{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.651 visninger | Oprettet:

Bortfalder garanti altid ved OBD tuning? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.. kigger på ny bil (mange forskellige), og har sådan lyst til at OBD tune den ved køb.. men folk siger at garantien frafalder. Gælder det alle steder?

Kan det altid ses?

Hvad er jeres erfaring med at chippe nye biler? smiley

Bh. C.

Godt nytår!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bortfalder garanti altid ved OBD tuning?
  • #1   29. dec 2019 Volvo kan udføre og godkendes med Polstar program og Sab kunne fås med Hirsch. Om andre tilbyder det ved jeg ikke.

• #2   29. dec 2019 BMW har vist stadig deres performance opdatering på en del modeller

så får de lige lidt flere heste end standard

• #3   29. dec 2019 Når der alligevel kigges på en ny bil, så hvorfor ikke købe den model der har det antal hk som du ønsker.

• #4   29. dec 2019 #3 nye biler er røvkedelige øko-slæder, tiderne med sjove biler er ovre

• #5   29. dec 2019 #3 Det er heller ikke sikkert alle har råd til at købe lige den bil de vil ha!!!! Men med chip kommer man måske lige en smule tættere på, det koster bare 3-4000kr i stedet for 5-600000kr.
    Men det må da være fedt enten at være pisse ligeglad med hvad man kører i eller bare kunne købe bilen på drømmelisten, jeg kan i hvert fald ikke så jeg er altid på et kompromis!!
    Casper: Jeg tror det bliver svært at beholde fabriksgaranti ved chip tuning.
    Jeg ville vente til efter de 2 år eller tage chancen og få det gjort men så få std program læst end ved fejl/reklamation.

MVH Simon

• #6   29. dec 2019 Nu er det langtfra alle nyere biler der kan OBD tunes. (Der arbejdes med at bryde krypteringen)

• #9   29. dec 2019 Hej folkens smiley

Jeg er allerede gået en del op i pris, for netop at finde det jeg gerne vil have.. det er ikke fordi jeg har valgt en 120 hk's benzin, og forventer at gå 2 klasser op..

Jeg har haft (underligt nok), kigget på Kia's nye Proceed GT, med en 204 hestes 1.6'er.
    Det der er med Kia, er deres 7 års garanti eller 150/180t km.. så får jeg den sgu aldrig chippet, eftersom jeg ikke ejer biler i mere end ca 4 år af gangen.

Har også set på BMW's nye 3'er serie, med m-line, som står til 600.000.. men så synes jeg vi er ved at være langt oppe i pris.. synes efterhånden alle biler, der bare er lidt sjove, koster 6-800.000.... alle nyere biler kommer med et eller andet 3cyl symaskine motor, og 120-150 heste..

Kia er fornuftigt prissat, ok motor, meget udstyr, lang garanti. Den er bare kun 7.5 fra 0-100.. ikke at det i dagligdagen er vigtigt, men optræk er bare sjovt at have, til når man vil bruge det.

Og som flere nævner, så koster det bare en bondegård, hvis jeg skal længere op.. fra 300-350t (som er helt ok) og op til 550-650.. det synes jeg bare er en voldsom stor stigning..og ofte får man kun 50 heste mere, for flere hundrede tusinde.. smiley

• #10   29. dec 2019 Racechip har et Kit der giver ca 30Hk og små 100Nm, den kan du pille af når du kører bilen til service. Det er den til €549,- ( de overdriver ydelsen)

https://www.racechip.com/shop/kia/pro-ceed-cd-from-2018/1-6-t-gdi-1591ccm-204hp-150kw-265nm.html?gclid=CjwKCAiAuqHwBRAQEiwAD-zr3U7tuQrBehmwIO72VLFnlgvlKffK92legy2NaWDFq8qFjFVewbe4JBoCgg0QAvD_BwE

• #12   29. dec 2019 #10

Hvad er dine erfaringer med boks tuning? Synes altid de lover guld og grønne skove, og så giver det intet i sidste ende smiley

Såfremt boksen fjernes, kan det så stadig aflæses i ecu, at den har haft box på?

