{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
959 visninger | Oprettet:

Tuning af diesel bil. Hvad må man og hvad må man ikke ? {{forumTopicSubject}}

Som sagt i overskriften så spørger jeg hvad må man og hvad må man ikke inden for tuning af diesel motor. jeg har forsøgt at finde frem til noget på nettet men der er så mange forskellige svar ?????
jeg vil gerne vide om den kan gå igennem syn med det og hvad der skal til for at den kan.

det drejer sig om:
pd 150/130 indsugning, Større turbo, dysespidser, frontmonteret intercooler og uoriginal udstødning?

og det er denne motor det skal udføres på 1.9 tdi alh 90hk.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tuning af diesel bil. Hvad må man og hvad må man ikke ?
  • #1   13. sep 2020 Du må intet, men mindre du har en godkendelse på delene.
    Al tuning skal være godkendt før det er lovligt


  • #2   14. sep 2020 du skal kunne dokumentere at tuningen ikke forurener mere end hvad bilen må.

  • #4   14. sep 2020 Find en SDI ind singing og kontakt Darksidedevelopment.uk for et opgraderinger kit der passer dit budget.

    Hvad du må. Tja intet!
    Du er i Danmark og her lever "Karens" og "Greta'er" så hvis du vil havde det sjovt så kommer de efter dig


  • #5   14. sep 2020 #4 det kommer vel an på den dokumentation man kan fremskaffe.
    Jeg vil anbefale TS at forhør sig på den synshal han vil bruge og få dem med på banen og følge det de siger så går tingene normalt langt nemmer.

    Som jeg læser det er chiptuning ikke ulovligt man skal kunne dokumenter at bilen ikke støjer & forurener mere end hvad bilen er forskreven til, om det er nok at synsmanden kontroller dette ved jeg så ikke.
    Hvis vi tager et eksempel.
    Ford Fiesta 1.0 findes jo i 100-125 & 140Hk så vidt jeg ved er det eneste forskel mellem disse modeller i motorstyringen, her burde det være ligetil at få det godkendt hvis udgangspunktet er en 100Hk model og den så tunes til de 140Hk.
    Der findes der jo en del biler hvor motorstyringen er eneste forskel og tænker at den med sikkerheden bør være ligetil hos de modeller eller ?
    Ved godt at det ikke kun er chip TS skriver om så måske det bliver vanskeligere når man begynder at smide større turbo på o.s.v.


  • #6   14. sep 2020 Søren
    Det er ikke lige til på Fiestaerne
    For så skifter bilen identitet og så kan der evt komme ny afgift på banen.
    Hvis det var så lige til, så ville de ikke smide 100 & 125 modellerne på gaden


  • #7   14. sep 2020 Claus
    Jeg er godt klar over der kan være problemer også derfor jeg anbefaler TS at kontakte den synshal han ville bruge og så få dem på banen, det er jo dem der skal godkende det i sidste ende og de bør jo kunne svare på hvad der kunne laves uden det koster fornyet afgifter osv.
    Jeg ved ikke hvad kravet til dokumentation for støj & forurening ligger i om det er nok det tuningsfirmaet laver måling eller om synshallen bare skal måle selv.
    TS skal også huske at forsikringen nok stiger i pris hvis alt andet skulle falde på plads.


  • #8   14. sep 2020 Søren#
    Chiptuning er for størstedelen ulovlig, forurening og støj kan ikke kontrolleres i synshallen, det er relativt dyrt at få lavet de rigtige test som kræves.
    Du kan så godt som intet lave på langt de flestebiler hvis du samtidig ønsker at få detsynet og godkendt.
    99% af dem som har fåetchiptunet deres bil køre rundt uden at det er synet og godkendt.


  • #9   14. sep 2020 Bjørn.
    Jeg er ganske godt klar over at så godt som alle med optimerede biler køre ulovligt, og siden sidste indlæg læste jeg lidt på FDM´s side og kan læse at det er som du selv nævner ret bekosteligt at fremskaffe det nødvendige dokumentation samtidig kan jeg læse at tuner man over 20% så skal der også fremskaffes dokumentation fra bilfabrikanten og det er jo så godt som umuligt.
    https://fdm.dk/alt-om-biler/bilen-hverdagen/teknik/derfor-skal-du-undga-chiptuning-af-din-bil


Kommentér på:
Tuning af diesel bil. Hvad må man og hvad må man ikke ?

Annonce