chipning af qashqai 1.5 dci {{forumTopicSubject}}
Nogen der har erfaring med at få chippet en Qashqai 1,5 dci fra 14. Er der nogen mærkbar forskel? Både på ydeevne og brændstof økonomi?
Hvilken chipning vil i anbefale, hvis det skal gøres.
Pft. Martin
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 50 Biler: 13 Emner: 2 Svar: 3.714
For tiden dukker der hele tidene nye garage tunere op, gerne enkeltmands firmaer der falbyder de traditionelle priser på en optimering.
Disse som jeg tillader mig at kalde garage tunere har blot enten købt tuningsfilen eller hentet den på et tvivlsomt fildelings medie. Det er ikke en tuning de på nogen måder kender eller kan stå inde for. Ofte er disse tunere dem der kan levere det højeste antal HK i annoncen, og det højeste moment osv.
Jeg turde det simpelthen ikke, tænk hvis noget går helt galt med dig bil, der er jo ikke noget firma man kan få hjælp af, så bare ærgerligt Sonnyboy!
Når man får optimeret sin bil så gælder det jo heller ikke om at få max heste ved max omdrejninger. Det handler om at de der ved hvad de snakker om kan levere en mere kørbar bil med en jævnere moment kurve osv.
Så kommer den .... Jamen hvorfor skulle fabrikken ikke levere bilen sådan? hvordan skulle en dum jyde være bedre til motorstyring end fabrikken selv. Så er det man peger med "piben" og siger: Altså hør nu her min gode mand ... En Nissan eksempelvis kommer med ens motorstyring om den skal køre på Antarktis eller i Sahara. Det hele skal kunne fungere med et temperatur spænd på op mod 100 grader.
Har det stadig din interesse ville jeg tage min telefon og ringe til Thomas www.chiptuning.nu, det er et yderst seriøst foretagende som der kun leverer en optimering/tuning som de kan stå inde for. Umiddelbart kan jeg ikke se de reklamerer for noget Nissan, men mon ikke de også kan klare den. Har selv fået chippet flere biler på stedet, og det har været perfekt.
Når alt er sagt så er det jo ikke lovligt at chip tune din bil, evt. garanti og mulighed for kulance osv. siger man farvel til.... men livet skal jo også være lidt sjovt og farligt.
Kan selv lide ekstrem sport, har for eksempel at par gange svaret min hustru igen.
maj 2005
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 77 Svar: 2.780
jeg har så fået det gjort igennem renault forhandler i prag
apr 2004
Efter chip stemmer forbrug på bilens computer oftes ikke med virkeligheden.
På mange biler gør det så heller ikke inden.
nov 2007
Følger: 18 Følgere: 39 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 241
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 26 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
apr 2018
"Når alt er sagt så er det jo ikke lovligt at chip tune din bil, evt. garanti og mulighed for kulance osv. siger man farvel til.... men livet skal jo også være lidt sjovt og farligt.
Kan selv lide ekstrem sport, har for eksempel at par gange svaret min hustru igen."
Det er jo så forkert, det er tale om forsikringssvindel hvis man ikke oplyser det til forsikringsselskabet at bilen er tunet, idet at det kan påvirker præmien.
Det er særskilt ulovligt at tune over 20% uden en typegodkendelse.
Selv ved tuning under 20% skal bilen til syn og den nye effekt registreres hos motorregistret (dvs det kommer på din registreringsattest) og igen hos forsikringsselskabet.
Hertil kommer at de offentlige veje ikke er en legeplads og uskyldige folk faktisk dræbes i trafikken fordi nogle opføre sig som var det en legeplads.
Du skulle prøve bare en gange at besøge forældre og meddele at deres barn er dræbt i trafikken, så forsvinder legegenet ret hurtigt kan jeg hilse og sige.
apr 2018
Kan selv lide ekstrem sport...".
Tuning i sig selv er ikke nødvendigvis farligt, hvis ellers bremse, gear og styrestøj kan holde. Men det er ønsket om at køre stærkt og lege på vejende, som oftest er det som trigger ønsket om tuning.
Mit arbejde er i og for sig irrelevant, især fordi jeg ikke har noget med trafik at gøre. Men empati for trafikdræbte har noget med sagen at gøre, hvis man ønsker at lege med en tunet bil på offentlig vej.
