{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.157 visninger | Oprettet:

Tuning/opgradering af Golf VII R-Line {{forumTopicSubject}}

Hej folkens!
Er ny på det her område og har et par spørgsmål jeg håber nogle kloge hoveder herinde kan hjælpe med.
(vær venlig at bære over med mig hvis mine spørgsmål er dumme :))

Jeg har en VW GOLF LIMO R-LINE 1,4TSI 140HK 6G BMT som jeg er rigtig glad for, men gerne vil have lidt mere racer/sports lyd ud af smiley
Jeg vil ikke have en voldsom tuning men bare lige så den lyder bedre, og hvis den trækker lidt bedre/lidt ekstra HK så ville det heller ikke skade.

Jeg har kigget på nyt luft filter og en Cat Back sportsudstødning.
Udstødning: https://www.astina.dk/catback-635mm/vw-golf-sportsudstodning-rustfri-catback-p-121479.html?cPath=48_2054_2209_2576

Luft filter: https://www.astina.dk/motor/vag-injen-luftfilter-cold-air-intake-14-tsi-poleret-p-123470.html?cPath=48_2054_2210

Jeg bruger bilen meget til hverdag med arbejde, og ønsker derfor ikke en overdrevet tuning hvor man kan høre bilen på miles afstand og/eller som nedslider bilen meget hurtigere end uden opgraderingen.
Så mine spørgsmål er:
- Giver det mening at opgradere de to komponenter for at få en bedre lyd og er det nok?
- Ville jeg skulle døje med meget mere slitage på bilen end hvis jeg ikke opgraderede?

Altså primært er min bekymring, om den opgradering giver mening.. vil jeg få en bedre lyd og ekstra performance uden at ofre alt for meget? (slitage, whatever der ellers måtte være)..
Er det for overdrevet til mit brug? Er der noget jeg bør tage højde for? Har f.eks. fået af vide at pga. det ekstra luft-indtag i filteret så vil jeg også skulle justere andre ting på bilen så benzin osv. blandes rigtigt i motoren.

Jeg håber nogle kan hjælpe mig lidt ud her...
Tak på forhånd


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tuning/opgradering af Golf VII R-Line
  • #1   9. mar 2021 Vil mene luftfilteret er spild af penge og kunne sagtens have modsat effekt (altså du mister nogle Hk) pga. varme fra motorrummet.
    Mangler den lidt effekt kunne du jo optimer den 170Hk 300Nm
    https://www.scantune.dk/volkswagen/golf/golf-7-2012/1-4-tsi-140hk-3125

    så ville jeg overveje Milltek udstødning hvis det var mig.


  • #2   9. mar 2021 Det skader eller slider ikke din bil at skifte udstødning og kræver ikke mere end én, der kan montere det. Det vil så til gengæld heller ikke give alverden mere end en sportslig lyd (hvilket i sig selv jo kan være godt nok), så du skal nok også have den optimeret i bilens software, hvis du skal have mærkbar effektforøgelse. Sidstnævnte vil til gengæld slide mere på bilen og presse den lidt mere. Det kan så være, den sagtens kan holde til det alligevel - så godt kender jeg ikke den specifikke motor og dens komponenter som turbo, kobling osv.

    Luftfilter ville jeg også droppe. Det giver dig ikke, hvad du ønsker. Så hellere nøjes med udstødning og evt. optimering ("chiptuning").

    Kender ikke den udstødning, du linker til, men umiddelbart forekommer den en kende dyr. Man kan finde væsentligt billigere udstødninger eller alternativt få anerkendte mærker til samme pris (fx Milltek, som der nævnes). Når det så er sagt, så har jeg selv et udstødningssystem til +10.000 kr. på min bil, så jeg er lige så dum selv smiley


  • #3   9. mar 2021 Tak for svarene!
    Så som jeg forstår det, kan jeg nøjes med udstødning for den sprøde lyd. og kan også nøjes med en anden udstødning end det jeg linker til.

    og hvis jeg så ønsker ekstra effekt på bilen så bør jeg kigge på chiptuning? (tak for link btw.)
    I så fald tænker jeg bare at nøjes med udstødning for nu, så jeg for den rigtige lyd, og så kan jeg kigge på chiptuning i fremtiden. Da det kan give forsikringsproblemer o.lign. med chiptuning, er de ekstra hk ikke det værd lige nu.

