{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.330 visninger | Oprettet:

Har i kontaktet forsikring? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg vil gerne have chiptunet min 2015 VW Polo 1.2 TSI 90 HK.

Jeg har konstateret at det reelt set er ulovligt, medmindre man får bilen igennem en TÜV test, efterfulgt at det nødvendige syn, osv. Dog kan jeg forstå, at det ikke er noget tjekkes tilfældigt af politi eller syn, så det er jeg ikke specielt nervøs for. Med den BSR tune jeg ser på, kan jeg alligevel bare køre den tilbage inden syn, for at være 100% sikker.

Mit spørgsmål er dog angående forsikringsselskabet. Her står der tydeligt i policen at forsikringsselskabet skal oplyses hvis der foretages ændringer på bilen. Her er jeg nemlig mere nervøs for at bilen undersøges, hvis man skulle komme ud for et uheld. Jeg har ikke noget problem med at skulle betale lidt ekstra i forsikring, jeg er mere nervøs for om forsikringsselskabet oplyser myndighederne (eller om oplysningerne er synlige for myndighederne), efter jeg har oplyst om tuningen.

Har i kontaktet jeres forsikringsselskab i forbindelse med chiptuning, eller andre former for tuning for den sags skyld?

Tak for hjælpen!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Har i kontaktet forsikring?
  • #1   22. jan 2018 Forsikringsselskabet oplyser ikke myndighederne om det. Men til gengæld kan de sagtens se det som en smutvej for at slippe for at dække hvis uheldet er ude. At de siger ja til at du f.eks. har ekstra HK er fint for dem - men de undersøger ikke at det du så har lavet egentlig er lovligt. Så når uheldet måske er ude står du med en dårlig sag hvor forsikringen uden tvivl vil gå til force majeure fordi du godt nok har oplyst ekstra hk - MEN at bilen ikke var i i registreret stand til at køre på de danske veje.
    -Dette er i hvert fald hvad jeg er blevet informeret om hvor et par år siden i forbindelse med effektforøgelse hos mit selskab. En i øvrigt ret rar mand der forklarede det.

• #2   22. jan 2018 Ikk en skid! Det er bare med at gøre det! Og tag det bagefter. Hvis det skaber problemer;-)

• #3   23. jan 2018 Dengang jeg var "ung og Brian" og legede med tunede biler, fik jeg en bekræftelse fra forsikringsselskabet på, at de dækkede. I et af tilfældene kostede det en lidt højere præmie, men ellers har de ikke sagt noget til det.

Jeg vil klart anbefale at få styr på sådanne ting, inden man tuner sin bil. Men det er mit indtryk, at de færreste rent faktisk gør det. Jeg ville ikke turde løbe den risiko.

• #4   23. jan 2018 Ang. syn så har jeg hørt igennem fætter at hans syns ven siger der er tale om at synshaller skal til at OBD syne biler, om det er sandt eller ej ved jeg intet om, og om det kan ses at bilen er blevet chippet ved jeg heller intet om xD

• #5   23. jan 2018 Er jeg den eneste der tænker at denne chiptuningstråd er utrolig stille - ifh. De emner om Fredslund, Rh, Stage 3 og hvad de nu alle hedder.

Trådstarter; jeg tror ikke du skal regne med at en eneste har snakket med deres forsikring....

• #6   23. jan 2018 Jeg kontaktede min forsikring vedrørende en eventuel optimering, i forrige uge.

Og der kom vi frem til min forsikring blot ville stige, til en model med tilsvarende HK.

Dvs. Jeg går fra en DS3 med 90 fra 2011
    Og bliver istedet prissat efter en fra 2014 med 120 HK.

Tror det var 1000 kr yderligere, at jeg skulle betale, men så var jeg forsikret.

• #7   23. jan 2018 Men hvad gør i så i forhold til uheld hvis bremser eksempelvis ikke matcher ydelse? Det er måske hypotetisk - men hvis man har en bil med 100 HK, betaler forsikring af 120 HK MEN bremser er tilhørende 100 HK udgaven - det giver da problemer i alle aspekter?

