{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.855 visninger | Oprettet:

Casper T
Casper T
Følgere: 53 Emner: 7 Svar: 47

"EG-Genehmigung (eintragungsfrei)" = udstødning kan synes? {{forumTopicSubject}}

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "EG-Genehmigung (eintragungsfrei)" = udstødning kan synes?
  • #1   30. dec 2019 Jeg tror ikke den går i dk med den indbyggede klap

• #2   30. dec 2019 den går heller ikke i Tyskland.
    for udstødning med sådan en fri udblæsnings ventil, er heller ikke lovlig i Tyskland.

• #4   30. dec 2019 på YouTube ligger der flere klip, fra et tysk program.
    hvor de i de større byer jagter, folk i store dyre og larmende biler.

og der se man tit folk enten har en højtaler i udstødningen eller sådan et åben spjæld, og de få altid at vide det ikke er lovligt at montere. selv om de påstå, der er tüv godkendelse på det.

ligesom spacer med tüv godkendelse heller ikke er godkendt/lovlig i dk

• Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#5   30. dec 2019 Jeg har fundet en dansk forhandler af samme ustødningssystem (dog er prisen meget høj i dk)...
    https://www.bsr-tuning.dk/produkt/bmwf22-k-q85tr-cdk/bmw-2-series-coupe-f22-f87-m-235-i-2013-2017-326hk

Her står der:
    "BMW 2-Series Coupe (F22, F87) M 235 i 2013 - 2017 326Hk
    Bagpotte med dobbelt afgangsrør 2x Ø 85 mm LH+RH carbon med udstødningsflap, E-type godkendt"

Er en E-type godkendelse ikke en garanti for at den kan synes?

• Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#7   30. dec 2019 Nu har jeg også fået svar fra den tyske webshop:
    "De skriver:
    the E-approval papers are included, so you can drive legally in denmark."

Hvad siger folket?

• #8   30. dec 2019 Jeg har BASTUCK på min KIA og der fulgte TÜV og CE godkendelsen med i kassen.

Du kan selv læse og printe godkendelsen til den BMW udstødning du selv har linket til, den ligger under "VERWENDUNG" knappen på BASTUCK's hjemmeside

https://shop.bastuck2.de/index.php?cat=500000&hg=500030&hg2=500030017&ug=500030017020&detail=1#info

Du skal dog sikre dig at godkendelsen (e nummeret) er indgraveret i udstødningen, på min var der "kun" et klistermærke, og det godkender man ikke mere.

profilbillede
  • Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#9   30. dec 2019 Tak for hjælpen! Jeg køber skidtet..

• #10   30. dec 2019 EU har forbudt klapudstødninger fra 2019 og frem. Faktisk tror jeg det startede allerede i slutningen af 2018. Men hvis din bil er ældre, må du gerne sætte den på.

• Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#11   30. dec 2019 #10 Mikkel L
    Min bil er fra 2015/2016. Så jeg kan ikke blive ramt af den lovgivning hvis jeg har en E-godkendt klapudstødning? smiley

Min originale udstødning er også klapstyret - det er bare ikke med fri udblæsning udenom lydpotten.

• Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#12   30. dec 2019 Hvad tænker i om det her?! https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=208905

profilbillede
  • Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#13   30. dec 2019 ... Og min bil er fra 2015/2016 - men er leaset og første gang indregistreret i danmark i oktober 2019.

• #14   30. dec 2019 Jeg ville ikke godkende det, det er lige som med åbne filter, der ef også nogen der er E-godkendt som så ikke er lovlig i dk. Uanset alder på bil er der en støj grænse på typegodkendelse, som ikke må overskrides med mere end 3db.i bedste tilfælde tænker jeg du skal komme med en støjmåling fra et prøvningsinstitut, med udstødning monteret på din bil. Som du har overstreget i #12 så er klappen uoriginal.

• Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#15   30. dec 2019 #14
    Jeg forstår bare ikke hvorfor reglerne er så svære at finde ud af, medmindre man vælger at risikere pengene og købe udstødning og tage den med i synshallen... Hvorfor skriver danske webshops (og tyske) så at udstødningen er godkendt og E-mærket, hvis den alligevel er ulovlig? Hvordan kan jeg så nogensinde købe en lovlig udstødning til min bil?

• #16   30. dec 2019 Jeg har lige nær læst deres hjemmeside, og det bliver lidt kryptisk.
    Det er denne komponent du ikke må bruge på offentlig vej

AG/FB-EP ( knappen til betjeningen ) Manuelt åbning
    direkte oversat med google smiley

"Radiofjernbetjening til udstødningsklap til sportsbrug (Denne artikel er ikke tilladt til offentlig vejtrafik - bruges kun til racingformål!) Medfølger bagerste lyddæmpere med udstødningsklap"
    Det er en ekstra knap du kan tilkøbe til manuel åbning.

