Hartge {{forumTopicSubject}}
hey
Har lidt svært ved at overskue de nye regler
Har besluttet at det bliver hartge motoren der kommer i bilen men den har kørt med turbo monteret og bliver nok også med turbo igen
Hvad skal jeg gøre for at få det godkendt
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.575
jan 2009
Følger: 2 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 5 Svar: 92
@Michael: Det klart nemmeste, efter den nye regler, er at finde en typegodkendelse på en tilsvarende model med den ønskede motor man gerne vil have i bilen og derefter fremvises ens bil med ændringer svarende til det nævnte typegodkendelse - det er til mit kendskab det nemmeste og billigste måde at gøre
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.251
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 5 Emner: 33 Svar: 414
Jeg er selv igang med min E30 pt om at få det godkendt og fy for helvede et cirkus fra bmw side ..
Det egentlig ret simpelt pt med ældre biler og turbo ...
Du må gerne montere turbo på din orginale motor ( INGEN udskiftning af krumtap blok eller topstykke ) alt andet må der monteres andet af eller portes top osv ..
Du må tune på din normale std motor altså os turbo .. dog skal du have afvide fra bilproducenten hvad der skal til for du må og hvad maks effekt må være for de vil være med på den - og her er der ingen i bmw der kan tage stilling til sådan noget åbenbart
Ellers er det du får de papir fra evt bmw og du laver så de krav de stiller til bremser undervogn og størrelse turbo og maks effekt , du får det så lavet og triller til din synsmand og han tjekker alt igennem og hvis du er uheldig kan du ryge igennem et sikkerhedstjek på et institut hvor de ruller den osv ( PS Du skal os have en rulleattest med på hk ) og når alt er tjekket igennem af synsmanden bum bum skriver han i papir godkendt med turbo ! FÆRDIG BUM !! har endda tjekket det op med min lokale synsmand som siger det gangske simpelt og nemt , dog er bmw ikk nemme og hjælpsomme er blevet kastet til forhandler derefter tilbage til bmw danmark hvorefter tilbage til ny forhandler og fra der til schmeidmann og tilbage til bmw danmark og til TUV i Sverige og nu derfra til Tyskland hvor det ligger nu hahah er selv meget igang
jan 2009
Følger: 2 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 5 Svar: 92
Man kan dog henvende sig til det tyske TÜV og får langt bedre hjælp, det kræver dog at man bor i nærheden eller i Tyskland. Dette er jeg også selv igang med pt. så jeg kan få min ombygning godkendt når jeg engang kommer hjem til DK igen - De folk jeg har snakket med er meget hjælpsomme hernede (TÜV Sud) og de har mulighed for at slå godkendelserne op for den enkelte model og sammenholde det med ens egen bil - og er ens bil lavet med en større motor, jeps klein problem hernede i hvertfald
#4 - Hehe, har du prøvet at skrive til BMW AG (.de)?
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 5 Emner: 33 Svar: 414
jan 2009
Følger: 2 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 5 Svar: 92
jan 2009
Følger: 2 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 5 Svar: 92
jun 2013
Følger: 8 Følgere: 94 Biler: 1 Emner: 62 Svar: 346
jan 2009
Følger: 2 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 5 Svar: 92
jun 2013
Følger: 8 Følgere: 94 Biler: 1 Emner: 62 Svar: 346
jun 2013
Følger: 8 Følgere: 94 Biler: 1 Emner: 62 Svar: 346
jan 2009
Følger: 2 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 5 Svar: 92
Umiddelbart er den en H26-hartge, baseret på en 325i, udfra nummeret der
jun 2013
Følger: 8 Følgere: 94 Biler: 1 Emner: 62 Svar: 346
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 2.205
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 5 Emner: 33 Svar: 414
Du må IKKE lave effekt over 20% hvis du skifter motorblok , topstykke eller krumtap , så gælder den 20% regel vi alle kender ..
Derimod hvis du tuner på en bil som feks er indregiseret som 320 så kan du tune på den motor stortset lovligt ( selvfølgelig med begrænset effekt ) så på med en mølle og bang til synshallen det går . Men BMW er altså ikk ret nemme og samarbejdsvillige her til at finde ud af sådanne ting de kaster bare en videre og videre .. Der er der andre bilmærker som er meget meget nemmere at arbejde med hvor du får svar på det direkte på mail
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
Det kræver bare lige at tuningen kan godkendes som konstruktiv ændring, og det er langtfra alle tuningsdele som kan godkendes
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 5 Emner: 33 Svar: 414
på så gamle biler som evt e30 som jeg ejer der er det faktisk overraskende nemt .. alle dele behøves ikk være godkendte ( utrolig nok )
Dog igen skal bilproducenten sætte en maks effekt på og hva der tilhører af sikkerheds krav dertil ( bremser undervogn osv ) og når alt dette er lavet skal man fremstille med en rulle attest hvor man kan se HK og synsmanden skal kunne se diverse sikkerheds ting er iorden .. Altså du behøves ikk godkendte dele ifølge skat og synsmænd på så gamle biler .. det langt nemmere at godkende så gamle biler med trykladende ting
jun 2013
Følger: 8 Følgere: 94 Biler: 1 Emner: 62 Svar: 346
Hartge