Har i kontaktet forsikring? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg vil gerne have chiptunet min 2015 VW Polo 1.2 TSI 90 HK.
Jeg har konstateret at det reelt set er ulovligt, medmindre man får bilen igennem en TÜV test, efterfulgt at det nødvendige syn, osv. Dog kan jeg forstå, at det ikke er noget tjekkes tilfældigt af politi eller syn, så det er jeg ikke specielt nervøs for. Med den BSR tune jeg ser på, kan jeg alligevel bare køre den tilbage inden syn, for at være 100% sikker.
Mit spørgsmål er dog angående forsikringsselskabet. Her står der tydeligt i policen at forsikringsselskabet skal oplyses hvis der foretages ændringer på bilen. Her er jeg nemlig mere nervøs for at bilen undersøges, hvis man skulle komme ud for et uheld. Jeg har ikke noget problem med at skulle betale lidt ekstra i forsikring, jeg er mere nervøs for om forsikringsselskabet oplyser myndighederne (eller om oplysningerne er synlige for myndighederne), efter jeg har oplyst om tuningen.
Har i kontaktet jeres forsikringsselskab i forbindelse med chiptuning, eller andre former for tuning for den sags skyld?
Tak for hjælpen!
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 39 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.951
-Dette er i hvert fald hvad jeg er blevet informeret om hvor et par år siden i forbindelse med effektforøgelse hos mit selskab. En i øvrigt ret rar mand der forklarede det.
dec 2004
Følger: 20 Følgere: 76 Biler: 21 Emner: 3 Svar: 234
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
Jeg vil klart anbefale at få styr på sådanne ting, inden man tuner sin bil. Men det er mit indtryk, at de færreste rent faktisk gør det. Jeg ville ikke turde løbe den risiko.
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 97 Biler: 8 Emner: 401 Svar: 4.990
feb 2007
Følger: 4 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.509
Trådstarter; jeg tror ikke du skal regne med at en eneste har snakket med deres forsikring....
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 4 Emner: 22 Svar: 396
Og der kom vi frem til min forsikring blot ville stige, til en model med tilsvarende HK.
Dvs. Jeg går fra en DS3 med 90 fra 2011
Og bliver istedet prissat efter en fra 2014 med 120 HK.
Tror det var 1000 kr yderligere, at jeg skulle betale, men så var jeg forsikret.
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 39 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.951
Det er skam ikke fordi jeg har været stueren som ung, men det er da sådanne ting jeg tænker over nu som jeg ikke gjorde dengang fordi konsekvenserne kan være fatale både økonomisk og i forhold til ve og vel.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
Jeg har oplevet, at flere forsikringsselskaber i deres betingelser har tilføjet, at man må "chiptune" sin bil med max en given procentdel, fx 20 %. Det må forstås således, at de tillader pågældende tuning uden øvrige ændringer.
Har man fået lov til noget, så kan forsikringsselskabet ikke komme tilbage med en lang række påstået underforståede forudsætninger om det ene og det andet. Så har de givet lov. Ellers skulle forbeholdene være taget inden accepten.
Dine tanker omkring bremser osv. skal jeg ikke gøre mig klog på. Men man kan da sige, at hvis man kører det, som vejene herhjemme tillader, så er det fuldstændigt ligegyldigt, om man opgraderer bremserne. Det bliver jo ikke sværere at bremse ned fra 130 km/t, bare fordi bilen har 120 hk frem for 100 hk.
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 4 Emner: 22 Svar: 396
Også derfor jeg kontaktede forsikrings selskabet, for ville ikke gøre noget der i teorien kunne koste mig hele bilen, hvis en ulykke nu skulle ske.
Og nu har jeg fået deres accept for det er forsikringsmæssigt lovligt, så hvis jeg vælger at gøre det, så må jeg antage jeg er forsikret.
Og du har nok helt ret i det med bremserne.
Men Formåede da at bremse her.
https://youtu.be/u8qnAlM7k20
Selvom det godt nok ikk lyder til det, bare tyggegummi der ryger rundt i kabinen
Og som Bay siger, bare man holder sig til den lovlige hastighed, så om min bil har 300 eller 80 heste, så ved den samme fart, så må man antage de bremser lige hurtigt
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 39 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.951
Det var som sagt også hypotetisk.. For det ville da være bittert at få lov til at øge HK af forsikringen, hvis de så frasiger sig ansvaret når uheldet er ude fordi det man havde ikke var godkendt.. Vi ved jo godt at de i hvert fald har chancen for det
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 4 Emner: 22 Svar: 396
Men kan skam sagtens følge dig.
Men nu er det ikke alle der tæsker biler rundt, siden du har/havde en BMW, så ligger den lidt mere op til det end min forhjulstrukne gør
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 39 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.951
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 4 Emner: 22 Svar: 396
Plus, de højst sandsynligt kun vil kæmpe hvis man har kørt som en komplet mongol, så hvis man kører ansvarligt så tror jeg ikke man skal frygte noget, så lang tid man har handlet i god tro.
Den overbevisning vil jeg fortsætte med, indtil jeg oplever andet
Da det andet er alt for amerikansk.
Har i kontaktet forsikring?