701 visninger
|
Oprettet:
Turbo {{forumTopicSubject}}
Jeg har et turbo kit lægge jeg tænker på at smid i min golf 3 1,8i
Men hvad med afgifter når jeg eftermonter en turbo
har det nogen følger????
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Hvis det er din standard motor, skulle der ikke være nogen afgift, du må bare ikke ændre, blok, krumtap eller topstykke.
og så skal bilen bare overholde sin CO for at kunne synes
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 14
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
20% reglen træder ikke i kraft når det er standard motor.
har snakket med Told & Skat om det for mindre end en uge siden.
om hvad det ville koste at montere Turbo på min Ascona B
Det ville ikke koste noget som helst i afgift, og jeg var ikke underlagt 20% reglen
Læs om det her:
Under: E.1.3.2 Tæring, slitage og almindelig vedligeholdelse
og stykket om motortuning:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=110565&vID=201261&i=259&action=close#i110565
Motortuning:
Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for effektforøgelsen. Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct.-grænsen gælder.
sep 2005
Følger: 57 Følgere: 54 Biler: 12 Emner: 405 Svar: 2.810
Turbolader og kompressor, underordnet størrelse bliver anset for at overstige 20% reglen.
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 14
Ok.
Troede bare reglen, galte når det var en aml motor og med etfer monteret turbo, men så lærte jeg da oz lidt, tak.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Det er forkert
Jeg har papirene fra Told & skat liggende på mit bord som jeg modtog i sidste uge
sep 2005
Følger: 30 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 75 Svar: 700
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Den eneste forskel på en bil fra før 84 er at den ikke er underlagt de nye emissionsregler, som betyder at min bil må "svine" over 4% i CO hvor den efter 84 kun må "svine" 0.5%
Og det gør det væsentligt nemmere at syne bilen da det er ikke er nemt at få en turboladet motor til at gå så rent
aug 2005
Følger: 71 Følgere: 66 Biler: 3 Emner: 27 Svar: 68
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
korrekt
Men hvis du stadig er i tvivl, så ring til Told & Skat, og forklar hvilke ændringer du har tænkt dig at lave, og så kan de give dig grønt lys for det, og tilmed give dig parpire på at du må gøre det
sep 2005
Følger: 30 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 75 Svar: 700
sep 2005
Følger: 57 Følgere: 54 Biler: 12 Emner: 405 Svar: 2.810
Fra færselsstyrelsens hjemmeside:
Når der foretages konstruktive ændringer, er hovedkravene som følger:
Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
.... bla bla bla ......
Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse, skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.
Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.
Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.
Bilen skal synes og godkendes med ændringerne.
Når der er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid fremstilles til syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om godkendelse og syn §22.
Spørg din leverandør af tuningsdele, om tuningsdelen opfylder ovenstående krav - og bed om dokumentation til brug for synet. Som bilens ejer er det er dit ansvar at sørge for, at bilen er i lovlig stand. (Færdselsloven §67).
Det kan også af hensyn til fabriksgaranti mv. være en god idé at spørge bilimportøren, om fabriksgarantien kan opretholdes ved tuning af bilen.
Her er det spændende: Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.
aug 2005
Følger: 71 Følgere: 66 Biler: 3 Emner: 27 Svar: 68
Jeg har snakke med dem men de vil havde jeg skal sende alt muligt pis til dem først
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
hehe jamen hvis jeg kommer til syn med godkendelses parpire fra Told & Skat i hånden på at jeg må lave de ændringer på min bil, så er der jo ikke så meget andet for dem at gøre end at syne den
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
ja det kan være nødvendigt, du skal udfylde en formular som du skal sende ind.
Men den er guld værd, for det beviser at de ændringer du laver er fuld ud lovlige
maj 2005
Følger: 51 Følgere: 44 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 3.987
maj 2005
Følger: 51 Følgere: 44 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 3.987
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
så skal det være en MEGET ny bil
så snakker vi år 2000+
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Men nu er jeg da godt klar over at det ikke er de nyeste biler længere.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
du kan jo godt se dilemmaet her jo
Hvis jeg skal have synet en bil med mere end 20% forøgelse (evt. turbo) får man besked på at kontakte told & skat for at købe bilen fri i afgift.
Men de siger jo at det ikke er afgifts berettiget, så jeg kan ikke se hvad mere man kan gøre?
maj 2005
Følger: 51 Følgere: 44 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 3.987
Nej sq - Hvorfor tror du VR6 biler med turbo ikke kan synes med Turbo monteret på en original blok, det er nemlig pga den overskrider de 20% - Du skal helt ned i midt 80'erne for at kunne finde en vogn du må tune tarmene ud af =)
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Så er det fordi at de ikke kan overholde CO til syn, det er som jeg nævnte den eneste forskel
maj 2005
Følger: 51 Følgere: 44 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 3.987
Told & Skat er kun hvis du skifter motor, Synspladserne har den 20% regl som hedder effekt forøgelse =)
maj 2005
Følger: 51 Følgere: 44 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 3.987
Ved ikke om du har det men Max Power det med Audi A3'eren på forsiden der står alt det med 20% reglerne osv og hvordan de fungere =))
apr 2006
Følger: 12 Følgere: 12 Biler: 6 Emner: 18 Svar: 268
maj 2005
Følger: 51 Følgere: 44 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 3.987
Og er forsvarlig bygget med bremser osv så ja så må du godt
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor tunes på følgende måde:
* Der drejes 1,7 mm af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5 : 1.
* Indsugningsmanifold ombygges /ændres for at gøre plads til indsprøjtningsdyser.
* Komplet indsprøjtningsanlæg monteres.
* Garrat Volvo Turbo monteres.
* Intercooler monteres.
* Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.
Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne.
okt 2003
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Svar: 45
Men det er ikke nemt når skat og bilinspektionen ikke er helt enige, men når først bilen er godkendt engang kan de ikke nægte at syne bilen med de ændringer igen.
apr 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 3 Emner: 32 Svar: 267
Den nyeste udgave af Vejledning om syn af køretøjer, (pdf 4,6 Mb) trådte i kraft den 1. oktober 2006. Rettelser i forhold til den tidligere udgave fra april 2006 kan ses på denne side.
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/Vejledning_oktober06.pdf
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Så kan det vel ikke længere være mit problem at de ikke kan blive enige?
aug 2005
Følger: 71 Følgere: 66 Biler: 3 Emner: 27 Svar: 68
hvordan fik du den godkendt
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Bilen skal overholde de regler som Færdselsstyrelsen forskriver, men det betyder så bare at bilen skal have tilsvarende bremser og sådan.. men der er så det der udløser afgiften.
Men jeg fik et lille fif af han T&S manden jeg snakkede med.
Da bilen bliver revuderet ved sådan en ombygning skal man betale afgift på bilen igem.
dvs. at den tidligere betalte afgift bare går i glemme, man skal altså betale 2 gange.
Til gengæld hvis man importere en Tysk bil og man tuner den med det samme inden man køber afgiften, skal man kun betale afgift 1. gang for det hele
aug 2005
Følger: 71 Følgere: 66 Biler: 3 Emner: 27 Svar: 68
apr 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 3 Emner: 32 Svar: 267
jun 2005
Følger: 12 Følgere: 9 Biler: 4 Emner: 30 Svar: 315
Turbo