{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.771 visninger | Oprettet:

Malthe L
Malthe L
Tilmeldt:
11. mar 2020
Emner: 2 Svar: 9

rå-tuning af projekt bil {{forumTopicSubject}}

Hej bg
Jeg går og drømmer om en projektbil (e36) og vil gerne lave omkring 400hk. Jeg har prøvet at google de sidste par dage men kan ikke finde et godt svar. Det jeg har fundet frem til er at man må gerne overskride 100% den skal bare godkendes men man må ikke overstige 26hk/100kg bil hvilket lyder underligt. I mit tilfælde vil det sige 1300/100= 13 13*26=338 hk.
Håber i kan hjælpe mig med lovgivningen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  rå-tuning af projekt bil
  • #1   15. jan 2021 Er det et must, at det skal være lovligt? I så fald; glem det. Det kan praktisk talt ikke lade sig gøre. Ikke for menneske-penge, i hvert fald.

  • Malthe L
    Malthe L Tilmeldt:
    mar 2020

    Emner: 2 Svar: 9
    #2   15. jan 2021 ja jeg så helst det var lovligt især i forhold til forsikring.
    men tak for svar.
    Hvor meget ville det koste?


  • #3   15. jan 2021 Det er så godt som umuligt. Folk, der kører rundt i sådanne tunede biler, kører ikke lovligt.

    Det er dyrt nok i sig selv at få en E36 op på 400 hk, med mindre dit udgangspunkt er en M3. Skal det være lovligt - antaget at det overhovedet kan lade sig gøre - så skal du nok regne med 50.000 kr. oveni bare til godkendelser og pis og lort. Det vil være mit bud. Og ikke engang da er der garanti for, at det rent faktisk KAN blive lovligt.


  • Malthe L
    Malthe L Tilmeldt:
    mar 2020

    Emner: 2 Svar: 9
    #4   15. jan 2021 okay tak for svar lige umiddelbart lyder 50.000 ikke så slemt som jeg frygtede men det er lidt et problem at der ikke er nogle klare regler.

  • #5   15. jan 2021 Forsikring af E36 M3 / E36 400hk som 20 årig?

    Alt sådan noget I DK er så godt som umuliggjort.


  • #6   15. jan 2021 Ja ja, hvis man ikke har noget imod at smide et par hundrede tusinde i en 25 år gammel bil, så er 50.000 da småpenge smiley

    Men som sagt er betaling for godkendelser ikke dit eneste problem. Der er simpelthen bare for lang vej i mål med sådan en gammel bil. Ja, eller en ny, for den sags skyld. Men så kan man jo købe en, der har +400 hk som standard. Det ville jeg gøre - eller rettere, det HAR jeg gjort... smiley


  • Malthe L
    Malthe L Tilmeldt:
    mar 2020

    Emner: 2 Svar: 9
    #7   15. jan 2021 haha okay tak for svar Bay
    hvilken bil kører du med 400hk


  • Malthe L
    Malthe L Tilmeldt:
    mar 2020

    Emner: 2 Svar: 9
    #8   15. jan 2021 martin jeg tænker at købe bilen inden for den nærmeste fremtid og så arbejde på den i løbet af de næste par år. Jeg er godt klar over det er et stort og nok umulig projekt men jeg håber. : )

  • #9   16. jan 2021 #8 - Og sådan dør 90% af alle projekter indenfor det første år.

    Folk der siger "det er ikke så dyrt som jeg regnede med" FØR de er færdige, går der 30 på dusinet af. Folk der siger det EFTER bilen er bygget færdig, findes ikke...... smiley

    Man laver en plan sammen med nogen som ved hvad de laver, og FØLGER DEN - ellers bliver det aldrig færdigt. Lav deadlines og køb alle stumperne før du går i gang, og tag kontakt til en dygtig motortuner OG ham der skal køre den ind på rullefelt, før du beslutter noget som helst om hvad den del skal indeholde.

    Regn med 50-60.000 som ABSOLUT minimum for at få en motor bygget til og med den effekt, som samtidig kan holde.
    Læg 40-50.000 oveni til bremser, motorstyring, ledningsnet, undervogn, bur, sæder, forstærkninger til karosseri, bagtøj, fælge og alle småtingene der kommer, som man aldrig nogensinde regner med. Det er nok lavt sat, i virkeligheden...

    Husk på at en E36 ruster værre end en Polski fiat, så du kommer enten til at lave en masse rust selv, eller betale dig fra det - forudsat du overhovedet kan finde et brugbart eksemplar.