    Hvis der er nogle gode råd til hvilken udstødning man skal kigge efter så del endelig smiley sørger noget der giver en god sporty lyd uden at lyde som en chopper, men en god racer som gerne spytter lidt smiley


  • #4   9. mar 2021 Det KAN være misvisende. Men jeg har selv haft megen glæde af YouTube. Stort set alle modeller kan findes med diverse forskellige udstødningssystemer, hvis bare du søger på fx "Golf VII 1.4 TSI exhaust". Så kan du måske danne dig et indtryk af, hvordan de forskellige systemer lyder.

    Hvis du ikke er bange for at købe ting i udlandet, kan der være en del at spare ved at købe i fx Tyskland i stedet. Udvalget er større og priserne bedre.

    Jeg har desværre ikke konkrete anbefalinger til lige netop din bil, men du kan finde en del forskellige på Ebay.de smiley


  • #5   9. mar 2021 Milltek er go kvalitet. Og er nærmest nutidens svar på Supersprint i 00'erne
    YouTube kan være en glimrende løsning.
    Jeg ville klart vælge en Resonaded (med mellem potte) nå der er hverdags kørsel.

    Chip tuning er sjovt men ikke lovligt så er forsikrings problemer kan være et problem.
    Og vælger man en forkert tuner kan man let løbe ind i dyre og trælse problemer


  • #6   9. mar 2021 Okay super, tak for svar! Jeg laver lidt research på YouTube smiley
    og så kigger jeg lige på den Resonaded du anbefaler @Sø-Propel
    Din anbefaling lyder som et godt bud når du også nævner hverdags kørsel i samme sætning. Men jeg tjekker lige op på forskellene osv.

    nej chip tuning virker ikke lige som det rette for mig lige nu.
    Tak, igen smiley


  • #7   9. mar 2021 #6
    Bare lige for at være klar på definitionerne, så betyder "resonated", at der er mellempotte på. Det er der også på fx den, du linker til, fra Astina. Så den er også "resonated" smiley
    Hvis den er non-resonated, er den forreste potte erstattet af ren rør. Så larmer den mere og får typisk en lidt mere rå lyd. Jeg har også resonated på min for at den ikke skal larme alt for meget - det er så dog også en helt anden bil. Men princippet er det samme.


  • #8   9. mar 2021 Har faktisk en makker som har denne Bag potte på hans a3 1.4 tfsi samme motor. Og hold da op det lyder godt. https://www.astina.dk/bagpotte/vw-golf-ragazzon-rustfri-udstodning-280mm-p-121482.html?cPath=48_2054_2209

    Han har så også købt det her mellem rør uden pot, Rigtig go lyd og med DSG farts uden at blive optimeret / chippet https://www.astina.dk/mellemror/vw-golf-ragazzon-rustfri-mellem-ror-udaemper-p-121473.html?cPath=48_2054_2209


  • #9   9. mar 2021 okay nice tak for info.

    Nu er jeg så helt i tvivl igen smiley men der er selvfølgelig også mange ord, troede "cat back" og "resonated" var to forskellige ting..
    men så jeg skal helst have resonated. De sidste to links er dog ikke "cat back", hvad gør cat back så? er det bare "mere rør", altså helt fra katalysatoren og bagud? eller har det også indflydelse på lyd eller andet?

    Fandme svært at finde den rigtige udstødning....


  • #10   9. mar 2021 mellem rør + bagpot = cat back på din model.

    cat back betyder bare at det er et udstødnings system fra katalysator og bagud. altså alt udstødning som sidder efter katalysator, det er det mest populære valg hvis man skal have en fin lyd men ikke skal til at hive flere kræfter frem.

    hvilket er det samme som hvis du køber et mellem rør med eller uden pot på og en bag pot.

    den første del af udstødning er det man kalder down pipe / for rør samt katalysator. Men det er ikke nødvendigt at skifte for at få en god lyd smiley Man skifter normalt vis kun dette hvis man skal til at hente flere HK, hvilket kan være at sætte et større forrør/downpipe med en sports katalysator eller helt uden katalysator.

