{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Turbo
  • #1   30. okt 2006 M K

Hvis det er din standard motor, skulle der ikke være nogen afgift, du må bare ikke ændre, blok, krumtap eller topstykke.
    og så skal bilen bare overholde sin CO for at kunne synes

• #2   30. okt 2006 Der er jo altid 20% reglen, men den tror jeg ikke der er mange med Turbo herinde, der holder.

• #3   30. okt 2006 Adrian F

20% reglen træder ikke i kraft når det er standard motor.
    har snakket med Told & Skat om det for mindre end en uge siden.
    om hvad det ville koste at montere Turbo på min Ascona B

Det ville ikke koste noget som helst i afgift, og jeg var ikke underlagt 20% reglen

Læs om det her:
    Under: E.1.3.2 Tæring, slitage og almindelig vedligeholdelse
    og stykket om motortuning:
    http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=110565&vID=201261&i=259&action=close#i110565

Motortuning:

Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for effektforøgelsen. Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct.-grænsen gælder.

• #4   30. okt 2006 Det er oppe og vende i forummet .. Jah, hver dag stortset?

Turbolader og kompressor, underordnet størrelse bliver anset for at overstige 20% reglen.

• #5   30. okt 2006 Carsten T
    Ok.
    Troede bare reglen, galte når det var en aml motor og med etfer monteret turbo, men så lærte jeg da oz lidt, tak.

• #6   30. okt 2006 Martin S

Det er forkert smiley
    Jeg har papirene fra Told & skat liggende på mit bord som jeg modtog i sidste uge smiley

• #7   30. okt 2006 Carsten T, din ascona er jo fra før 1984? man må tune biler for sindsygt når de er fra før 1984

• #8   30. okt 2006 Hvis du f.eks. sætter en 2.0 motor i din 1.8'er så træder 20% reglen i kraft

• #9   30. okt 2006 kasper L

Den eneste forskel på en bil fra før 84 er at den ikke er underlagt de nye emissionsregler, som betyder at min bil må "svine" over 4% i CO hvor den efter 84 kun må "svine" 0.5%

Og det gør det væsentligt nemmere at syne bilen da det er ikke er nemt at få en turboladet motor til at gå så rent

• #10   30. okt 2006 det vil sige hvis jeg overholder bilens CO2 så skulle den kunne godkendes til syn

• #11   30. okt 2006 M K

korrekt
    Men hvis du stadig er i tvivl, så ring til Told & Skat, og forklar hvilke ændringer du har tænkt dig at lave, og så kan de give dig grønt lys for det, og tilmed give dig parpire på at du må gøre det

• #12   30. okt 2006 Ahh, okay Carsten, så blev jeg da lidt klogere smiley

• #13   30. okt 2006 Told&Skat og f-styrelsen har hver sit synspunkt.

Fra færselsstyrelsens hjemmeside:

Når der foretages konstruktive ændringer, er hovedkravene som følger:

Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.

.... bla bla bla ......

Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse, skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.

Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
    Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.

Bilen skal synes og godkendes med ændringerne.
    Når der er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid fremstilles til syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om godkendelse og syn §22.

Spørg din leverandør af tuningsdele, om tuningsdelen opfylder ovenstående krav - og bed om dokumentation til brug for synet. Som bilens ejer er det er dit ansvar at sørge for, at bilen er i lovlig stand. (Færdselsloven §67).

Det kan også af hensyn til fabriksgaranti mv. være en god idé at spørge bilimportøren, om fabriksgarantien kan opretholdes ved tuning af bilen.

Her er det spændende: Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.

• #14   30. okt 2006 CarstenT

Jeg har snakke med dem men de vil havde jeg skal sende alt muligt pis til dem først

• #15   30. okt 2006 Martin S

hehe jamen hvis jeg kommer til syn med godkendelses parpire fra Told & Skat i hånden på at jeg må lave de ændringer på min bil, så er der jo ikke så meget andet for dem at gøre end at syne den smiley

• #16   30. okt 2006 M K

ja det kan være nødvendigt, du skal udfylde en formular som du skal sende ind.

Men den er guld værd, for det beviser at de ændringer du laver er fuld ud lovlige

• #17   30. okt 2006 Du må IKKE sætte turbo på din bil hvis den ikke er forsvarligt bygget (mht til bremser osv osv) og jo 20% reglen slår ind nær det er nyere biler... Du må jo ikke engang sætte et luftfilter på mere på ne biler hvis det får den til at larme 2dB mere en fra fabrikken af - Det er jo sygt

• #18   30. okt 2006 nye biler - skulle der stå

• #19   30. okt 2006 Morten

så skal det være en MEGET ny bil
    så snakker vi år 2000+

• #20   30. okt 2006 Jeg ville ingen problemer have med hverken min Ascona og min Kadett (1991)

Men nu er jeg da godt klar over at det ikke er de nyeste biler længere.

