{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.153 visninger | Oprettet:

Volvo 240 med 940 drivlinlinje? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle!
Står i denne situation hvor jeg har mulighed for at købe en 940 fra 97, med b230ft motor samt m90 gearkasse. Jeg ønsker derfor at montere hele drivlinjen over i min 240 fra 92?

Har hørt mig til motoren skulle passe direkte i uden at ændre elnet osv.

gearkassen, ved jeg desvære ikke om det er muligt at rykke over? eller om det kan bygges om så det passer smiley

Bagtøjet har jeg planer om at tage diffen ud af og rykke over? Kan det lade sig gøre på standart bagaksel?

Nogen som kan fortælle mig om det kan lade sig gøre? Eller hvad der skal gøres for min mission kan lykkedes?

Mvh Rasmus

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Volvo 240 med 940 drivlinlinje?
  • #1   6. jun 2019 Der er nogle ting jeg er usikker på, men følgende har jeg selv undersøgt da jeg ville gøre det samme med min 240 fra 1993.

Motoren står lodret op i en 940 - den er tiltet til højre i en 240, så der skal skiftes motorophæng, manifold og en masse andre ting for at den passer mekanisk i.
    Det kan genbruges fra din egen.
    Det er klart at foretrække at tage ledningsnettet med fra 940'eren - så skal du ikke rode med mapping.

Hvis du vil bruge M90, skal du finde en løsning på at den er lavet til en motor der står lodret. Gearskiftet virker ikke helt optimalt når man vælter gearkassen om på siden, jo. smiley

Din nuværende gearkasse til 240'eren, sidder lodret når motoren er væltet - og du kan i realiteten sagtens smide dit eget svinghjul, kobling og gearkasse osv over på FT motoren, men du har sikkert en M47 gearkasse på, som er en af de svageste i hele Volvo programmet.

Din 240 fra 1992 er for ny til at du bare må smide det hele over i, uden lidt papirarbejde fra f.eks Autoconsult.dk
    Jeg fik et tilbud på 5000 kroner for egnetheds test og al dokumentation, men så skal det være en FK med 135hk før det kan lade sig gøre uden at skulle betale afgift.

Ret mig gerne hvis jeg tager fejl i ovenstående, men jeg opgav trykladet og bygger 200+ hk sug til min i stedet. smiley

• #2   8. jun 2019 Sajmon du er lidt forkert på den.

I både 240 og 940 ligger motoren på samme måde, altså med en hældning. Kun Volvo 240 fra 75 med b20 lå opret.
    Det du skal være opmærksom på er, i en 940 sidder strømfordeleren bag topstykket. I en Volvo 240 er der ikke plads til dette, pga brandvægen. Dog er det muligt at genbruge fordeleren fra 240 og fjerne proppen som er proppet af i 940 blokken. Du skal dog også udskifte akslen bag oliepumpen til den fra 240 motoren, da der er tandhjul til at drive fordeleren. Så skal du også finde en løsning til at blænde af bag topstykket hvor fordeleren før sad.
    Det nemmeste er flytte alle dele fra din 240 over på den nye motor. Er nemlig heller ikke sikker på kølerørene sidder rigtigt på en 940 motor.

M90 i 240 har jeg ikke noget erfaring med, men der er guides til det på nettet. Forvent dog noget arbejde da din bil skal ombygges til hydraulisk kobling. Yder mere skal kardan akslen modificeres.
    Beslutter du dig for kun at lægge motoren over i, skal du flytte svinghjul med over, da spinlerne på de 2 gearkasser ikke er ens og koblings lamellen derfor ikke vil passe.
    Hvad gearkasse har du nu? M47(5 trins) er den svageste gearkasse. M46(4 trins m. Overdrive) kan tåle lidt mere.
    Hvis du bygger M90 i, hvor opmærksom på hvilken udveksling den har, der er nemlig flere typer.

Diff mener jeg burde passe. Igen skal du være opmærksom på gearingen. 940 classic kører i nogle modeller med en meget høj gearing.

• #3   8. jun 2019 Ja jeg har en m47, derfor er planen at montere m90 istedet, så snart jeg begynder at trække heste ud af b230ft´en.

Den aksel du hentyder til sider den der hvor knasten har sidet på de tidligere motore med stødstænger? Hvis ja, er den så lige til at flå ud, og skifte over med min nuværende?

