongsknasten på min D serie)... Måske man skulle finde hans FB side og spørge om han ville gå igennem teorien i at ombygge en N/A til turbo. Og valget i til den korrekt turbo.. Elsker hans videoer der forklare en del rimelig godt.

  • #11   16. jan 2018 Hvem er det du vil spørge til teorien ? Men turbo valg er ofte efter hvad man selv gerne vil have du kunne jo vælge en ret stor turbo og holde din helt alm økonomi og så kun have træk i høje RPM hvor den så ville få mere benzin der er mange måder at måle og regne det på. Men den nemmeste måde er youtube søg hvordan man læser og forstår det turbo map der følger med når du køber en kvalitets turbo så vil du kunne se hvornår turboen virker i forhold til din motor. I hvert galt teoretisk.

  • #12   17. jan 2018 Det er alle måleenheder som motorens gasflow hastighed og temperatur. Volume. Hvordan man matcher det til motorens karakter så man ikke piller ved bilens personlighed, Eks. så sker der jo ca. ingenting i en VW efter 5000omdrejnk her så ville være latterligt dumt at smide en kæmpe mølle på, for at få en letkørt hverdags bil. Ligesom det ville være dumt at smide en for lille turbo på en Honda da de gerne vil tage omdrejninger så den kvæler sig selv i de høje omdrejninger... Derfor ville det være rar at få begreberne og metoderne de måles på på plads så man ikke bare skal forhøre sig hos den lokale tuner om hvilken turbo. Det jo sjovere at lære ingeniørarbjedet og udregningerne selv.

Kommentér på:
Teoretisk Turbo udregning

Annonce