{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.168 visninger | Oprettet:

Bygge Track Day bil (billigt) {{forumTopicSubject}}

Jeg overvejer at få mig en billig bil jeg kan bruge til track days. Ideelt set en bil der kan køres til/fra bane, da jeg ikke har lyst til at have trailer stående til den slags.

Jeg kan se at eks. Toyota GT86 og Subaru BRZ er nede i omkring 80.000 kr. (da jeg ikke betaler afgift). De biler har ry for at være blandt de bedste track day biler til prisen. Mazda MX5 er også et oplagt valg, men reglerne for kørsel i åben bil (trods bur) varierer lidt fra bane til bane, og klub til klub. Så tænker en coupe vil være en helgardering.

Men hvad skal der egentlig til at gøre sådan en "gaderacer" til en god track day bil? Undervogn, dæk/fælge, aero, bur, fjerne overflødigt interiør, andet?

Min tanke er ikke at røre motoren, de 200HK er jo ikke meget, men efter devisen at det er sjovere at "drive a slow car fast", vil det sikkert være en god start.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bygge Track Day bil (billigt)
  • #1   3. nov 2019 Hvordan kan du undgå afgift hvis du vil køre den til/fra banen?

  • #2   3. nov 2019 Der er ikke afgift på biler i Californien hvor jeg bor.

  • #3   3. nov 2019 Det var nok en væsentlig detalje at få med, da du jo så skal følge amerikansk lovgivning.
    Selv om de sikkert har noget lempeligere regler der over, tvivler jeg dog på man bare må gøre hvad som helst ved bilen?


  • #4   3. nov 2019 Er det ikke bare at møde op til næste track day arrangement, og få lidt ideer og kontakter?

    -følger et par amerikanske Youtube kanaler, og er meget overrasket over hvad de kører med af konstruktive ændringer på offentlig vej, så tænker reglerne er lidt mere lempelige "over there" men fed ide smiley


  • #5   3. nov 2019 Den er noget sværere at svare på. De danske trackday racere er meget tydeligt påvirket af vores afgifter.
    Der er nogle klare mønstre i hvad jeg har set:

    MX5
    Seat Altea/Cupra
    BMW (1,2,3,4 serierne alle aldrer).
    Lotus Elise +7
    Subaru Imprezza (de er ved at forsvinde så småt)
    Golf GTI, polo gti+R evt sjælden Golf R32,
    Porsche meget blandet både gamle og helt op til spritnye GT3 (Boxster, Cayman, 911).
    Lidt Ford Focus ST/RS og Fiesta ST.

    Det er et gennemgående tema at de skal kunne tunes rent motormæssigt. Det vil ikke give helt så meget mening for dig,for man gør det primært pga afgift.

    MX5 har en enkelt lille hage, man skal køre med hjelm og er man meget høj er den desværre problematisk med taget på. De fleste kører med taget nede.

    Tror at GT86/BRZ er et godt bud, ved ikke helt om du må turbo tune i Californien. Men strippet ned og med semislicks (evt lidt til den bredde side), så tror jeg du er et godt sted. Den vil stort set ikke kunne trække hjulspind på semislicks med mindre du provokere den.
    Der er grundlæggende nok bare for stor forskel i biludvalg og prislogik til at man kan overføre de danske bilers logik til Californien.
    Hold os gerne informeret, altid spændende.


  • #6   3. nov 2019 Jeg har faktisk flere bekendte, som kører track day i GT86/BRZ, og også i MX5. De bruger dem til at blive bedre til at køre på bane, og til at undgå dyre fejl i deres superbiler. For det er typisk ved siden af en McLaren, Ferrari eller lign. de har dem.

    De kører dem helt standard, min tanke er bare, at med relativt få midler, kunne man måske gøre dem endnu bedre. Der findes track day kits, men de er rimelig dyre.

    Det største problem med MX5 er, at nogle af de lokale kørerklubber ikke tillader åbne biler at deltage i deres track day arrangementer.