Udstødningen åbner automatisk over 70km/t som standard.
    Der er GPS sensor i den medfølgende elektronik. Jeg tvivler på en dansk synshal godkender dette, men spørg dog.

• #17   30. dec 2019 Den her er lovlig, og kan godkendes uden problemer

BMWF22-Q85TR

profilbillede
  • Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#18   30. dec 2019 #15 #16 KIA GT

Ifølge deres hjemmeside må jeg vel godt have udstødningen med klap monteret, så længe at jeg ikke har fjernbetjeningen. smiley De har jo også skrevet ordret til mig, at den er lovlig i Danmark. Men er det fordi at de ikke kender til den specifikke lovgivning i Danmark mod klap-udstødninger?

BSR-tuning.dk skriver jo også at klapudstødningen er E-godkendt.. ( https://www.bsr-tuning.dk/produkt/bmwf22-k-q85tr-cdk/bmw-2-series-coupe-f22-f87-m-235-i-2013-2017-326hk )

I så fald må jeg købe den du linker til, uden klap! Håber den også findes med carbon-tips som den anden smiley ... Selvom det da kunne være meget sjovt med klap!

• #19   30. dec 2019 Det er også sådan jeg læser det.

Men der medfølger elektronik som gør at udstødningen selv åbner ved hastigheder over 70 km/t, altså uden brug af ekstra knap.

Men om det kan godkendes i DK, det må du spørge en synshal om. Det er lovligt i Tyskland på din BMW. og det er E-godkendt

• Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#20   30. dec 2019 Okay, jeg må kontakte en synshal for endelig afklaring... Tak for hjælpen ihvertfald. smiley

• #21   30. dec 2019 Held og lykke.

Jeg håber du kan få den godkendt med klappen, den ser lidt mere sprød ud med carbon spidser smiley

Husk at få det skrevet ind som konstruktiv ændring.
    Så kan du jo altid senere montere den manuelle knap, hø hø.....

profilbillede
  • Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#22   30. dec 2019 Hvad mener du med at skrive det ind som konstruktiv ændring? smiley

Og man kan jo ikke bare montere klappen på versionen uden klap. Der er en helt anden rørføring smiley

• #23   30. dec 2019 Hvis du kan få godkendt og synet udstødningen med påmontere klap, og få godkendelsen påført registrerings attesten som konstruktiv ændring, så kan du altid bagefter tilkøbe den manuelle udløserknap ;-).

• Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#24   30. dec 2019 Dét er rigtigt! Hvis du med manuelle knap mener fjernbetjeningen. Så ville jeg uanset hvad ikke tage fjernbetjeningen med til syn smiley

Beder man blot synsmanden om at påføre godkendelsen på reg.attesten?

• #25   30. dec 2019 Ja så skal du kun bøvle med synshallen en gang, koster et par hundrede kroner.

Det har jeg fået gjort med min egen udstødning, samt undervogn.

Og ja det er den ulovlige fjernbetjening jeg omtaler som en "Knap"

• Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#26   31. dec 2019 Så er der lidt nyt fra tyskerne mens jeg venter på svar fra en synsmand:

"the E-approval is an european union law, so normally it's valid in all EU countries.

we have also flap control laws here in germany. but all exhausts with E approval are legal."

• #27   31. dec 2019 sådan smiley

• Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#28   31. dec 2019 Jeps. Jeg tror det er korrekt at der er kommet en ny lov mod flapudstødninger for et par år siden. Hvilket gør at producenter ikke kan få godkendte nye produkter med disse anordninger. Men hvis produktet er gammelt nok til at være typegodkendt til en bil, så er den lovlig, da man ikke kan trække et E-mærke tilbage. smiley så måske er jeg heldig at have fundet en udstødning som lige præcis er gammel nok til at være typegodkendt til netop min bil!

Afventer bekræftelse på ovenstående fra en konkret synsmand. smiley

• #29   31. dec 2019 Uanset hvad, så har du et støjkrav der skal overholdes, uanset om udstødning er E-godkendt, samtidig skal du nok forvente krav om tüv godkendelse, hvor udstødning skal være støjmålt på en tilsvarende bil som din. Tvivler meget på at du får godkendt støj under kørsel med klap åben.

• Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#30   31. dec 2019 Klappen skal netop ikke være åben. Den er typegodkendt med lukket klap.

• #31   31. dec 2019 En synsmand vil sikkert vurdere den som utæt, lukket eller ej

• Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#32   31. dec 2019 Søren M
    Er det noget du ved? Hvordan kan den så være E-mærket?

• #33   1. jan 2020 hvis bilen er leaset er du så sikker på du over hovedet må ændre den slags??

• Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#34   1. jan 2020 #33
    Flexleasing. Jeg ejer bilen efter endt leasingperiode.

• #35   1. jan 2020 ok men er du sikker på du ik først må ændre den nå du rent faktisk ejer den??
    det ville nemlig være surt du kom i klemme og de forlangte at du betalte hele rest beløbet på en gang smiley
    det har der jo lige været en historie om med en der vist hade leaset den direkte igennem Bmw og hade tunet den
    (kender ik de præcise omstendigheder i overnævnte sag men ville bare være trist hvis det samme skete for dig)

• Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#36   1. jan 2020 Jeps, det har jeg styr på. Men tak smiley

• #37   1. jan 2020 perfekt c",)

• #38   1. jan 2020 Der er stadig nye biler, som leveres med klapudstødning. Fra Ford Fiesta ST til Ferrari. Men de er automatiske. Det, som EU forsøgte at stoppe, var manuelt styrede klapudstødninger. Sådan een kan man have lovligt på en 2014-2017 udgave af min bil, men altså ikke 2018-2019 årgange. Eksempel her: https://www.youtube.com/watch?v=wQ3QLus0lec

Har kun een gang oplevet een, det var en 2016 Mini JCW. Den lød vildt af en 4 cyl. Men selv om udstødningen var lovlig på den bil, var det ikke lovligt at åbne klappen på offentlig vej.

• #39   1. jan 2020 Den som Casper kikker på er også fuldautomatisk.
    Den åbner og lukker ved 70 km/t. Det er også derfor at den er E-mærket.

• Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#40   1. jan 2020 Mikkel E
    Det må være samme regelsæt her. Udstødningen er typegodkendt, men det er ikke lovligt at have fjernbetjeningen til at åbne klappen manuelt i trafikken.
    Det skal nok passe at de nye biler ikke kan godkendes til dette, men der ligger en typegodkendelse til min bil med den pågældende motor. Min bil er først indregistreret i Tyskland i 2015 men kom til Danmark i 2019.

• #41   1. jan 2020 På BASTUCK hjemmesiden kan man bestille en klap udstødning med E-godkendelse, og fuldautomatik til flere helt nye bil modeller.

f.eks til den nye KIA Xceed

Så jeg tror ikke at de fuldautomatiske klap udstødninger er forbudt. Den har godt nok ikke fuld bypass, men en klap der lukker/åbner for den ene af de to afgange.

profilbillede
  • Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#42   1. jan 2020 KIA GT
    Interessant. Min bil har sådan en klap på standard-udstødningen. Ved normal kørsel er kun højre afgang aktiv. I "sport mode" åbner klappen så begge afgangsrør er aktive. Men det må være, som du skriver, fordi det ikke er bypass og klappen sidder efter lydpotten. Bypass tror jeg ikke længere kan godkendes, og der er jeg blot heldig at min generation af bilen er gammel nok til den godkendte udstødning med bypass.

• Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#43   1. jan 2020 Fra en anden tråd:

Fra vejledning om syn af køretøjer, 18.05 (ombyggede biler og motorcykler) under støj;

“Udstødningssystemets dæmpning skal være virksomt ved alle belastninger og omdrejningstal. Der må således ikke i udstødningssystemet monteres klapper eller lignende, der kan justeres automatisk eller manuelt (E-godkendte systemer er dog tilladte).“

https://www.fstyr.dk/~/media/6AB6849D46314C5EB708124CFC3051F2.ashx

• Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#44   1. jan 2020 Så har jeg også fået svar fra BSR-tuning:

Godt nytår
    Såfremt du ikke benytter fjernbetjeningen (tilbehør) til at åbne for spjældet i udstødningen. Så er der ikke umiddelbart noget ulovligt ved udstødningen. Udstødningen er E-mærket og kan synes uden problemer.

• Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#45   1. jan 2020 Udstødning er nu bestilt!! smiley smiley

Alt tyder på at det skulle være lovligt. Så må vi se hvad der sker. smiley

• Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#46   8. jan 2020 1-2 uger endnu til udstødningen ankommer... Har i mellemtiden fået denne vildt fede carbon-diffuser hjem til 4 afgangsrør. Jeg kan ikke vente! smiley smiley

profilbillede
  • #47   8. jan 2020 Så vil vi gerne snart se en hel bil smiley

• Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#48   30. jan 2020 Udstødningen er kommet! Og den er for fed!! smiley Jeg begynder monteringen i morgen efter fyaften.

profilbillede
  • Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#49   31. jan 2020 Hej bloggen smiley smiley