Racechip har jeg læst flere steder, ikke overholder de tal de sætter op

• #13   29. dec 2019 Den bør ikke kunne gå ind og påvirker ECU'en, det vil kræve et Boot load, altså et fysisk indgreb i ECU'en. Så det bør ikke kunne ses.

Som jeg skriver 30HK/100Nm og ikke som Racechip selv oplyser 49HK/110Nm og det er på den dyre boks.

• #14   29. dec 2019 #13

Okay, ja.. det er også hvad jeg er kommet frem til, men flere har lavet YouTube videoer om produktet, og siger det giver 0% i flere tilfælde.. når den kommer på dyno.

Det ville da helt sikkert være nemt, og billigt.. men at smide 5000 efter 5 heste, ville være ærgeligt!

Må prøve at se hvad folk har af erfaringer med racechip.

• #15   29. dec 2019 Hold dig fra Racechip. Det er noget skrammel. Det giver heller ikke det de oplyser

Få den tunet ordenligt i stedet for bokstuning

• #16   29. dec 2019 claus-m Det er bare lidt dumt at "gamble" med 7 års garanti for 30 HK

• #17   29. dec 2019 Med racechip gambler du med motoren.

• #18   29. dec 2019 Hvis mange hestekræfter til prisen er din vigtigste prioritet tror jeg ikke man finder noget der slår Tesla Model 3 Performance.
    Lige knap 500hk på rullefelt (580hk elektrisk effekt ifølge signalerne på CAN bussen) til lidt over 500.000 kr.
    Så er spørgsmålet bare om du kan leve med at køre elbil.

• #19   29. dec 2019 Søren M-->>
    Hvornår blev den sidste sjove bil lavet??

For jeg synes tit du siger nye biler er kedelige, og det kun var tidligere man lavede sjove biler

• #20   29. dec 2019 Søren
    Hvad er en sjov bil som ikke findes i dag?

Der laves da
    Bmw M serien
    Audi RS serien
    Ford ST/RS modeller
    Cupra modellerne
    Osv

• #21   29. dec 2019 #18

Altså, vi havde haft kig på en Tesla.. og jo, den er sikkert sjov i optræk, men den siger mindre end vores køleskab.. jeg savner motorlyden.. var ude og prøve en p85d, som vores nabo ville sælge.. lækker bil, men EL føler jeg stadig er lidt usikkert.

Selv de mindste ting koster en formue at lave..

Dem jeg umiddelbart har set på er:

Kia Proceed GT (God pris, lang garanti)
    BMW X4, 20D, med m-line (fra slut 16), kan købe billigt af den gamle som skifter ud.
    Nye 330i m-line.. det er smertegrænsen hvad angår pris. (Behøver ingen ændringer, 5.8 fra 0-100) men rammer overlæggeren angår pris.

Hvad er der ellers derude?

Har svært ved mange af de nye økoslæder med 120-150 heste.. de er langsommere end studievognen fra HF tiden.

Skal siges.. plads er påkrævet, da jeg lige er blevet nybagt far, til en bette bæbs som er 4 uger i dag smiley

En fornuftig Sedan kan også være spændende.

Har også kigget på den nye CLA 250.

• #22   29. dec 2019 Hvad er budgettet. Det nævner du ikke specifik. Og med et barn kan alle biler lade sig gøre. Altså selv en up har jo plads til en barnevogn i bagagerummet.....

• #23   29. dec 2019 Hej
    Ja
    Mvh KP

• #24   29. dec 2019 #22

Max 5-600.000 smiley

Kan jeg finde noget til 400.000 som jeg synes er ligeså spændende, er det også fint.

Kan både være leasing og køb.

Har skrevet nogenlunde pris i en kommentar længere nede.

Men her er den igen! smiley

Skal ikke have Up smiley

Det mindste vi har haft er en Grande Punto t-jet 120hps sport model smiley den yder ca. 160 på rullebånd med ny udstødning og chip.

Skal ikke under det, hverken i performance, eller størrelse.