    Jeg kender en som hælder formuer i sin gamle BMW E36 M3 track bil. Han har brugt langt flere penge på at holde den kørende, end jeg er parat til. Min tanke er at have en relativ ny track day bil, som bare fungerer, som er rimelig billig i indkøb, og billig i service/vedligehold. Derfor fristes jeg af japanerne.

    Jeg er helt vild med den nye Porsche 992, og ender nok med at købe en. Jeg ved bare ikke om jeg har lyst til at bruge den som track day bil. Den vil være perfekt til en frisk køretur i bjergene med gutterne, og måske en enkelt track day eller to om året.

    Med hensyn til lovgivning, er der mere eller mindre frit slag. Største begrænsning er hvor meget en bil må larme.


  • #7   4. nov 2019 En trackday bil både bør og skal være en bil man kan tåle at miste. Det hænder at folk indkassere buler i varierende størrelser. Misforståelser eller måske løber man tør for talent.
    Tænker at din oprindelige plan nok er den smarteste, jeg ville ikke starte med en Porsche, selvom jeg kender til folk der har gjort det (på dk plader afgift betalt).
    Min aftale med konen er at vi skal have mindst en fungerende familiebil, så jeg har en sur gammel bmw købs pris 12.000kr, som jeg selv kan skrue på. Koster stadig en raket at skrue på, men den holder sige liiige nøjagtigt inden for de danske regler og er derfor stadig på plader. Jeg plejer dog at vøre den med den ældste og/eller langsommeste bil på banen. Primært på langsiden jeg ikke kan følge med. Danske regler gør at jeg ikke kan slippe afsted med at smide en turbo på, og enste teoretisk opgraderingsmulighed er at lægge en nyere motor i, men stadig inden for de 20%.
    Har desværre ikke midler til at skaffe noget mere moderne, kan kun lige følge med økonomien i den gamle. Vægt, forsikring og løbende vedligehold alene løber op.

    Syntes du skal holde fast i din plan, og går det godt og du mangler lidt kraft, kan du kigge på et let turbo setup på dem. Kan se at der er kits til det.
    Simpel start: let bilen for alt... alt... semislicks, og ordentlige bremser. Det er et godt sted at starte og er fokuseret på en positiv oplevelse.
    Tænk over hvordan du får den hjem, når det en dag kikser.


  • #8   4. nov 2019 Jeg tænker også at det er en fornuftig fremgangsmåde. Jeg vil MAX bruge 100.000 kr. på en track bil. Formålet er at blive bedre til at køre, ikke at være den smarteste eller hurtigste på banen (der taber jeg alligevel....)

    Jeg købte faktisk også Honda'en fordi jeg ville have en god, fornuftig familiebil, som jeg kan have i mindst 6-8 år, uden de store omkostninger. Det giver mere luft i budgettet til sjov.

    Jeg har prøvet at køre i sjove/dyre biler til hverdag, og jeg synes egentlig ikke at det er pengene værd. Jeg har det fint med at køre i en alm. familiebil til hverdag.


  • #9   4. nov 2019 Jeg ville nok vælge en, der i køreegenskaber minder om det du har. Selvfølgelig optimeret vægtmæssigt og så videre, men som har de samme grundegenskaber. Og hvis du skal have en 992, så ville jeg nok tage en med lignende konfiguration, så du kender reaktionerne når grænsen nærmer sig. Det er jo det, der i sidste ende kan hjælpe en ud af noget rod, hvis man ende i en uventet situation.
    Men jeg er også bare en kedelig gammel mand smiley


  • #10   4. nov 2019 jeg vil mene udgangspunkt med gt86/brz er ganske udmærket, i alt fald ud fra alle de test og positive ord modellen får med på vejen allesteder fra.

    dog vil jeg undersøge muligheden for aftermarket dele før jeg kaster mig ud i et køb. Jeg ved ikke hvad og hvor nemt du kan få dele til bilen lokalt.