Og det er den indstilling som jeg tale om, den om at livet skal jo også være lidt sjovt og farligt. Farligt for hvem, Pia på 12år!
apr 2018
Som jeg sagde det var ikke med henvisning til tuning men til "men livet skal jo også være lidt sjovt og farligt. Kan selv lide ekstrem sport..."
Kombinere man så det med tuning, så er der berettiget grund til bekymring.
Når Henrik på 54 tuner sin 110HK Diesel til 130, så er det næppe for at køre hasarderet ræs. Så det er ikke tuning som er farlig, men holdninger som jeg citerede.
Og så rettede jeg de faktuelle fejlagtige påstande om lovligheden af samme. Ja tuning kan i teorien være lovlig, i praksis har jeg ikke oplevet det gjort lovligt.
apr 2004
Virker som om man holder sig på dydens smalle vej
apr 2018
apr 2018
Tuning kan være andet end 20% effektforøgelse via turbolader, det kan være alle mulige modifikationer og det kan være ny motor osv.. Og i de tilfælde, så vil bremser og gear måske have problemer med at klare kraftoverførslen.
Det er jo blandt andet de ting som testes ved typegodkendelser og det sker af en grund.
De samme udfordringer kan måske være til stede ved mere end 20% effektforøgelse, jeg antager man kan ikke har valgt den grænse uden grund. Jeg ved at bremser skal teste ved over 20% forøgelse og at der skal laves en køreegenskabstest ved effektforøgelse på over 40%, her indgår styrestøj og gear.
Men da jeg ikke er bil ekspert så kan jeg ikke sige noget om hvorfor, kun at sådan er det.
Og så påpeger jeg sådan bare det sædvanlige med loven og reagerer på holdninger om at lege i trafikken.
sep 2007
Min yder 57 heste over std ift fabrik (Seat) altså 31% over. Kørt 125.000km over 2 år og en sjat uden en fis forkert. Jeg har logs på alle relavante parametre.
Sæt igang betjent med at finde ud af hvem jeg er bæ betjent.
apr 2018
Du skal specifik fanges i at køre i bilen og så skal der være en mistanker om det. Og det er endda kun over de 20%, fordi var det under så er den lovlig i færdselslovens øjne. Så det mere SKAT og dit forsikringsselskab som du snyder og dermed bryder loven med. Igen ikke noget politiet tager sig af, uden en konkret anmelder fra samme.
At det reelt er uden risiko hvis man ikke køre galt og laver en forsikringsskade (hvor forsikringsselskabet bliver mistænksom), betyder ikke at det er lovligt, godt eller moralsk forsvarligt.
Du kan også downloade film og musik, uden større risiko for at komme i klemme men det gør det ikke lovligt. Eller foretager sort arbejde eller socialt bedrageri.
Selv voldtægt kan det være svært at få til domfældelse, men det gør det ikke lovligt eller forsvarligt.
Herudover er jeg her udelukkende som privat person og ikke andet, jeg udtaler mig også kun som privat person og jeg har ikke noget myndighed at udøve, og kan heller ikke udtaler mig på myndighedernes vegne.
sep 2007
apr 2018
Og du kan tydeligvis ikke læse
apr 2004
BG er sgu et finurligt sted, trådstarter har man ikke hørt mere til ... men et konkret spørgsmål bliver som ofte til en lang smørre af ævl.
mar 2007
Følger: 2 Emner: 30 Svar: 55
apr 2018
En chiptuning vil ikke give dig beder diesel økonomi, men det kan give "kørbarhed", hvis du mener at det at accelererer lidt hurtigere udgøre det.
Hvis din tuning er på 20% eller under, så mærkes det ikke som noget markant, eftersom det jo kun er højst 20%.
Software er lavet så man køre længst muligt på litteren, så der er næppe noget at hente af betydning, men eftersom momentkurven ændres lidt så kan det ikke udelukkes at give en mikroskopisk forbedring.
Hvis man ikke opfordre til både ulovligheder og dårlig adfærd eks. med at lege på vejende, så er det jo ingen problemer. Så det er kun de tråde som afslører dårlig adfærd eller ringagt for loven hvor der kan være problemer.