    Bagefter render du så snuden mod muren, for det bliver aldrig lovligt i DK uanset hvad du betaler for det.

    Er jeg ude på at tage modet fra dig? Slet ikke - der er intet jeg hellere ville end at se det ført ud i livet.
    Men det du skriver her, lyder på ingen måde som et realistisk mål.


  • NR
    NR Online Tilmeldt:
    jan 2013

    Følgere: 79 Biler: 27 Emner: 1 Svar: 82
    #10   16. jan 2021 Malthe min Cupra er tilsalg.

    Den har plus 400


  • #12   16. jan 2021 #10
    Den er næppe heller lovlig, tænker jeg...?


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #13   16. jan 2021 Der er en nem og simpel løsning på at lave dette projekt lovligt....Du flytter til sverige....

  • #14   16. jan 2021 #13 - Simpel ja...

    Nem - NEJ. smiley

    Stort set alt kan godkendes i Sverige, men det kræver en solid håndværker at få det igennem. Et ret godt system, som sikrer at alt er udført forsvarligt.


  • Malthe L
    Malthe L Tilmeldt:
    mar 2020

    Emner: 2 Svar: 9
    #15   16. jan 2021 Tak for alle svarene

  • #16   17. jan 2021 BMW 645Ci 4,4 Coupé Steptr. 2d til 104995 kr.
    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/-/-/-/4630614
    I forhold til en E36 så bliver den billigere at fikse
    Og du meget tættere på 400hybheste

    Audi A8 4,2 TDi 326 quattro Tiptr. til 109700 kr.
    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/-/-/-/4776473
    En chip og du er på 380hk 880nm.

    Opel Insignia 2,8 OPC 4x4 til 149321 kr.
    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/-/-/-/4631757

    At bruge penge på tuning af en E36 giver kun mening hvis man har tænkt sig at bruge den til bane. For lovligt bliver det stort set aldrig og de 50klik er lavt sat for en godkendelse og det er penge man betaler uanset om den bliver godkendt eller ej. For der er ikke en garanti for at det bliver godkendt og så stå du med en ulovlig bil der ikke kan godkendes og en masse penge kastet ud af vinduet.


  • #19   19. jan 2021 Start med en tur i synshallen og få en ide om hvad de vil acceptere og hvad dit projekt kræver.
    Du vil ærgre din r*v i laser, hvis du smider en masse penge og timer i et dødfødt projekt.
    Synsmænd kender, eller burde kende reglerne for ombygning og tuning.
    Selv mindre konstruktive ændringer kan rende ind i problemer.
    Et er at bilen har + 400 hk og kan rende fra et jetfly, men der skal også være bremser til at tøjle løjerne.
    Jeg formoder også, at motoren skal være god for mere end 500 km? Så der skal du nok forhøre dig hos de virkelig gode tuningseksperter.
    Nogen voldtunede motorer når ikke en gang ud på vejen før det hele ender i et stort brag.
    Det er ikke for at tage modet fra dig, men for at det skal blive realistisk og uden at ruinere dig til ingen nytte.


  • #20   19. jan 2021 Den bedste måde at få en ombygget bil godkendt er enten at alliere sig med dansk konsulentfirma, som tager ansvaret og sikrer modifikationerne kan godkendes (de findes og ja fe er ikke billige)
    eller
    få bilen Tüv godkendt i Tyskland eller Sverige. Mig bekendt gør EU reglerne det muligt at indregistrer en bil i Danmark, hvis den er godkendt i et EU land. Dette er dog ikke gratis. Hertil skal der selvfølgelig efter modifikationen betales fornyet afgift af bilen hvilket altid er et spil roulette.
    Men det kan sagtens lade sig gøre, men kan ikke anbefales.


  • #21   19. jan 2021 Hej Malte
    Du finder reglerne for godkendelse her:
    http://autoconsult.dk/?Raadgivning:Ombyggede_biler_og_motorcykler

    Afhængigt af mange ting, er et budget på 50.000 kr ikke usandsynligt.
    Jeg anbefaler, at du betaler 2 arbejdstimer for gennemgang af dit projekt - før du starter ombygningen.
    Du vil her få svar på dine spørgsmål i forhold til fortolkning af lovgivningen.


    Bemærk, at Færdselsstyrelsen har varslet nye regler pr. 1. januar 2022 - så det kan være godt at få bilen godkendt før.


  • #22   20. jan 2021 Vil et forsikrings selskab over hovedet forsikre en sådan for en 20 årlig?

  • #23   20. jan 2021 #22 - Slet ikke.

Kommentér på:
rå-tuning af projekt bil

Annonce