    Derudover så vil jeg også overveje om bilen passer til banerne du vil ud på, den svagere bil vil være klart bedre på mindre baner. Mens du nok vil føle dig lidt ked af det og undermotoriseret på større baner med lange langsider og åbne sving. Men igen er bilen jo altid et kompromis

    - du kan nemt hente lidt tid ved at strippe bilen for vægt, og skal den kun anvendes til trackday så gør det måske ikke så meget at den ikke er så godt støjisoleret

    - bur kan være både god sikkerhed og afstivning af bilen. Men undersøg lige om hvordan det må fæstnes hvis bilen skal være indregistreret. Installation af bur kræver lidt fingersnilde, der er ikke meget plads og give af hvis buret skal monteres inde i bilen uden taget skæres af.

    - undervogn kan helt sikkert også give noget. Men der er også mange typer, og prisklasser at vælge mellem. Du kan sagtens få justerbar højde og hårdhed for rimelig pris, men vil du over i en 3 vejs fra de mere kendte motorsportsfabrikanter løber prisen ret højt op. Du kan overveje om du vil starte med standard også senere finde de mange penge til denne opgradering

    - fælge og dæk vil også være et godt sted og kigge. Fælge med lavere vægt og dæk egnet til bane vil klart give noget på tiden. Du vil ganske givet også opleve bedre greb, og dækkene kan ganske givet også bedre tåle varmen fra banekørsel end normale dæk

    du skal nok som udgangspunkt vælge hvad du vil ændre på bilen, da de 20.000-30.000 kr der er til modificering hurtigt vil få ben og gå på. Derudover skal du gøre op med dig selv om du vil tænke på gensalg hvis du en dag vil opgradere trackday bilen. En bil der er modificeret til trackday vil klart have et mere begrænset antal kunder, og i nogle tilfælde faktisk trods masser af dyre modifikationer være billigere end standard

    og husk at undersøge hvordan forsikringen stiller sig overfor deltagelse i trackday ved evt skader. Det er meget forskelligt hvordan de dækker. Derudover så også lige vende din egen ulykkesforsikring, den skal sikkert også udvides til at dække motorløb hvis du kører jævnligt trackday. Mener herhjemme at nogle kalder det køretekniske kurser for at undgå bøvl med forsikringerne

    jeg ved ikke hvad muligheder for løb osv der er i Californien, men der findes i mange lande entry klasser hvor man kan køre for rimelig beskedne budgetter. Det kræver dog så du er klar til netop trailer løsningen.

    du kan også overveje om du kan finde en bil der allerede er sat op til trackday eller race, og kan laves så den kan sættes på plader. Det er oftest en del billigere end selv at bygge bilen op, særligt hvis man ikke har evnerne til at lave tingene selv

    hvis du ikke allerede har hørt podcasten, så kan jeg anbefale bilsnak udgivet af bilmagasinet #1 med Mads Christensen. Der snakker de lidt om trackday, baner og bjerge. Det kan være det kan give lidt inspiration smiley


  • #11   4. nov 2019 Jeg er vild med GT86/BRZ.. det er noget af det sjoveste nyere legetøj til "menneske" penge man kan købe.. men som trackday våben, nej tak..

    Det fede ved den bil er at den har baghjulstræk og man kan ligge bredt, den har selvfølgelig en god feedback, man sidder godt og alt det der gør at man får selvtillid når man kører i en bil til og over grænsen.

    Men som trackday bil har man IKE brug for at køre bredt, tværtimod, man skal kunne holde en stram linje, jeg ville helt sikkert gå efter en hot hatch fra Renault eller Honda segmentet.

    Civic Type R, Integra Type R, Renaul Clio Sport, eller Megane RS osv.. Den slags biler er ofte de hurtigste på de snoede baner.. jeg ved ikke hvordan det ser ud i dag, men da jeg tog på Nurburgring så var en af de hurtigste almindelige biler Suzuki Swift Sport..

    Lav vægt, gode dæk og bremser, så kommer man langt ! Og man kan jo se det på omgangstiderne, de bedste hot hatch kører hurtigere end superbiler med +500hk.



