1.771 visninger
|
Oprettet:
rå-tuning af projekt bil {{forumTopicSubject}}
Hej bg
Jeg går og drømmer om en projektbil (e36) og vil gerne lave omkring 400hk. Jeg har prøvet at google de sidste par dage men kan ikke finde et godt svar. Det jeg har fundet frem til er at man må gerne overskride 100% den skal bare godkendes men man må ikke overstige 26hk/100kg bil hvilket lyder underligt. I mit tilfælde vil det sige 1300/100= 13 13*26=338 hk.
Håber i kan hjælpe mig med lovgivningen.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.273
mar 2020
Emner: 2 Svar: 9
men tak for svar.
Hvor meget ville det koste?
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.273
Det er dyrt nok i sig selv at få en E36 op på 400 hk, med mindre dit udgangspunkt er en M3. Skal det være lovligt - antaget at det overhovedet kan lade sig gøre - så skal du nok regne med 50.000 kr. oveni bare til godkendelser og pis og lort. Det vil være mit bud. Og ikke engang da er der garanti for, at det rent faktisk KAN blive lovligt.
mar 2020
Emner: 2 Svar: 9
jul 2006
Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 73 Svar: 8.245
Alt sådan noget I DK er så godt som umuliggjort.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.273
Men som sagt er betaling for godkendelser ikke dit eneste problem. Der er simpelthen bare for lang vej i mål med sådan en gammel bil. Ja, eller en ny, for den sags skyld. Men så kan man jo købe en, der har +400 hk som standard. Det ville jeg gøre - eller rettere, det HAR jeg gjort...
mar 2020
Emner: 2 Svar: 9
hvilken bil kører du med 400hk
mar 2020
Emner: 2 Svar: 9
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 57 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.350
Folk der siger "det er ikke så dyrt som jeg regnede med" FØR de er færdige, går der 30 på dusinet af. Folk der siger det EFTER bilen er bygget færdig, findes ikke......
Man laver en plan sammen med nogen som ved hvad de laver, og FØLGER DEN - ellers bliver det aldrig færdigt. Lav deadlines og køb alle stumperne før du går i gang, og tag kontakt til en dygtig motortuner OG ham der skal køre den ind på rullefelt, før du beslutter noget som helst om hvad den del skal indeholde.
Regn med 50-60.000 som ABSOLUT minimum for at få en motor bygget til og med den effekt, som samtidig kan holde.
Læg 40-50.000 oveni til bremser, motorstyring, ledningsnet, undervogn, bur, sæder, forstærkninger til karosseri, bagtøj, fælge og alle småtingene der kommer, som man aldrig nogensinde regner med. Det er nok lavt sat, i virkeligheden...
Husk på at en E36 ruster værre end en Polski fiat, så du kommer enten til at lave en masse rust selv, eller betale dig fra det - forudsat du overhovedet kan finde et brugbart eksemplar.
Bagefter render du så snuden mod muren, for det bliver aldrig lovligt i DK uanset hvad du betaler for det.
Er jeg ude på at tage modet fra dig? Slet ikke - der er intet jeg hellere ville end at se det ført ud i livet.
Men det du skriver her, lyder på ingen måde som et realistisk mål.
jan 2013
Følgere: 79 Biler: 27 Emner: 1 Svar: 82
Den har plus 400
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.273
Den er næppe heller lovlig, tænker jeg...?
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 57 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.350
Nem - NEJ.
Stort set alt kan godkendes i Sverige, men det kræver en solid håndværker at få det igennem. Et ret godt system, som sikrer at alt er udført forsvarligt.
mar 2020
Emner: 2 Svar: 9
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/-/-/-/4630614
I forhold til en E36 så bliver den billigere at fikse
Og du meget tættere på 400hybheste
Audi A8 4,2 TDi 326 quattro Tiptr. til 109700 kr.
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/-/-/-/4776473
En chip og du er på 380hk 880nm.
Opel Insignia 2,8 OPC 4x4 til 149321 kr.
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/-/-/-/4631757
At bruge penge på tuning af en E36 giver kun mening hvis man har tænkt sig at bruge den til bane. For lovligt bliver det stort set aldrig og de 50klik er lavt sat for en godkendelse og det er penge man betaler uanset om den bliver godkendt eller ej. For der er ikke en garanti for at det bliver godkendt og så stå du med en ulovlig bil der ikke kan godkendes og en masse penge kastet ud af vinduet.
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 861
Du vil ærgre din r*v i laser, hvis du smider en masse penge og timer i et dødfødt projekt.
Synsmænd kender, eller burde kende reglerne for ombygning og tuning.
Selv mindre konstruktive ændringer kan rende ind i problemer.
Et er at bilen har + 400 hk og kan rende fra et jetfly, men der skal også være bremser til at tøjle løjerne.
Jeg formoder også, at motoren skal være god for mere end 500 km? Så der skal du nok forhøre dig hos de virkelig gode tuningseksperter.
Nogen voldtunede motorer når ikke en gang ud på vejen før det hele ender i et stort brag.
Det er ikke for at tage modet fra dig, men for at det skal blive realistisk og uden at ruinere dig til ingen nytte.
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 2 Biler: 1 Svar: 37
eller
få bilen Tüv godkendt i Tyskland eller Sverige. Mig bekendt gør EU reglerne det muligt at indregistrer en bil i Danmark, hvis den er godkendt i et EU land. Dette er dog ikke gratis. Hertil skal der selvfølgelig efter modifikationen betales fornyet afgift af bilen hvilket altid er et spil roulette.
Men det kan sagtens lade sig gøre, men kan ikke anbefales.
feb 2013
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 13
Du finder reglerne for godkendelse her:
http://autoconsult.dk/?Raadgivning:Ombyggede_biler_og_motorcykler
Afhængigt af mange ting, er et budget på 50.000 kr ikke usandsynligt.
Jeg anbefaler, at du betaler 2 arbejdstimer for gennemgang af dit projekt - før du starter ombygningen.
Du vil her få svar på dine spørgsmål i forhold til fortolkning af lovgivningen.
Bemærk, at Færdselsstyrelsen har varslet nye regler pr. 1. januar 2022 - så det kan være godt at få bilen godkendt før.
sep 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 25
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 57 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.350
rå-tuning af projekt bil