{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.571 visninger | Oprettet:

Renovering af motor på BMW E30 325 {{forumTopicSubject}}

Som overskriften siger, så søger jeg råd vedr. En fuld renovering af en motor som sidder i en BMW 325 e30 fra 1987. Jeg har fundet en bil som jeg godt kunne tænke mig at købe. Bilen skal bruges som søndagsbil om sommeren. Bilen har kørt rigtig meget, når jeg kigger på nummerplade.net, kan jeg se at den kun har kørt få km over en lang periode. Den står til ca. 338.000km men tror den måske har kørt over 400-430.000km. Derfor påregner jeg at hvis jeg skal have den så skal motoren renoveres så den holder i mange år. Jeg kender til biler men kan ikke rode med det selv. Jeg har ikke det store kendskab til det mekaniske ved bilen. Hvis motoren renoveres, altså alt indmad er nyt hvad vil det koste ca.? Er der andre ting der også skal skiftes ud?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Renovering af motor på BMW E30 325
  • #2   19. okt 2018 Det koster seriøst mange penge, ville bare køre til den ikke kan mere og så skifte motoren når den tid kommer.
    Du kan i ro og mag finde en god motor og så skifte den den dag du har lyst og tid.


  • #3   19. okt 2018 Hvad er kassen det er det jeg prøver at finde ud af. Jeg ved godt det ikke kommer til at koste 1.500kr men er det 15.000 eller 30.000kr?
    Vi er alle sammen forskellige afhængig af baggrund og alder. For mig betyder e30 mere for mig end for dig. Jeg forbinder den med barndommesminder af at kører sammen med min storebror tilbage i starten af 90'erne. Jeg husker dørsiderne i læder og knappen til soltaget. Jeg huske lyden og hvordan det føles at kører med åben vindue. For dig er det en 3 tyrker i, for mig er det en bil jeg altid har beundret og nu har råd til at få (bygge) en af de fineste eksempler.


  • #4   19. okt 2018 @Allan: jeg er mere interesseret i at få den lavet nu så jeg har en køreklar bil til sommer.

  • #5   19. okt 2018 hvad betyder alt indmad? skal den bores, nye stempler, top og blok slibes, nye ventiler, oliepumpe mm. så kan du roligt regne med mere end 30.000, især hvis det skal "ud i byen, og laves"

  • #6   19. okt 2018 15.000 burde være nok til at få lavet motoren så den er frisk, 30.000 så kan den nok komme til at køre rigtig godt smiley
    Jeg havde fundet en Hartge 2.7 motor og puttet i.


  • #7   19. okt 2018 På Sjælland ja, men ikke i Jylland:)

  • #8   19. okt 2018 Christian E: jeg ved ikke hvad "man" gør og hvor meget der kan gøres. Jeg tænker at din forslag vil gøre motoren ulovlig og jeg så ikke kan syne den?

    Vil den være lovlig med en hartge motor? Tænker at det nok bliver besværeligt at finde en der ikke skal ordnes før den er i tip top stand


  • #9   19. okt 2018 du kan have en pointe i at, arbejdslønnen er noget højere herovre, 1000 kr i timen ? men bare indkøb af dele, er dyrt, altså selvom bilen har kørt langt, udleder jeg af teksten, at den skal køre et par tusinde km. om året, hvorfor ikke bare lade den køre, og det der så går i stykker, må så blive lavet?

  • #10   19. okt 2018 Christian E: det har jeg også overvejet, men tænker ikke at det er særlig fedt at køre med en motor der har kørt måske 400.000km

  • #11   19. okt 2018 Jeg kan huske et gammel "regel" sagde, at 1 koldstart, har samme slid, som 10.000 km, så en bil der har gået 100.000 men har mange flere "koldstarter" tjaaa, vi er selvfølgelig enige om at, rat, sæde mm. er mere slidt, men motor, er den vedligeholdt, snurrer fint osv, så kan en motor der har gået 300.000 mindre, lige så vel, gå i stykker

  • #12   19. okt 2018 http://www.rtsauto.com/different-bmw-e30s-alpina-hartge-schnitzer/

    https://www.bilgalleri.dk/galleri/84883-bmw_e30_325i_2_7_m_tech_2

    Min Octavia TDI har kørt 478.000 km og holder da sikkert de næste 2 år.


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #13   19. okt 2018 Bmw e30 motoren (M20) Kan sagtens holde i langt flere km end man lige skulle tro, men det kræver at servicen har været overholdt, og at den ikke har fået tæsk på kold motor.
    Men en total renovering af den, vil ikke ligge under 30.000kr!
    Stempler alene ligger omkring 8-10.000kr, så skal blokken også lige "tilpasses"/hornes så den kan køre ordenligt med de nye stempler. Så kommer der nye ventiler og hvad der ellers lige sidder i topstykket + trykprøvning osv af dette.
    Det hele løber op, og det går MEGET hurtigt når man ikke selv kan..