  • #12   4. nov 2019 Se denne her video, det er tydeligt at en GT86 ikke trives bedst på en racerbane..Hør lige de sidste 2 minutter... Med andre ord, RWD er ikke lykken, jeg vil til enhver tid hellere køre i en god FWD, fremfor en middelmådig RWD, og jeg har kørt race i 8 år med en baghjulstrukken bil.

    https://www.youtube.com/watch?v=aNUL9eQO5Q0

    EVO Magazine laver i øvrigt nogle fede videoer, jeg ville ikke overveje en ny bil uden at høre hvad de har at sige smiley


  • #13   4. nov 2019 Mana kan med fordel vælge en bil der trækker på samme aksel som den man bruger privat så kan ens færdigheder virkelig redde ens røv
    En Brz/gt86/scion(kan ikke huske navnet) er gode sjove biler. Men lige så kan en Catham med end lille motor. (se evt top gear hvor James May tester den store og den helt lille version hvor han syntes bedst om den lille) men hvis åben bil ikke er en mulighed så den nok udelukket.
    Det kan ofte betale sig at købe noget der er færdigbygget (hvertfald I DK) så ud til de lokale klubber og forhør dig og evt se om nogle er ved at skifte deres GT86 ud med noget hurtigere.


  • #14   4. nov 2019 Jeg må indrømme jeg er ikke helt enig i at bilen skal have de samme færdigheder, det som kendetegner en god chauffør er at man kan køre stærkt i ALT muligt..

    Når jeg kører simulator så kører jeg bevidst forskellige biler for at håne alle mine kompetencer.. hvis man kan finde ud af at køre stærkt i en forhjulstrukken bil så vil man også kunne finde ud af at redde udskridningen i en baghjulstrukken bil...


  • #15   4. nov 2019 #14 du stavede "sikkert" forkert smiley

    Ja, det er fedt at kunne køre stærkt og sårn.. Men det er jo et spørgsmål om temperament hvad man vil. Hvis det også er for at styrke sine evner i sin sportsvogn, er det mest effektivt med lignende konfiguration.

    Jeg er fuldkomment enig i at det er en god ide at lære det hele. Hvis tiden og prioriteringen er til det. Ellers er det mest effektivt at lære det man skal være god til.


  • #16   4. nov 2019 Det er klart, hvis man skal køre VM i rallycross, så skal man ikke træne gokart.. men min pointe er at det er ligegyldigt hvis manden kører en 600hp rwd sportsvogn til dagligt, han vil sagtens kunne tæske rundt i en hot hatch forhjulstrukken bil, og blive en skide god chauffør smiley

  • #17   4. nov 2019 #16 Det er jeg også sikker på, og jeg tror de fleste racerkørere kører andet end deres primære for træningens skyld.. Og for sjov.

    Hvis det kun er for sjov og for hyggens skyld, så tror jeg, at jeg ville gå efter noget lignende. Men det er selvfølgelig en smagssag, og et spørgsmål om hvad man vil have ud af det.


  • #19   4. nov 2019 #10

    Rigtig god pointe med at købe en brugt der allerede er klar med bur og det hele.


  • #20   4. nov 2019 Mirza,

    Fedt med input fra en der køre race!

    GT86/BRZ plejer at få så meget ros, så videoen fra evo overrasker mig lidt. Det er muligvis ikke den bedste banebil.

    De franske biler kan jeg ikke købe, og Type R biler er godt nok dyre ift. sådan en GT86/BRZ. Der er en gammel Integra Type R på auktion på Bring A Trailer, og den står pt. til $25,000. Det er dobbelt så meget som en få år gammel GT86/BRZ.

    Jeg er sådan set ikke modstander af ideen om en FWD. Jeg vil rigtig gerne blive bedre til at køre på bane, og tror på at mange biler kan bruges til det.


  • #21   4. nov 2019 Greenpeace,

    Jeg ved ikke om det er fordi Porsche er begyndt at lave biler der falder mere i min smag, eller om det er fordi jeg bliver ældre og ændrer smag - men hold kæft den nye 992 er fed. Den vandt også årets Motor Trend's Best Driver's Car mod et ret hårdt felt.

    Selv Carrera S er vel hurtigere end den gamle GTS. De kommende GT3 bliver vanvittige.