Så er spørgsmålet hvem er den dårlige, den som ringagter loven og sine medborger eller den der ikke gør?
apr 2004
De laver ikke noget "lort" som mange andre gør, og leverer kun en realistisk tunings fil der giver en kørbar motor. Du vil klart kunne mærke de ekstra HK og bedre moment, men regn på ingen måder med at det giver bedre økonomi. Regn med det samme jævnfør du ikke blot træder ekstra på pedalen. Min første chippede bil gik 4-5 km. længere literen efter den blev chippet ... altså i følge computeren, det gjaldt ikke virkeligheden.
maj 2005
det er klart at hvis man voldtuner en bil skal de andre dele osse gøres stærkere. men tvivler så på at dem der bruger mange mange 1000kr på at tune deres bil ikke osse bruger en god sjat penge på at få bedre bremser osv.
maj 2005
apr 2018
Det skal testes ved tuning på 40% eller mere, men det er jo ligegyldigt for det indgår jo i den typegodkendelse du jo bekoster hvis du tuner mere end 20%.
Hvis du ikke tuner mere end 20% skal den jo bare til syn, have justeret sin forsikringspræmie og opdateret effekter på registreringsattesten.
Det er jo klar og ligestil ikke sandt
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
WD Tuning er et bud herfra
sep 2003
Der er altid nogen der har noget imod andre tunere, det kommer an på hvem man spørg
apr 2004
Ja historier er det jo næppe, det er bitre erfaringer. Hvis bare lidt af "den med kameraet" er sandt så siger jeg bare tak for kaffe.
apr 2004
Den 3. fase er bortforklaringsfasen
apr 2018
nov 2007
apr 2004
Fint du brænder for din sag, men det bliver noget irelevant fyldstof i emnet her på den lange bane.
mar 2007
sep 2007
apr 2018
Så må man jo så bare leve med konsekvenserne, så som garantien puff væk, motoren stod af fordi det var en dårlig tuning...nå ja så køb en ny.
Hvis man er tunings junkie, så må man tage konsekvenser som de kommer uden brok og så bare lære af det til næste gange.
Jeg er udmærket klar over at det er som at tale som konsekvenser af stofmisbrug på Christiania, håbløst og spild af kræfter. Men derfor bør det stadig ikke stå uimodsagt, i tilfælde af en ny skuffe få gode ideer og ikke gennemskue hvad det er.
Jeg skriver altså ikke for dig som et håbløst tilfælde, men hvis nogen skulle læse det også om et år, så er der en modvægt også. Så bild dig endelig ikke ind at jeg tror du kan overbevises. Så længe Christiansborg går halvhjertet ind for forbud, så er det i det store og hele et moralsk spørgsmål mere end noget andet.
apr 2018
Tråden burde slet ikke have været der. Dels er det at anspor til ulovligheder, og dels findes der et hav af svare på præcist samme emne allerede.
nov 2007
ET SIDESPØRGSMÅL (sorry TS)
nogen som har erfaringer med Bosch i Sæby ang. chiptuning? Har hørt de er mega dygtige og har meget med motorsporten at gøre.
mar 2007
apr 2018
Det gode ved frie fora er at man ikke er bundet andet end reglerne og jeg udtaler som borge som foratges også den dårlige moral
sep 2003
apr 2018
Ikke se, ikke høre, ikke tale...
sep 2003
apr 2018
Der er mange ved navn Frank her i denne tråd, husk at det kan du lige så godt sige til dem som vælger ikke at høre dit råd om at ignorere.
Hvis du lader mig sige det jeg vil uden andet ballade så stopper det helt automatisk der.
Men det er i virkeligheden noget som forumejeren brude tage sig af, alternativt kunne man jo lade som om det kun var til banekørsel, så ville jeg også lade som om jeg tror på det.
mar 2007
sep 2003
Kør du nu bare ud og få den chippet
nov 2007
apr 2004
De fleste er helt almindelige flinke mennesker der er rigtigt gode til at begå sig i diskussioner. Det er jo faktisk en del af ens succes at forstå kommunikation.
chipning af qashqai 1.5 dci