Volvo 240 med 940 drivlinlinje? {{forumTopicSubject}}
Hej Alle!
Står i denne situation hvor jeg har mulighed for at købe en 940 fra 97, med b230ft motor samt m90 gearkasse. Jeg ønsker derfor at montere hele drivlinjen over i min 240 fra 92?
Har hørt mig til motoren skulle passe direkte i uden at ændre elnet osv.
gearkassen, ved jeg desvære ikke om det er muligt at rykke over? eller om det kan bygges om så det passer
Bagtøjet har jeg planer om at tage diffen ud af og rykke over? Kan det lade sig gøre på standart bagaksel?
Nogen som kan fortælle mig om det kan lade sig gøre? Eller hvad der skal gøres for min mission kan lykkedes?
Mvh Rasmus
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
Motoren står lodret op i en 940 - den er tiltet til højre i en 240, så der skal skiftes motorophæng, manifold og en masse andre ting for at den passer mekanisk i.
Det kan genbruges fra din egen.
Det er klart at foretrække at tage ledningsnettet med fra 940'eren - så skal du ikke rode med mapping.
Hvis du vil bruge M90, skal du finde en løsning på at den er lavet til en motor der står lodret. Gearskiftet virker ikke helt optimalt når man vælter gearkassen om på siden, jo.
Din nuværende gearkasse til 240'eren, sidder lodret når motoren er væltet - og du kan i realiteten sagtens smide dit eget svinghjul, kobling og gearkasse osv over på FT motoren, men du har sikkert en M47 gearkasse på, som er en af de svageste i hele Volvo programmet.
Din 240 fra 1992 er for ny til at du bare må smide det hele over i, uden lidt papirarbejde fra f.eks Autoconsult.dk
Jeg fik et tilbud på 5000 kroner for egnetheds test og al dokumentation, men så skal det være en FK med 135hk før det kan lade sig gøre uden at skulle betale afgift.
Ret mig gerne hvis jeg tager fejl i ovenstående, men jeg opgav trykladet og bygger 200+ hk sug til min i stedet.
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 12 Biler: 3 Emner: 3 Svar: 371
I både 240 og 940 ligger motoren på samme måde, altså med en hældning. Kun Volvo 240 fra 75 med b20 lå opret.
Det du skal være opmærksom på er, i en 940 sidder strømfordeleren bag topstykket. I en Volvo 240 er der ikke plads til dette, pga brandvægen. Dog er det muligt at genbruge fordeleren fra 240 og fjerne proppen som er proppet af i 940 blokken. Du skal dog også udskifte akslen bag oliepumpen til den fra 240 motoren, da der er tandhjul til at drive fordeleren. Så skal du også finde en løsning til at blænde af bag topstykket hvor fordeleren før sad.
Det nemmeste er flytte alle dele fra din 240 over på den nye motor. Er nemlig heller ikke sikker på kølerørene sidder rigtigt på en 940 motor.
M90 i 240 har jeg ikke noget erfaring med, men der er guides til det på nettet. Forvent dog noget arbejde da din bil skal ombygges til hydraulisk kobling. Yder mere skal kardan akslen modificeres.
Beslutter du dig for kun at lægge motoren over i, skal du flytte svinghjul med over, da spinlerne på de 2 gearkasser ikke er ens og koblings lamellen derfor ikke vil passe.
Hvad gearkasse har du nu? M47(5 trins) er den svageste gearkasse. M46(4 trins m. Overdrive) kan tåle lidt mere.
Hvis du bygger M90 i, hvor opmærksom på hvilken udveksling den har, der er nemlig flere typer.
Diff mener jeg burde passe. Igen skal du være opmærksom på gearingen. 940 classic kører i nogle modeller med en meget høj gearing.
aug 2017
Følger: 1 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 7 Svar: 26
Den aksel du hentyder til sider den der hvor knasten har sidet på de tidligere motore med stødstænger? Hvis ja, er den så lige til at flå ud, og skifte over med min nuværende?
Ved du noget om min ECU og FZk kan køer på FT motoren eller om jeg skal bruge 900seriens ECU og EZk
Samtidig skal jeg så hvist nok få fat i høj ohms dyser fra eksempelthvis en 850 t5? da 900serien køre med lavohms dyser men med en modstand
Noget du ved noget om??
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 12 Biler: 3 Emner: 3 Svar: 371
Ja, den sidder ca. samme sted som knasten på de gamle b18/20. Den kan ret nemt skiftes. Dog nemmest når motoren er ude, da køler opstillingen ellers vil være i vejen for at trække den ud. Mange lidt tidligere 940 og 740 havde faktisk akslen med det tandhjul monteret.
Er din 240 en turbo? Hvis ikke skal du skifte styring.
På 95 modeller er startspæren bare et relæ der forhindre strøm til starten, ikke andet. Så det kan man bare kører udenom.
96- er sidder der en lille boks bag lyskontakten som aflæser RFID transponderen i nøglen, den giver herefter strøm til tændingsmodulet.
Så ingen af årgangene er startspæren ikke indbygget i motorstyringen og det er meget nemmet at arbejde med.
Hvis du benytter 940 motorstyringen bruger du bare dysserne fra som kom med dem motor. Hvis du skal have væsenligt højere effekt skal du bruge grønne dysser fra en R model. Her skal du rigtignok have nogle effektmodstande i serie for at de virker med motorstyringen.
Vil klart benytte den nyere motorstyring samt tændingsstyring, den kan være med op til 230-260 HK, måske lidt mere. Men derover vil du skulle have en programmerbar styring i.
aug 2017
Følger: 1 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 7 Svar: 26
You’ll have to extend the maf wiring because it will be the other side of the engine bay.
The 940 runs off low impedance injectors with a resistor pack... either you wire in the resistor pack or you use high impedance injectors (that’s the easiest route)
You will need the 940 ecu and ezk. The ecu will need to be chipped to bypass the immobiliser that the 240 doesn’t have. Again you can buy these from classic swede. If you’re buying chips you might as well buy them for bigger injectors and bigger maf eh?
Fik fortalt dette fra en britte på TurboBricks facebook side, derfor jeg begynder at blive små forviret omkring det med at skulle omgå startspære og brug af dyser hehe
Men du mener bare det er at tage de 2 bokse fra 940 og klask i? og så tage at montere strømfordeleren og den aksel fra den gamle i den nye motor da FTérn er fra 97?
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
Personligt ville jeg nok blænde strømfordeleren af på bagsiden, og skifte til en anden motorstyring med det samme med en DIS spole.
Jeg ville slet ikke gide skifte aksel og montere strømfordeler osv...
Men det er naturligvis dyrere...
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 12 Biler: 3 Emner: 3 Svar: 371
Hvis man alligevel sigter mod 300 HK, kan man lige så godt gøre det først som sidst. Man er hurtigt ude og kører på den anden måde. Samtidig kan den originale motorstyring adoptere løbende ændringer såsom dysser, luftmængde måler osv.
aug 2017
Følger: 1 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 7 Svar: 26
Og derefter begynde at tage de "ikke" nødvendige ting?
Så det kan væld godt lade sig gøre uden at begynde at chippe ECU´en
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 12 Biler: 3 Emner: 3 Svar: 371
Kørte selv med 0,8 bar, større turbo anden knast, udstødning osv. Havde lavet ekstra studs til lambdasonde i forbindelse med nyt forrør. AFR lå helt fint og stadigvæk til den fede side, ved fuld belastning og ladetryk.
LMM og dysser skal skiftes samtidig da forholdet mellem disse bestemmer blandingsforholdet.
Volvo 240 med 940 drivlinlinje?