  • #22   4. nov 2019 Og så er 992'eren den smukkeste 911 næst efter 993'eren smiley

  • #25   4. nov 2019 Hvad med E46 330i?
    Der fåes et hav af upgrades (undervogn/bremser/diff/styretøj/hjul/motor)
    Og der er helt sikkert nogle færdigbygget og "beatn in" til salg på craigslist

    Jeg har selv en anden BMW jeg påtænker at køre trackday i i 2020. Jeg har bare opgraderet undervogn, dæk, div væsker og bremser. Man behøver ikke være den hurtigste/nyeste for at have det sjovt smiley


  • #26   5. nov 2019 Jeg synes det ville være en skam at bruge en 911 på bane, medmindre der står GT på bagsmækken.. Jeg tror ærlig talt ikke man får det ligeså sjovt som man ville gøre i en mere fokuseret banebil (billedet taler sit tydelige sprog).. men det er virkelig ærgerligt at man ikke kan få en fransk hot hatch eller en billig type R i USA, var slet ikke klar over at en Integra var steget så meget i pris derovre smiley I Europa har prisen været rimelig statisk i nogle år...

    profilbillede
  • #27   5. nov 2019 Og så vil jeg absolut holde mig væk fra BMW'erne, igen medmindre det er en M sport.. Jeg ser dem tit køre på de danske baner 325i 323i osv, og de kører ligeså langsomt som en velkørende Suzuki Swift Sport. ikke dermed sagt at lave omgangstider = sjov, men gode omgangstider er som regel = en fokuseret bil, og det er i mine øjne den væsentligste parameter.

  • #28   5. nov 2019 #27
    Nu er markedet bare rigtig stort for fx BMW hvor Carsten bor smiley
    I europa ville jeg også vælge/anbefale noget hot hatch..

    En rigtig opsat 330i kører fint op med en std M3.
    Det gør den rigtige 306 også smiley


  • #29   5. nov 2019 Hvordan er det med evner og plads til at skrue i bilen?

    Skal den helst minde om Porschen, eller bare være sjov?

    Krav til alder?


  • #30   5. nov 2019 Fedt med en masse tanker omkring emnet. Det giver en hel del at tænke over!

  • #31   5. nov 2019 Marc, jeg kan nok til nøds skifte en pære...

    Jeg har ærligt talt ikke rigtigt interesse for det mekaniske, og vil aldrig selv komme til at lave noget på biler. Så hver gang noget skal laves, skal den på værksted.

    Mit mål er at blive en bedre kører, så jeg er ikke låst fast på en specifik bil eller biltype. Jeg vil dog helst ikke bruge alt for mange penge på det. Så kan jeg ligeså godt leje en banebil når jeg vil afsted. Det er nemlig alternativet.


  • #32   5. nov 2019 #31 Tja, så kræver det jo noget overvejelse, hvad der er det bedste. For det kan meget nemt blive dyrt og træls, hvis man skal have andre til at lave alt. Jeg tror også at meget af det sjove er det fællesskab omkring det at køre bane. Jeg har ikke kørt ret meget på bane, men kan godt lide at skrue. Jeg har det sådan at det næsten er en forudsætning for at køre banekørsel. Det behøver det måske ikke at være, men det hjælper meget.

  • #33   5. nov 2019 Jeg vil også sige, hvis du ikke kan skrue nu så lærer du det helt sikkert når du begynder at køre på bane, for der er noget der går i stykker, eller skal som minimum tilses for at det ikke gør, HVER gang.. 1km på banen er ligesom 100km på vejen..

  • Henrik G
    Henrik G Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Svar: 3
    #34   6. nov 2019 Opgrader bremseklodser, især hvis du skal køre med semi slick. Evt. big brake kit når bremser alligevel skal skiftes

  • #35   6. nov 2019 En tanke er en RX8 til at betale for i US ?
    Tænker at rust ikke er et nævneværdigt problem, så amn skal blot lave lidt modifikationer for at undgå at motoren slider sig selv i stykker (Sohn adapter + lidt andet sjovt som jeg forstår det).