    Mit råd er, hvis den kører som den skal, de må gerne tikke lidt, det gør m20 motoren pga dens opbygning, men meget af det kan justeres, medmindre alt er slidt op. Så skift tandrem, olie, filter og normale service dele på den, og kør til den dør, eller den skal have skiftet tandrem igen smiley

    Og nej, en 2,7liters hartge motor er ikke lovlig i den, da den kom med 210-220hk, og det er kun lovligt med omkring 205hk i en 325iér som er født med 170/171hk..
    Og at finde sådan en motor er nær umuligt, der blev ikke lavet mange, og dem som har de ægte biler, de smider ikke bare den motor væk


  • #14   19. okt 2018 Så i vil mene at kører en bil der har fået motoren fuldrenoveret for måske 15.000kr ikke vil være væsentlig bedre end en motor der har kørt over 400.000km? Selve bilen har dumpet syn flere gange i den historik jeg kan se, så jeg går ud fra at motoren ikke er i den bedste stand. Jeg tænker at hvis jeg hopper ud i det kan jeg lige så godt gøre det 100%. Der skal en anden undervogn på, andre hjul, nyt rat, nye lygter, lister, emblemer, alle væsker, nye bremser og motoren renoveres. Til næste år vil jeg få den fuld lakeret.

  • #16   19. okt 2018 Ham med det ene øje: tak for et godt svar. Ift. dit forslag så skal jeg have en anden brugt motor i, tænker at det så ikke kan betale sig. En brugt motor der også skal laves lidt på + løn for at smide den i og kører den ind alligevel løber derop af? Derudover skal man også finde en der kan finde ud af det og ikke bare prøver det hele til at fungere

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #17   19. okt 2018 Du får ikke skiftet meget mere end tandrem og olie for 15.000kr smiley
    Kan sige at prisen for 1! Stempel er 1745kr ved koed, som muligvis er det billigste sted at købe dem!
    Og for at de passer i, så skal motoren ud, og hornes op, da de er 0,5mm større end org (Ganske normalt ved renovering)
    Org knast aksel er 5500, ventiler er 580kr stk (12stk ialt)
    Det løber op, og som skrevet før, det går ubeskriveligt hurtigt smiley


  • #18   19. okt 2018 Wow, ok vidste ikke at det vil være så dyrt. Havde regnet med ca. 20.000kr for at få en tip top motor der kunne tåle og få tæsk men stadig holde i lang tid.

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #19   19. okt 2018 Ny motor er kun hvis den gamle dør, ingen grund til at smide den ud som ligger i, ikke hvis den ellers kører som den skal smiley
    De er ret stabile, har set et par igennem biksen som har haft rundet 500.000km, uden at man rigtig har kunne mærke det..


    https://koed.dk/da-dk/catalog/group/47283/11?steering=L&transmission=M
    Du kan prøve at se lidt på priserne derinde, de har endda været så venlig, at skrive hvor meget man skal have af hver del smiley
    Så du kan hurtigt se at fx 15.000kr forsvinder som dug fra solen..

    Har en bekendt som lige har renoveret hans e90 motor, han endte med at betale det samme for det, som en ny ville koste fra fabrikken!


  • #20   19. okt 2018 er motoren vedligeholdt, og snurrer den fint, så ville jeg ikke være bekymret, ville nok mere være bekymret, om sådan en gammel bimmer, er rådnet væk

    jeg har hørt, at tager man toppen af en bimmer, så trækker strækboltene gevindet med op af blokken, kan vi be/afkræfte det ?


  • #21   19. okt 2018 på de ældre modeller, E30, E34, E36 osv

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #22   19. okt 2018 Christian
    Jeg har endnu ikke oplevet eller hørt dette. Men derved kan jeg ikke afkræfte noget, da det sikkert sagtens kan være sket for nogen uheldige sjæle.. Der kan ske mange latterlige ting, hvis man er lidt for hurtig på aftrækkeren
    Men kan komme på andre ting ved dem, som de godt kan lide at gøre, som ejeren ikke er glad for, især topstykker som flækker/slår sig, pga de får for mange tæsk og for hurtigt.
    Eller ventilerne får en sjov form hvis tandremmen ryger, men det er 2 meget normale ting på alle biler vil jeg sige.


  • #23   19. okt 2018 Stempelsæt fås til 6.500, ingen grund til at betale mere end nødvendigt, men som før sagt, kør videre med det du har.