• #25   29. dec 2019 Det lyder til du går ret meget op i accelerationen på bilen

Superb 2,0 tdi dsg 4x4 kan findes lettere brugt for under 500.000 kr

Leon cupra 300 tsi dsg koster over 500.000 kr fra ny eller ned til 400.000 kr for en 2018 med få km på klokken

De bør være rimelig kvikke, og kan også stå fast når der er glat. Det kan de hurtigere fwd jo ikke smiley

V60 t8 hybrid har også 408 hk. Og kan nok også findes til under 600.000 kr for en næsten ny

Men hvad kunne din punto reelt gå 0-100 km/t på, vi er vel stadig over 8,5 sekunder eller deromkring. Og at få en væsentligt tungere bil ned på under 6 sekunder som du lidt eftersøger kræver altså mange hk smiley

• #26   29. dec 2019 #25
    Det er selvfølgelig også en mulighed smiley
    Synes der kommer flere flotte biler i 2020, men DK styre direkte udenom... Kia k5 mm.. Sedan er en uddøende race i DK.. hvilket er lidt træls, når man er mest til Sedan.

Har vi noget info omkring den nye Octavia RS, som kommer i 2020? Mener at have hørt det skulle blive en ganske fornøjelig bil.. mangler bare lidt info.

Kia ville være helt perfekt, hvis den havde haft 50 heste mere..

• #28   29. dec 2019 #27
    Må jeg lige få læst op på! Så bare deres nye Mondeo.. flot, men skuffende motorstørrelse.... 150 HP som største.

Focus kunne nok være lidt mere interessant.

• #29   29. dec 2019 det handler vel mere om hvad køberne efterspørger, og hvad der er salg i

og indrømmet, selvom 300hk, 4x4 og stationcar der sprinter fra 0-100 på under 7 sekunder er sikkert attraktivt i manges øre. Men når der så er kæmpe værditab, høj ejerafgift, forsikring og de reelt går 12 km/l på en god dag og oftest kun omkring 10 km/l. Ja så står køberne altså ikke ligefrem i kø

de fleste store stationcars anvendes oftest på landevej og motorvej, og reelt behøves der vel ikke en dag over 100 hk for at køre 130 km/t ned igennem Jylland. Hk anvendes jo reelt kun fuldt ud til overhalinger og acceleration, og ved overhalinger er moment måske i virkeligheden mere vigtigt

så de fleste vil gerne have bedre brændstoføkonomi, og derfor vinder hybrid nok mere og mere frem. Og de fleste er nok ganske godt tilfredse med 200 hk fra en hybrid i eksempelvis den nye mondeo eller optima fra kia

har du prøvet den omtalte proceed, eller bare afskrevet den pga opgivelserne på papiret??

vores gamle avensis t25 1,8 havde 125 hk, mens vores nuværende clio IV er den første årgang 1,5dci med 75 hk. Selvom vi har 50 hk mindre, så opleves clio altså mere "kvik" i overhalinger end den gamle avensis som skulle køres mere på omdrejningerne

netop effektkurven er måske faktisk også mere vigtig end hk, det er ikke meget ved at pille med chip og lave høj effekt hvis man flytter hele kurven så den skal op og gå 5000 omdrejning før der er samme moment som der før var ved 2200 omdrejninger.

• #30   29. dec 2019 #29

Du har så evigt ret smiley

Hvilket også er grunden til vi ikke blot er sprunget på det første og det bedste. Der kommer så mange nye modeller i 2020, at vi skal ud og prøve nogle af. Jeg tager stadig ned og prøver ProCeed. Pæn, god motorlyd, god plads, fornuftigt træk.

Kan også være vi ender med den BMW X4 d20 of chipper den.. Kan overtages for 2400 om måneden igennem hans leasing firma. 100.000 km pt.

Mange spændende modeller på vej ud..

Den nye Octavia er også flot, den nye CLA har også charme, den nye E-tron, og nye Mustang El udgave har også lidt.. der er mange valgmuligheder.

Umiddelbart er jeg mest til leasing for nu..
    Afhængig af købsaftale, de forskellige steder kan tilbyde selvfølgelig.