  • #36   6. nov 2019 Det er nok det løbende vedligehold og reparationer jeg er mest bekymret for. For det første fordi jeg ikke selv kan/vil, og fordi jeg helst vil undgå at budgettet løber løbsk. Derfor var biler som GT86/BRZ attraktive i mine øjne. For små penge kan man købe en ret ny bil med få km på tælleren.

    RX8 er et interessant valg. Kan se at den der står ved forhandlerne starter omkring 30.000 kr. Men de er ved at være gamle og har kørt en del.

    Bilfabrikkernes tilbud begynder at blive attraktive. Eks. kan man køre i fabriksnye Porsche biler på deres egen bane, med instruktør. Priserne for en 992 starter omkring 3.500 kr. for 1.5 time inkl. instruktør. BMW har deres M clinics hvor man kører M-modellerne på bane en hel dag for 7.000 kr.

    Man kommer da nemt op og bruge det samme med sin egen bil.


  • #37   6. nov 2019 Hvis du slet ikke gider skrue, vil jeg nok også foreslå den slags banedage hvor du bare skal have dig selv med. Ellers kunne jeg godt forestille mig at det hurtigt bliver træls.

  • #38   6. nov 2019 Jeg må indrømme at det har været nemt og sjovt at deltage i bilfabrikkernes arrangementer. Man dukker bare op til aftalt tid, og så kører man.

    Jeg har kørt på bane med BMW, Audi, Porsche og Lexus.


  • #39   6. nov 2019 Tænker at logikken vel er at tage et par ture mere med fabrikkerne. Hvis det så bider mere på, kan projeket nemt genovervejes. Den anden vej er sværere, der har du smidt penge i et uendeligt hul, du kommer ikke til at få mange af dem hjem igen.
    Nogle steder i europa kan man leje en trackday bil, som ikke er til fabriksevents, ved ikke helt om noget lignende udbydes Over There.

    Reelt set er der også mustang og lign, billige biler massere af lokalt tilgængelige dele, og er den nogenlunde ny, skulle undervognen være anstændig.

    Tror jeg havde taget et år mere med fabriksevents, især når du ikke selv er til at skrue på bilen.


  • #40   6. nov 2019 Jo mere jeg tænker over det, jo dårligere en ide er det at have sin egen banebil man ikke vil skrue i. Det er noget, der tigger om opmærksomhed, og alle jeg kende med de tendenser, hygger sig i garagen med at gøre klar til næste tur ud at lege.

  • #41   6. nov 2019 Jeg har set MX5'ere sat op til race koster 6-7.000 kr. at leje for en dag. Så står den klar med fuld tank når man kommer til banen. Så skal man lige betale for at køre på banen, hvilket er yderligere 1.500-2.000 kr. så 8-9.000 kr. pr. track dag er hurtigt væk.

    Men det ender det nok også med at koste med egen bil, er jeg bange for. Altså hvis man tager alle omkostninger med (afskrivning, vedligehold, forsikring etc.)

    Det er nok ikke realistisk at jeg kommer på banen mere end 6-8 gange om året.


  • #42   6. nov 2019 Det sku helst ikke koste 8-9k at køre trackday i egen bil.. heller ikke med afskrivning osv.. men måske 4-6k alt efter hvor mange dage om året man er afsted

  • #43   6. nov 2019 Et simpelt regnestykke:

    Køb af bil: 80.000 kr.
    Diverse opgraderinger: 20.000 kr.
    Værditab ved salg efter 3 år: 65.000 kr.

    Årlig omkostning:

    Værditab: 22.000 kr.
    Vedligehold: 5.000 kr.
    Forsikring: 3.000 kr. (uden track dækning)
    Ejerafgift: 1.500 kr.
    Opbevaring: 10.000 kr.

    Total årligt: 41.500 kr. (kun bil)

    Hvis jeg så regner med at køre 8 gange om året, mere er pt. ikke realistisk, så ser omkostningen således ud pr. gang:

    Bil: 5.200 kr.
    Bane: 2.000 kr.

    Altså 7.200 kr. hver gang jeg er på banen. Kører jeg mindre end 8 gange, bliver prisen pr. gang højere.


