{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.284 visninger | Oprettet:

Torben L
Torben L
Tilmeldt:
28. jun 2013
Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76

Hestekræfter {{forumTopicSubject}}

Hej
Alle
Lige til orientering om, at den nye bensin e10 gør at man mangler hk.
Det er nok mere udtalt når motoren er chippet . Har lige fået min rullet hvor den tidligere med modificeret indsugningskanaler havde 50,8 kg ved 1800 omdr og max 295 hk på oktan 95 e5 bensin. Nu blev den rullet til 285 hk. E10 bensin gør at der skal sprøjtes en del mere ind end tidligere og det er chipningen jo ikke lavet til. Vil have rullet den på oktan 100 og e5 bensnin . Før modificering af indsugningskanalerne havde jeg 306 hk med knap 46 kg i moment . Bilen er en bmw 540 i M62Tu B44 dvs 4,4 l enkelt vanos


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hestekræfter
  • #1   12. feb 2020 Forstår ik helt - Du siger Vpower f.eks giver mindre hk eller ?

  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
    #2   12. feb 2020 Hej.
    Nej du misforstår. V power giver flere HK og det er det jeg skal prøve. Bensinen som der nu sælges er jo 95 med e10 dvs 10% etanol. Og når chipningen er lavet til e5 bensin går det jo galt. e 10 bensin som jeg skriver kræver at der bliver sprøjtet mere ind for at få den samme ydelse.
    Problemet har jeg ikke set blive vendt i diverse fora, som det faktisk bør blive gjort.


  • Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 14 Svar: 2.886
    #3   12. feb 2020 kør på 98 / 100 oktan der er "kun" 5% ethanol

  • #4   12. feb 2020 Har du IKKE hørt om det før, eller hvad skriver du?
    Synes da jeg har set det ofte.

    Også en test med 92 / 95 og 100 oktan er blevet vist mange gange.
    Og når der nu er mere ethanol i, tænker jeg ikke det gør det bedre med hk.


  • #5   12. feb 2020 Du skal ikke tillægge en forskel på 3% 295/285 hk særligt meget.
    Her har temperatur, luftfugtighed osv. mere at sige end blot en 3% forskel.
    Selv et enkelt parameter på felter kan give langt større udslag end blot 3%.
    Fok du målt din bil 5 dage eller uger i træk uden skifte benzin vil målingerne garanteret også være mere end 3% forskellige.
    At der er forskel på ethanol indholdet anfægter jeg bestemt ikke.


  • #6   12. feb 2020 Som Martin skriver, så er det ikke en nyhed, du må være på de forkerte forums hvis du ikke har læst det for længe siden.

    Der er og har været så meget om det at det faktisk er trættende at se at der bliver ved med at komme indlæg om E5 og E10.

    Men gengangere bliver nok overtaget inden længe om hvornår folk skifter til sommerdæk.


  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
    #7   12. feb 2020 Hej.
    jeg er på diverse fora, men idet her tilfælde er der tale om skift fra e5 til e10 oktan 95 hvor ydelsen reduceres. Jeg ved udmærket godt at 92 95 98 og 100 giver forskellig effekt, det er børnelærdom, men skiftet er altså fra e5 til e10 med deraf nedsat ydelse. Det ville være rart hvis jeg fik et link hvor problematikken er beskrevet. På forhånd tak.


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #8   12. feb 2020 Er bilen blevet rullet på det samme rullefelt?

  • Bjørn L
    Bjørn L Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 23
    #10   12. feb 2020 E10 benzin er ikke 10% , det er kun 7,5% , bare lige en rettelse

  • #11   12. feb 2020 Med mindre du har rullet den på samme felt samme dag, så kan det ikke bruges til ret meget, 3% er meget lidt bare en ganske lille forskel på hvordan den bliver rullet kan give højere udslag.
    I den virkelige verden vil du ikke kunne mærke de 10hk alligevel, er det en racerbil er det en andensnak, men så tvivler jeg på du bruger 95 eller 98 oktan i første omgang.

    Ud over det, så er det ikke rigtig en nyhed, er det et problem for dog så tank V-power evt hvis du bor tæt på Tyskland så tank V-Power der nede det er så vidt jeg ved uden ethanol.


  • #13   12. feb 2020 Hvornår skifter man til sommerdæk?

  • #14   12. feb 2020 Til sommer..............

  • #15   18. feb 2020 Som en anden har sagt, så køb oktan 98/100 i steder for.

    E10 er godt fordi det betyder at 95% at de europæiske privat biler udlever 5% minder CO2, hvis man også fraregner den i ethanol indsamlede del af CO2.
    Så det er godt for miljøet og kan bidrage til mindske klimaaftrykket.

    Så det er godt for alt andet end HK.


  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
    #16   22. feb 2020 Bilen er altid rullet på det samme rullefelt

  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
    #17   26. jul 2020 Hej
    Lige en kommentar til problematikken omkring E5 og E10 bensin.
    Fik bilen rullet igen da jeg begyndte at køre på super dvs oktan 100.
    Den havde nu kun 266 hk og 32 kg i moment. Det viste sig at taktkæden var for lang og vanos ikke virkede som de skulle. Er nu igang med at skifte og tager samtidg olietyvene . Der er jo 32 stk. _Det bliver så spændende at se hvad HK resultatet bliver efter reparationen.


  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
    #18   22. sep 2020 Er færdig med olietyvene og vanos tætningsringe. Det hele er samlet og bilen blev målt til 301HK. Der blev desværre ikke målt moment hvilket jeg skal have gjort asap.

  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
    #19   9. jan 2021 Nu erden rullet og manifolden skiftet til en anden hvor lanalerne ikke er optimeret ret meget. Den ene kant er åbnet lidt mod indsugningsluften. 307 HK og 49,2 kilo i moment. Nu kan der vist ikke trækkes mere ud af den motor.

  • #20   9. jan 2021 Og hvor tæt var du mon på et havari med den motor pga kæden?

  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
    #21   9. jan 2021 Det ved jeg ikke, men motoren stoppede selv da compteren ikke få de rigtige værdier fra knasterne og dermed de rigtige indsprøjtningstider. Tror ikke kæden ødelægger noget for så lang kan den aldrig blive . Computeren stopper motoren jvf forkerte tider m.v.

  • #22   9. jan 2021 Smart nok at det på den måde er overvåget.
    Hvor gammel er sådan en Bimmer og hvad har den kørt?


  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
    #23   9. feb 2021 den er fra 1999 og har kørt 255.000.

Kommentér på:
Hestekræfter

Annonce