{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motor byt?
  • #1   18. dec 2018 Uanset om den nye yder det samme eller ej, så skal den synes og forbi skat.
    Det er så stor en konstruktiv ændring at der ikke er nogen vej udenom


  • #2   18. dec 2018 Den skal synes hvis den holder sig inden for de 20%, ellers skal den typegodkendes.

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #3   18. dec 2018 Hvis 240 er lavet med den motor fra start af, så er det muligt at få godkendt, der kan man se på golf mk4 fra 1,8 til 1,5t.
    Men hvis 240 i findes med den motor fra fabrikken, så bliver det sværere


  • #4   18. dec 2018 Turbomonteringer/ombygninger anses altid for effektforøgelse over 20% - medmindre bilen originalt er udstyret med turbomotor fra fabrik som variant/option (og i det tilfælde skal Volvo sige god for ombygningen)
    Læs mere her: http://www.fstyr.dk/DA/FAQ/Koretojsteknik/Tekniske-krav-til-koeretoejer/Tuning-og-chiptuning.aspx
    ...Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse på mere end 20 %....


  • Kim P
    Kim P Tilmeldt:
    sep 2016

    Følgere: 2 Svar: 668
    #6   18. dec 2018 #4 Mathias
    Det gælder kun for eftermontering.
    Men hvis det er en del af motoren (motorgodkendelsen for den motorkode), anses det ikke som eftermontering.


  • #7   18. dec 2018 Lige her er det skats regler man skal bruge

    Motorskift
    Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor. Hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct., skal der betales ny afgift af køretøjets aktuelle værdi. Det er fabrikkens angivelser om motoreffekt, der skal bruges.

    Hvis man udskifter en benzinmotor med en dieselmotor, gælder 20 pct.-reglen også.

    En motor består af mange enkeltkomponenter, men vigtige er især topstykket, motorblokken og krumtappen. Udskiftning af en eller flere af disse komponenter (fx til indsprøjtningstopstykke), eventuelt kombineret med udskiftning af andre dele, betyder at der skal betales afgift af køretøjet, hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct. Motorombygningen bliver i disse tilfælde sidestillet med en egentlig motorudskiftning.


  • #8   18. dec 2018 Okay Claus jamen i følge det så skulle det jo ikke være et problem min har 115 og plus de 20 % det er 138 og den motor jeg vil bytte til har 135 HK den har godt nok indspøjtning og turbo men det er jo under de 20 procent

  • #9   18. dec 2018 #6 - Det er korrekt, men i dette tilfælde findes en Volvo 240 ikke med turbo fra fabrikken af hvorfor man står med en bil hvor motor skiftet sidestilles med normal effektforøgelse...

    Udsnit fra "Vejledning om syn af køretøjer"
    Hvis bilen ved motorskiftet ikke kommer til at svare til en anden variant, sidestilles motorskiftet med almindelig effektforøgelse, hvor en prøvningsinstans skal lave rapport. Hvis den nye motor (og evt. gearkasse) medfører en forøgelse af køreklar vægt på mere end 5%, skal bilen dog uanset effektforøgelse bestå køreegenskabstesten som anført under punkt A3. Effektforøgelse 41-100%.


    Og en 240 vil aldrig kunne blive teknisk identisk med en 940 af åbenlyse grunde


  • #10   18. dec 2018 Volvo har lavet 240 med turbo den hedder Volvo 240 2,1 turbo med 155 HK
    Min er ikke med turbo og det eneste jeg skal bruge er motoren fra 940eren for den motor passer på min gearkasse


  • #11   18. dec 2018 Min bad, så lærte man noget nyt - men det ændrer ikke på godkendelsesprocessen fordi du vil ombygge til en motor der kommer fra en anden serie

  • #12   18. dec 2018 Også selvom den holder sig inde for de 20%?

  • #13   18. dec 2018 Hvis det holder sig inden for de 20% kan bilen nøjes med et syn (også hvis der er TUC godkendelses dokumentation), hvis det er over 20% eller hvis der er skiftet til dele som bilen ikke er typegodkendt med (eks. ny motor uanset hvilken, så længe det ikke er en original motor jf. registreringsattesten), så skal den typegodkendes.

    Hvis det er en motor som findes i modelprogrammet, så kan producenten fremskaffe en typegodkendelse, ellers skal man selv bekoste den.

    Uanset om det er syn eller typegodkendelse, så skal det også fremgå af registreringsattesten og på forsikringen. Så er der også regler angående SKAT man skal tage hensyn til, men det har ikke noget med bilens lovlighed at gøre. Men afgiftsunddragelse er som bekendt også forbudt og strafbart.


  • #14   18. dec 2018 #13 - Narh du skal og kan ikke søge om typegodkendelse på køretøjer under 3500 kg mere - Man skal følge vejledningen for syn af køretøjer.
    I den står det at man enten skal have en form for dokumentation fra producenten der siger at bilen kan ombygges med den motor og bilen kan holde til effekten (Hvis volvo vil det, er det nemmeste - men langt fra sikkert de vil) eller en prøvningsrapport fra godkendt institut (TUV eller lign.)

    Bilen skal til et syn under alle omstændigheder lige gyldigt hvad - Motorombygning i dette tilfælde er en konstruktiv ændring som kræver dokumentation enten i den ene eller anden form.
    Hvor vidt Skat ser motorombygningen som afgiftspligtig er et helt andet spørgsmål og mere som vinden blæser på den pågældende dag


  • #15   19. dec 2018 #14
    Jeg beskriver hvad der kræves for at det er lovligt, ikke hvad man skal igennem for at få en typegodkendelse, når det er sagt, så har jeg ikke lagt mærke til at man siden 01-01-2014 ikke udsteder typegodkendelser til lette køretøjer fra færdselsstyrelsen side af - det gjorde de engang, og selvom jeg er politiuddannede så følger jeg ikke nødvendigvis med i alle ændringer eks. på færdselsområdet.

    Men tak for opdateringen, det er godt at vide smiley


  • #16   19. dec 2018 Homer, beklager hvis det lød belærende - ikke sådan ment...
    Ved det også kun fordi jeg er igang med samme tur rundt i møllen og de mest relevante dokumenter fra ende til anden - det er dæleme frustrerende til tider


  • #17   19. dec 2018 #16
    Skidt med om det lyder belærende, så længe at det er lærerigt smiley

    Jeg fandt da ud af noget jeg ikke vidste, omkring færdselsstyrelsens ændring i forhold til typegodkendelse af letter køretøjer.


Kommentér på:
Motor byt?

Annonce