Motor byt? {{forumTopicSubject}}
Hej nogle der ved om man må skifte motor og kan få den synet med den så længe man holder sig inde for 20% reglen?
Det jeg tænker på er jeg har en Volvo 240 2,3 kaburater med 115 HK og jeg hvade lidt en drøm at ligge en 2,3 lavtryks turbomotor i fra Volvo 940 den har 135 HK ?
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 1.096
Det er så stor en konstruktiv ændring at der ikke er nogen vej udenom
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
Men hvis 240 i findes med den motor fra fabrikken, så bliver det sværere
jan 2009
Følger: 2 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 5 Svar: 92
Læs mere her: http://www.fstyr.dk/DA/FAQ/Koretojsteknik/Tekniske-krav-til-koeretoejer/Tuning-og-chiptuning.aspx
...Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse på mere end 20 %....
sep 2016
Følgere: 2 Svar: 668
Det gælder kun for eftermontering.
Men hvis det er en del af motoren (motorgodkendelsen for den motorkode), anses det ikke som eftermontering.
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.838
Motorskift
Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor. Hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct., skal der betales ny afgift af køretøjets aktuelle værdi. Det er fabrikkens angivelser om motoreffekt, der skal bruges.
Hvis man udskifter en benzinmotor med en dieselmotor, gælder 20 pct.-reglen også.
En motor består af mange enkeltkomponenter, men vigtige er især topstykket, motorblokken og krumtappen. Udskiftning af en eller flere af disse komponenter (fx til indsprøjtningstopstykke), eventuelt kombineret med udskiftning af andre dele, betyder at der skal betales afgift af køretøjet, hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct. Motorombygningen bliver i disse tilfælde sidestillet med en egentlig motorudskiftning.
mar 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 39 Svar: 65
jan 2009
Følger: 2 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 5 Svar: 92
Udsnit fra "Vejledning om syn af køretøjer"
Hvis bilen ved motorskiftet ikke kommer til at svare til en anden variant, sidestilles motorskiftet med almindelig effektforøgelse, hvor en prøvningsinstans skal lave rapport. Hvis den nye motor (og evt. gearkasse) medfører en forøgelse af køreklar vægt på mere end 5%, skal bilen dog uanset effektforøgelse bestå køreegenskabstesten som anført under punkt A3. Effektforøgelse 41-100%.
Og en 240 vil aldrig kunne blive teknisk identisk med en 940 af åbenlyse grunde
mar 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 39 Svar: 65
Min er ikke med turbo og det eneste jeg skal bruge er motoren fra 940eren for den motor passer på min gearkasse
jan 2009
Følger: 2 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 5 Svar: 92
mar 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 39 Svar: 65
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
Hvis det er en motor som findes i modelprogrammet, så kan producenten fremskaffe en typegodkendelse, ellers skal man selv bekoste den.
Uanset om det er syn eller typegodkendelse, så skal det også fremgå af registreringsattesten og på forsikringen. Så er der også regler angående SKAT man skal tage hensyn til, men det har ikke noget med bilens lovlighed at gøre. Men afgiftsunddragelse er som bekendt også forbudt og strafbart.
jan 2009
Følger: 2 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 5 Svar: 92
I den står det at man enten skal have en form for dokumentation fra producenten der siger at bilen kan ombygges med den motor og bilen kan holde til effekten (Hvis volvo vil det, er det nemmeste - men langt fra sikkert de vil) eller en prøvningsrapport fra godkendt institut (TUV eller lign.)
Bilen skal til et syn under alle omstændigheder lige gyldigt hvad - Motorombygning i dette tilfælde er en konstruktiv ændring som kræver dokumentation enten i den ene eller anden form.
Hvor vidt Skat ser motorombygningen som afgiftspligtig er et helt andet spørgsmål og mere som vinden blæser på den pågældende dag
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
Jeg beskriver hvad der kræves for at det er lovligt, ikke hvad man skal igennem for at få en typegodkendelse, når det er sagt, så har jeg ikke lagt mærke til at man siden 01-01-2014 ikke udsteder typegodkendelser til lette køretøjer fra færdselsstyrelsen side af - det gjorde de engang, og selvom jeg er politiuddannede så følger jeg ikke nødvendigvis med i alle ændringer eks. på færdselsområdet.
Men tak for opdateringen, det er godt at vide
jan 2009
Følger: 2 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 5 Svar: 92
Ved det også kun fordi jeg er igang med samme tur rundt i møllen og de mest relevante dokumenter fra ende til anden - det er dæleme frustrerende til tider
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
Skidt med om det lyder belærende, så længe at det er lærerigt
Jeg fandt da ud af noget jeg ikke vidste, omkring færdselsstyrelsens ændring i forhold til typegodkendelse af letter køretøjer.
Motor byt?