• #21   30. okt 2006 Martin S

du kan jo godt se dilemmaet her jo smiley
    Hvis jeg skal have synet en bil med mere end 20% forøgelse (evt. turbo) får man besked på at kontakte told & skat for at købe bilen fri i afgift.

Men de siger jo at det ikke er afgifts berettiget, så jeg kan ikke se hvad mere man kan gøre?

• #22   30. okt 2006 Carsten T

Nej sq - Hvorfor tror du VR6 biler med turbo ikke kan synes med Turbo monteret på en original blok, det er nemlig pga den overskrider de 20% - Du skal helt ned i midt 80'erne for at kunne finde en vogn du må tune tarmene ud af =)

• #23   30. okt 2006 Morten

Så er det fordi at de ikke kan overholde CO til syn, det er som jeg nævnte den eneste forskel

• #24   30. okt 2006 Carsten T

Told & Skat er kun hvis du skifter motor, Synspladserne har den 20% regl som hedder effekt forøgelse =)

• #25   30. okt 2006 Carsten T

Ved ikke om du har det men Max Power det med Audi A3'eren på forsiden der står alt det med 20% reglerne osv og hvordan de fungere =))

• #26   30. okt 2006 morten det må du vel nok, hvis bare den ikke larmer eller forurener mere..

• #27   30. okt 2006 Bjarne K

Og er forsvarlig bygget med bremser osv så ja så må du godt

• #28   30. okt 2006

Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor tunes på følgende måde:

* Der drejes 1,7 mm af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5 : 1.
    * Indsugningsmanifold ombygges /ændres for at gøre plads til indsprøjtningsdyser.
    * Komplet indsprøjtningsanlæg monteres.
    * Garrat Volvo Turbo monteres.
    * Intercooler monteres.
    * Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.

Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne.

• #29   30. okt 2006 Min mini er synet og godkendt med konstruktive ændringer, som indfatter turbo, intercooler og størrebremser, men den er også fra før 84 hvor kravene er lidt mildere.

Men det er ikke nemt når skat og bilinspektionen ikke er helt enige, men når først bilen er godkendt engang kan de ikke nægte at syne bilen med de ændringer igen.

• #30   30. okt 2006 Fra fstyr.dk

Den nyeste udgave af Vejledning om syn af køretøjer, (pdf 4,6 Mb) trådte i kraft den 1. oktober 2006. Rettelser i forhold til den tidligere udgave fra april 2006 kan ses på denne side.

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/Vejledning_oktober06.pdf

• #31   30. okt 2006 Jeg har tænkt mig at lave min bil efter det jeg har fået avide af Told & Skat, bliver den så senere kasseret til syn pga. de ændriger jeg har lavet som T&S har sagt go for, må de sq selv tage slagsmålet, jeg har jo bare gjort som reglerne forskrev.

Så kan det vel ikke længere være mit problem at de ikke kan blive enige?

• #33   30. okt 2006 --VR6 Turbo tilsalg NEDSAT- -

hvordan fik du den godkendt

• #34   30. okt 2006 Har lige snakket med de 2 parter, og det lader til at Martin S faktisk har fat i noget der.

Bilen skal overholde de regler som Færdselsstyrelsen forskriver, men det betyder så bare at bilen skal have tilsvarende bremser og sådan.. men der er så det der udløser afgiften.

Men jeg fik et lille fif af han T&S manden jeg snakkede med.
    Da bilen bliver revuderet ved sådan en ombygning skal man betale afgift på bilen igem.
    dvs. at den tidligere betalte afgift bare går i glemme, man skal altså betale 2 gange.
    Til gengæld hvis man importere en Tysk bil og man tuner den med det samme inden man køber afgiften, skal man kun betale afgift 1. gang for det hele

• #35   30. okt 2006 jeg har lige snakkede med told og skat de siger at jeg ikke skal betale afgift af at eftermonter en turbo men det eneste problemer der kan være er at Fstyr.dk ikke vil godkende min bil med det på

• #36   30. okt 2006 Få en bil der er født med turbo... smiley

• #37   30. okt 2006 det er syn der er problem i dette tilfælde ik told og skal. du skal have et tuv godkendt kit til netop din bil med din motor og dine bremser osv. og opgraderer du til specs. svarende til en dyre model skal der svares ny afgift. dvs det er stortset u muligt at tune en bil med ladetryk da de næsten aldrig overholder kravne

Kommentér på:
Turbo

Annonce