Ved du noget om min ECU og FZk kan køer på FT motoren eller om jeg skal bruge 900seriens ECU og EZk smiley Syntes at have hørt man skal bruge 900 seriens hvilket jeg ikke kan forstå smiley da man så skal lode en chip i som går uden om "startspæren" da 240 jo ikke har startspær.

Samtidig skal jeg så hvist nok få fat i høj ohms dyser fra eksempelthvis en 850 t5? da 900serien køre med lavohms dyser men med en modstand smiley

Noget du ved noget om??

• #4   8. jun 2019 Ja, M47`eren vil hurtigt give op.

Ja, den sidder ca. samme sted som knasten på de gamle b18/20. Den kan ret nemt skiftes. Dog nemmest når motoren er ude, da køler opstillingen ellers vil være i vejen for at trække den ud. Mange lidt tidligere 940 og 740 havde faktisk akslen med det tandhjul monteret.

Er din 240 en turbo? Hvis ikke skal du skifte styring.
    På 95 modeller er startspæren bare et relæ der forhindre strøm til starten, ikke andet. Så det kan man bare kører udenom.
    96- er sidder der en lille boks bag lyskontakten som aflæser RFID transponderen i nøglen, den giver herefter strøm til tændingsmodulet.
    Så ingen af årgangene er startspæren ikke indbygget i motorstyringen og det er meget nemmet at arbejde med.

Hvis du benytter 940 motorstyringen bruger du bare dysserne fra som kom med dem motor. Hvis du skal have væsenligt højere effekt skal du bruge grønne dysser fra en R model. Her skal du rigtignok have nogle effektmodstande i serie for at de virker med motorstyringen.

Vil klart benytte den nyere motorstyring samt tændingsstyring, den kan være med op til 230-260 HK, måske lidt mere. Men derover vil du skulle have en programmerbar styring i.

• #5   8. jun 2019 You will need to take out the aux shaft and the dizzy from the 240 engine and put it in the 940 engine and then get a rear cam cap to plug the hole of the head mounted dizzy.
    You’ll have to extend the maf wiring because it will be the other side of the engine bay.
    The 940 runs off low impedance injectors with a resistor pack... either you wire in the resistor pack or you use high impedance injectors (that’s the easiest route)
    You will need the 940 ecu and ezk. The ecu will need to be chipped to bypass the immobiliser that the 240 doesn’t have. Again you can buy these from classic swede.
    If you’re buying chips you might as well buy them for bigger injectors and bigger maf eh?

Fik fortalt dette fra en britte på TurboBricks facebook side, derfor jeg begynder at blive små forviret omkring det med at skulle omgå startspære og brug af dyser hehe smiley
    Men du mener bare det er at tage de 2 bokse fra 940 og klask i? og så tage at montere strømfordeleren og den aksel fra den gamle i den nye motor da FTérn er fra 97?

• #6   8. jun 2019 Nå for satan - det har jeg sgu da misset, det med hældningen. Fedt - så lærte jeg sgu også noget.

Personligt ville jeg nok blænde strømfordeleren af på bagsiden, og skifte til en anden motorstyring med det samme med en DIS spole.
    Jeg ville slet ikke gide skifte aksel og montere strømfordeler osv...

Men det er naturligvis dyrere... smiley

• #7   8. jun 2019 Man kan sætte den lige op, typisk bruges dette ved en 16v ombygning. Så monterer man et B18/20 bundkar og oliepumpe.

Hvis man alligevel sigter mod 300 HK, kan man lige så godt gøre det først som sidst. Man er hurtigt ude og kører på den anden måde. Samtidig kan den originale motorstyring adoptere løbende ændringer såsom dysser, luftmængde måler osv.

• #8   10. jun 2019 Ja kan godt følge dig i at hvis jeg ved jeg vil lave 300 heste at det så er en god ide af få den chippet. Men min plan var først og fremmest at få motoren monteret og få den til at køre, ved så lidt arbejde muligt??
    Og derefter begynde at tage de "ikke" nødvendige ting?

Så det kan væld godt lade sig gøre uden at begynde at chippe ECU´en smiley

• #9   10. jun 2019 Ja, sagtens.
    Kørte selv med 0,8 bar, større turbo anden knast, udstødning osv. Havde lavet ekstra studs til lambdasonde i forbindelse med nyt forrør. AFR lå helt fint og stadigvæk til den fede side, ved fuld belastning og ladetryk.
    LMM og dysser skal skiftes samtidig da forholdet mellem disse bestemmer blandingsforholdet.

Kommentér på:
Volvo 240 med 940 drivlinlinje?

Annonce