Ford synes jeg ser godt ud på papir, men de holder prisen helt elendigt.

Der tror jeg CLA og dem, gør det en smule bedre.

Det vigtigste er sikkerhed, og størrelse pt.. da jeg ved der kommer flere børn til.. men vil heller ikke binde mig i 6-8 år for en bil, når markedet med hybrid og EL udvikles så hurtigt som det gør. Ville være træls at brænde inde med en bil til 450-600.000 kr.

Chiptuning gør jeg i hvert fald ikke i, så længe bil er ny kan jeg se.. gider ikke stå med håret i postkassen hvis der bliver problemer.

Så hellere flexlease noget fra Tyskland med et par år på bagdelen, og så gøre det derefter.

Spændende hvad 2020 kommer til at bringe!

• #31   30. dec 2019 På Kia ryger garantien på motor og gearkasse ved tuning. Og med dem originale Kia tester kan man se om der ligger det originale program i ecu'en. Ved der er mindst 2 ceed gt der har været tunet og smadret motoren hvor Kia ikke betalte for ny motor.
    Og har også været en del ceed diesel der har været tunet hvor turboen ikke holdt hvor garantien ikke dækkede ny turbo

• #32   30. dec 2019 hvis i er klar til at have et værditab på en ny bil på 6000-8000 kr om måneden, og dertil kommer finansielle omkostninger hvis ikke pengene haves på kontoen

og samtidig begynder at overveje noget flexleasing, så var det måske faktisk måske et bedre alternativ at gå efter en lettere brugt 3-4 år gammel premiumbil på en flexleasing aftale. Der er dog stadig det usikre omkring gensalgsprisen, men det kan jo ved indgåelse sættes ret konservativt

for med en flexleasing ydelse på 3000-4000 kr om måneden plus moms, også en udbetaling på 50.000-75.000 kr for en 2-3 års aftale. Så kommer man tilsyneladende et stykke af vejen på det marked

alternativt så ville jeg også stadig kigge ret meget på biler der lige har afskrevet de første 100.000-150.000 kr ved at have kørt 1-2 år og 25.000-50.000 km. Så er der selvfølgelig ikke samme nyvognsgaranti, men oftest god brugtvognsgaranti og måske mulighed for noget serviceaftale. Dertil er værditabet altså noget mindre når de første 1-2 år af bilens levetid tages ud af ligningen

i30 N eventuelt fastback kunne også være et bud, hvis i kan leve med størrelsen på bilen. Den har vel nogenlunde de ønskede kræfter

• #33   30. dec 2019 En Fiat 500E. ZOE. leaf BMW I3rex eller eup!det ca 100.000kr. 150.000
    Og så bruger du yderligere 100.000kr på sådan en her BMW 328i 2,8 Cabriolet til 99800 kr.
    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/-/-/-/4505070det vil frigøre en et god potion penge som kan bruges mere fornuftigt

• #34   30. dec 2019 Sø-Propel

Nu lyder han jo ikke som en der gider køre i noget ældre skrammel.

Sådan en gammel bmw kommer der mange udgifter på, og det gider man ikke hvis man skal bruge bilen hver dag.

• #35   30. dec 2019 Henvender mig lige lidt bredt, i forbindelse med alle de svar der er kommet..

Jeg skal ikke have noget gammelt, med mange 100.000 km.

Jeg går ikke ud og chipper en ny vogn, når garantien bliver brudt smiley jeg tænkte der måske var en måde at omgå det på, så det ikke kunne findes ud af.

Jeg vil gerne have noget nyt, eller i hvert fald, nyere. Jeg ved at man kan flexlease relativt billigt, hvis blot bilen er 2-3 år gammel.

Kia ProCeed koster ca 4200-4400 om måneden, hvor oveni kommer forsikring og Grøn-afgift.

Men det er helt fint smiley økonomisk sætter vi os ikke dyrere end hvad vi har råd til. Så det skal i ikke være bekymrede for.

Jeg tror vi har ændret lidt i planerne, og sat os til max. 600.000, for at have et loft.