  • #24   19. okt 2018 smiley min far lavede bmw'er tilbage i 80 og 90'erne, dengang E30 var ny, og stoppede da E39 kom, mener jeg han sagde nemlig, at skulle toppen af, tog den gerne gevindet i blokken også, så bliver man squ ked af det, kunden gør i hvertfald smiley

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #25   19. okt 2018 Christian
    Haha det lyder heller ik optimalt, men er også en generation nyere end dem du nævnte smiley
    Men er lige meget, må være rigtig kedeligt at stå med det problem, selv om det sikkert kan fixes

    Allan
    Jeg går kun efter de priser jeg ser på koed smiley
    Stoler ikke nok på autodoc osv til at de ville kunne levere noget jeg skulle proppe i min motor, eller andres smiley Kun anerkendte dele, og ikke noget de har skaffet hjem som anden sortering fra Taiwan
    Men selv om det kunne skaffes for 6500kr, så skal blokken stadig hornes, nye lejer i hovede og bund, så du får det ikke skiftet til under 15.000kr, medmindre ham som laver det, gør det gratis, og det tror jeg ikke at nogen jyder gør? smiley


  • #26   19. okt 2018 Jeg fik for mange år siden et tilbud på en renovering af en m20b25 for 9000,- inkl. materialer og arbejdsløn.

    Det var så skift af pejllejer, stempelringe, nye ventilstyr, ventiler, toppakning, planslibning mv.

    Når du er igang, så skal du også huske at købe en ny knastaksel med tilbehør smiley Husk endelig at skift olierøret der sidder over knasten.

    Hvis de skal tage motoren ud også, så kommer det oveni. smiley

    Der ligger tonsvis af guides på nettet, så hvis du har pladsen og muligheden, så er det noget man godt selv kunne give sig i kast med. Det er ikke en så kompliceret motor igen smiley


  • #27   19. okt 2018 Et simpelt spørgsmål: Hvorfor renovere en motor du ikke ved om er defekt overhovedet? Jeg har altså kørt i M20´ere der har gået både 5 og 600000 KM. Eneste der er lavet på dem er olie, filtre, vandpumpe og lidt slidt elektronik.

    Ingen grund til at splitte en evt. velfungerende motor ad bare for at gøre det. Det kan jo også være at motoren der sidder i den bil er renoveret for bare 50000 Km siden uden at du ved det.


  • #28   19. okt 2018 Thomas M: udfra hvad jeg kan se på synsrapporterne er det ikke en bil der er blivet behandlet særlig godt, flere tegn på at den ikke har været ejet af folk som laver tingene når de går i stykker.

  • #29   20. okt 2018 Folk herinde kan kun komme med kvalificeret bud skriv til en firma som gør i det så kan du helt sikkert få et tilbud på det hele. ??

  • #30   20. okt 2018 Men derfor kan motoren godt være i god stand alligevel..:) De M20´ere kan holde til mere end man lige regner med.

    If it aint broken - dont fix it. Prøv allerførst blot at give den en god olie, nye tændrør, luftfilter og tjek at udstødningen er i god stand. Indmaden kan sagtens være 100% intakt selvom synsrapporterne er dårlige.

    Havde det været en defekt motor ville den jo have haft bøvl efter bøvl med syn i forhold til flere ting.. smiley

    Men et godt bud på renovering af en motor som den hvis du vil gøre det fra top til tå uden selv at kunne klare det skal du forvente 25-35000 Kr. hvis vi snakker pakninger, topstykke, vandpumpe, manifold osv.
    Dyser alene koster hurtigt 5-6000 Kr inden de er monteret.

    Der er sikkert nogle der vil gøre det for 10-15000 kr., men hvis du vil have de rigtige til at lave det så koster det lidt mere. smiley


  • #31   20. okt 2018 ups. Kan se Det bliver dyrt hvis jeg skal renovere min Alpina og min hartge motor .

  • #32   20. okt 2018 vis det var mig der hade købt sådan en bil. så inden jeg tog motoren ud. så ville jeg måle kompression på alle 6 er det i orden. så ville jeg tage en lek test/ tryk test. og er de også i orden.så ville jeg måle olie trykket. plus så tage top dækslet af og tjekke knasten vippe arme og divs ting der. og er alt ok så ville jeg tage motoren ud. tage bundkaret af den. og tage et bund lejer ud. plus pejllejer og ser de ok ud så montere jeg dem igen. så ville jeg skiftet divs pakninger rundt på motoren plus divs remme olie og evt kobling tændrør og divs tændledninger rotor og dæksel. og så i igen da det da ville være skørt at renovere en motor vis alt er i orden.

  • #34   20. okt 2018 Nu ved jeg ikke hvad du skal give for den, men for 50.000+ kan du godt finde en fin og pæn e30 som sikkert allerede i forvejen bliver brugt som sommerbil.
    Hvis du går og drømmer om, at sætte noget i stand, så løber pengene hurtigt!
    Men køb da en, det er en fed sommerbil. Jeg har 2 smiley


Kommentér på:
Renovering af motor på BMW E30 325

Annonce