Status er at udstødningen ikke er så 'bolt on' som jeg var blevet oplyst. Fik at vide at det var en "plug'n'play" direct replacement. Men jeg har kun modtaget en bagpotte samt mellemrør med mellempotten. Det vil sige at jeg mangler rørføring mellem mellempotten og katalysator..... Hvilket betyder at jeg skal skære i den originale udstødning og samle med spændebånd. Jeg er umiddelbart ikke interesseret i at skære i min OEM udstødning. Så jeg er nu i dialog med forhandleren om de mangler at sende et rør eller jeg er blevet fejl-informeret. Alle andre cat-back systemer til min bil er 'bolt on' på katalysatoren.... smiley

profilbillede
  • Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#50   31. jan 2020

profilbillede
  • #51   1. feb 2020 Det står ret sikkert i teksten, tysk eller engelsk tekst.
    Har du et link til teksten?

• #52   1. feb 2020 Fra KAT og bagud står der.

• #53   1. feb 2020 Bastuck-Artikel sind grundsätzlich nur als Endschalldämpfer mit Verbindungsrohr, oder als Bastuck-Komplettanlage verbaubar. Bitte beachten Sie die Hinweise in der Artikelbeschreibung und informieren Sie sich ggf. beim Kundenservice von Dein-Sportauspuff.de, ob Ihre gewünschte Kombination möglich ist.

Lidt uldent udtrykt på tysk, skal den sættes sammen med et forbindelsesrør eller der skal købes et KOMPLET system.

• Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#54   1. feb 2020 Allan
    Men jeg har jo netop købt deres "komplette" system. Komplettanlage ab Kat.
    Der står nemlig fra kat og bagud. Men det passer jo ikke. Der mangler et godt stykke rør hen til katten...

• Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#55   1. feb 2020 Hvad tænker du? Mangler de ikke at give mig et forbindelsesrør? Hvilket jeg slet ikke kan finde på deres hjemmeside..... De skrev til mig "plug'n'play direct fit without modifying exhaust" i en mail inden jeg bestilte udstødningen. Har de ikke bare fejl-informeret mig?

• #56   2. feb 2020 Jo

Problemet er at den som sæælger ikke er fagmand.

• Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#57   2. feb 2020 Det er sgu irriterende... Nu skal jeg betale et værksted for at skære i min originale udstødning smiley

• Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#58   6. feb 2020 AAAARHHH..

Blev i dag ringet op af Schmiedmann (værkstedet som skulle montere min udstødning).
    Og udstødningen passer IKKE på min bil. Motoren til spjældet kan ikke være der pga. karosseriet, da min bil er en cabriolet (F23)

Forhandleren skriver på deres hjemmeside at udstødningen passer på MIN bil: 2016 M235i (F23) 3.0 Turbo

Nu skal jeg slås med dem igen.. i princippet kan varen ikke returneres ifølge deres politik om udstødninger som bliver produceret på bestilling. Men de har jo solgt mig et produkt som ikke lever op til hvad de skriver!! smiley smiley

• #59   8. feb 2020 Og hvis ikke du snakker tysk er du på skideren.

• #60   8. feb 2020 Dog har de ikke produceret den til DIN bil, for så ville den jo passe på.
    Mon ikke der er nogen ting de ikke har vidst om din bil?

Paypal kan hjælpe dig hvis produktet er fejlbehæftet.

• Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#61   8. feb 2020 De har vel troet at den passer på en cabriolet, hvis den passer på en coupé...

Jeg snakker ikke tysk. Har indtil videre sendt dem en mail på engelsk. Tager fat i PayPal worst case...

• Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#62   8. feb 2020 Men så er spørgsmålet hvad jeg skal have i stedet smiley Hælder til en Eisenmann sportsudstødning. Desværre kan jeg ikke få spjæld til at bypasse lyddæmperen. Så må nøjes med mindre lyd.

• #63   8. feb 2020 Paypal har dansk afdeling, der kan man altid henvende sig med spørgsmål.

Hvis varen ikke er som beskrevet, så har du ret til dine penge og sælger skal have varen tilbage.

• Casper T
    Casper T Tilmeldt:
    apr 2013

#64   8. feb 2020 Tak Allan! Jeg prøver det hvis de ikke er samarbejdsvillige. smiley

• #65   4. jul 2021 Selv her i 2021 er der op til flere biler på markedet, som har fabriksmonteret spjæld i udstødningen. Det er åbenbart lovligt nok at larme, bare det er fabriksmonteret . Og ikke noget med det først slår til over en given hastighed.

Mange har jo også fake lyd fra højtalere, som faktisk lovligt kan larme en del.

Kan være svært at finde logikken i Dansk lovgivning. smiley

https://youtu.be/DFVXa2qCPzI

Kommentér på:
"EG-Genehmigung (eintragungsfrei)" = udstødning kan synes?

Annonce