    Resonated er bare om den har en pot på dit mellemrør eller ikke. Non resonated er slf uden og Resonated er med pot.


  • #11   9. mar 2021 Cat-back er fra ca. katalysator og bagud. Udstødning efter katalysator består som oftest af mellempotte og bagpotte. Ved cat-back skifter man altså begge dele ud. Resonated er så udskiftning til ny mellempotte med mere flow og dermed også mere lyd end standard. Og ved non-resonated erstattes mellempotte med rør. Det giver endnu mere flow og lyd.

    Alternativet til en cat-back er blot at skifte bagpotte. Det er tilfældet for fx den Ragazzon, der linkes til længere oppe. Det kan hedde noget forskelligt, når man kun skifter bagpotte. På en Mustang som min kalder man fx dét for axle-back.


  • #12   9. mar 2021 okay! modtaget. giver mening nu.
    de links du har sendt virker også sprøde nok - den eneste fordel jeg ser i det link jeg startede den her tråd med, er at jeg (umiddelbart) selv kan vælge mellem en masse bag pots fra et skema

    og så jeg kan i princippet bare skifte bagpot og få lidt lyd ud af det? men lyder til at det kan betale sig at skifte det hele.. hvilket jeg umiddelbart også ville foretrække, at skifte til en resonated cat back f.eks. og så få det hele med på én gang (eller købe delene enkeltvis som Markus kom med et bud på)


  • #13   9. mar 2021 Du skal også være opmærksom på, hvis du køber det, du selv linker til, at du får nogle afgange, der sidder lidt forskudt, så de passer med din bagkofanger. Det har de sørget for i forvejen, hvis du fx køber Ragazzon eller Milltek, ser det ud til. På den måde skulle du gerne være forholdsvis sikker på, at det kommer til at se godt ud.

    Problemet med det fra Astina er, at det til dels er noget custom made, så derfor kan du ikke søge på billeder og videoer på forhånd af, hvordan det vil komme til at se ud. Det kan man med de andre.

    Dermed ikke sagt, at jeg har nogen som helst grund til at tro, det er dårligt, det fra Astina. Det kan jeg meget vel forestille mig, det ikke er. Det skal nok være glimrende.


  • #14   9. mar 2021 Nu siger du selv den bruges til hverdag og derfor ikke ønsker en masser brummen / støj. Men bare en sports lyd der siger lidt når man trykker den af?
    Så vil jeg helt klart vælge at købe en med mellempot.
    Her vil dette mellem rør med pot være perfekt, du kan også bruge dit originale mellem rør og kun skifte bagpotten, men beholder du det originale vil den nok ikke komme til at sige helt så meget. https://www.astina.dk/mellemror/vw-golf-ragazzon-mellemror-daemper-20-tdi-14-tsi-p-43297.html?cPath=48_2054_2209

    der efter skal du have en bagpot Ragazzon har lavet er par forskellige alt efter hvilken afgang du gerne vil have og så er det samme mærke som det mellem rør jeg har linket = komplet Cat back system.
    Grunden til jeg er lidt vild med Ragazzon er fordi jeg selv har monteret et par af deres systemer og en med samme motor som du køre med. Kvaliteten er i top og passer 100% og så lyden jah jeg er blevet imponeret.

    https://www.astina.dk/bagpotte/vw-golf-ragazzon-rustfri-udstodning-135x90mm-p-121478.html?cPath=48_2054_2209

    https://www.astina.dk/bagpotte/vw-golf-ragazzon-rustfri-udstodning-280mm-p-121482.html?cPath=48_2054_2209


  • #15   9. mar 2021 her er en video af min kammerats med samme motor som din.
    den har fået Ragazzon mellem rør uden potte. og Ragazzon bagpotte.

    nu har jeg kørt meget i den bil og hvis du køber det mellem rør uden potte vil det nok være træls hvis du skal køre længere strækninger til hverdag men kun oppe i højere fart altså med høje omdr.
    https://youtu.be/ctmr-7jUQC4


Kommentér på:
Tuning/opgradering af Golf VII R-Line

Annonce