{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.443 visninger | Oprettet:

Polish efter vandslibning? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg har for nyligt købt mig en Aygo, hvor der har været nogle enkelte stenslag rundt omkring i lakken, som jeg er gået i gang med at reparere.

I morgen skal jeg igang med at vandslibe de behandlede områder MEN efter vandslibningen, vil lakken jo blive lidt tør og sørgelig at kigge på.

Kan jeg her nøjes med at polere glansen tilbage ved brug af et fint polermiddel? Det vil vel ikke være nødvendigt at bruge både grov og mellem - eller hvad? ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Polish efter vandslibning?
  • #1   9. sep 2021 Det er en lidt svær proces at beskrive på skrift. Men det bedste resultat opnåes ved at vaske bilen grundigt, inkl clayning og vandslibe med flere forskellige, gerne til så fint som muligt, ligge nyt lak på, vanslibe meget fint, så det kommer ned i højden, polermiddel du skal bruge kommer en del an på lakkens tykkelse og hvor groft du ender med at komme ned, det aller bedste resultat vil du få hvis du polerede hele bilen, evt bare en 1 trins så du ikke kun opnår fuld glans de steder du vandsliber ??

  • #2   9. sep 2021 Tak for dit svar!

    Hele bilen skal poleres i den nærmeste fremtid, men i mellemtiden vil jeg selvfølgelig gerne have, at lakken ikke bliver helt mat og trist, hvor der bliver vandslebet. Jeg har påtænkt at bruge slibepapir helt til korn 5000 og så polere med fint poleringsmiddel, for at få glansen tilbage, som jo højst sandsynligt forsvinder, når jeg vandsliber. Vil det kunne give mig et rimelig tilfredsstillende resultat, så der ikke lige med det blotte øje kan ses, at der har været gang i en reparation? ??


  • #3   9. sep 2021 Når du vandsliber gør du lakken tynd og du opbygger ridser på kryds og tværs at stenslaget/ridset, derfor ikke start for groft eller gør det for hårdt, de ridser du arbejder ind i lakken ved at vandslibe skal modarbejdes med polering, i min opgik er middel ikke nok, det vil svare til en 1 trins, at du via lidt tid med polering kan opbygge glansen og fjerne den 'hvide' overflade fra vandslibningen men du vil aldrig komme til bunds med et ordentligt resultat hvis ikke du også fjerner de dybe ridser du arbejder ned i lakken, og om resultatet overhovedet bliver godt uden at ligge nyt lak i tvivler jeg på, men kommer an på størrelsen ?? men du vil tydeligt kunne se de områder hvor du har poleret bagefter.
    Jeg har set enorm mange tilfælde fra uerfarne som direkte har ødelagt lakken istedet, tænkt over der ikke er uendelig lak, og på et tidspunkt vil man endelig i grunderen som også er grunden til at et stenlag er så tydelig, håber det giver mening ??


  • #4   10. sep 2021 Det er ikke så nemt som man tror at vandslibe og polere.. Jeg har selv prøvet det og man kan nemt går galt hvis man aldrig har prøvet det.. Jeg synes du skal lad en prof ordne det for dig inden de går galt for dig og du nok skal betale mere end du skulle ha betalt til en prof smiley

  • #5   10. sep 2021 Vi har en ældre meget slidt bil, som jeg selvfølgelig vil teste af på først, inden jeg skamfere min Aygo. Mit spørgsmål ligger mest i, om det vil være “nok” at bruge et fin polermiddel for at få shine tilbage eller om jeg er “tvunget” til at starte med grov, mellem og så fin.

    Jeg vandsliber selvfølgelig med så højt korn papir som muligt, for at skade lakken mindst muligt og jeg afdækker også den “sunde” lak, så den så vidt muligt ikke bliver rørt ved


  • #6   10. sep 2021 Start med en fin polering hvis resultatet ikke er godt nok så step op til mellem og så fin. Det svært at sige. Nogle kan vådslibe med K2000 og slippe afsted med en finish Polish, andre skal igennem møllen med en 3step. Det afhænger også meget af skills, lak type. Maskine og produkter.

  • #7   10. sep 2021 Men jeg tror stadig ikke at du forstår at du ikke fjerner stenslag ved at vandslibe og polere, et stenslag er jo en skade der har mistet lakken som mangler ny lak, men som sø-poppel skriver prøv dig frem, der er ikke en lak der er ens og der kommer an på lakkens tykkelse, du vil også opdage af den gamle bil får et andet resultat end din aygo selvom du bruger samme fremgangsmåde smiley

  • #8   10. sep 2021 Det er kun meget små stenslag man kan fjerne ved at vandslibe og polere. Hvis de er gået igennem lakken kan man godt reppe det ved at lægge farve og lak i på sorte eller unifarve biler. Det bliver ikke godt at "duppe" en lysere metalfarve.

    Men hvis du har vandslebet bliver du nød til at starte med et groft polermiddel for at få den til at skinne igen. De finere polermiddel bruger du efterfølgende for at fjerne eventuelle hologrammer.



  • #9   11. sep 2021 Det er selvfølgelig stoppet ny lak i stenslagene og derfor vil jeg gerne camouflere reparationen ved at vandslibe og derefter polere glansen tilbage.

    Der er fyldt farve i stenslagene, men det er jo selvfølgelig ikke helt usynligt, at der har været stenslag der. Derfor vil jeg gerne gøre det så usynligt som muligt, hvilket var planen med vandslibning og efterfølgende polering


  • #10   11. sep 2021 Da jeg polerede min Mercedes S211 kunne den godt havde brugt en mere aggressiv compound. Den fik en 2step og blev et fint resultat. Men ville havde haft glæde af en mere aggressiv første omgang. Men da jeg polerede min 406'er. Fik den kun en 1steps og det blev super godt. Der skyldes nok at lakken er meget hård på en Mercedes og knap så hård på en Peugeot. Japanere har ofte en lidt blødere lak så man skal passe mere på og bruge en finere polering. Det er en jungle at blive klog på især da lak tykkelsen og hårdhed kan variere.
    Uden tvivl det bedste at nørdet lidt YouTube video'er
    Jeg vil anbefale https://youtube.com/c/ForensicDetailingChannel

    Og man få det sjældent perfekt første gang da alt kræver øvelse. Men giv det et forsøg


  • #11   11. sep 2021 Generelt aldrig skyde spurven med større kanon end nødvendigt.
    Ved blot stenslag bruger jeg ikke vandslibning, sørger blot for at maling i stenslags er niveleret ordentligt. Så er en let polering nok.
    Kig evt. https://chipex.eu/ det sæt bruger jeg. Ikke fordi det er magi, der er bare lige alt hvad skal bruge til at lave et godt resultat.
    Kører 45.000 årligt, med meget motorvej, så der kommer desværre en del stenslag.


    profilbillede
  • #12   11. sep 2021

    profilbillede
  • #13   11. sep 2021 Det var fuldstændig umuligt for mig at nivellere ordentligt ved et par af stenslagene. De er slet ikke kritiske, men leder man efter dem, så skal man også nok finde dem. Kan jeg være heldig, at polering er nok alligevel?

Kommentér på:
Polish efter vandslibning?

Annonce