  • #45   6. nov 2019 Jeg forstår ikke helt det regnestykke...

    "Køb af bil: 80.000 kr.
    Diverse opgraderinger: 20.000 kr.
    Værditab ved salg efter 3 år: 65.000 kr.

    Årlig omkostning:

    Værditab: 22.000 kr. "

    værditab efter 3 år = 15.000kr + 20.000kr opgradering, det giver 11000kr om året ikke 22.000 ?

    At du så skal give knap 10000kr for opbevaring af bilen forringer billedet, ellers var mit skøn på 4-6k ikke helt ved siden af...


  • #46   6. nov 2019 I mit regnestykke bruger jeg 80K + 20K = 100K på bilen. Jeg regner så med at kunne sælge den for 35K efter 3 år, altså et tab på 65K som skal fordeles over 3 år.

    Det er muligvis ikke sådan man normalt opstiller det, men slutresultatet skulle blive det samme.

    Mht. opbevaring, så skal jeg give ca. 875 kr. pr. måned for at have en ekstra bil i garagen hvor jeg bor. Satte det til 10K med lidt løs hovedregning.

    Jeg har afrundet en del her og der smiley


  • Mo R
    Mo R Tilmeldt:
    jan 2016

    Følger: 6 Emner: 4 Svar: 11
    #47   6. nov 2019 Kan anbefale de lidt nyere WRX (ikke STI, de lidt for dyre og har en del problemer) den er rimelig god på track og har god handling.

  • #48   6. nov 2019 Nårh du regner med et værditab på 65k.. puha, men er det realistisk.. hvis ja så ville jeg kigge på en ældre bil som ikke lider sådan et stort tab..

  • #49   9. nov 2019 Ville klart finde en bil med en god sugemotor eller med kompressor

    De er langt nemmere at styre på gassen, end en turbobil.. Hvilket jeg synet er det sjove bed trackdays.

    Hvis jeg var dig, havde jeg fundet én der allerede var gjort lidt klar - Altså en fin undervogn, gode bremser og gode dæk.
    20.000kr forsvinder sindsygt hurtigt på opgraderinger.

    Jeg havde måske været lidt ligeglad med mærket, bare bilen er opsat ordenligt og man kan se der er tænkt over løsningerne.

    Hvis du synes det er sjovt at mærke resultaterne af dine upgrades (som jeg selv synes er det sjoveste) - så havde jeg gået efter noget Honda Civic/Integra/RSX med enten B-serie eller K-serie motorer
    E36/e46 coupe eller 130i (hatchback)
    Eventuelt en Honda S2000 eller en Toyota MR2

    Begge fabrikater har tænkt på køreegenskaber fra begyndelsen og benytter sugemotor.
    Begge har god balance og fine hjulophæng.

    Tøm kabinen og monter et godt sæde, god undervogn, gode bøsninger, nye bremser, lette fælge med gode dæk - så er du faktisk godt kørende.

    Så kører du i cirkler om en BRZ


  • #50   9. nov 2019 Jeg har tænkt på Honda S2000, de kan fås under 100.000 kr. Lille let bil, som elsker omdrejninger.

    De er bare ved at være gamle, og en del af dem har kørt en del km efterhånden. Men det betyder måske ikke så meget hvis de er holdbare, rent mekanisk.

    De bedste biler jeg har kørt på bane har været turbo-biler, men ja, i dette segment er sug helt sikkert at foretrække.


  • #51   9. nov 2019 En fwd type R er at foretrække fremfor en s2000.. ellers er jeg enig med alt hvad der bliver skrevet i #49

  • #52   9. nov 2019 S2000 har i hvert fald perfekt vægtfordelingen, i og med motoren ligger bag forhjulene.
    De kan dog være meget svære at køre på grænsen, grundet dens korte akselafstand.

    Men hvis du kan køre sådan én på grænsen, så kan du køre alt.

    Motoren er stærkere end det meste, du skal dog være obs på den hydrauliske kædestrammer på motoren.

    Den har en sindssyg lækker 6 trins close ratio gearkasse.