Det er skam ikke fordi jeg har været stueren som ung, men det er da sådanne ting jeg tænker over nu som jeg ikke gjorde dengang fordi konsekvenserne kan være fatale både økonomisk og i forhold til ve og vel.

• #8   23. jan 2018 #7
    Jeg har oplevet, at flere forsikringsselskaber i deres betingelser har tilføjet, at man må "chiptune" sin bil med max en given procentdel, fx 20 %. Det må forstås således, at de tillader pågældende tuning uden øvrige ændringer.

Har man fået lov til noget, så kan forsikringsselskabet ikke komme tilbage med en lang række påstået underforståede forudsætninger om det ene og det andet. Så har de givet lov. Ellers skulle forbeholdene være taget inden accepten.

Dine tanker omkring bremser osv. skal jeg ikke gøre mig klog på. Men man kan da sige, at hvis man kører det, som vejene herhjemme tillader, så er det fuldstændigt ligegyldigt, om man opgraderer bremserne. Det bliver jo ikke sværere at bremse ned fra 130 km/t, bare fordi bilen har 120 hk frem for 100 hk.

• #9   23. jan 2018 #7

Også derfor jeg kontaktede forsikrings selskabet, for ville ikke gøre noget der i teorien kunne koste mig hele bilen, hvis en ulykke nu skulle ske.

Og nu har jeg fået deres accept for det er forsikringsmæssigt lovligt, så hvis jeg vælger at gøre det, så må jeg antage jeg er forsikret.

Og du har nok helt ret i det med bremserne.
    Men Formåede da at bremse her.
    https://youtu.be/u8qnAlM7k20

Selvom det godt nok ikk lyder til det, bare tyggegummi der ryger rundt i kabinen smiley

Og som Bay siger, bare man holder sig til den lovlige hastighed, så om min bil har 300 eller 80 heste, så ved den samme fart, så må man antage de bremser lige hurtigt smiley

• #10   23. jan 2018 Jah, problemet er ikke at bremserne fungerer anderledes fra 100-0 KM/T, men til gengæld skal de arbejde hårdere når bilen får flere opbremsninger grundet hårdere kørsel.. Jeg har prøvet en BMW E36 med gode heste som fik humane klø, og der gav bremserne hurtigt "op" grundet hyppigere acceleration og deceleration. Men hvis man mener man kører en bil identisk selvom man har flere heste er det ikke et problem smiley

Det var som sagt også hypotetisk.. For det ville da være bittert at få lov til at øge HK af forsikringen, hvis de så frasiger sig ansvaret når uheldet er ude fordi det man havde ikke var godkendt.. Vi ved jo godt at de i hvert fald har chancen for det smiley

• #11   23. jan 2018 Tænker de får svært ved at frasige sig det, når jeg har skriftlig bekræftelse af deres accept.

Men kan skam sagtens følge dig.
    Men nu er det ikke alle der tæsker biler rundt, siden du har/havde en BMW, så ligger den lidt mere op til det end min forhjulstrukne gør smiley

• #12   23. jan 2018 Forsikringsselskaberne kan have nok så meget på skrift, derfor kan de sagtens stritte imod og trække det i langdrag. Ser de en åbning i en større sag, så udnytter de den som regel. smiley

• #13   23. jan 2018 Så er jeg heldigvis stædig som et æsel, da jeg ikke har handlet i ond tro.

Plus, de højst sandsynligt kun vil kæmpe hvis man har kørt som en komplet mongol, så hvis man kører ansvarligt så tror jeg ikke man skal frygte noget, så lang tid man har handlet i god tro.

Den overbevisning vil jeg fortsætte med, indtil jeg oplever andet smiley

Da det andet er alt for amerikansk.

Kommentér på:
Har i kontaktet forsikring?

Annonce