Det jeg finder tiltalende for Kia er også blot den længere garanti, så vi ved hvad der kommer af udgifter.

En ældre bil, kan sikkert købes billigt, men kan bare ende med at være en dyrere omgang.

Jeg sidder også stadig med ideen om den X4 M-line, 20D, fra 20/11-16, med 90.000 på tælleren.. smide en chip på, og køre et par år, og se hvordan markedet ændre sig i forhold til f.eks el-og hybrid.

Kan også være en leasing fra år til år, jeg ved det ikke helt.. der er mange muligheder i dag.

Skal ud og prøve ProCeed D. 10/01.. så må vi se! smiley

Til vedr. der nævnte Hyundai i30 N, har den så ikke kun 150hp?

Vil gerne have noget mere motorkraft.. synes mange nyere biler, kommer med så små motorer i dag.. jeg skal ikke køre drag eller lign, og det er bare familie bil, men jeg vil gerne have noget optræk alligevel smiley

Rigtig godt nytår, allesammen.

• #36   30. dec 2019 i30N fås fra 250HK til 275HK

• #37   30. dec 2019 Kia Stinger GT-Line 2,0 benzin med 245hk?
    Den koster 599.999kr. og det kan jo være man kan handle prisen lidt ned.
    Det er måske mange penge for en Kia, men 7 års garanti må også være noget værd.
    Jeg har selv været fristet til Kia Stinger GT 3,3 V6 med 366hk, men blev alligevel for nærrig til at bruge 800k på en Kia.

• #38   30. dec 2019 nu er ydelsen på et lån altså ikke det samme som afskrivningen, og sover man i timen og vil sælge sin bil efter 3-4 år så kan man reelt skylde mere end bilen er værd.

en kia proceed vil sikkert koste en 4000-5000 kr om måneden i afskrivning ved 3-4 års ejerskab, alt efter hvor godt den bliver solgt eller byttet når den tid kommer

proceed får i alt fald faktisk her fine ord med på vejen
    https://youtu.be/tR7s6hff5Bg

i30 n er nok noget mere kvik, men også en del mindre end proceed
    https://www.youtube.com/watch?v=xt97YJAelmI

det var også mere ud fra køb af en ny bmw 330i med 3-4 års ejerskab, så rammer vi altså ret hårdt på afskrivningen. Særligt hvis der pludselig laves en afgiftreform, eller netop den type biler nærmest bliver svær at sælge. Så rammer vi måske 300.000 kr eller mere i afskrivning over 3-4 år

• #39   30. dec 2019 #36
    Okay, der må jeg have misset et eller andet!

Så den godt, men som dig, synes jeg godt nok at 800.000 for en Kia er uhyggeligt mange penge.. og tror prisen holdes enormt ringe.

Jeg har også på fornemmelsen afgiften på biler, kunne falde yderligere til 100% fra 150%, hvilket ville være rigtig kedeligt med en ny dyr bil.

Helt enig!
    Det kan gå rigtigt galt.. ville være træls at sætte den til 4200 og finde ud af, at prisen skulle have været 5500 fra start.. 4 x 12 af 1300, over 4 år.. kunne hurtigt blive dyrt ved salg. Ville være kedeligt at stå med en ekstra 50-60.000 ved salg, samt en ny udbetaling.

• #40   31. dec 2019 Er det egentlig ikke også helt fair, hvis garantien bortfalder? Ville du selv give garanti på et produkt, hvor kunden fusker med styringen og hæver ydelsen?

• #41   2. jan 2020 Køb en bmw 530d, så kan du sateme stikke fra de fleste, den er ikke meget langsommere end en bmw m5

• #42   5. jan 2020 Overskriften besvare (Sys jeg) sig selv

• #43   5. jan 2020 Mit forslag på sjov bil : https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/seat/leon/20-tsi-300-cupra-st-dsg-4x4-5d/4481413
    300 HK
    4x4
    0-100 4.9 standard smiley
    Launch control er også standard smiley

Kommentér på:
Bortfalder garanti altid ved OBD tuning?

Annonce