    Væk med kaleche, da den vejer en del.. På med nogle styrtbøjler, gode dæk og en fin undervogn.

    Så er du satme godt kørende.. Og du har tilmed en bil der holder værdien.


  • #53   9. nov 2019 Mirza

    Der fås jo desværre kun FK8 TypeR i USA så vidt jeg ved..

    De har jo ikke nogen TypeR med sugemotor.
    Mener dog de har Acura Integra med en B18c motor og spær på gearkassen.


  • #54   9. nov 2019 Jeg synes at Integra Type R priserne er stukket helt af. Det er jo nærmest blevet en samlerbil.

    RSX er der dog en hel del af. Nogle i en version der hedder Type S. Selvom de er ved at være gamle, findes de med ok km-tal, og til rimelige priser.



  • #55   9. nov 2019 Jeg ved ikke helt hvad markedet for den slags er i Californien

    Men en golf gti clubsport får stor ros mange steder, den er vel i nærheden af dit budget hvis priserne er som i Europa

    Selvom Porsche 992 ville være en super fed bil til bane, så skal man jo også være klar til at den får en skade. En skade som måske gør den nærmest usælgelig eller i alt fald kan give et kæmpe fald i prisen ved gensalg

    Men hvad med eksempelvis en bil som cayman, er der nogle af de mere rå som er ved at være nede i pris hvor du bor


  • #56   9. nov 2019 Mit budget ligger på max. 100.000 kr. Det kan man godt få en Cayman for, men så har den kørt en del, og det bekymrer mig lidt mht. løbende udgifter til reparationer og vedligehold.

    At holde omkostningerne i et rimeligt niveau (for en halvdyr hobby), er en af grundene til at jeg tænker at japanske biler ikke er en helt tosset ide.


  • #57   10. nov 2019 Jeg kan godt se cayman stikker af hvis den ikke skal være for gammel og med rimeligt km tal

    Porsche skulle være rimelig med dele man forventer går til, og eksempelvis olie service er ikke galt. Men de ting man risikerer går til ved trackday kan spolere budgettet

    Golf gti clubsport er også noget over budget ser det ud til, den får ellers stor ros flere steder


  • #58   10. nov 2019 Jeg vil måske foreslå en anden tilgang. Hvad med en gearkart og så bruge budget på et godt værksted og måske nogle kurser eller lignende? Det at skrue er virkelig en del af fornøjelsen, og næsten en nødvendighed når man kører bane. Så starte med noget overskueligt, og så arbejde sig videre derfra?

  • #59   10. nov 2019 Jeg har ingen interesse i at skifte så meget som en pære i en bil. Det er nok den største udfordring ifm. at ville køre track day med et lille budget.

    Jeg husker tydeligt da jeg startede på teknisk skole, det var dengang HTX var 2-årig, og man tog det første år med alle andre på teknisk skole. Jeg havde metallære, eller hvad det nu hed, i nogle uger. Og efter den obligatoriske periode, spurgte læreren om han kunne tale med mig. Han spurgte hvad mine uddannelsesplaner var, og jeg sagde at jeg ville på HTX.

    Så åndede han lettet op, og sagde at jeg VIRKELIG ikke havde talent indenfor metal, og det jeg havde lavet under forløbet, var noget af det værste håndværk han nogensinde havde set smiley

    For mig er at rode med mekanik ligeså pinefuldt som at gøre rent (hvilket jeg har et par damer der kommer og gør hver 2. uge). Jeg tror aldrig at jeg ville komme til at kunne lide det. Det er bare en erkendelse jeg er kommet til.


  • #60   11. nov 2019 Når nu de kære Honda'er er for dyre derover. Hvad så med en Focus RS? ala denne
    https://www.bilgalleri.dk/galleri/263209-ford_focus_mk2_rs

    Tænker det kunne være et godt alternativ hvis du vil prøve kræfter med FWD?
    Der fås også et hav af aftermarked dele, og motoren er nem at hive flere ponyer ud af.


Kommentér på:
Bygge Track Day bil (billigt)

Annonce