{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
919 visninger | Oprettet:

Rasmus H
Rasmus H
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 35

M52b28 stroker? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg har en gammel e36 328ci som gerne skal yde lidt mere næste sæson..

motoren er pt sat op med s50b30 itb samt knaster og en fatrstrup styring.

Jeg har læst en del steder at man kan "stroke" motoren til en 3.0 men bliver snot forvirret af at læse diverse "opskrifter" på dette på diverse forum.. nogle der har erfaring med dette? hjææælllp ? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  M52b28 stroker?
  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #1   25. jul 2020 Du skal bare have krumtap og stempler med plejlstænger fra en 3.0

• #2   26. jul 2020 Knud
    Hvor meget kan det give med 200 ccm mere?

• #3   28. jul 2020 Allan bare kig på specs fra en US E36 M3 da det egentlig bare er en stroked M52B28 med andre knaster.

• #4   28. jul 2020 Tænker den du nævner er den med 289 hk, aner ikke hvad den anden har.

Knasterne kan sagtens give rigtig mange hk på sådan en stor motor, det var mere interessant at vide hvor meget, eller rettere hvor lidt, sådan en lille ccm forøgelse ville give.

• Kompressor Knud

#5   28. jul 2020 I sig selv ikke voldsomt meget, men kombineret med knaster og flowoptimering så en hel del..

• #6   29. jul 2020 Allan, nej. Den Amerikanske er en almindelig M52 fra en 328i der er stroked med andre knaster og et ventil dæksel der siger M POWER. De har 240hk. Den europæiske har op til næsten 100 mere alt efter model selvfølgelig har en helt anden blok og topstykke med spjældhuse og tager flere omdrejninger. BMW V12 motoren i McLaren F1's topstykker er baseret på den motor så vidt jeg har hørt... Anways det var et sidespring smiley Min pointe var at hvis du kiggede på effekten på en US M3 så ville du få en nogenlunde ide.

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    jun 2020

#7   28. aug 2020 Jeg havde den på bænken den anden dag og den smed skuffende 202 på krumtappen smiley dog var det en meget varm dag og tragtene må have været i nærheden af de 50-60 grader så det var selvfølgelig ikke de bedste forhold, men jeg havde ærligt troet den kunne noget mere i høje omdrejninger. En lærer på skolen sagde min vanos skulle repareres, og han har helt 100 ret men er den ikke kun aktiv i de lavere omdrejninger?

Hvad skal til før den kommer omkring de 250?
    Portet top?
    højere kompression?

Det er vel blot et spørgsmål om at få noget flow og flytte noget luft med den cyllinder volume?

• Kompressor Knud

#8   29. aug 2020 At få portet toppen/flowoptimeret ville da slet ikke være en dårlig ide. Men vanos skal så absolut også være i orden.

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    jun 2020

#9   24. sep 2020 tak for input! - det med flow optimering kan det lade sig gøre / betale sig for en "rookie" /lærling som mig? og er det noget jeg bør begive mig ud i selv, forstår princippet i at samlinger skal matche og samlinger skal flyde sammen, men der hvor det bliver tricky er vel nede omkring ventilsæde/hovede med hvordan man skaber mindst turbulens/bedst flow gennem ventil og top? - eller skal jeg finde en gut der har styr på sit håndværk eller evt et sted hvor de gør det med cnc?

Mht vanos.. er det noget du har erfaring/knowhow omkring hvilke dele man skal omkring? - ved koed kan man kun købe pakninger, men jeg har researchet lidt og af hvad jeg forstår er det med at det tikker/klævrer mere nålelejerne der bliver slidt og det kan kompenseres ved at fin justere det hus/ kransen der styrer lejerne?

• #10   24. sep 2020 CNC portning er mega dyrt, og ikke pengene værd hvis ikke man optimerer ALT udover toppen, ellers får man ikke nok ud af det.

Tænker ikke der er nogen deciderede CNC tunere i Danmark, men der er flere ude i Europa og USA.

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    jun 2020

#11   24. sep 2020 okay - er det noget jeg bør forsøge mig med selv over vinteren eller skal jeg kaste bolden til en der er erfaren?

• #12   24. sep 2020 Læs bogen TUNING af Gert Hack 2-3 gange, så ved du hvad der skal til. Det er en gammel bog, men den fortæller hvad der skal til og en masse teori omkring emnet.

Har du 100.000 kr kan den blive ekstremt vild, så hvis jeg var dig ville jeg køre rundt i den noget tid og så tænke over hvad du egentlig vil, den mangler jo ikke ligefrem kræfter pt, eller hva?

• #13   24. sep 2020 Du kan jo starte med at oprette bilen med masser af billeder og relevant info om motor og undervogn. ???

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    jun 2020

#14   24. sep 2020 Det får jeg lige gjort imorgen smiley
    Det skal siges den ikke er noget glansbillede, men i mine øjne et godt fundament at bygge på og bestemt sjov at køre smiley

• #15   25. sep 2020 Dyr kasse for en ung gut synes jeg.

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    jun 2020

#16   25. sep 2020 helt enig, den er både for tørsdig og for dyr at lave på smiley

Kommentér på:
M52b28 stroker?

Annonce