3.236 visninger
|
Oprettet:
kompressor eller turbo {{forumTopicSubject}}
Er der nogle der kan sige mig hvad for skælven er på en kompressor og en turbo. 1) hvordan virker de/den 2) hvad gir den bedste aksleration 3) hvad for en gir den bedste topfart 4) hvad skal man putte i en morter for at den kan folde til en turbo eller en kompressor 5) hvilken vil du råde mig til at købe kompressor eller turbo 6) hvad gir flest hk ????????????????? på forhån tak.
mar 2003
Følger: 1 Biler: 1 Svar: 91
mar 2003
Følger: 1 Biler: 1 Svar: 91
Forskellen er den måde den drives på. Se Jespers indlæg
aug 2003
Følger: 7 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 101 Svar: 416
mar 2003
Følger: 1 Biler: 1 Svar: 91
aug 2003
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 58 Svar: 560
mar 2003
Følger: 1 Biler: 1 Svar: 91
aug 2003
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 58 Svar: 560
ulempen er at man ved det samme ladetryk får man ikke helt så stor en effekt som i en turbo.
Turbo: en turbo er en kombination af en turbine og en kompressor. turbinens og kompressorens skovlhjul sidder på samme aksel og turbinen drives af motorens udstødnings gas. kompressor delen trykker indsugningsluften sammen, og man kan derved få mere luft ind i motoren, hvilket forbedre ydelsen, groft sagt kan man sige at hvis man opnår et overtryk på en bar i indsugningen, svarende til et absolut tryk på 2 bar, vil motorydelsen fordobles.
Info: Årets biler......
aug 2003
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 58 Svar: 560
aug 2003
Følger: 5 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 126
Efter hård kørsel, skal en turbo have mulighed for at køle ned, ellers kan den tage skade.
Kompressoren stopper sammen med motoren (pga den er remdrevet).
Ladeluften fra kompressoren er (ved samme ladetryk, IC osv.) koldere end turboens, da turboen overfører varme fra udstødningsgasserne til indsugningsluften.
Kompressoren koster dog effekt at drive, det gør turboen faktisk ikke..
En kompressor reagere sammen med motoren, turbo skal lige op i fart først (turbo tøven), det er dog blevet meget bedre med tiden (BB turboer osv).
Turbo har et vist arbejds område (omdr), og hvor den arbejder, det bestemmer man jo så med størrelse/trim.
Skal en turbo give helt fra bunden, vil den ikke give i toppen, og omvendt.
Derfor biturbo princippet, en til det lave og en til det høje.
Kompressoren klare hele arbejds området og har ikke samme krav til smøring, en betydlig fordel.
Kompressore er så en del dyre end turboer og har større krav til montering pga. remtrækket (fås dog også el drevet).
aug 2003
Følger: 5 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 126
Efter hård kørsel, skal en turbo have mulighed for at køle ned, ellers kan den tage skade.
Kompressoren stopper sammen med motoren (pga den er remdrevet).
Ladeluften fra kompressoren er (ved samme ladetryk, IC osv.) koldere end turboens, da turboen overfører varme fra udstødningsgasserne til indsugningsluften.
Kompressoren koster dog effekt at drive, det gør turboen faktisk ikke..
En kompressor reagere sammen med motoren, turbo skal lige op i fart først (turbo tøven), det er dog blevet meget bedre med tiden (BB turboer osv).
Turbo har et vist arbejds område (omdr), og hvor den arbejder, det bestemmer man jo så med størrelse/trim.
Skal en turbo give helt fra bunden, vil den ikke give i toppen, og omvendt.
Derfor biturbo princippet, en til det lave og en til det høje.
Kompressoren klare hele arbejds området og har ikke samme krav til smøring, en betydlig fordel.
Kompressore er så en del dyre end turboer og har større krav til montering pga. remtrækket (fås dog også el drevet).
aug 2003
Følger: 5 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 126
mar 2003
Følger: 1 Biler: 1 Svar: 91
aug 2003
Følger: 7 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 101 Svar: 416
aug 2003
Følger: 7 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 101 Svar: 416
mar 2003
Følger: 1 Biler: 1 Svar: 91
aug 2003
Følger: 7 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 101 Svar: 416
aug 2003
Følger: 7 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 101 Svar: 416
kompressor eller turbo